جایگاه و اهمیت انتخابات مجلس خبرگان
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
اهمیت انتخابات خبرگان - که شاید هیچ کدام از انتخابات های کشور به این درجه از اهمیت و حساسیت نباشد - در این است که با این انتخابات، مردم افراد خبرهای مورد اعتماد خودشان را انتخاب می کنند تا این ها آماده به کار باشند برای لحظه حساس فقدان رهبری در کشور.
 
این مجموعه ی مورد اعتماد ملت باید بنشینند و با بصیرت کامل، رهبری را که قادر بر ادای تکالیف رهبری می دانند، انتخاب کنند و به مردم معرفی کنند. اگر چنین جمعی در آن هنگام - یعنی هنگامی که کشور به تعیین رهبر احتیاج پیدا کرده است، یا به خاطر اینکه رهبر قبلی از دنیا رفته است و یا خدای نخواسته از صلاحیت ها افتاده است، که باید رهبر دیگری را انتخاب کنند - حضور نداشته باشد و آمادهی به کار نباشد، آنچنان گره در دستگاه مدیریت کشور به وجود خواهد آمد که با هیچ سرانگشتی این گره باز شدنی نیست. خصوصیت انتخابات رهبری این است.
 
کار مهم خبرگان در در درجه اول، همین انتخاب است و در درجه دوم، نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیت ها در او باقی است؟ آیا علم او، تقوای او، مدیریت او، تدبیر او، خلوص او و صدق او باقی است؛ یا از حد نصاب پایین افتاده است؟ باید نظارت داشته باشند. این کار مهم مجلس خبرگان است.
 
هیچ دستگاه دیگری در کشور وجود ندارد که بتواند این کار مهم را انجام بدهد و قانون به آن، چنین اجازه ای را داده باشد و چنین تکلیفی را کرده باشد. بنابراین، انتخابات مجلس خبرگان بسیار حساس است.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1-  بیانات در خطبه های نماز عید سعید فطر 1385/8/2
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 142
نسخه چاپی