طرز پخت آش رشته و آشنایی با خواص آن

مواد لازم تهیه آش رشته برای ۴ نفر

۴۰ گرم یا یک چهارم لیوان نخود

۴۰ گرم یا یک چهارم لیوان لوبیا چیتی

۴۰ گرم یا یک چهارم لیوان لوبیا قرمز

۵۰ گرم عدس ریز

۳ عدد پیاز متوسط پوست کنده 

یک قاشق غذاخوری زردچوبه

۲۰ گرم یا ۱۰ عدد برگ متوسط اسفناج

۲۰ گرم یا ۱۰ عدد جعفری

۳۰ گرم یا ۱۵ شاخه تره

۱۰ گرم یا ۱۰ شاخه شوید

۲۰ گرم یا ۳۰ شاخه گشنیز

۲ قاشق غذاخوری نعنای خشک

۷۰ گرم رشته آش

۲ حبه سیر پوست کنده و رنده شده

دو قاشق غذاخوری کشک

دو قاشق غذاخوری آرد

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم. 1

طرز پخت آش رشته و آشنایی با خواص آن
 

طرز تهیه و دستور پخت آش رشته

۱. حبوبات را از دو روز قبل خیس کنید سپس کامل بپزید.

۲. برای این مقدار آش، باید ۶ عدد پیاز بزرگ را سرخ کنید.

۳. سپس سبزی و عدس را باهم بپزید.

۴. در مرحله بعدی حبوبات پخته‌شده را اضافه کنید.

۵. زمانی که همه ترکیبات پخته شد رشته را اضافه کنید.

دقت کنید که میزان رشته نه باید خیلی زیاد باشد نه خیلی کم؛ زیرا در صورتی که میزان رشته زیاد باشد آش سفت خواهد شد.

۶. زمانی که رشته اصطلاحا پف کرد و درشت شد، یک پیمانه آرد را با دو لیوان آب مخلوط کنید تا رقیق شود.

۷. سپس این مخلوط را به آش اضافه کنید.

۸. در مرحله آخر هم پیاز داغ، نعنا داغ و زردچوبه را با روغن تفت دهید و به اضافه نمک به آش اضافه کنید و اجازه بدهید تا آش جا بیفتد.
 

فوت و فن‌ها

۱. سعی کنید از قابلمه‌ای استفاده کنید که حجم بیشتری در مقایسه با مواد شما داشته باشد تا رشته‌ها بهم نچسبند.

۲. سبزی‌ها در آش رشته باید بدون ساقه و درشت خرد شوند.

۳. نمک آش را بعد از اضافه کردن رشته و کشک تست کنید تا آش شما شور نشود. 

۴. برای اینکه آش شما جا افتاده باشد نیاز است که زیر شعله کم بپزد و مرتب هم بخورد.

۵. تناسب آب و مواد آش رشته بستگی به میزان آب اولیه دارد.

در دقایق پایانی اگر احساس کردید آب آش زیاد تر از مواد آن است، کمی زیر شعله را بالا ببرید و در قابلمه را باز کنید تا آش شما کمی آب را از دست بدهد. 

۶. تهیه رشته خوب و سبزی تازه می‌تواند برگ برنده آش شما باشد.

۷. سعی کنید آرد را با آب جوش مخلوط کنید و بعد به آش اضافه کنید. 

۸. حبوبات را حتما از روز قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آب گرفته شود.  2

طرز پخت آش رشته و آشنایی با خواص آن
 

ارزش تغذیه‌ای آش رشته‌ ای

در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود که در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند.

اگر چه تهیه ‌این آش در قسمت‌های گوناگون تفاوت اندکی‌دارد اما با داشتن قابلیت تغییر بعضی از مواد اولیه،‌ این آش را می‌توان برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران خاص به غذایی سالم و مغذی تبدیل کرد.
 
استفاده از مواد اولیه متنوع یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این آش قدیمی است. به کار گرفتن حداقل یک ماده غذایی از هر یک از گروه‌های اصلی غذایی موجب افزوده شدن ارزش تغذیه‌ای آن شده است.

استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و حبوبات، سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای که آش در آن پخت می‌شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می‌شود، مجموعه کاملی از گروه‌های غذایی را در این غذای ایرانی فراهم می‌کند.
 
در همدان و برخی از مناطق غربی کشور نوع خاصی از آش رشته تهیه می‌شود که در اصطلاح به آن آش رشته‌ترشی گفته می‌شود.

در این آش به غیر از کشک و ماست مقادیری از میوه‌های خشک به‌این مجموعه اضافه می‌شود تا از گروه میوه‌ها نیز در پخت این غذا استفاده شده باشد.
 
لازم به ذکر است که هریک از اقلام اضافه شده ‌دارای ماده مغذی مخصوص به خود از انواع ویتامین‌ها گرفته تا املاح، پروتیین، کربوهیدرات و... است که آن را در همین وعده غذایی در اختیار سلامت ما می‌گذارد.

با وجود این با اضافه کردن مواد غذایی دیگری به عنوان تزیین می‌توان به‌این ارزش غذایی افزود اما باید به یاد داشته باشیم که روی آشمان یک وجب روغن نباشد که در این صورت از ارزش تغذیه‌ای آن می‌کاهیم و به دست خودمان قاتق نانمان را به قاتل جانمان تبدیل می‌کنیم. 3
 

حبوبات آش رشته و خواص آن‌ها

آش رشته دارای حبوباتی میباشد که هریک از آنها خواص خود را دارند، در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:
 
لوبیا چیتی 
لوبیا چیتی منبع خوبی از پروتئین گیاهی ، فیبر ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است و از این جهت گنجاندن آن در رژیم غذایی لازم است.درست است که مصرف حبوبات و هم چنین لوبیا چیتی باعث نفخ شکم می شوند ، اما وقتی از مزایای سلامتی آنها باخبر می شویم ، این مشکل حبوبات را نادیده می گیریم.

لوبیا چیتی سرشار از پروتئین است – یک فنجان دارای 15 گرم پروتئین است! لوبیا چیتی وقتی با برنج یا سایر غلات کامل همراه شود ، منبع کامل پروتئین از طریق گیاه خواری را فراهم می کند.رژیم غذایی مبتنی بر گیاه خواری می تواند با کمک به کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول و کاهش وزن ، به کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک کند.

لوبیا چیتی منابع خوبی برای فیبر محلول و فیبر نامحلول هستند – ثابت شده است که یک رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش کلسترول و فشار خون ، بهبود هضم غذا ، کمک به کاهش سطح قند خون و کمک به وزن سالم می شود.
 
لوبیا قرمز
لوبیا قرمز منبع خوبی از فولات است ، ماده مغذی مهمی برای سلامت قلب.فولات با تجزیه هموسیستئین ، که بیش از حد آن با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است، از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می کند.

لوبیا قبل از پخت باید خیس بخورد.این زمان پخت را کاهش می دهد، هضم آنها را راحت تر می کند و برخی از ویژگی های “باد” آنها را کاهش می دهد.
 
نخود 
نخود منبعی عالی از کربوهیدرات ، پروتئین ، فیبر ، ویتامین های گروه B و برخی مواد معدنی است و از این جهت مصرف آن برای حفظ سلامتی انسان ضروری است.نخود دارای چندین مزیت بالقوه برای سلامتی است و در ترکیب با سایر حبوبات و غلات ، می تواند اثرات مفیدی بر برخی از بیماری های مهم انسان مانند ، دیابت نوع 2 ، بیماری های گوارشی و برخی سرطان ها داشته باشد.

نخود خطر دیابت را کاهش می دهد – این یک ماده غذایی عالی است هم برای افرادی که از ابتلا به دیابت می ترسند و هم برای کسانی که از قبل با آن دست و پنجه نرم می کنند.تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم نخود می تواند از دیابت محافظت کند.

نخود میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد – نخود غلظت کلسترول بد را که می تواند باعث بیماری قلبی و همچنین سایر مشکلات سیستم قلبی عروقی شود، کاهش می دهد.اگر به طور منظم نخود بخوریم ، می توانیم از خود در برابر حمله قلبی محافظت کنیم یا خطر بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهیم.

علاوه بر این ، فشار خون را کاهش می دهد و از کم خونی جلوگیری می کند و حتی با شدت بیشتری به بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می کند. 4

پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.life.irna.ir
3.www.beytoote.com
4.www.ashsara-nemoone.ir
نسخه چاپی