قبولی در کنکور خوشبختی با اکسیر عفاف و حجاب
یکی از زیباترین و با ارزش ترین گرایش هایی که خدای متعال در نهان همه انسانها قرار داده، میل به حیا، پاکدامنی و عفاف است. این میل زیبا را به خوبی می توان در همان عنوان تاریخ بشریت مشاهده کرد. زمانی که انسان به واسطه عبور از خطوط قرمز و تناول کردن میوه ممنوعه به یکباره خود را عاری از پوشش دید و به شدت از  آن حالت شرم'ین و شرمسار شد و تلاش کرد که با درختان بهشتی خود را بپوشاند:«فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّة؛[1] هنگامى که از آن درخت چشیدند، اندامشان [عورتشان‏] بر آنها آشکار شد؛ و شروع کردند به قرار دادن برگهاى (درختان) بهشتى بر خود، تا آن را بپوشانند.» این مطلب گواه قرآنی بر پیشینه و خواستگاه عمیق و کهن عفاف و حجاب در تاریخ بشریت است. با توجه به جایگاه و خواستگاهی که حجاب و عفاف در تاریخ بشریت داشته و دارد، در این نوشتار تلاش داریم کاربرد و کارایی این شاخص دینی را در سعادت، خوشبختی  و رضایتمندی در زندگی  مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

 
قبولی در کنکور خوشبختی با اکسیر عفاف و حجاب

حجاب و عفاف:  اولین گام برای رسیدن به خوشبختی
دین مبین اسلام حاوی دستورات و آموزه های محکم و استواری است که هر کدام به نوبه خود بر پایه اصول مشخص پایه گذاری شده است. از طرفی هر یک از دستورات و مسائلی که در آموزه های اسلامی وارد شده دارای مبانی وحیانی بوده به طوری که پایبندی و التزام به آن ضامن سعادت دنیوی و اخروی بشریت به شمار می آید. بر اساس  این اصل، هیچ کدام از فرامین و دستورات الهی بیهوده تشریع نشده و تمامی حرامها و حلالهایی که از ناحیه خدای متعال از طریق انبیاء الهی و حضرات معصومین علیهم السلام در اختیار جامعه بشریت قرار گرفته برطبق اصول و موازین دقیق برای هدایت و راهنمایی انسان به سوی کمال حقیقی  است. با بیان این مقدمه به این نکته اشاره می کنیم که یکی از مهمترین عناصری که در شریعت اسلامی به آن اشاره شده است، عنصر حیا و عفت است.
قبولی در کنکور خوشبختی با اکسیر عفاف و حجاب
موضوع بسیار مهمی که در توصیف و تبین اهمیت آن در منابع روایی این چنین بیان شده است، امام صادق علیه السلام :«لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه‏؛[2]ایمان ندارد کسی که حیا ندارد.» در واقع رعایت حجاب و پرده پوشی در جامعه و عفاف در روابط اجتماعی، عصاره ای از میوه حیا و عفت است. حیا و عفتی که در فرهنگ روایات به معنای ایمان از آن یاد شده است. کسانی که با رضایت و افتخار به دنبال این فاکتور دینی در زندگی خود هستند، زمینه را برای قبولی در کنکور خوشبختی و سعادت فراهم می کنند.  و یا اینکه در روایت دیگری در اهمیت و ارزش حیا و عفاف در منابع روایی نقل شده است: »:اَلحَیاءُ وَ الایمانُ مَقرونانِ فی قَرَنٍ واحدٍ فَاذا ذَهَبَ اَحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُه؛[3]حیا و ایمان هر دو به یک ریسمان بسته‌اند، یکی از آن دو چون برود دیگری نیز به دنبال آن خواهد رفت.»
 
حجاب و عفاف:  سنگ بنای امنیت و آرامش
یکی از مهم ترین فاکتورهای خوشبختی و سعادت برخورداری از شاخص آرامش و امنیت در زندگی است. برخورداری از حجاب و عفاف در زندگی، همچون سپری مقاوم و قلعه ی نفوذ ناپذیر است که افراد را از کید و طمع انسان های شیطان صفت مصون نگه داشته و اجازه نفوذ و سوء استفاده را به آنها نمی دهد. در واقع افرادی که این سپر امنیتی را از خود دور کرده اند، زمینه را برای وسوسه شیطان و انسان های آلوده فراهم می کنند. همان طور که اگر گوهرهای قیمتی در گنجینه محکم نگهداری نشود افراد فاسد به دنبال سرقت آن می گردند. افرادی که خود را از شاخص حجاب و عفاف محروم می کنند ضریب آسیب پذیری خود را صد چندان می کنند. از این رو خدای متعال یکی از آثار و برکات طلایی و مهم حجاب و عفاف را مصون ماندن از گزند انسان های فاسق معرفی می فرماید: «ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.»[4]
 
 قبولی در کنکور خوشبختی با اکسیر عفاف و حجاب
حجاب و عفاف: بستری برای رشد و تعالی
با اندکی دقت و تأمل در آثار و برکات مادی و معنوی حجاب و عفاف در زندگی به خوبی می توان اذعان داشت که این فاکتور به خوبی می تواند همچون موتور پیشران جامعه زنان بلکه مردان را در ریل صحیح اخلاق مداری و رعایت حریم های اخلاقی و دینی نگهدارد. در واقع زن و مردی که خود را پایبند به عناصر عفیفانه در جامعه می کنند زمینه را برای تعالی و رشد مادی و معنوی خود در دنیا و آخرت فراهم نموده اند. این چنین افرادی به خوبی به ارزش درونی و گوهر وجودی خود واقف هستند و چوب حراج به سرمایه خدادادی خود نمی زنند. و از طرفی کسانی که گوهر زیبای وجودی خود را به چشمان هرزه و هیز می فروشند شناخت درستی از قیمت و ارزش درونی خود ندارند چه زیبا در منابع روایی از امام متقیان نقل شده است که می فرماید: الإمامُ علیٌّ علیه السلام :«أ لاَ حُرٌّ یَدَعُ هذهِ اللُّماظَةَ لأهلِها ؟! إنّهُ لَیسَ لأنفُسِکُم ثَمَنٌ إلاّ الجنّةَ فلا تَبِیعُوها إلاَّ بِها؛[5]امام على علیه السلام : آیا آزاده اى پیدا نمى شود که این خرده ریزه هاى لاى دندانها (دنیا) را براى اهلش وا گذارد؟ بدانید که جانهاى شما را بهایى جز بهشت نیست، پس آنها را جز به این بها مفروشید.»

مقام معظم رهبری حفظه الله در این زمینه  می فرمایند: «مسأله حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملا غلط و انحرافی است. مسأله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن است. حجاب، به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی و علمی نیست؛ و دلیل عینی اش هم شما هستید. شاید عده ای تعجب کنند که خانمی در سطح بالای علمی در هر رشته ای وجود داشته باشد که خودش را با تعالیم اسلامی و از جمله با مسأله ی حجاب منطبق کند. این برای بعضی باور نکردنی بود و نمیتوانستند تصورش را بکنند.» با تکیه بر بیانات معظم له می توان اقرار کرد که حجاب نه تنها برای زن محدودیت نمی آورد، بلکه همچون حصن حصینی زمینه را برای رشد و تعالی اقشار مختلف جامعه فراهم می کند؛ چرا که در سایسار آن زن و مرد با آرامش و بدون داشتن افکار مشوش و شیطانی در فضایی سالم به فعالیتهای خود می پردازند و از گزند تیرهای زهرآلود شیطان در امان خواهند بود و به دین وسیله زمینه هر گونه پیشرفت و دست یافتن به درجات عالی برای افراد جامعه فراهم می شود.
 قبولی در کنکور خوشبختی با اکسیر عفاف و حجاب
حجاب و عفاف: سکوی پرواز به سوی کمال و خوشبختی
وقتی انسان قدر و اندازه خود را شناخت و با برهنگی و تبرج جایگاه آسمانی خود را تباه نکرد. از چنان قداست و ارزشی برخوردار می شود که گوی سبقت را از  شهدا و ملائکه الهی می رباید و در منزلگاهی بس رفیع و ارزشمند سکنا خواهد گزید که بسیاری از موجودات به آن غبطه خواهند خورد.  در منابع روایی نقل شده است: قَالَ الامام عَلِی (علیه السلام): «مَا المُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّن قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ العَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلاَئِکَةِ؛[6] امام علی (علیه السلام) فرمودند: مجاهدی  که در راه خدا شهید می شود، اجرش بیش از کسی  نیست که قادر بر گناه است، ولی  مرتکب گناه نمی  شود  نزدیک است که شخص عفیف، ملکی  از ملائکه باشد.» در واقع تمکین به اوامر الهی همچون حجاب و عفاف ریشه در تقوا و خداترسی دارد، تقوایی که انسان را برای پذیرش اوامر الهی آماده و مهیا می سازد و در اجرایی کردن آن در جامعه هیچ گونه طعنه و سرزنشی ترسی و اضطرابی را به خود راه نمی دهد.
 
 
پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه اعراف، آیه 22.
[2]. الکافی ج‏2، ص106 ، ح5.
[3].مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏8، ص: 461
[4]. سوره مبارکه احزاب، آیه 59.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص556.  
[6]. همان، ص559.
نسخه چاپی