تهویه مطبوع با جدیدترین نسل هواسازها
دستگاه هواساز که در زبان انگلیسی Air Handing Unit نامیده میشود موضوع این بخش از وبسایت راسخون میباشد؛ همان طور که میدانید یکی دستگاه های هوارسان یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در بین سیستم های تهویه مطبوع آسا تهویه (HVAC) به شما میروند؛ کار اصلی این سیستم این میباشد که هوای تمیز و با کیفیت بالا برای محیطی که در آن تعبیه شده است تولید کند، در ادامه توضیح خواهیم داد که انواع هواساز چیست و هر کدام چه کاربرد و مزایایی دارند.

نحوه عملکرد دستگاه هوارسان
هواساز به انگلیسی Air Handling Unit یا به اختصار AHU دستگاهی است که سرمایش وگرمایش، تهویه مطبوع (HVAC)، گردش هوا و تنظیم کیفیت هوا را بر عهده دارد؛ هواساز معمولا یک جعبه فلزی بزرگ است که حاوی اجزای دمنده، گرمایش یا خنک کننده، قفسه های فیلتر، کانال ها و دمپر است.

 
تهویه مطبوع با جدیدترین نسل هواسازها


این سیستم اغلب به یک کانال تهویه هوا متصل است که هوای نامطلوب را از سیستم خارج می کند و در برخی مدل ها این کانال وجود ندارد و هوای نامطلوب به صورت مستقیم از در و پنجره ها خارج می شود.

 
هواساز ها به چه منظور استفاده میشوند و چه کاربردی دارند؟
هدف اصلی استفاده از این نوع سیستم تهویه در انواع مخلف دستگاه هواساز این است که پارامترهای زیر در محیط داخل ساختمان به طور کامل و طبق استاندارد کنترل شوند؛ این پارامترها عبارت اند از :
کنترل دما
تنظیم رطوبت
کنترل کیفیت هوای محیط
کنترل سرعت و جهت حرکت هوا
تصفیه هوا با فیلتر کردن آن

در این بین، حواستان به این نکته هم باشد که هواساز خود به طور مستقل گرمایش یا سرمایش ایجاد نمی کند؛ بلکه حاوی کویل های (لوله های) آب گرم و آب سرد است که آب گرم و سرد آن توسط دستگاه های دیگری مانند چیلر، بویلر و غیره تولید و به دستگاه هواساز جهت انجام 5 فرآیند ذکر شده ارسال می شود تا هواساز هوا را در داخل محیط توزیع نماید.

انواع مختلف هواساز

 
تهویه مطبوع با جدیدترین نسل هواسازها


در حالت کلی هواساز را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

هواساز خانگی و یا هواساز آپارتمانی


هواساز صنعتی
دستگاه های هواساز برحسب ویژگی ها و اجزای آن به انواع گوناگونی دسته بندی می شوند

انواع هواساز بر حسب نوع فن به کار رفته در طراحی و ساخت هواساز

انواع هواساز بر حسب مکانیسم نوع دستگاه (گرمایشی و سرمایشی)

انواع هواساز بر حسب نوع موتور به کار رفته در تولید هواساز

انواع هواساز بر حسب جنس بدنه و تجهیزات

انواع هواساز بر حسب تجهیزات و امکانات موجود در آن (وجود رطوبت زن و یا رطوبت زدا در هواساز)

انواع هواساز بر حسب سیستم کنترلی موجود در هواساز

انواع هواساز بر حسب نوع و تعداد فیلتر های مورد استفاده در دستگاه هواساز

انواع هواساز بر حسب ظرفیت دستگاه هواساز و ابعاد آن

آشنایی هواساز معمولی
در این نوع دستگاه هواساز صنعتی از کویل سرمایشی و کویل گرمایشی استفاده می کنند و بیشتر در مکان های بزرگ تجاری، صنعتی استفاده می شود و در آن از فیلتر فلزی آلومینیومی استفاده می شود و از فن فوروارد در آن استفاده می شود.

 
تهویه مطبوع با جدیدترین نسل هواسازها


 
آشنایی هواساز فول فرش
در آن از کویل سرمایشی و کویل گرمایشی استفاده می کنند و در مکان هایی که نیاز دارند کاملا از هوای تازه استفاده کنند و فن این دستگاه بک وارد می باشد و در بیمارستان ها کاربرد دارد و از فیلترهای فلزی و پلی اتیلن در آن استفاده می شود.
آشنایی هواساز هایژنیک
این نوع هواساز به منظور استفاده در اتاق عمل و اتاق تمیز استفاده می شود ساختار این هواساز مشابه فول فرش می باشد با این تفاوت که از فیلترهایی مانند هپا و اولپا در آن بکار رفته است.
اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه هواساز
فیلتراسیون
رطوبت ساز
فن
پنل هوشمند کنترل محیطی
عایق های بدنه و لرزه گیر
کویل‌های انتقال‌دهنده حرارت
نصب و راه اندازی هواساز 


هواساز ها یکی از مناسبترین و با کیفیت ترین سیستم های تهویه مطبوع در ساختمانهای مسکونی، اداری و صنعتی محسوب می گردند که بار اصلی تامین سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع این ساختمان ها بر عهده آنها می باشد به منظور بهره برداری صحیح از هواساز باید به نکات زیر دقت نمایید:

در مدلهای صنعتی به دلیل ابعاد بزرگ این دستگاه باید به صورت دمونتاژ به محل ارسال گردد بنابراین جهت نصب نیازمند نصاب خبره می باشید.

هواسازهای از جنس گالوانیزه ممکن است به دو صورت افقی یا عمودی تولید گردند و همچنین بسته به شرایط مکانی و منطقه ای به دو صورت تک منطقه ای یا چند منطقه ای تولید گردند بنابراین برای هواسازهای چند منطقه ای باید از فوندانسیون تراز بتنی به منظور تحمل وزن دستگاه استفاده گردد، در صورت نصب دستگاه بر روی پشت بام باید لرزه گیر بر روی سیستم نصب گردد.

حتما در هواسازهای منطقه ای به جهت استفاده از دمپر تنظیم هوا ،مسیرهای کانال کشی را تعیین و مشخص نمایید.

به منظور بررسی و تعمیرات دوره ای محل نصب باید از یک سو حداقل یک و نیم برابر عرض دستگاه فضای خالی در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن کفشور فاضلاب جهت نظافت و شستشوی دستگاه هواساز

عایق کاری کانالهای در معرض نور و گرما و سرما و رطوبت

به منظور کاهش هزینه ، طول مسیر کانال کشی را کاهش دهید و هواساز را در محل تهویه نصب کنید.

اتصال دهانه خروجی هواساز به کانال کشی مطابق ضوابط و قوانین استاندارد باشد.



 
آیا ایرواشر یا هواساز یکی هستند؟
ایرواشر و هواساز دو دستگاه تهویه مطبوع هستند که با راندمان بالا برای نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی در محوطه های صنعتی و ساختمان های مسکونی و اداری طراحی شده اند، این دو در بسیاری از جهات، شبیه به یکدیگر بوده و معمولا زمانی که صحبت از آنها میشود با هر دو اسم و با یک منظور نامیده میشوند؛ به عبارت ساده‌ تر، شیوه تهویه مطبوع در هواساز و دستگاه ایرواشر با یک هدف انجام می شود. (برای مشاهده متن کامل مقایسه هواساز و ایرواشر اینجا کلیک کنید)


مشاوره خرید انواع دستگاه هواساز و ایرواشر 
چنانچه برای مجموعه صنعتی با آپارتمانی خود نیازمند به استفاده از سیستم های تامین کننده هوا و هواساز ها هستید، میتوانید با شرکت های مختلفی که در این زمینه فعال هستند، مشورت و بعد از انتخاب بهترین مدل و سیستم ایرواشر، خرید خود را انجام دهید. در این بین اگر سوالی داشتید میتوانید از طریق شماره تماس های درج شده در وبسایت  www.asatahvieh.com در خواست خود را مطرح نمایید.
نسخه چاپی