دستور پخت دلمه سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه دلمه سیب زمینی شکم پر

سیب زمینی ۸ عدد

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

سیر ۱ حبه

فلفل دلمه ۱ عدد

قارچ ۱۰ عدد

گوجه ۲ عدد

نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس
آب ۲ پیمانه

رب ۲ ق غذا خوری

نمک به مقدار لازم

دستور پخت دلمه سیب زمینی


طرز تهیه دلمه سیب زمینی با گوشت چرخ کرده در فر و قابلمه

 
مرحله اول: آماده سازی سیب زمینی
ابتا سیب زمینی ها را پوست بگیرید و و با کمک قاشق دسر یا ابزار مخصوص وسط سیب زمینی را خالی کنید دقت کنید زیاد سیب زمینی را نازک یا کلفت نکنید سپس داخل یک تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود و بعد سیب زمینی ها را داخل روغن داغ خوب سرخ کنید.
 
مرحله دوم: تهیه مواد میانی
در ادامه پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با مقداری زردچوبه و روغن تفت دهید تا سبک شود و بعد سیر پوره شده را افزوده و سپس گوشت را به همراه نمک و فلفل سیاه افزوده و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد در ادامه قارچ اسلایس شده و فلفل دلمه نگینی شده را اضافه کنید و تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود در انتها گوجه فرنگی را به شکل مکعبی ریز خرد کره و با مواد تفت داده تا همه کاملا نرم و یکدست شوند.
 
مرحله سوم: تهیه دلمه سیب زمینی
حالا که مواد میانی کمی خنک شدند با قاشق از آن بردارید و داخل شکم سیب زمینی ها را پر کنید و خوب فشرده کنید تا در حین پخت از سیب زمینی بیرون نریزد شما برای پخت دلمه سیب زمینی دو راه دارید می توانید هم با فر و هم داخل قابلمه این دلمه را طبخ کنید.
 
مرحله چهارم: پخت دلمه سیب زمینی در فر و قابلمه
حالا دلمه سیب زمینی ها را به صورت فشرده داخل قابلمه یا ظرف پیرکس مخصوص فر قرار دهید برای تهیه سس رب را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید تا سس رقیقی بدست بیاد سپس کنار سیب زمینی ها سس را بریزید و به روی حرارت ملایم گذاشته تا پخته شود و سس غلیظ شود برای روش تهیه در فر، ظرف را در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دلمه ها پخته شوند. نوش جان
 

نکات کلیدی در تهیه دلمه سیب زمینی بدون فر و با فر

بهتر است برای خوش رنگ شدن دلمه ها هر از چند گاهی سس را با قاشق روی سیب زمینی ها بریزید.

می توانید به دلخواه در تهیه سس از گوجه پوره شده و رب استفاده کنید.

می توانید کمی آبلیمو به عنوان چاشنی به سس اضافه کنید.

افزودن سیر اختیاری و قابل حذف است.

می توانید قارچ را نیز خذف کنید. 1

دستور پخت دلمه سیب زمینی
 

خواص سیب زمینی

 
بهبود سلامت قلب از خواص سیب زمینی
سیب زمینی حاوی کلسترول نیست و حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین ث وب6 هستند که همه آن ها برای سلامتی قلب عالی هستند.

فیبر در سبزیجات به کاهش کلسترول اضافی در خون کمک می کند و پتاسیم از قلب هم محافظت می کند - مصرف 4،069 میلی گرم پتاسیم روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 49 درصد کاهش دهد.

طبق گفته دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مصرف فیبر بیشتر ( سیب زمینی به خصوص ) می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
 
جلوگیری از سرطان با سیب زمینی
مطالعات نشان داده اند که خوردن سیب زمینی باعث سرطان نمی شود، مگر اینکه آن ها را سرخ کرده بخورید بنابراین، اگر این تصور را داشتید که سیب زمینی می تواند باعث سرطان شود، آرام بگیرید. سیب زمینی آب پز و یا حتی پخته می تواند بیشتر مفید باشد. سیب زمینی سرخ شده می تواند منجر به تولید یک ماده شیمیایی به نام آکریلامید شود که باعث سرطان می شود.

سیب زمینی علاوه بر جلوگیری از سرطان، حتی می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد - مانند هر مطالعه و این می تواند به مقدار ویتامین ث در سیب زمینی ها نسبت داده شود. 50 میلی گرم ویتامین ث ( معادل دو سیب زمینی ) می تواند خطر سرطان معده را تا 8 درصد کاهش دهد.

همچنین مشخص شد که سیب زمینی های ارغوانی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند.

محققان مشاهده کرده بودند عصاره سیب زمینی پخته شده مانع گسترش سلول های بنیادی سرطان روده بزرگ می شود و حتی آن ها را در برخی موارد کاملا نابود کرده است.
 
بهبود سلامت مغز از خواص سیب زمینی
سیب زمینی همچنین حاوی اسید آلفا لیپویک است که به سلامت مغز کمک می کند. این اسید به بهبود حافظه در آلزایمر و حتی کاهش شناختی در برخی بیماران کمک می کند.

سیب زمینی به درمان افسردگی کمک می کند آن ها می توانند بر انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول مدیریت سطوح روحی هستند تاثیر بگذارند - و جالب است که اینها همان انتقال دهنده های عصبی هستند که توسط دارو مورد هدف قرار گرفته اند. خوردن یک سیب زمینی ساده قبل از رفتن به رختخواب می تواند به بدن کمک کند تا احساسات و حالات شما را منظم کند.

ویتامین ث در سیب زمینی ها نیز در درمان افسردگی نقش دارد. ویتامین یک آنتی اکسیدان است و به جلوگیری از آسیب سلولی به ویژه در مغز کمک می کند.
 
سیب زمینی برای کمک به تقویت استخوان ها
طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، منیزیم و پتاسیم موجود در سیب زمینی می توانند به سلامت استخوان کمک کنند. این دو ماده معدنی می توانند به جلوگیری از پوکی استخوان در مردان و زنان کمک کنند. 2
 
تنظیم فشار خون
به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم‌ غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد.

پتاسیم باعث گشادشدن عروق خونی می‌شود. براساس تحقیقات و آزمایش‌های مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES)، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشارخون تأثیر می‌گذارد.
 
تأمین ماده‌ی مغذی کولین
سیب زمینی حاوی ماده‌ی مغذی مفید و مهمی به‌نام کولین است. کولین به بهبود حرکت ماهیچه، تغییر خلق‌وخو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند.

مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی، تسهیل انتقال امواج عصبی، کمک به‌جذب چربی و رشد اولیه‌ی مغز نیز می‌شود.

یک سیب زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این‌ درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.
 
کنترل وزن
فیبر از فاکتورهای مهم در کنترل وزن است. فیبر در دستگاه گوارش فشرده می‌شود. با توجه به‌اینکه سیب زمینی حاوی فیبر است، مصرف آن موجب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود؛ به‌همین‌خاطر فرد مدت‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند و درنتیجه، کالری دریافتی نیز کمتر می‌شود.
 
تنظیم سوخت و ساز
سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد.

بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ی خود را تأمین کند.

ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده‌ی روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی