از علت تا درمان درد انگشتان دست

درد انگشتان دست

دو نوع اصلی آرتریت روی انگشتان تاثیر می گذارند: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید. هر دو به مفصل ها آسیب می رسانند، اما علت نهفته ی هر یک متفاوت است.

استئوآرتریت در غضروف بین انگشتان رخ می دهد. در نهایت استخوان ها به همدیگر سایش پیدا می کنند و درد شدید و کاهش تحرک به وجود می آید.

آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود. التهاب مفصل که به وجود می آید باعث درد می شود و بافت ها را از بین می برد.

استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت تقریبا در هر مفصلی بروز می کنند، اما هر دو اختلال اغلب روی انگشتان تاثیر می گذارند.1
 

انواع درد انگشتان دست

درد مفاصل انگشتان دست ممکن است احساس کسل کننده و دردناک را برای فرد به همراه داشته باشد. این درد ممکن است ناگهان شروع شود و سپس از بین برود.
 
درد با تورم
اگر انگشت شکسته دارید، معمولاً متورم، بنفش یا آبی رنگ و بسیار دردناک خواهد بود. در بعضی موارد، استخوان ممکن است از نظر جسمی از هم جدا شده و قابل مشاهده باشد.
 
درد در زمان حرکت و درد ضربان دار
سندرم تونل کارپ و سایر شرایط پزشکی که بر روی اعصاب و ماهیچه های بازو و دست شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث شود شود در هنگام حرکت انگشتان درد شدیدی را احساس کنید. دشواری در هنگام نوشتن و تایپ کردن و لرزش دستان، از دیگر مشکلات سندروم تونل کارپ است.
 
در رفتگی انگشت
دررفتگی انگشت هنگامی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های انگشت یا انگشت شست شما از مفاصل آنها جدا شود. در بعضی موارد این جابجایی قابل مشاهده است.
 
درد در قسمت جراحت دیده
شدت درد با توجه به عمق جراحت و بریدگی متفاوت است و ممکن است در در برخی از موارد اطراف قسمت بریدگی قرمز شود.2
 

علت درد انگشتان دست

 
۱-جراحات دست
جراحت و آسیب دست یکی از شایع‌ترین و بیش‌ترین دلایل درد انگشتان دست است. آسیب‌های دست می‌تواند باعث ایجاد بریدگی‌های عمیق در انگشتان، احساس سوزش، شکستگی استخوان انگشتان دست و یا حتی آسیب بافتی و ماهیچه‌ای انگشتان شود.

آسیب‌های دست معمول که باعث این درد می‌شوند عبارتند از:

شکستگی انگشت: این مشکل معمولاً در هنگام حمل وسایل سنگین و یا در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهد.

بریدگی‌ها

شکستگی ناخن‌های انگشتان دست
 
۲-شرایط پزشکی
دیگر عارضه‌های پزشکی که عصب‌ها، ماهیچه‌ها و یا استخوان‌ها را درگیر می‌کنند هم می‌توانند باعث درد انگشتان شوند.

برای مثال در بیماری آرتروز (osteoarthritis (OA)) که یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است، به علت تخریب غضروف‌ها، استخوان‌ها به هم ساییده شده و باعث ایجاد درد می‌شوند. آرتروز در دست می‌تواند مفصل پایه‌ی انگشت شست، مفاصل میانی انگشتان و یا حتی نزدیکی ناخن انگشتان را درگیر کند.

دیگر مشکلات پزشکی که باعث درد در انگشتان دست می‌شوند، عبارتند از:
 
۳-روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis به اختصار (RA)) یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد درد در مفاصل و در نهایت آسیب کل بدن می‌شود. آسیب مفصلی ناشی از این بیماری معمولاً در دو سمت بدن اتفاق می‌افتد  و این یکی از راه‌هایی است که پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

از علت تا درمان درد انگشتان دست
 
۴-پوکی استخوان
پوکی استخوان (osteoporosis) عارضه‌ای است که در آن استخوان‌ها درگیر می‌شوند، در داخل استخوان‌ها به صورت طبیعی فضاهایی خالی وجود دارد، در این بیماری اندازه‌ی این فضاها افزایش پیدا می‌کند و در نهایت استخوان حجم و قدرت خود را از دست می‌دهد.
 
۵-دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن
دیستروفی ماهیچه‌ای (muscular dystrophy) به گروهی از بیماری‌های ارثی اطلاق می‌شود که به مرور زمان باعث ضعیف شدن و یا آسیب ماهیچه‌ای می‌شوند. این ضعف در نتیجه‌ی نبود پروتئینی مخصوص به نام دیستروفین (dystrophin) رخ می‌دهد، در واقع بدن برای عملکرد درست و کامل ماهیچه‌ها به این پروتئین نیاز دارد.
 
۶-اِم‌اِس یا تصلب بافت چندگانه
  اِم‌اِس یا تصلب بافت چندگانه (multiple sclerosis) یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت محافظ اطراف رشته‌های نورون موسوم به میلین (myelin) حمله کرده و آن را از بین می‌برد و در نهایت مغز به سختی می‌تواند سیگنال‌های هدایتی و حرکتی خود را به سراسر بدن ارسال کند.
 
۷-سندروم تونل کارپال
در سندروم تونل کارپال (carpal tunnel syndrome) به عصب مدیان (median nerve) که از وسط دست می‌گذرد فشار بیش از حد اعمال شده و این عصب تا حدود زیادی فشرده می‌شود. این عصب مسئول ایجاد حس در انگشت شست، انگشت وسط و بخشی از انگشت حلقه است.

این عصب هم‌چنین ماهیچه‌ای که به انگشت شست متصل می‌شود را به حرکت وا می‌دارد. تورم داخلی مچ دست عامل فشار به عصب در سندروم تونل کارپال بوده و باعث بی حسی، ضعف و هم چنین مور مور شدن انگشت شست دست می‌شود.
 
۸-اﺳﮑﻠﺮوز ﺳﯿﺴﺘﻤﯿﮏ
اﺳﮑﻠﺮوز ﺳﯿﺴﺘﻤﯿﮏ (systemic sclerosis) یک نوع بیماری خود ایمنی نادر است که در آن بافت و ظاهر پوست در نتیجه‌ی تولید بیش از حد کلاژن تغییر می‌کند. این عارضه علاوه بر پوست، رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها، قلب، سیستم گوارش، ریه‌ها و کلیه‌ها را هم درگیر می‌کند.
 
۹-سندرم رینو
سندرم رینود (Raynaud’s phenomenon) یک نوع اختلال اولیه دستگاه گردش خون است که در آن جریان خون به سمت انگشتان دست و پا، گوش و بینی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. آب و هوای سرد و یا استرس هیجانی می‌تواند این سندروم را تحریک کند.
 
۱۰-کورک
کورک (boils) عفونت‌های باکتری فولیکول‌های مو است که بافت‌های اطراف را هم درگیر می‌کند. زمانی که فولیکول مو عفونت می‌کند، ظاهری متورم و قرمز رنگ بر روی پوست پیدا می‌کند. کورک‌ها معمولاً در صورت، گردن، ران و باسن ایجاد می‌شوند.
 
۱۱-گرهک
گرهک‌ها (nodules) نتیجه‌ی رشد غیر معمول بافتی هستند که معمولا در بافت‌های عمقی‌تر پوست و یا حتی اندام‌های داخلی هم‌چون تیرویید رشد می‌کنند. درصد بالایی از گرهک‌ها خوش خیم هستند.
 
۱۲-کیست‌ها
کیست‌ها (cyst) کیسه‌هایی با غشای مجزا بوده که درون آن‌ها مایعات، هوا و دیگر مواد وجود دارد و حتی تقسیم سلولی هم در آن اتفاق می‌افتد. کیست در هر جایی از بدن یا زیر پوست رشد می‌کند. 
 
۱۳-تومورها
تومورها (tumors) از تجمع سلول‌های غیر طبیعی به وجود می آیند. در تومورها پروسه‌ی طبیعی جایگزینی سلول‌های نو با سلول‌های پیر بر هم زده می‌شود. سلول‌های تشکیل دهنده‌ی تومور بدون اینکه بدن به آن‌ها نیازی داشته باشد، بزرگ شده و برخلاف سلول‌های پیر عادی هرگز از بین نمی‌روند. 
 
۱۴- گیر افتادگی عصب
گیر افتادگی عصب یا Pinched Nerve در بازو، مچ و یا دست هم می‎تواند عاملی برای درد انگشتان دست باشد.3

از علت تا درمان درد انگشتان دست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

پس از گذشت ۲ هفته درد دست تسکین و یا کاهش نیابد.

قادر نباشید انگشت خود را به طور کامل راست کنید.

احساس کرختی و سوزن سوزن شدن در انگشت های دست

حتی زمانی که با انگشتان دست خود کاری انجام نمی دهید هم درد بسیار شدیدی را حس کنید.1
 

درمان درد انگشتان دست

درد اگر به دلیل بریدگی، خراشیدگی و یا سوختگی باشد، با توجه به نوع و شدت آسیب ممکن است نیاز به داروهای آنتی بیوتیک موضعی و خوراکی و پانسمان باشد.

در موارد خفیف و سطحی معمولاً بدون اینکه نیاز به درمان خاصی باشد، برطرف خواهد شد. تنها کاری که می‌شود در این مرحله انجام داد، این است که به منطقه‌ی مورد نظر زمان بدهیم تا بهبود یابد. اگر درد برای فرد ناخوشایند باشد، فرد می‌تواند از داروهای مسکنی که بدون نیاز به نسخه امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد، استفاده کند.

در صورت احتمال بیماری های روماتیسمی،آزمایش های دقیق و درمان متناسب با آن نیاز است.3

پینوشتها
1.www.drmomenzadeh.com
2.www.drsiamakmoradi.com
3.www.drdr.ir
نسخه چاپی