دستور پخت آش گوجه فرنگی و اشنایی با خواص آن

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی

گوجه فرنگی 1 کیلوگرم

برنج 1 پیمانه

تره 200 گرم

جعفری 200 گرم

غوره نصف پیمانه

آبغوره 1 پیمانه

پیاز 2 عدد

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه

آب گوشت 3 پیمانه

نعناع خشک 2 قاشق غذا خوری

نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

دستور پخت آش گوجه فرنگی و اشنایی با خواص آن

دستور تهیه آش گوجه فرنگی

پیش از شروع به آشپزی کردن بهتر است که لوبیاها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد.

این کار باعث می شود هم سریعتر پخته شوند و هم نفخ آن ها گرفته شود.

در ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید.

یک قابلمه را که در آن مقداری روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند.

بعد از اینکه کمی پیازها طلایی شدند، به آن ها زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. می توانید مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش بردارید.

لوبیاها را از کاسه خارج کنید و آبکشی کنید. سپس به پیازها اضافه کنید و تفت دهید.

سپس 5 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت به آن اجازه دهید تا پخته شود.

برنج را بشویید و آبکش کنید و بعد از پخته شدن لوبیاها به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را با یک ملاقه هم بزنید.

در ادامه تره و جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید و به همراه غوره به مواد اضافه کنید.

دقت داشته باشید که آب آش در این مرحله باید خیلی تبخیر شده باشد. و فقط مقدار کمی که روی سبزی ها را بگیرد کافی است.

سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا سبزی ها پخته شوند.

در ادامه گوجه ها را بشویید و سپس آن ها را رنده کنید و یا اگر میکسر دارید، آن ها را میکس کنید و بعد از پخته شدن سبزی ها آن را به قابلمه اضافه کنید.

در ادامه یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به قابلمه اضافه کنید و سپس فلفل و ادویه های دلخواه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

شعله اجاق گاز را ملایم کنید و به آش گوجه فرنگی به مدت 30 دقیقه وقت دهید تا پخته شود و جا بیفتد. باید در این مدت آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

بعد از اینکه آش پخته شد آن را از اجاق گاز پایین بیاورید. سپس به آن آبغوره اضافه کنید و هم بزنید تا آش طعم آبغوره را به خود بگیرد.

در نهایت آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید و برای ناهار میل نمایید. 1
 

ارزش غذایی یک عدد گوچه فرنگی تازه

- کالری / ۲۴

- چربی / ۰ گرم

- چربی اشباع شده / ۰ گرم

- کلسترول / ۰ میلیگرم

- کربوهیدرات / ۵ گرم

- پروتئین / ۱ گرم

- فیبر رژیمی / ۱ گرم

- سدیم / ۶ میلیگرم

- ویتامین سی / ۱۵میلیگرم

- پتاسیم / ۲۹۲ میلیگرم. 2

دستور پخت آش گوجه فرنگی و اشنایی با خواص آن
 

خواص گوجه فرنگی

 
کاهش قند خون
یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این اسـت کـه می تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون میتواند قندخون را بازرسی کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی اسـت اما منبع خوبی از کروم اسـت کـه قندخون را تنظیم می کند.
 
پیشگیری از سرطان
ترکیبات اصلی گوجه فرنگی لیکوپن ها هستند که خواص فوق العاده ای دارند.نتایجی که بر روی گوجه فرنگی آزمایش شد نشان میدهد، افرادی که حداقل هر هفته دو مرتبه سس گوجه فرنگی استفاده میکنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان 36 درصد کاهش میدهند.

لیکوپن ها ضد سرطان هستند و به آقایان توصیه میشود که گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنند زیرا آن ها را در برابر سرطان پروستات مقاوم می کند.

باید بدانید که گوجه فرنگی بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، رژیمی که خطر ابتلا سرطان را کاهش می دهد.
 
پیشگیری از سکته مغزی
به دلیل وجود لیکوپن ها در گوجه فرنگی باعث شده این ماده در این میوه اکسایش چربی ها را کاهش دهد و باعث تشکیل پلاک های عروقی میشود و این رسوب چربی ها باعث مسدود شدن رگ ها شده و خطر سکته دی مغزی را بالا میبرد. اگر از فشار خون بالا هم رنج میبرید، حتما از آب گوجه فرنگی استفاده کنید. توصیه میکنیم صبح ها به صورت ناشتا یک لیوان آب گوجه فرنگی میل کنید.
 
از بین بردن خستگی و اسپاسم بدن
گوجه فرنگی حاوی ویتامین های یادی از جمله ویتامین A، C، B3، B6، E و k میباشد. از میان این ویتامن ها، ویتامین C برای مقابله با خستگی و اسپاسم و ایجاد احساس نشاط و سرزندگی فوق العادی است.

ویتامین C نقش زیادی در حفاظت از سلول ها دارد و اثرات رادیکال های آزاد و آلاینده ها را کاهش میدهد. البته توجه داشته باشید زمانی اثر این ویتامین چند برابر می‌شود که آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند کاروتنوئیدها و پولی فنول های بیشتری هم جذب کنید. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدهاست و برای همین هم یک میوه‌ی ضدپیری محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید همیشه جوان و شاداب بمانید گوجه فرنگی را دریابید.
 
برای لاغری و کاهش وزن
خواص گوجه فرنگی حاوی میزان زیادی آب (93 تا 95 درصد) و قند کمی است. برای همین هم تشنگی را برطرف کرده و کالری کمی به بدن می‌رساند.

در واقع هر 100 گرم گوجه‌فرنگی حدود 17 کیلوکالری انرژی دارد. برای همین اگر دنبال لاغری هستید و رژیم گرفته‌اید می‌توانید با خیال راحت به این سبزی – میوه اعتماد کنید و خوش اندام شوید. توجه داشته باشید که گوجه‌فرنگی به هضم غذا و دفع راحت کمک می‌کند. اگر مشکل هضم دارید می‌توانید بعد از غذا یک عدد گوجه فرنگی تازه و کاملا رسیده میل کنید.
 
تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان
نتایج یک مطالعه درباره آب گوجه فرنگی نشان میدهد نوشیدن 2 لیوان آب گوجه فرنگی در روز، ایتخوان ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری میکند.

محققان در این مطالعه، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله را انتخاب کردند و از آنها خواستند که مدت یک ماه گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. پس از گذشت یک ماه، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده‌ای به نام  n- تلوپپتید در خون می‌شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می‌رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد. نتایج این مطالعه مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و درنتیجه  کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.
 
کمک به بهبود بینایی
ویتامین آ یک آنتی اکسیدان قوی است که بر ضد رادیکال های آزاد که به چشمان ما صدمه می زنند، وارد عمل می شود.

ویتامین آ از ما در مقابل انحطاط بینایی و شل کوری مراقبت کرده و بینایی ما را بهبود می دهد. بسیاری از مشکلات چشمی مانند نزدیک‌بینی ، آب مروارید ، آب سیاه و بسیاری از بیماری‌های چشمی را می‌توان با مصرف گوجه فرنگی مهار کرد. رنگ سیاه چشم‌ها زیبایی فرد را چندین برابر می‌کند. ویتامین C و مس موجود در گوجه فرنگی می‌توانند به تولید ملانین چشم‌ها کمک کنند. ملانین ترکیبی است که باعث رنگ سیاه چشم می‌شود.
 
ارتقای سیستم ایمنی
با توجه به محتوای لیکوپن و کاروتنی آن، گوجه در بهبود دادن ایمنی شما عملکرد خوبی دارد.

این مواد به راحتی با بیماریهای مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کنند.

علاوه بر آن، مواد مغذی موجود در گوجه، عوامل شناخته شده ای در تاثیر بر روی سیستم ایمنی بدن می باشند. 3

پی نوشت:
1.www.okala.com
2.www.pezeshkonline.ir
3.www.pezeshka.com
نسخه چاپی