نحوه تقویت رشد مغز کودک
گفته می شود که سه تا پنج سال اول زندگی کودک از نظر رشد ذهنی و عقلی او بسیار اهمیت دارد. میزان رشد در مغز کودک هرگز مانند این سال های حساس تکرار نخواهد شد. وظیفه پدر و مادر در پرورش و تقویت رشد فرزند خود از بدو تولد آغاز می شود. در این بخش چند راه ساده معرفی می شود که بواسطه آنها والدین می توانند به طور روزانه در پرورش و برانگیختن ارتباط و پیشرفت مغزی مثبت فرزندشان کمک ساز باشند.
 

ایجاد ارتباطات سالم

تأثیراتی که از همان روزهای نخست بر روی کودک بر جای می گذاریم از جمله تأثیرات حیاتی در رشد عاطفی و ذهنی او به حساب می آیند. ایجاد پیوندهای صمیمانه برای سلامت عاطفی کودک ضروری به نظر می آیند. نخستین روابط کودک در ارتباطاتی که سلامت کلی آنها را بهم پیوند می زند بسیار حیاتی هستند. مطالعات بیشمار انجام شده ارزش مهر مادری بر سلامت کودک را به اثبات رسانده اند. این نمونه از عشق نیاز طبیعی کودک برای رشد و تحریک مغز را برآورده می سازد.
 

حذف استفاده از دستگاه های نمایشی

مطالعات متعدد صورت گرفته نشان می دهند که استفاده خردسالان از انواع نمایشگر اعم از تلویزیون، کامپیوتر، کنسول بازی، تلفن هوشمند و تبلت برای رشد و تکامل مغز آنها ضرر دارد. با این وجود بسیاری از والدین این تحقیقات را نادیده می گیرند یا فکر می کنند استفاده از نمایش های «آموزنده» اشکالی ندارد. حقیقت ماجرا آن است که هر اندازه زمان بیشتری را مقابل صفحات نمایشی بگذرانیم، مغز ما بیشتر در جهت تحریکات ناسالم پیش می رود. و هر اندازه به خود اجازه گذران وقت در مقابل صفحات نمایشی را بدهیم به همان اندازه توانایی شناختی و خلاقه خود را از دست می دهیم. این نوع یادگیری منفعلانه دو بعدی نمی تواند ارتباطات حیاتی مورد نیاز ذهن کودک را ایجاد کرده و پرورش دهد.
 
نحوه تقویت رشد مغز کودک


کتاب خوانی

همان اندازه که «نه گفتن به تلویزیون» سخت است، به همان اندازه نیز استفاده از جایگزینی همچون کتاب برای رشد ذهنی و تحریک مغز گزینه سالم تر ی به شمار می رود. این کار نه تنها رشد مغز را به روشی گیرا تقویت می کند، بلکه ارتباط و پیوند عاطفی را نیز مستحکم تر می سازد که خود مزایای تحریک مغز را سه برابر می کند. مغز کودک خود را مانند یک اسفنج تصور کنید، به طوری که شرایط و محیط های مناسب می توانند رشد مغز او را با سرعت بیشتری همراه سازند. فعال نگاه داشتن ذهن کودک با خواندن کتاب در واقع توانایی یادگیری او را افزایش می دهد. این کار ارتباطات سالم را میان احساسات و تخیلات کودک درهم می آمیزد.
 

تقویت فعالیتهای کیفی و مناسب

تنها به اختصاص وقت برای مشغول نگاه داشتن فرزند خود اکتفا نکنید. به او فرصت دهید تا به طور خلاقانه مغز خود را تحریک سازد به جای آنکه فعالیت هایی انجام دهد که تنها اتلاف وقت به حساب آمده و او را به طور منفعلانه مشغول نگاه می دارند. کودکان به وسایل پر زرق و برق و گران نیاز ندارد بلکه کاملاً برعکس آن است. در واقع محیط و وسایل ساده ای که قدرت تفکر را به کار اندازند به مغز کودک اجازه گسترش و انعطاف پذیری را می بخشند. حس کنجکاوی کودکان طبیعی است و زمانی که به آنها وقت کافی برای رشد داده شود، این کار را با سرعت و کیفیت بالایی انجام می دهند. مسائل را برای فرزندتان زیاده از حد ساده نسازید و همچنین نباید او را در باتلاقی از آموزه های سخت و نامفهوم گرفتار سازید.
 

 خودداری از وارد آوردن استرس

محیط کودک خود را تا حد امکان آرام و سازگار با حالات روحی او نگاه دارید. ماده شیمیایی کورتیزون که در شرایط استرس زا یا خشونت آمیز ترشح می شود برای مغز کودک خطرناک می باشد. زمانی که کودک دچار استرس می شود، به او توجه نشان دهید و این کار را با دلسوزی و مهربانی انجام دهید. محیط های بسیار استرس زا و یا منفی مانع از ارتباطات عصبی و حافظه ای می شوند.
 

مراجعه به پزشک

مراحل مهم رشد فرزند خود را با متخصص اطفال پیگیری کنید. به خاطر داشته باشید که هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و مراحل رشد تعیین شده قطعی نیستند. با این حال آگاهی از رهنمودهای داده شده در هر مرحله و سن می تواند مفید باشد. مراجعه منظم به پزشک و ایجاد خطوط ارتباطی سالم به شما کمک می کند تا تصویری از رشد یا تأخیر در رشد فرزند خود به روشی مؤثر بدست آورید.
 

غنیمت شمردن لحظات کلیدی

لحظاتی که کودک در حین کشف جهان تجربه می کند را غنیمت شمرده و او را در کشفیات خود مورد تشویق قرار دهید. در صورتی که کودکان واکنش های عاطفی مثبت را با لحظات یادگیری مرتبط سازند، مغز آنها با ایجاد ارتباطات بیشتر پاسخ می دهد. روابط تقویتی و تشویق مثبت رشد ذهنی مغز را تقویت ساخته و مغز کودک را شاد و سلامت نگاه می دارد.
 
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی