از علت تا درمان درد کف پا

انواع درد کف پا

 
درد پاشنه
چنانچه از پاشنه درد رنج می‌برید، احتمالاً به عارضه التهاب آرنگ یا رباط کف پا به نام پلانتار فاسیا دچار شده‌اید. تحریک یا التهاب نوار بافتی محکم اتصال دهنده استخوان پاشنه به پنجه را التهاب آرنگ کف پا گویند. این عارضه معمولاً صبح هنگام یعنی زمان بیدار شدن از خواب بیشترین شدت را دارد و درد حاصل از آن در پاشنه یا قوس کف پا حس می‌شود.
 
خار پاشنه
زائده‌های استخوانی غیرطبیعی کف پاشنه را خار پاشنه گویند. خار پاشنه پی‌آمد پوشیدن کفش نامناسب، حالت اندامی یا راه رفتن غیرطبیعی یا حتی انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن است. افراد دارای کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا بیش از دیگران مستعد ابتلا به خار پاشنه دردناک هستند.
 
کبود شدگی سنگی
کبودی عمیق لایه چربی پاشنه یا برجستگی کف پا را کبودشدگی سنگی گویند و درد حاصل از آن به گونه‌ای است که گویی بیمار روی سنگریزه راه می‌رود. این مشکل به خودی خود و به تدریج برطرف می‌شود.
 
شکستگی پاشنه
این عارضه معمولاً آسیب‌دیدگی ناشی از تحمل ضربه شدید مانند زمان سانحه رانندگی یا سقوط از بلندی و زمین خوردن است. استخوان پاشنه علاوه بر شکستن، خرد نیز می‌شود. پاشنه درد، کبودی، ورم یا دشواری در راه رفتن از علائم اصلی شکستگی پاشنه هستند.
 
درد برجستگی (زیر پنجه) کف پا
شناخت علت درد برجستگی زیر پنجه با در درمان درد سینه پا بسیار موثر است ، در ادامه به شایعترین علت های درد شدید کف پا میپردازیم :
 
متاتارسالژی (درد زیر پنجه)
کفش نامناسب از علل درد کف پا و دلیل اصلی بروز این عارضه است، اما انجام فعالیت‌های سنگینی مانند دویدن یا پریدن نیز در ابتلا به آن بی‌تاثیر نیست. متاتارسالژی گاهی کبود شدگی سنگی نیز نامیده می‌شود.
 
نوروم مورتون
نوروم مورتون باعث ضخیم شدن بافت اطراف عصب‌های بین پایه‌های انگشتان، معمولاً بین انگشتان سوم و چهارم، می‌شود. بیمار معمولاً از درد، حس عجیب یا بی‌حسی زیر پنجه پا رنج می‌برد. بانوان غالباً در اثر به پا کردن کفش پاشه بلند یا تنگ دچار این مشکل می‌شوند.
 
سزاموئیدیت
در نزدیکی استخوان شست پا دو استخوان وجود دارد که تنها به وسیله تاندون به هم متصل می‌شوند، این استخوان‌ها را سزاموئید می‌نامند. التهاب و آسیب‌دیدگی تاندون‌های اطراف این استخوان‌ها منجر به سزاموئیدیت می‌شود که در میان دوندگان و رقاصان باله شیوع بالایی دارد.
 
درد قوس کف پا
 این عارضه‌ متداول‌ترین علت درد کف پا است و پاشنه، قوس کف پا یا هر دو را درگیر می‌کند. در هر حال شیوه درمان این عارضه صرف نظر از محل درد یکسان است. در صورت مزمن بودن مشکل، مخلوطی از استروئید و داروی بی‌حسی موضعی برای تسکین درد و کاهش التهاب تزریق می‌شود.
 
صافی کف پا
در صورت وجود این مشکل کف پای بیمار هنگام ایستادن یا راه رفتن کاملاً صاف است. صافی کف پا منجر به بروز درد و مشکلات دیگری می‌شود که با استفاده از کفی کفش طبی، پوشیدن کفش مخصوص، استراحت، کمپرس یخ، استفاده از عصا یا بریس یا فیزیوتراپی قابل درمان است. گاهی انجام جراحی ضرورت می‌یابد.
 
درد کناره بیرونی کف پا
درد، ورم و کبودی در امتداد کناره بیرونی کف پا پس از آسیب‌دیدگی از علائم این مشکل محسوب می‌شود.1

از علت تا درمان درد کف پا

علائم درد کف پا

درد و ضعف معمولا همراه با کشیده شدن کف پا در ناحیه پایین پا رخ میدهد. درد کف پا باعث کاهش کشش و انعطاف کف پا میشود و زمانیکه پا حرکت میکند درد کف پا افزایش یابد. درموارد شدید زمانیکه روی کف پا فشار وارد شود درد افزایش میابد بروز دردهای خاص که منجر به ضعف در کف پا میشوند نشان دهنده مشکل و اختلال در ناحیه خاصی از پا است.

دردی که هنگام حرکت ایجاد میشود نشان میدهد که اختلال در نقاط خاصی از بدن تاثیر گذاشته است. استخوان ها ولیگامان ها مفصل را ساخته اند واستخوان ها بوسیله لیگامان ها به یکدیگر متصل شده اند.

کشیدگی معمولا در لیگامان ها ایجاد میشود درقسمت کف پا لیگامان هایی در انتهای کف پا قرار دارند این لیگامان ها استخوان ها را به استخوان های دیگر در طرفین و انتها متصل کرده اند هر گونه ضعف و بی حسی در مفصل نشان دهنده رگ به رگ شدن کف پا است.

درناحیه ای که ضعف بسیارشدید است شکستگی ایجاد میشود ازعلائم شکستگی برآمدگی در ناحیه شکستگی و چرخش انگشتان پا است. ماهیچه هایی که از ناحیه کف پا محافظت میکنند به دو گروه تقسیم میشوند: ماهیچه هایی که در بالای ناحیه کف پا قرار گرفته است و از جلوی ناحیه تحتانی ساق پا شروع شده است و به بلند شدن کف پا کمک میکند و ماهیچه هایی که به کشش کف پا در قسمت پایین پا کمک میکنند و در پشت ناحیه تحتانی ساق پا قرارگرفته اند.

زمانیکه پا به صورت کامل کشیده میشود یا به سمت بیرون و داخل میچرخد و همزمان با آن درد کف پا ایجاد میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های ماهیچه کف پا است همچنین ممکن است زمانیکه با کمک یک شی ثابت مفصل پا را حرکت میدهیم درد ایجاد شود. کبودی درناحیه پا از علائم آسیب دیدگی بر اثر فشارمستقیم بر پا است کبودی در ناحیه پا به علل مختلفی از جمله پا گذاشتن کسی روی پای شما، یا قدم گذاشتن رروی یک جسم سخت ایجاد میشود در این حالت بافت های کف پا نمیتوانند کف پا را پشتیبانی کنند و کبودی ایجاد میشود ضربه روی پا که باعث ایجاد درد، تغییر رنگ پوست، تورم و تغییر در نحوه راه رفتن میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های شدید کف پا است.

درد کف پا دلایل مختلفی دارد ارزیابی صحیح و تشخیص علت درد کف پا در انتخاب بهترین روش درمان درد کف پا بسیار موثر است. با استفاده از روش های صحیح میتوان ناحیه آسیب دیده را با ناحیه سالم مقایسه کرد و اختلال در این مفصل را تشخیص داد.

آسیب دیدگی ها می تواند باعلائمی چون برآمدگی درمفصل، یا قرچ قرچ کردن مفصل در نقطه ای که التهاب ایجاد شده است رخ دهد. نوع، دلیل و شدت درد کف پا نشان دهنده میزان شدت آسیب دیدگی است. برای توصیف درد ۴درجه درد وجود دارد:

۱-  بروز درد درهنگام انجام فعالیت

۲-  بروز درد قبل و بعد از انجام فعالیت که برروی عملکرد تاثیر گذار نیست

۳-  بروز درد قبل،بعد یا در حین انجام فعالیت های ورزشی که روی عملکرد تاثیرگذار است

۴-  بروز درد به صورت شدید که بر عملکرد فرد تاثیر گذاراست.2

از علت تا درمان درد کف پا

تشخیص

پزشک هنگام معاینه متوجه وجود موارد زیر خواهد شد:

درد و یا التهاب کف پا

صاف بودن کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا

قرمزی یا ورم جزیی کف پا

سفتی یا خشکی کف پا

پزشک گاهی به منظور تشخیص افتراقی و از میدان حدس خارج کردن عارضه‌های دیگر دستور انجام پرتونگاری (اشعه ایکس) می‌دهد..3
 

راه ها و روش های درمان

با بهره‌گیری از روش های درمان درد کف پا در زیر می توان درد را تسکین داد و از بروز مجدد آن و ایجاد مشکل جلوگیری کرد.
 
ارتز و کفی
جهت بهبود بخشیدن به حمایت از کف پا و پایداری پاشنه پا استفاده از ارتز یا کفی می تواند بسیار مؤثر باشد و از فشار روی تاندون تیبیالیس خلفی بکاهید.
 
حمایت کننده (ساپورت) کف پا
ساپورت‌های مخصوص کف پا در کاهش درد و ناراحتی موثرند. البته از آنجایی که شکل و ارتفاع ساپورت باید متناسب با نوع و ارتفاع قوس کف پا باشد، حتماً پیش از تهیه نوع قوس کف پا (کم، متوسط یا زیاد) را به درستی تعیین کنید.
 
تقویت عضلات
تمرین‌های مخصوص تقویت عضله تیبیالیس خلفی و کشش تاندون آشیل را انجام دهید. این دو عضله نقشی کلیدی در کاهش درد و پرونیشن احتمالی پا دارند.

کفش مناسب
کفش و کفی آن با توجه به سبک زندگی فردی باید هم مناسب فعالیت‌های روزانه (مانند وظایف شغلی) و هم مناسب فعالیت‌های شدیدتری مانند دویدن یا انواع ورزش‌ها باشد.
 
استفاده از محافظ (اسپلینت) شبانه
محافظ‌ شبانه با نگه داشتن عضلات در موقعیت مناسب و تقویت آنها در زمان استراحت فشار روی قوس کف پا را کاهش می‌دهد.

از علت تا درمان درد کف پا
 
سرما درمانی
ماساژ کف پا، بستن و انواع روش‌های سرما درمانی به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند.
 
نرمش و حرکت‌های اصلاحی
پزشک گاهی برای افزایش قدرت و پایداری ناحیه آسیب دیده و همچنین اصلاح عضله‌های فاقد تعادل دستور انجام نرمش و حرکت‌هایی معین می‌دهد. حرکت‌های مخصوص افزایش انعطاف‌پذیری طول عضله را افزایش می‌دهد یا آن را در حد مناسب نگه می‌دارد. انعطاف‌پذیری بیشتر به معنای داشتن عضله‌ای قوی‌تر است که احتمال آسیب دیدن آن کمتر است.
 
نرمش با غلتاندن توپ گلف
روی صندلی بنشینید و توپ گلف را زیر برجستگی کف پای راست قرار دهید. توپ گلف را با کف پا به گونه‌ای بغلتانید که در امتداد کف پا از برجستگی کف پا تا پاشنه حرکت کند. این حرکت را 2 دقیقه ادامه دهید، باید در سراسر کف پا احساس مالش داشته باشید.

سعی کنید توپ را رو به بالا و پایین و به صورت دایره‌ای حرکت دهید تا اثر مالش افزایش یابد. این حرکت را 2 دقیقه برای پای چپ تکرار کنید.

برای درمان درد کف پا روش های دیگری ازجمله تزریق کورتیزون و دارودرمانی نیز وجود دارد.3

پینوشتها
1.www.painacademy.ir
2.www.drmoayednia.ir
3.www.drheidarian.ir
نسخه چاپی