دستور تهیه مک اند چیز

مک اند چیز


مواد لازم برای تهیه مک اند چیز
مواد غذایی مقدار
پاستا به شکل سیم تلفنی یک بسته
شیر حدود دو و نیم لیوان
پنیر موزارلای رنده شده به مقدار لازم
پنیر چدار به مقدار لازم
کره صد گرم
آرد سفید دو قاشق غذا خوری
نمک دو قاشق غذا خوری
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
برگ آویشن خشک به مقدار لازم
جزو هندی نصف یک عدد
چیپس جهت سرو روی مک اند چیز به مقدار لازم


طرز تهیه مک اند چیز

در این مطلب قصد داریم مک اند چیز یا همان پاستا پنیری معروف را آموزش بدهیم. مک اند چیز و آلفردو دو تا از معروف ترین پاستاهای دنیا هستند که فکر نمی کنیم کسی در دنیا باشد که این پاستاها را دوست نداشته باشد. درست کردن این پاستا بسیار آسان است در اینجا یک روش راحت و خیلی حرفه را به شما دوستان عزیز آموزش می دهیم.

مرحله اول: توضیحاتی درباره مواد اولیه
اولین نکته ای که در ابتدا باید به آن اشاره کنیم این است که اگر می خواهید مک اند چیزی که درست می کنید مثل همه مک اند چیز ها باشد و شکل استاندارد داشته باشد نوع ماکارونی و پنیر آن است. شکل مک که همان مخفف ماکارونی است باید مانند یک لوله پیچ خورده باشد که در ایران به این شکل ماکارونی سیم تلفنی گفته می شود. اگر شکل دیگری هم ازماکارونی را داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید اما اگر می خواهید شکل اصلی غذا را حفظ کنید حتما از فرم سیم تلفنی استفاده کنید.

برای تهیه مک اند چیز این مواد را نیاز داریم عبارتند از: ماکارونی به شکل سیم تلفنی،  شیر، همانطور که اشاره شد بعد از پاستا مهم ترین چیز پنیر است که همان پنیر موزارلای رنده شده یا همان پنیری که به عنوان پنیر پیتزا استفاده می شود و همچنین پنیر چدار قالب که البته از پنیر گودای ورقه ای هم می توانید استفاده کنید که در ساندویچ های تست استفاده می شود و به نام پنیر تست معروف است اما پیشنهاد می کنیم  که از پنیر چدار قالبی استفاده کنید چون طعم و مزه پنیر گودای ورقه ای با پنیر چدار قالبی قابل مقایسه نیست، بعد کره، آرد سفید و مقداری چیپس که می تواند خلالی یا هر شکلی که دوست دارید باشد.

مرحله دوم: پختن و آماده کردن پاستا
برای شروع یک قابلمه را پر از آب می کنیم و در آن را می گذاریم و روی اجاق گاز قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید حالا به آب در حال جوش دو قاشق غذا خوری نمک اضافه می کنیم و برای اینکه مک اند چیز خوش رنگ شود مقدار کمی در حد نصف قاشق چای خوری زردچوبه اضافه می کنیم این را هم باید بگوییم که این زردچوبه تاثیری بر مزه پاستا ندارد فقط باعث خوش رنگ تر و بهتر شدن رنگ آن می شود. حالا یک بسته پاستا را داخل آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت هفت تا ده دقیقه زمان نرمالی که برای پخت پاستا نیاز است بپزند و نرم شوند بعد آن ها را آبکش می کنیم.
نکته: چون مک اند چیز طی دو مرحله پخته می شود پس مانند برنجی که آبکش می کنیم و اصطلاحا زنده بر می داریم این پاستاها را هم به این شکل  آبکش می کنیم پس نیازی نیست که پاستا خیلی نرم شود یکی از پاستاها را می توانید گاز بزنید اگر دیدید که کمی نرم است و خشکی و سفتی ندارد کافی است و می توانید آبکش کنید در غیر این صورت زمان مخلوط کردن پاستا با پنیر و پخت مجدد آن ها وا می روند و تکه تکه می شوند
حالا روی یک لگن آبکش قرار داده و پاستا را آبکش می کنیم و صبر می کنیم تا آب اضافی پاستا کاملا گرفته شود. در همین مرحله که آب اضافی آن ها گرفته شد کمی در حد چند قاشق غذا خوری روغن مایع می ریزیم و داخل آبکش هم می زنیم تا زمانی که پاستاها کمی خنک شدند به هم نچسبند و بعد کمی فلفل سیاه و برگ آویشن خشک که خرد شده روی پاستاها می ریزیم و هم می زنیم و اجازه می دهیم کمی خنک شوند.

دستور تهیه مک اند چیز

دستور تهیه مک اند چیز

مرحله سوم: آماده کردن سس پاستا
حالا یک ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار می دهیم  و صد گرم کره داخل آن می اندازیم و کمی نمک اضافه می کنیم و صبر می کنیم کره آب شود و کف کند در اینجا دوتا دو و نیم قاشق غذا خوری آرد سفید می ریزیم و هم می زنیم و تفت می دهیم تا رنگ آن کمی طلایی شود. بعد نصف یک جزو هندی را در آن رنده می کنیم و یک قاشق چایخوری سر خالی فلفل سیاه می ریزیم و هم می زنیم
نکته: جزو هندی را اصلا حذفش نکنید چون مهم ترین طعم دهنده این غذا است درست است که پنیر هم هست ولی جزو هندی نباید حذف شود. جزو هندی و برگ آویشنی که روی پاستا ریختیم مزه فوق العاده و خاصی به غذا می دهند
مواد را هم می زنیم وقتی خوب باهم مخلوط شدند و کره تغییر رنگ داد شیر را اضافه می کنیم بین دو تا دو و نیم لیوان شیر کافی است و این میزان بستگی به این دارد که چقدر سفت شود چون در ترکیب این مواد آرد وجود دارد، مواد هر چقدر بجوشند سفت تر خواهند شد بعد از اضافه کردن شیر و هم زدن مواد اگر دیدید که خیلی غلظت پیدا کرده و سفت شده می توانید با کمی شیر یا آب، آن را رقیق تر کنید.
حالا مواد را هم می زنیم و اجازه می دهیم که سسمان غلیظ تر شود وقتی غلظت آن مانند یک ماست رقیق شد کافی است و حرارت را خاموش می کنیم حالا وقت اضافه کردن پنیر است پس حدود یک و نیم لیوان پنیر موزارلای رنده شده و یک لیوان هم پنیر چدار رنده شده اضافه می کنیم و چون پنیر سرد است و دمای سس را پایین می آورد پس حرارت را به صورت خیلی ملایم روشن کرده و مواد را هم می زنیم تا پنیر آب شود بعد از آب شدن پنیر یک سس غلیظ خیلی کشسان خواهیم داشت اگر احساس کردید که خیلی غلیظ است می توانید کمی (چند قاشق غذا خوری) شیر اضافه کنید.

دستور تهیه مک اند چیز

مرحله چهارم: اضافه کردن پاستا به سس
بعد آماده شدن سس در این مرحله  پاستا را داخل ماهیتابه می ریزیم و خوب هم می زنیم فقط کافی است که نمک و فلفل آن را بچشیم و اگر نیاز هست اضافه کنیم. ما در ابتدا مقدار کمی نمک  اضافه کردیم چون پنیرها درصد زیادی نمک دارند و اگر زیاده روی کنیم غذا شور می شود پس در این مرحله هم می چشیم اگر نیاز بود اضافه می کنیم حالا دیگر مک اند چیز ما آماده است و می توانید میل کنید و سرو کنید اما ما در اینجا می خواهیم یک مرحله دیگر هم بپزیم چون در این صورت مک ند چیز خیلی حرفه ای تر و خوشمزه ترخواهد بود.

دستور تهیه مک اند چیز

مرحله آخر: پختن پاستا در فر و سرو آن
برای این مرحله مخلوط پاستا و سایر مواد را به یک قالب پیرکس (می توانید از قالب کیک یا هر ظرف دیگری که بتوان داخل فر گذاشت می توانید استفاده کنید) منتقل می کنیم و سطح آن را صاف می کنیم و باقیمانده پنیر موزارلا و کمی پنیر چدار رنده شده می ریزیم که آب شود و روی پاستا زیباتر شود.
نکته: مقدار پنیر زید نباشد چون به اندازه کافی داخل غذا پنیر اضافه کرده ایم
نکته: از آنجایی که در ترکیبات این غذا از گوشت قرمز، مرغ و قارچ استفاده نشده و برای اینکه در آن بافت متفاوتی ایجاد کنند و فقط نرمی پاستا نباشد روی آن از کمی کرانچ استفاده می کنند یعنی کراکر خرد شده یا آرد سوخاری می ریزند ما در اینجا از چیپس سیب زمینی خرد شده استفاده می کنیم
این کرانچ بودن و خش خش کردن آن موقع جویده شدن به خوردن غذا لذت بیشتری می دهد. حالا ظرف را باید داخل فر بگذاریم بهتر است که حرارت از بالا باشد و دمای زیادی هم نمی خواهد چون همه مواد پخته شدند و فقط باید پنیرها آب شوند پس دمای صد و شصت یا صد و هشتاد درجه خوب است زمان هم در حدود پنج تا ده دقیقه زمان خوبی است هر وقت دیدید که پنیرها آب شدند و روی آن ها خال های طلایی قهوه ای ایجاد شده، پاستا آماده است.
حالا پاستای ما آماده است و روی آن کاملا برشته شده است و مک اند چیز آماده هست می توانید آن را سرو کنید.

دستور تهیه مک اند چیز

امیدواریم که این غذا را درست کنید و میل کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
نسخه چاپی