دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

مارمالاد پرتقال سرخ


مواد لازم برای تهیه مارمالاد پرتقال سرخ
مواد غذایی مقدار
پرتقال سرخ حدودا یک و نیم کیلو (هفت یا هشت عدد پرتقال متوسط)
آب یک لیتر
شکر نیم کیلو
جوهر لیمو به مقدار لازم
پودر ژلاتین یک قاشق چای خوری


طرز تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

در این مطلب تصمیم داریم یک مدل مارمالاد خیلی خوشمزه و خاص را به شما عزیزان آموزش دهیم، مارمالاد پرتقال سرخ خیلی خیلی راحت و سریع درست می شود. در ادامه همراه ما باشید.
نکته: برای تهیه این مارمالاد از پرتقال سرخ استفاده می کنیم اگر پرتقال سرخ در دسترس تان نبود از پرتقال معمولی استفاده کنید (چون پرتقال سرخ تقریباً دو سه ماه از سال در بازار ایران هست). اگر از پرتقال نارنجی استفاده کردید می‌توانید با یکی دو قطره رنگ غذای قرمز مارمالاد را قرمز کنید ‌

مرحله اول: گرفتن پوست پرتقال ها و خلالی کردن آن ها
در اینجا حدودا یک و نیم کیلو (هفت یا هشت عدد پرتقال متوسط) پرتقال سرخ داریم که با پوست کن لایه هایی نازک را از روی پوست بر می داریم حتما باید توجه کنیم که تا جایی که می شود این لایه ها نازک باشند و قسمت سفید پوست پرتقال را جدا نکنیم چون به فیبر سفیدی که زیر پوست هست نیازی نداریم و فقط روی پوست را جدا می کنیم. پوست همه پرتقال ها را به این ترتیب می کنیم.
نکته: از چاقو هم می توانید استفاده کنید فقط با احتیاط لایه های نازک را از روی پوست باید جدا کنید ولی با چاقو این کار به کندی انجام می شود پس ما از پوست کن استفاده می کنیم.
حالا همه پوست های پرتقال را به صورت خلالی (نواری باریک) خرد می کنیم بعد از اینکه پوست پرتقال ها را به صورت خلالی در آوردیم باید تلخی آن ها را بگیریم.

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

مرحله دوم: گرفتن تلخی پوست پرتقال ها
برای اینکار یک ماهیتابه بزرگ را پر از آب می کنم و روی حرارت می گذاریم تا آب بجوش بیاید بعد پوست پرتقال خلالی شده را در آن می ریزیم و اجازه می دهیم حداقل به مدت نیم ساعت در آب بجوشند.
نکته: حجم آب باید زیاد باشد چون در غیر این صورت وقتی پوست پرتقال را به آن اضافه می کنیم، بلا فاصله آب را تلخ می کنند و تلخی بیشتری از آن ها خارج نمی شود.
در این فاصله نیم ساعته یک بار آب را عوض می کنیم یعنی آب جوش را دور می ریزیم و دوباره آب می ریزیم اجازه می دهیم بجوشند. در این فاصله که تلخی پوست پرتقال ها گرفته می شود بقیه مراحل مارمالاد را انجام می دهیم.

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ
 

مرحله سوم: فیله کردن پرتقال ها
در این مرحله پرتقال هایی را که پوستشان را گرفته ایم فیله می کنیم یعنی سر و ته هر پرتقال را می گیریم به صورتی که راحت روی میز کار قرار بگیرد بعد با یک چاقوی تیز از بالا به پایین قسمت های سفید روی پرتقال را می گیریم طوری که اصطلاحا به گوشت پرتقال برسیم. فقط سعی می کنیم که کمترین مقدار از خود پرتقال را بکنیم که اسراف نشود.
بعد از اینکه پوست همه پرتقال ها را جدا کردیم می بینید که تکه های پرتقال با چیزی پرده مانند از هم جدا شده اند، چیزی که ما برای این مارمالاد نیاز داریم همین تکه بین این لایه هاست پس شروع می کنیم به بریدن این تکه ها (اگر این قسمت های پرده مانند را هم ببریم و بجوشانیم یک مزه تلخ و بدی ایجاد می کند) یعنی به صورت تک تک هر تکه را از بین دو لایه می بریم و جدا می کنیم. بعد از اتمام فیله کردن پرتقال ها بقیه آن را هم می توانید کنار بگذارید و با آبمیوه گیری های دستی می توانید آب آن ها را بگیرید چون قسمت آبدار هم هستند پس پرتقال ها را دور نریزید.
فیله کردن پرتقال ها کار زمانبر و حساسی است و اگر احیانا نمی توانید اینکار را انجام دهید می توانید آب پرتقال را بگیرید و با پوست آن بجوشانید و مارمالاد درست کنید ولی حتما پرتقال ها را فیله کنید و برای مارمالاد و مربا این پالپ ها و بافت خود پرتقال ها را از دست ندهید و حتما آن ها را استفاده کنید. بالاخره کار حرفه ای به این شکل است و باید زمان بیشتری صرف کنید و دقت ظرافت بیشتری به خرج دهید و در نهایت یک کار خوب حرفه ای و متفاوتی خواهید داشت.
بعد از نیم ساعت و اینکه یک بار هم آب پوست پرتقال ها را عوض کردیم آن ها را داخل صافی می ریزیم و در نهایت روی آن ها مقداری آب سرد می ریزیم که اگر احیانا تلخی هم داشته باشند کاملا با آب سرد شسته شود.

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

مرحله آخر: پختن مارمالاد و سرو آن
در این جا دیگر همه مراحل آماده سازی و مقدماتی مارمالاد به پایان رسیده است و وقت آن است که مارمالاد را بپزیم. برای پختن مارمالاد یک قابلمه بزرگ را روی حرارت ملایم می گذاریم و  پوست پرتقال ها را که آبکش کردیم در آن می ریزیم بعد فیله پرتقال ها را به آن اضافه می کنیم و حدود چهار تا پنج لیوان (حدود یک لیتر) آب سرد می ریزیم و برای این تعداد پرتقال که هفت یا هشت عدد هست ( تقریبا یک و نیم کیلو) نیم کیلو شکر اضافه می کنیم. نکته دیگری که در رابطه با پخت مارمالاد هست این است که در پخت اکثر مارمالادها از پودر ژلاتین هم استفاده می شود شما می توانید هم از ژلاتین حیوانی و هم گیاهی که به آگار آگار یا آگار معروف است و از جلبک تهیه می شود استفاده کنید ما در اینجا  برای یک لیتر آب یک قاشق چارخوری پودر ژلاتین ( از ورق ژلاتین هم می توان استفاده کرد) اضافه می کنیم در مورد طعم مارمالاد ذکر این نکته مهم است که پرتقال های سرخ خیلی شیرین تر از پرتقال های نارنجی  هستند و  برای اینکه کمی مزه ترشی به مارمالاد بدهیم مقدار خیلی کمی جوش شیرین اضافه می کنیم  فقط توجه داشته باشید که جوهر لیمو خیلی ترش است و حالت اسیدی به مارمالاد می دهید پس در مقدار آن دقت کنید و زیاده روی نکنید.
نکته: به جای جوهر لیمو می توانید از آب لیمو هم استفاده کنید ولی چون بوی آب لیمو حس می شود و چون پرتقال های سرخ به تنهایی عطر و طعم بی نظیری دارند نمی خواهیم که بوی آبلیمو در آن حس شود به همین دلیل ما از آبلیمو استفاده نمی کنیم
بعد از اینکه همه مواد را داخل قابلمه ریختیم با حرارت خیلی ملایم و با در باز اجازه می دهیم که بجوشند کف روی مارمالاد را حین پخت بر می داریم دو سه بار اینکار را باید انجام دهیم بعد از اینکه دو ساعت مارمالاد داخل قابلمه با در باز جوشید و کف آن را برداشتیم در قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت نیم ساعت دیگر بجوشد.
توجه کنید که نیم ساعت آخر پخت با در بسته مهم است به این خاطر که مرباها و مارمالادها را در نیم ساعت آخر با در بسته می پزند تا حالت شیشه ای و بسیار شفافی داشته باشند و خوشرنگ باشند به خصوص مربای به و سیب و مارمالاد پرتقال و توت فرنگی.
حالا وقتی مارمالاد به مرحله ای رسید که حالت آبکی نداشت و به قوام رسیده و حباب های ریزی روی آن تشکیل شد (این حباب ها برای شکر در حال جوش هست) حرارت را خاموش می کنیم. توجه کند که در این مرحله نباید اجازه دهید مارمالاد زیاد سفت شود چون بعد از سرد شدن هم می بندد و یک چیز جامدی خواهید داشت پس در حدی که به قوام رسید و خیلی شل و آبکی نبود حرارت را خاموش کنید چون بعد از سرد شدن می بندد و غلیظ تر می شود. بعد از پخت  مارمالاد را در ظرف مناسب می کشیم بعد از خنک شدن در یخچال می گذاریم.
بعد از اینکه مارمالاد داخل یخچال کاملا خنک شد بیرون می آوریم خواهید دید که به یک غلظت مناسب رسیده و سفت شده. این مارمالاد بسیار خوشمزه است و بهترین مارمالادی هست که با پرتقال می توان تهیه کرد و فقط باید کمی حوصله به خرج دهید و آن را درست کنید و به این نکته هم اشاره کنیم که نیازی به طعم دهنده خاصی مانند هل و دارچین و وانیل و چیزهایی که داخل مربا میریزند ندارد چون عطر و طعم پرتقال سرخ به تنهایی کامل است و به همراه پوست آن انقدر اسانس دارد که نیازی به طعم دهنده ندارد.

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

دستور تهیه مارمالاد پرتقال سرخ

امیدواریم که از این دستور پخت راضی بوده باشید و آن را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
نسخه چاپی