گناه آتش افروزان فتنه ۸۸
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
مظهر حضور مردم، از جمله، انتخابات است. البته تا انتخابات، سه چهار ماه وقت داریم. من هم اگر عمری باشد، فرصت هایی خواهم داشت که به مردم مطالب خودم را عرض کنم و ان شاء الله عرض خواهم کرد. آنچه که امروز لازم است عرض کنم، این است که با هر انتخاباتی، خون تازه ای در رگ های کشور تزریق می شود؛ روح تازه ای در کالبد کشور دمیده می شود - این را بدانید - و به خاطر همین هم هست که در طول این سالهای متمادی، همیشه دشمن خواسته است که با انتخابات نباشد یا کمرنگ باشد.
 
در هیچ انتخاباتی ما سراغ نداریم که قبل از انتخابات، بوق های تبلیغاتی دشمن به کار نیفتاده باشد برای اینکه کاری کنند که انتخابات در ایران کمرنگ شود. در همه انتخابات ها، به شکل های مختلف، این کار صورت گرفته است.
 
شما هوشمندید، زیرکید؛ خودتان می توانید تشخیص بدهید که برای بی رونق کردن انتخابات، بی شوق و ذوق کردن مردم به حضور در انتخابات، چه حرف هایی زده می شود و چه کارهایی می شود. شما این را در سه چهار ماه آینده هم خواهید دید. بدانید انتخابات برای کشور، برای نظام، برای مردم، در همه دوره ها یک دستاورد بزرگ است. وضع مجلس در وضع عمومی کشور تأثیرگذار است. مجلس محور اصلی تصمیم گیری در کشور است. اینها همه اش اهمیت انتخابات را نشان می دهد.
 
در انتخابات، دو تا مسئله از همه مهمتر است: مسئله اول، حضور مردم، شرکت مردم - که بایستی وسیع و گسترده باشد - مسئله دوم، قانون گرایی در انتخابات، وفاداری به قانون احترام به رأی مردم. اینجور نباشد که اگر چنانچه انتخابات بر طبق نظر و میل ما انجام گرفت، این را ما قبول داشته باشیم؛ اگر برخلاف نظر ما بود، «وَ إِنْ یَکُنْ لَهُمُ الْحَقُّ یَأْتُوا إِلَیْهِ مُذْعِنِینَ». (1) اگر حق را به ما دادند، آنی که ما می خواهیم، سر کار آمد، قانون را قبول داریم؛ اگر آنی که ما می خواهیم، سر کار نیامد، می زنیم زیر قانون؛ نه قانون را قبول داریم، نه رأی مردم را قبول داریم؛ این نمی شود.
 
فتنه ۸۸ همین جور بود. ادعا کردند که قانون گرا هستند، بعد خب مردم به آنها رأی ندادند، اکثریت مردم به کس دیگری رأی دادند؛ اینها بنا کردند دعوا راه انداختن که چرا! کشور را، ملت را مدتی مضطرب کردند، دشمن را خوشحال کردند؛ البته آخرش هم در مقابل مردم دیگر تاب نیاوردند و عقب نشستند.
 
گناه آتش افروزان فتنه ۸۸ همین بود که به قانون تمکین نکردند، به رأی مردم تمکین نکردند. ممکن است کسی بعد از انتخابات اعتراض داشته باشد؛ خیلی خوب، این اعتراض ایرادی ندارد؛ اما راه قانونی دارد که چگونه باید این اعتراض را بیان و دنبال کرد. اگر قانون را قبول داریم، باید از آن راه برویم. این هم نکته اصلی است.(2)
 
پی‌نوشت‌:
1- سوره نور، آیه 49
2- بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه 1390/7/20
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 210-209
نسخه چاپی