دستور پخت دلمه کدو سبز

مواد لازم برای دلمه کدو سبز

سینه مرغ: ۴۰۰ گرم

روغن مایع: ۴ قاشق سوپخوری

نمک: به میزان لازم

گوجه فرنگی: ۱ کیلو

کدوی درشت: ۱ کیلوگرم

کره: ۱۰۰ گرم

پیاز خرد شده: نصف پیمانه

فلفل دلمه ای خرد شده: نصف پیمانه

رب گوجه فرنگی: ۲ تشق سوپخوری

فلفل سیاه: به میزان لازم

سیر: ۳ حبه

دستور پخت دلمه کدو سبز
 

طرز تهیه دلمه کدو سبز در منزل

در دستور پخت دلمه کدو سبز ابتدا سینه مرغ را به صورت چهارگوش خرد کنید و سپس سینه مرغ را در ظرف مناسبی بریزید و ۱ قاشق مرباخوری نمک و ۲ قاشق سوپخوری روغن مایع را به سینه مرغ اضافه کنید و به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید.

سپس با کمک چنگال روی پوست کدو ها شکاف های عمیقی به طول ۶ تا ۷ سانتی متر ایجاد کنید سپس از برش های کدو برای در دلمه به اندازه برش های یک سانتی متزی کنار بگذارید و مغز کدو را با کمک قاشق خالی کنید توجه داشته باشید که اطراف و ته کدوها نباید سوراخ شود و دیواره های کدو نیز باید به اندازه ۴۴ میلی متر باقی بماند.

در مرحله بعدی طرز تهیه دلمه کدو سبز درون قابلمه ای متوسط ۴ لیوان آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس ۱ قاشق سوپ خوری نمک به آب اضافه کنید و کدوها را در آب در حال جوش بریزید و به مدت ۲ دقیقه کدوها را با حرارت بالا بجوشانید سپس بعد از مدت زمان ذکر شدهکدوها را از آب جوش بیرون آورید و در آب سرد قرار دهید و یک لیوان از آب کدوها را نگه دارید.

پوست سه عدد از گوجه فرنگی ها را بگیرید و هسته آن ها را جدا کنید سپس فیله گوجه فرنگی را خرد نمایید.

در مرحله بعدی روش تهیهدلمه کدو سبز ۵۰۰ گرم از کره را در تابه مناسبی بریزید و بعد از ذوب شده کره پیاز های خرد شده را در کره با حرارت ملایم به خوبی تفت دهید تا نرم شوند سپس سینه مرغ را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و سینه مرغ را سرخ کنید بعد از اینکه رنگ سینه مرغ برگشت و به خوبی تفت خورد فلفلدلمه ای را به مواد دلمه اضافه کنید و به مدت یک دقیقه همه مواد را تفت دهید سپس فیله گوجه فرنگی را به همراه ۲۲ حبه سیر له شده و یا خرد شده و رب گوجه فرنگی به مواد دلمه اضافه کنید و به مدت ۴ دقیقه همه مواد را تفت دهید سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا به خوبی داغ شود درون کدو ها را به همراه مواد دلمه پر کنید و برش های ۱۱ سانتی متری ازکدو ها را که کنار گذاشته بودید روی هر یک از کدوها قرار دهید.

در مرحله آخر طرز تهیه دلمه کدو سبز یک لیوان آب در ظرف نسوزی بریزید و کدو ها را در ظرف بچینید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه درون فر قرار دهید می توانید درون قابلمه ای مناسب ۱ لیوان آب بریزید و کدو ها را در قابلمه قرار دهید و سپس درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا دلمه ها به خوبی پخته شوند.

در مدتی که دلمه ها در حال پخته شدن هستند گوجه فرنگی های باقی مانده را با دنده درشت رنده به خوبی رنده کنید و باقی مانده کره را در تابه مناسبی بریزید و گوجه فرنگی های رنده شده را تفت دهید سپس یک حبه سیر را به صورت ریز خرد کنید و سیر خرد شده را به همراه یک و چهارم قاشق مرباخوری فلفل سیاه و نمک به مخلوط گوجه فرنگی ها و کره اضافه کنید و حرارت گاز را کم کنید تا سس دلمه بجوشد و آبگوجه فرنگی ها به خوبی کشیده شود.

دلمه ها را بعد از مدت زمان ذکر شده از درون فر بیرون آورید و سپس دلمه را با سس گوجه فرنگی میل کنید. 1

دستور پخت دلمه کدو سبز
 

مهم ترین خواص و فواید درمانی کدو سبز

 
1. مناسب برای کاهش وزن
کدو سبز، یک میوه کم نشاسته است . یعنی کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. شما را سیر نگاه می دارد و مانع زیاد خوردن شما می شود.
 
2. بهبود سلامت قلب
کلسترول، سدیم و چربی کدو سبز پایین است و به حفظ تعادل کربوهیدرات ها کمک می کند که حفظ تعادل آنها، برای سلامت قلب ضروری است.
 
3. بهبود سلامت چشم ها
این میوه، سرشار از لوتئین و زئازانتین می باشد ،که هر دوی آنها آنتی اکسیدان هایی هستند، که از ایجاد لکه های زرد مربوط به پیری جلوگیری می کنند.همچنین، منبع خوبی از ویتامین A نیز است که سلامت چشم را افزایش می دهد.
 
4. کمک به کنترل دیابت
غذاها و میوه های غیرنشاسته ای مانند کدوسبز ، شما را سیر نگاه می دارند و به درمان دیابت کمک می کنند.

همچنین، فیبر رژیمی که در کدو سبز فراوان است، جذب گلوکز را به تاخیر می اندازد و به بیماران دیابت نوع 2 کمک می کند.
 
5. کمک به کاهش کلسترول
کدو سبز، یکی از معدود غذاهای بدون کلسترول است ، که می توانید آنرا در رژیم غذایی کاهش کلسترول بگنجانید.

فیبر حل شدنی نیز، با جذب کلسترول تداخل دارد، که به پایین آوردن کلسترول بد خون کمک می کند. 2
 
6. نوزادان و کودکان
کدو سبز مقادیر بالایی فیبر و آب دارد و می تواند به درمان یبوست و اسهال در نوزادان و کودکان کمک کند.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در کدو سبز برای جلوگیری از مشکلات ریه در نوزادان و کودکان مفید می باشد.
 
7. جنین و زنان باردار
مقادیر بالای فولات موجود در کدو سبز برای سلامتی زنان باردار در دوران بارداری ضروری است و از نقص های زایمان و مشکلات رشد جنین جلوگیری می کند.

ریبوفلاوین موجود در کدو سبز برای جلوگیری از نقایص مادرزادی جنین در دوران بارداری مفید است. همچنین منیزیم موجود در کدو سبز به پیشگیری از زایمان زودرس در دوران بارداری کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در کدو سبز باعث افزایش سطح انرژی و بهبود خلق و خو در زنان باردار می شود.
 
8. سرماخوردگی
کدو سبز یک منبع عالی ویتامین C و ویتامین A است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری می کند.
 
9. چشم
کدو سبز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، منگنز، بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین می باشد که برای سلامت چشم ها و پیشگیری از ژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم مفید می باشد.
 
10. آسم
مقادیر بالای ویتامین C و مس موجود در کدو سبز خواص ضد التهابی داشته و می توانند به درمان آسم و کاهش علائم آن کمک کنند.
 
11. نقرس
ویتامین C موجود در کدو سبز باعث کاهش سطح اسید اوریک خون شده و به درمان نقرس کمک می کند.
 
12. پروستات
مقدار بالای کاروتینوئید موجود در کدو سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود. 3

پی نوشت:
1.www.cooking.akairan.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir
نسخه چاپی