زمانی که تغذیه نوزاد با شیر مادر بهترین روش تغذیه ای به حساب نمی آید
از همان روزهای ابتدایی بارداری این پیام به طور مداوم در گوش بسیاری از زنان تکرار می شود که «تغذیه نوزاد با شیر مادر بهترین نوع تغذیه است» و از آنها خواسته می شود حداقل به مدت شش ماه و ترجیحاً یک سال فرزندشان را با شیر خود تغذیه کنند. اما در برخی موارد شیردهی برای مادر یا عملی نیست و یا غیر ممکن می باشد. و اخیراً موجی از اعتراض تحت عنوان (breastfeeding backlash) «پس زنی شیر مادر یا واکنش منفی شدید نسبت به تغذیه نوزاد با شیر مادر» علیه کسانی که نسبت به تغذیه نوزاد با شیر خشک قضاوت سخت گیرانه می کنند، به راه افتاده است.
 
در اصل این «واکنش منفی» نسبت به خود شیردهی نیست، بلکه نسبت به کسانی است که مادران را به خاطر عدم شیردهی مورد انتقاد شدید قرار می دهند. تقریباً همه قبول دارند که تغذیه نوزاد با شیر مادر هم برای مادر و هم نوزاد مفید می باشد چرا که مواد مغذی ایده آل را برای نوزاد فراهم ساخته، هر زمان که نوزاد گرسنه باشد در بهترین دما شیر در اختیار او قرار می دهد و به مادر کمک می کند افزایش وزن بارداری خود را از دست داده و بدن خود را مملو از هورمون هایی سازد که احساس شادی و سلامتی را برای او به همراه دارند.

 بررسی علل بروز واکنش شدید نسبت به تغذیه نوزاد با شیر مادر

اما مادرانی که به هر دلیلی نمی توانند فرزندشان را با شیر خود تغذیه کنند، اغلب احساس بدی در آنها شکل می گیرد یا حتی در بعضی موارد به آنها گفته می شود که نسبت به فرزند خود مرتکب کار بد یا اشتباهی شده اند. در واقع تغذیه نوزاد با شیر خشک جایگزین کاملاً قابل قبولی به حساب می آید و میلیون ها نوزاد در سراسر جهان نه تنها از این امر جان سالم به در می برند، بلکه زمانی که به طور اختصاصی با شیر خشک تغذیه می شوند به خوبی نیز رشد می کنند.
 
بررسی های انجام شده توسط یکی از گزارشگرانی که در خصوص تحقیقات صورت گرفته درباره شیر مادر گزارش تهیه می کند، موجب شده است آتش این «واکنش منفی» شعله ورتر شود. در این تحقیق  آمده است که این امکان وجود دارد فوائد شیر مادر به آن اندازه که اغلب در فرهنگ عامه ادعا می شود نباشد. آیا شیر مادر حقیقتاً کودکان را باهوش تر و سالم تر می سازد؟ آیا احتمال بروز چاقی را کاهش می دهد؟ در حقیقت محققان در تعیین کمیت فوائد حاصله از شیر مادر برای کودکانی که توسط شیر مادر تغذیه شده اند با مشکل برخورده اند چرا که تفکیک عواملی همچون وضعیت اقتصادی خانواده و سوابق تحصیلی در این امر تقریباً غیر ممکن است.
 
علاوه بر آن برخی منتقدان «بهترین بودن شیر مادر» معتقدند که زنان شرطی شده اند که شیردهی را چنان تجربه مهمی بدانند که بیشتر وقت و انرژی خود را صرف شیردوشی کنند تا فرزند خود (که حداقل نیمی از امتیاز شیردهی) است. یکی از نویسندگان مجله نیویورکر (New Yorker) عنوان می کند «به نظر می رسد که هیچ کس اهمیتی به نگرانی مادران شاغل نمی دهد، نگرانی از تأثیر تصمیم آنها بر میزان وقتی که می توانند با فرزند خود سپری کنند آنها باید تصمیم بگیرند که آیا باید سه زمان بیست دقیقه ای در طول ساعات کار را به شیردوشی گذرانده و ساعت بیشتری در محل کار خود سپری کنند و یا از شیر خشک استفاده کرده و بدین ترتیب بتوانند یک ساعت زودتر به خانه رفته و نزد فرزند خود باشند».
 
زمانی که تغذیه نوزاد با شیر مادر بهترین روش تغذیه ای به حساب نمی آید

اما واقعیت امر این است که بسیاری از مادران به دلایل جسمی یا منطقی نمی توانند از شیر خود فرزندشان را تغذیه کنند. بعضی از آنها مبتلا به بیماری هایی هستند که نیاز به مصرف داروهایی دارند که نمی خواهند فرزندشان در معرض این داروها قرار گیرد. بعضی دیگر قادر به تولید شیر کافی جهت تغذیه مناسب فرزند خود نیستند (و یا از کودکان بی سرپرست یا فرزند خوانده مراقبت می کنند). بعضی از زنان مجبورند پس از پایان مرخصی زایمان به محل کار خود بازگردند یا شغل آنها به گونه ای است که فرصت کافی برای شیردوشی به آنها را نمی دهد. در این وضعیت بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند «تا زمانی که کودک در یک محیط پر از عشق و محبت بزرگ شود، اشکالی ندارد به او شیر خشک دهید و این نوع شیر نیز به خوبی برای کودک عمل خواهد کرد».
 
«پس زنی شیر مادر» در پایین ترین سطح خود به ما یادآوری می کند که هرگز مادری را برای تصمیمات یا شرایطش مورد قضاوت قرار ندهیم. همه ما مادران حداقل یک نکته مشترک مهم داریم و آن آرزوی تربیت فرزندانی شاد و سالم است. خواه فرزندانمان را با شیر خود تغذیه کنیم یا از شیشه شیر برای این کار استفاده نماییم (یا ترکیبی از این دو را به کار گیریم) نکته مهم آن است که فرزندانمان تمام عشق و توجهی که در طول سال اول و بعد از آن نیاز دارند را دریافت کنند و در طول این زمان مهم از یکدیگر حمایت کنیم.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی