همه روکش های چسبی و غیرچسبی کابینت های ام دی اف و نئوپان
تا حدود یک دهه پیش در بیشتر خانه های ایرانی، از کابینت های فلزی استفاده می شد و کابینت های چوبی طرفدار  چندانی نداشتند. چوب همیشه به عنوان زیباترین گزینه برای انواع اقلام دکوراسیون شناخته شده، اما به دلیل ضعف هایی که چوب دارد تا مدت ها استفاده از این ماده اولیه در دکوراسیون کمتر بود. حالا پس از گذشت هزاران سال از زندگی انسان هنوز چوب گزینه مناسبی برای ساخت وسایل زندگی است و به لطف راه حل های موجود برای برطرف کردن نواقص آن، این روزها لوازم چوبی به انتخاب اول مردم تبدیل شده است.

در این مقاله به طور مستقیم منظور ما با کابینت های آشپزخانه است. کابینت های چوبی اکنون یکی از لوکس ترین انواع کابینت هستند. برای برطرف کردن ضعف های یک کابینت چوبی این روزها بهترین راه حل روکش کردن کابینت چوبی است.

نقص های چوب به عنوان ماده اولیه ساخت کابینت

چوب خام و فرآوری نشده ضعف های بسیار زیادی دارد. تفاوت اکنون با قرن های گذشته در استفاده از چوب، ایجاد تغییرات در آن و برطرف کردن نواقص آن است. امروزه از فرآورده های چوبی همچون ام دی اف و نئوپان در ساخت کابینت استفاده می شود. چوب یکی از عوامل جمع کننده حشرات موذی است، اما کابینت های امروزی که از ترکیب ام دی اف و روکش های چوب ساخته می شوند علاوه بر رفع این مشکل، در مقابل مشکلاتی مثل رطوبت، حرارت، نور خورشید و سرما نیز مقاوم هستند.

 
همه روکش های چسبی و غیرچسبی کابینت های ام دی اف و نئوپان

روکش های چسبی یا روکش های غیر چسبی؟

روکش های چسبی روکش هایی هستند که برای چسباندن آن ها نیازی به دستگاه به خصوصی ندارید، کافیست تنها روکش مورد نظر خود را خریداری کنید و بر روی چوب مورد نظر بچسبانید. این روکش ها مقاومت بسیار پایینی دارند و به هیچ وجه با روکش های غیر چسبی قابل مقایسه نیستند. روکش چسبی یک لایه خیلی نازک بر روی چوب ایجاد می کند که معمولا تنها با هدف زیبایی به کابینت اضافه می شوند و حفاظت بسیار پایینی دارند.

روکش های غیر چسبی معمولا در مراحل اولیه ساخت کابینت به پنل های چوبی چسبانده می شوند. این روکش ها قبل از اتصال پنل های چوبی و با استفاده از دستگاه های مخصوص به پانل های ام دی اف و نئوپان می چسبند.

در چسباندن روکش های غیر چسبی نیز از چسب استفاده می شود، اما این چسب، چسب ساده خود روکش نیست و چسب مخصوصی است که در مقابل حرارت کاملا مقاوم است.  در ادامه برخی از معروف ترین روکش های غیر چسبی را معرفی می کنیم.

روکش لترون یکی از روکش های چسبی است که نسبت به همه روکش های دیگر (غیر چسبی ها) مقاومت بسیار کمتری دارد. این روکش ها برای چسبانده شدن به کابینت های ام دی اف و نئوپان نیاز به هیچگونه دستگاه یا چسب مخصوصی ندارند، اما از طرفی زیبایی و ماندگاری آن ها نیز با روکش های بدون چسب قابل مقایسه نیست. این روکش از نظر قیمت نیز بسیار ارزان تر از انواع روکش های دیگر است.

روکش ملامینه؛ از معروف ترین روکش های ام دی اف

روکش ملامینه امروزه یکی از پر استفاده ترین روکش های کابینت است که برای کابینت های ام دی اف به کار می رود. این روکش لایه ای نسبتا ضخیم روی پنل های ام دی اف ایجاد می کند که باعث محافظت و مقاومت بیشتر کابینت می شود. ملامینه از اولین روکش های ایده آلی بود که برای کابینت های ام دی اف مورد استفاده قرار می گرفت.

از نظر اقتصادی روکش ملامینه روکش مقروم به صرفه ای محسوب می شود، اما از نظر ویژگی ها و زیبایی ظاهری گزینه های بهتری هم پیش رو داریم. فراموش نکنید که ملامینه روکشی روی ام دی اف ایجاد می کند که این کابینت ها را در مقابل آسیب های جسمی، خراشیدگی سطحی و نیمه عمیق، حرارت و رطوبت محافظت می کند. برای چسباندن این روکش نیاز به دستگاه مخصوص وجود دارد و این روکش را نمی توانید خودتان به راحتی به کابینت بچسبانید.

روکش های پی وی سی جذاب و کاربردی

دو مورد از روکش های پی وی سی همواره به عنوان کاربردی ترین و البته زیباترین روکش های کابینت شناخته می شوند. در ادامه این دو مورد را معرفی می کنیم. هر دو روکش غیر چسبی هستند و برای چسباندن آن ها نیاز به دستگاه وکیوم و چسب وکیوم وجود دارد.

 
همه روکش های چسبی و غیرچسبی کابینت های ام دی اف و نئوپان
 

روکش ممبران

روکش ممبران  را می توان پرفروش ترین و پراستفاده ترین روکش کابینت در نظر گرفت. از این روکش معمولا در ساخت کابینت هایی استفاده می شود که طراحی پر نقش و نگاری دارند. به این معنی که قبل از ساخت کابینت پنل هایی ام دی اف معمولا با دستگاه سی ان سی چوب تراش خورده و طرح و نگار سه بعدی روی آن ها به وجود می آید، سپس با استفاده از دستگاه وکیوم و چسب مخصوص روکش ممبران روی آن چسبانده می شود.

ایجاد طرح های سه بعدی بر روی کابینت های ام دی اف تنها با روکش های ممبران امکان پذیر است و این مسئله تبدیل به مزیت اصلی روکش های بدون چسب ممبران تبدیل شده است. این روکش ها در طرح و نقش های متفاوت و بافت طراحی متفاوتی در بازار موجود هستند. کارگاه های تولید کابینت ممبران معمولا در منطقه چهاردانگه تهران تولید و ساخته می شوند و صنایع مرتبط نیز در این منطقه متمرکز شده اند.
 
از نظر مقاومت نیز کابینت ممبران بسیار بادوام است و در مقابل نور آفتاب، حرارت، رطوبت و خراش های سطحی و متوسط مقاومت نسبتا خوبی دارد.

روکش هایگلاس

یکی دیگر از انواع روکش های پی وی سی نیز روکش هایگلاس است. روکش هایگلاس معمولا ظاهری کاملا براق و جذاب ارائه می کند که در میان روکش های دیگر تنها می توان آن را در روکش های UV مشاهده کرد. روکش یو وی البته خود نوعی از روکش هایگلاس به حساب می آید و مزیت آن نسبت به روکش هایگلاس محافظ آن در برابر نور آفتاب است. در روکش های یو وی لایه ای قرار دارد که آسیب نور مستقیم آفتاب را دفع می کند، چرا که نور مستقیم آفتاب می تواند باعث تغییر رنگ روکش های هایگلاس شود.

 
همه روکش های چسبی و غیرچسبی کابینت های ام دی اف و نئوپان
 

روکش یووی

در مورد روکش های یووی توضیحاتی ارائه کردیم، آنچه که باید اضافه کنیم این است که این روکش ها مانند روکش هایگلاس بدون چسب هستند و با چسب جداگانه و دستگاه پرس به پنل های ام دی اف چسبانده میشوند. روکش UV به دلیل هزینه ساخت بالا قیمت بسیار زیادی نسبت به روکش های دیگر داشته و همین مسئله باعث شده چندان پرطرفدار نباشد. روکش یو وی هم مثل روکش هایگلاس در برابر آب، حرارت و خراشیدگی مقاومت بالایی دارند.

روکش آکریلیک

روکش آکریلیک نوعی از روکش ها با انعطاف پذیری بالاتر و براق تر از روکش هایگلاس هستند. مقاومت این نوع روکش زبانزد است  و به راحتی در برابر خراشیدگی های نیمه عمیق نیز مقاومت می کند. این روکش قابل شستشو بوده و حتی در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی نیز مقاومت خوبی دارد، به همین دلیل روکش آکریلیک را علاوه بر براق بودن آن با ماندگاری و دوام آن نیز می شناسند. البته قیمت این روکش نسبت به روکش هایگلاس بالاتر است.
 

نتیجه گیری

در پایان بد نیست با یک مثال دید شما را نسبت به انتخاب روکش مناسب کابینت روشن تر کنیم. روکش های چسبی و غیر چسبی مانند رنگ ماشین خواهند بود.

روکش های غیر چسبی که با چسب مخصوص و دستگاه به خصوص و هنگام ساخت کابینت به پنل های ام دی اف چسبانده می شود مانند رنگی است که از زمان تولید خودرو روی خودرو قرار گرفته، اما روکش های چسبی که برای چسباندن آن ها نیازی به دستگاه و چسب مخصوص نیست شبیه رنگ هایی هستند که بعد از تصادف روی خودرو پاشیده می شوند.

همانطور که نمی توان رنگ بعد از ضربه دیدن خودرو را با رنگ فابریک خودرو یکسان در نظر گرفت، زیبایی ظاهری و کیفیت روکش های چسبی و غیر چسبی هم با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.
نسخه چاپی