دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

شیرینی رول دارچینی


مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی
مواد غذایی مقدار
شیر یک لیوان
مخمر فوری یک قاشق چای خوری سر پر
شکر سفید سه قاشق غذا خوری
تخم مرغ یک عدد
کره نرم شده پنجاه گرم
نمک یک قاشق چای خوری سر خالی
جزو هندی رنده شده نصف یک عدد
آرد کره ای دانمارکی سیصد و هفتاد تا سیصد و هشتاد گرم (دو و نیم لیوان سر پر)

مواد لازم برای تهیه مواد میانی شیرینی رول دارچینی
مواد غذایی مقدار
کره نرم شده پنج گرم یا دو تا سه قاشق غذا خوری
پودر دارچین دو قاشق غذا خوری
شکر قهوه ای دو قاشق غذا خوری سر پر
هل کوبیده شده دو تا سه عدد

مواد لازم برای تهیه سس روی شیرینی رول دارچینی
مواد غذایی مقدار
پودر قند سه قاشق غذا خوری سر پر
پودر وانیل نوک قاشق
شیر سه قاشق غذا خوری
خامه یک قاشق چای خوری
 

طرز تهیه شیرینی رول دارچینی

امروز می خواهیم یک مدل شیرینی رول دارچینی یا سینمن رول درست کنیم یک شیرینی خیلی جذاب و خیلی خوشمزه که خیلی راحت و سریع درست می شود.

مرحله اول: عمل آوردن مخمر
برای شروع یک لیوان شیر را تا جایی گرم می کنیم که دستمان تحمل گرمای آن را داشته باشد و دست را نسوزاند چون اگر شیر بیشتر از این داغ شود وقتی با مخمر ترکیب می شود باکتری های زنده داخل مخمر را از بین می برد. حالا شیر را داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و یک قاشق چای خوری سر پر مخمر فوری اضافه می کنیم به علاوه یک قاشق غذا خوری شکر سفید. همانطور که می دانید شکر باعث می شود مخمر زودتر فعال شود هم می زنیم تا شکر حل شود.
این مرحله را جدا انجام می دهیم تا مطمئن شویم که مخمر زنده است یعنی می توانیم از ابتدا آرد، مخمر،نمک و شکر را با هم مخلوط کنیم ولی برای اطمینان از فعال بودن مخمر این مرحله را جدا انجام می دهیم.
بعد از ترکیب کردن شیر، مخمر و شکر آن را باید در یک محیط گرم مانند اتاق یا آشپزخانه قرار دهیم تا مخمر عمل کند ما فر را حدود پنج دقیقه روشن می کنیم و بعد خاموش می کنیم و کاسه را داخل آن می گذاریم تا در گرمای محیط فر بماند و عمل کند اینکار اختیاری است شما می توانید به مدت یک ربع تا نیم ساعت بگذارید در محیط آشپزخانه بماند تا روی آن فوم مانند شود یک لایه کف مانند روی آن تشکیل می شود اگر این لایه تشکیل شود مطمئن می شویم که مخمر ما زنده است ولی در غیر این صورت متوجه می شویم که از تاریخ تولید مخمر خیلی گذشته و قدیمی شده است و باکتری های زنده آن کم کم از بین رفته اند و غیر فعال شده است.

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

مرحله دوم: درست کردن خمیر شیرینی
خب حالا حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت داخل فر می گذاریم بعد بیرون می آوریم و به یک کاسه بزرگ منتقل می کنیم بعد اندازه دو قاشق غذا خوری شکر اضافه می کنیم حالا یک عدد تخم مرغ که به دمای محیط رسیده باشد ( حدودا نیم ساعت قبل از یخچال بیرون آوردیم ) اضافه می کنیم و بعد تقریبا یک قالب کره پنجاه گرمی نرم شده ( که آن را هم از نیم ساعت قبل بیرون از یخچال گذاشته ایم ) و در آخر به اندازه یک قاشق چای خوری سر خالی نمک می ریزیم و با هم زن دستی هم می زنیم بعد برای اینکه عطر و بوی خوبی داشته باشد تقریبا نصف یک عدد جزو هندی را به صورت رنده شده و پودر شده داخل آن می ریزیم و دوباره هم می زنیم تا خوب باهم مخلوط شوند حالا باید آرد اضافه کنیم، برای یک لیوان شیر و یک عدد تخم مرغ و پنجاه گرم کره حدودا سیصد و هفتاد تا سیصد و هشتاد گرم آرد کره ای دانمارکی لازم داریم که به پیمانه حدودا دو و نیم لیوان سر پر می شود ( چون هر لیوان آرد تقریبا صد و پنجاه گرم است ) بعد از اضافه کردن آرد با هم زن دستی هم می زنیم تا یک خمیر مانندی حاصل شود بعد با دست ورز می دهیم تا یکدست تر شود حالا از اینجا به بعد روی میز کار مقدار کمی آرد ( چون کره دارد به سطح کار نمی چسبد ) می پاشیم و خمیر را روی میز کار قرار می دهیم و آن را ورز می دهیم.
نکته: یک مورد جالب در رابطه با  آرد کره ای دانمارکی پانزده تا بیست درصد جذب آب بیشتر است و این خاصیت باعث می شود که خمیر بعد از پخت نرم و لطیف باشد. اگر هم از آرد نول سه صفر استفاده می کنید باید ده گرم کره بیشتری بریزید.

مرحله سوم: استراحت دادن به خمیر
حالا خمیر ( که نرم تر از خمیرهایی است که با آرد معمولی درست می شوند ) را داخل همان کاسه می گذاریم و در آن را می بندیم و اجازه می دهیم استراحت کند حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت که بستگی به مخمر دارد و احتمال دارد تا یک ساعت هم طول بکشد برای همین نمی توان زمان دقیق تری گفت ولی حجم خمیر حداقل باید دو برابر شود.

مرحله چهارم: درست کردن مواد میانی شیرینی
در این فاصله که خمیر استراحت می کند مواد میانی یعنی مواد بین لایه های شیرینی را درست می کنیم. برای اینکار داخل یک کاسه متوسط هفتاد و پنج گرم یا دو تا سه قاشق غذا خوری کره نرم شده می ریزیم و حدودا دو قاشق غذا خوری پودر دارچین اضافه می کنیم به علاوه دو قاشق غذا خوری سر پر شکر قهوه ای.
نکته: به جای شکر قهوه ای از شکر سفید هم می توانید استفاده کنید تاثیرشان یکی است.
حالا مواد را هم می زنیم تا خمیر یکدستی داشته باشیم حالا دو تا سه عدد هل را می کوبیم و به آن اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم تا خوب ترکیب شوند.

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

مرحله پنجم: رول کردن و بریدن خمیر
در این مرحله خمیرمان حجم گرفته، همانطور که می دانید وقتی خمیر استراحت می کند و اصطلاحا ور می آید کمی چسبناک می شود به همین دلیل روی میز کار کمی آرد (خیلی کم تا خمیر آرد کمی جذب کند تا سفت نشود ) می پاشیم و خمیر را روی میز قرار می دهیم و کمی ورز می دهیم.
نکته: مطمئن شوید که روی میز کار به اندازه کافی آرد پاشیده اید خمیر باید به راحتی روی میز حرکت کند چون در غیر اینصورت زمان رول کردن چسبناک خواهد بود و این کارتان را سخت می کند
حالا خمیر را باید باز کنیم قبل از اینکه از وردنه استفاده کنیم با انگشتانمان خمیر را کمی باز می کنیم حالا به وسیله وردنه خمیر به شکل تقریبا مستطیل پهن می کنیم خیلی نازک نمی کنیم و چند میل باید قطر داشته باشد.

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

بعد از باز کردن خمیر نواد میانی را در سر تا سر آن می ریزیم و با لیسک همه جای خمیر پخش می کنیم نکته ای که باید توجه کرد این است که در ریختن مواد میاتی زیاده روی نکنیم چون در غیر اینصورت زمان رول کردن و پختن آن از بین لایه ها بیرون می ریزد. در حدی که به خمیر مالیده شود کافی است.
حالا شروع می کنیم به رول کردن خمیر ( از ضلع بزرگتر رول می کنیم و خمیر باید طوری باشد که به راحتی از سطح میز کار جدا شود )
بعد از رول کردن با دست متقارن تر می کنیم که همه جای آن طول و ضخامت برابری داشته باشد. حالا برای بریدن آن از نخ استفاده می کنیم چون اگر از چاقو یا کارد استفاده کنیم خمیر را له می کند ( نخ را از زیر خمیر رد می کنیم و روی آن با حالت گره زدن خمیر را می بریم )

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

مرحله آخر: چیدن رول ها در ظرف و پختن آن ها و درست کردن سس روی آن
 در این مرحله کف قالب پیتزا یا کیک را چرب می کنیم و رول های برش خورده را داخل آن می چینیم.
نکته: از ماهیتابه هم می توانید استفاده کنید فقط ماهیتابه ای باشد که بتوانید داخل فر بگذارید
بعد از چیدن رول ها روی آن ها را می پوشانیم و پنج تا ده دقیقه استراحت می دهیم تا حجمشان بزرگتر شود. بعد از گذشت این مدت قالب را داخل فر با دمای دویست درجه سانتی گراد می گذاریم توجه کنید که حتما طبقه وسط فر باشد. زمان پخت حدودا بیست دقیقه است وقتی روی رول ها طلایی شد کافی است و باید از فر بیرون بیاوریم.

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

نکته: زمان دقیق اعلام نمی کنیم چون بستگی به فر دارد و در فرهای مختلف متفاوت است
در این فاصله که شیرینی داخل فر است برای روی آن یک سس درست می کنیم. پس داخل یک کاسه سه قاشق غذا خوری سر پر پودر قند می ریزیم و نوک قاشق پودر وانیل می ریزیم و سه قاشق غذا خوری شیر و یک قاشق چای خوری خامه اضافه می کنیم و هم می زنیم و کنار می گذاریم.

دستور تهیه شیرینی رول دارچینی (سینمن رول)

بعد از طلایی شدن روی شیرینی ها قالب آن را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کاملا سرد شود بعد روی شیرینی را با سسی که درست کردیم می پوشانیم و دیگر آماده سرو است.
نکته: دلیل اینکه ما قالب گرد انتخاب کردیم این است که شیرینی ها به هم فشرده می شوند و شکل قالب را به خودشان می گیرند و قشنگ تر می شود اگر شما دوست داشته باشید می توانید از قالب های دیگر استفاده کنید و به صورت جدا جدا بچینید
خیلی شیرینی راحتی است امیدوارم که درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید.
نسخه چاپی