بصیرت و صبر در اخلاق انتخابات
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
ما بارها عرض کرده ایم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جنگ صفین - شاید این جمله را درباره ی عمار هم فرموده باشد - مکرر این جمله را می فرمود: «و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر». چه عبارت زیبایی هم هست؛ حروف بصر و صبر یکی است، ترکیبش دوتاست؛ و چه زیبا! فقط اهل بصیرت و پایداری می توانند این پرچم را بردارند.
 
بصیرت را باید در خودمان تقویت کنیم. اگر این معنا حاصل شود و شما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی - که جایگاه و موقعیت مهمی در روشنگری مردم نسبت به نقشه های دشمن دارید - اثرگذاری کنید، بسیاری از این خلأها و تاریکی ها و غبارها برطرف خواهد شد. یک مسألهی عملی اش هم این است که داخل مجلس و سر قضایای سیاسی - و الان هم انتخابات ریاست جمهوری - اختلاف و تشنج و دعوا و درگیری پیش نیاید؛ یک عده طرفدار یک نفر، یک عده هم طرفدار یک نفر دیگر.
 
طرفداری، حق هر کسی است؛ منتها نباید تخریب و اهانت و تحریک کرد. گاهی اوقات انسان به نحوی از محبوب و مطلوب خود دفاع می کند که تحریک کننده ی دیگران است؛ دیگران را وادار به تخریب و عکس العمل می کند. اینها چیزهای مهمی است و باید رعایت کرد. البته از افرادی که در سطوح دیگری هستند و این همه مسؤولیت بر دوش آنها نیست، نمی شود خیلی توقع داشت؛ اما از مسؤولان چرا. به هرحال حفظ فضای وحدت، حفظ فضای محبت، حفظ فضای همکاری و همدلی در مجلس، جزو اولویت های قطعی مجلس است.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی 1384/3/8
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 126-125
نسخه چاپی