از چه زمان کودک شروع به حرف زدن می کند؟
یکی از هیجان انگیزترین اتفاقاتی که ممکن است برای والدینی که تازه صاحب فرزند شده اند رخ دهد، شنیدن نخستین کلمات از زبان فرزندشان است. زمان دقیق این انتظار را به سختی می توان پیش بینی کرد، اما اکثر نوزادان تا رسیدن به یک سالگی قادر خواهند بود 3 تا 5 واژه به زبان بیاورند. حتی ممکن است زودتر از این زمان شروع به تلاش برای حرف زدن کنند. در واقع ممکن است از شش ماهگی واژه های زمزمه گونه ای مانند «ما ما» و «دا دا» را از فرزند خود بشنوید. در حالی که امکان دارد در این سن تمرینانی همچون تولید صدا و تقلید صداها را انجام دهد، اما در واقع معنا و مفهوم آنچه برزبان می آورد را نمی داند.
 

پدیدار شدن نخست زبان ادراکی

زبان ادراکی نوزاد یا آنچه او درک می کند و متوجه می شود پیش از زبان بیانی او یا آنچه بر زبان می آورد تکامل می یابد. زمانی که با فرزند خود صحبت می کنید در واقع در حال کمک کردن به او هستید تا بتواند زبان ادارکی خود را تقویت سازد و  با این کار رشد و تکامل کلی زبان او را تحریک می سازید. حتی اگر فرزندتان قادر به صحبت با شما نباشد، باز هم اطلاعات موجود را جذب کرده و با گوش سپردن به شما دامنه لغاتی خود را افزایش می دهد. برای بعضی از نوزادان مدت زمان بیشتری طول می کشد تا یاد بگیرند چگونه زبان و دهان خود را برای تولید صدا با یکدیگر هماهنگ سازند.
 

زبان بیانی اولیه

در ادامه مراحل شروع به تکلم کودک از بدو تولد تا یک سالگی را مورد بررسی قرار داده ایم.

بدو تولد تا 3 ماهگی
فرزندتان خیلی زود شروع به یادگیری نحوه برقراری ارتباط با شما می کند و یکی از اولین راه های انجام این کار گریه است. شاید این نوع ارتباط به نوعی پیشرفت زبانی به نظر نرسد اما این امر نشان می دهد که نوزاد از این طریق شما را از حال خود باخبر می سازد. حتی ممکن است متوجه شوید فرزندتان بسته به آنچه می خواهد به شما بگوید از انواع مختلف گریه استفاده می کند.
 
چهار تا شش ماهگی
نوزاد از حدود چهار تا شش ماهگی شروع به اداء اصوات بی معنا یا همان غان و غون خواهد کرد. او همچنین بایستی با لبخند زدن و تولید صدا نسبت به شما واکنش نشان دهد. او در این سن اینگونه با شما ارتباط برقرار می کند. با وجود آنکه با غان و غون کردن های خود کلمات واقعی تولید نمی کند اما باید شروع به تولید اصواتی کند که در آینده از آنها برای تولید کلمات استفاده خواهد کرد. امکان دارد ابتدا تولید حروف صداداری مانند «اووه» و «آآه» را بشنوید و در مرحله بعد شروع به ترکیب صامت ها و مصوت ها برای تولید صداهایی مانند «دا دا» یا «با با» کند.
 
7 تا 12 ماهگی
زبان ادراکی فرزند شما در طول این زمان شروع به شکوفایی می کند. درک او روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد و بایستی بتواند دستورات ساده ای مانند «نه ـ نه» را متوجه شده و درک کند. فرزندتان ممکن است هنوز قادر به سخن گفتن نباشد اما باید تا این لحظه بتواند غان و غون کند. با زیر نظر گرفتن او ممکن است متوجه شوید که سعی می کند صداهایی که تولید می کنید و حرکاتی که انجام می دهید را تقلید نماید. به عنوان مثال ممکن است دستان خود را به نشانه خداحافظی تکان دهد یا با دست برای شما بوسه بفرستد. اگر هنوز شروع به حرف زدن نکرده است سعی کنید نگران نشوید. او بایستی بزودی نخستین کلمات خود را بیان کند.
 

اولین کلمات کودک

فرزندتان احتمالاً نخستین واژه های خود را در بازه زمانی بین 11 و 14 ماهگی بیان خواهد کرد. تا 18 ماهگی می توانید از او انتظار داشته باشید تا 20 واژه را بیان کند. با این حال همه نوزادان از سرعت رشد یکسانی برخوردار نیستند و یا به طور همزمان به مراحل مهم رشدی خود نمی رسند. در صورتی که از گروهی از مادران در مورد زمان شروع به تکلم فرزندشان سؤال کرده باشید، احتمالاً پاسخ های متفاوتی را از هر کدام شنیده اید. حتی اگر کودکان یک خانواده را با یکدیگر مقایسه کنید خواهید دید که هر کدام در زمان های متفاوتی شروع به حرف زدن کرده اند. مراحل مهم رشدی به گونه ای طراحی شده اند که به والدین و پزشکان کمک کنند در برابر علائم حاکی از وجود مشکل هوشیار باشند.
 
از چه زمان کودک شروع به حرف زدن می کند؟


تشویق کودک به تکلم

در این بخش کارهایی که می توانید با انجام آنها فرزند خود را تشویق به حرف زدن بکنید آورده شده است:
 
صداهای فرزندتان را تقلید کنید و او را تشویق کرده تا از شما تقلید نماید. سعی کنید زمانی که او لبخند می زند شما نیز لبخند بزنید، زمانی که می خندد شما نیز بخندید یا زمانی که صداهای «اووه» و «آآه» را از خود تولید می کند شما نیز این صداها را تولید کنید. بازی هایی مانند قایم باشک و از این دست را با او انجام دهید. فرزندتان یاد خواهد گرفت که بعد از آن منتظر چه چیزی باشد و تقلید از شما در طول زمان بازی را می آموزد.
کتاب های آموزشی نخستین واژگان برای آموزش واژگان جدید به کودک بسیار عالی هستنددر تمام طول روز با فرزند خود صحبت کنید. به عنوان مثال زمانی که لباس بر تنش می کنید، به او بگویید که در حال انجام چه کاری هستید. موارد پیش پا افتاده و کوچکی مانند «مامانی الان داره جوراب به پاهات می کنه» به او کمک می کند کلمات جدید را بیاموزد. برای فرزندتان کتاب بخوانید. کتاب های آموزشی نخستین واژگان برای آموزش واژگان جدید به کودک بسیار عالی هستند. ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک بتواند کلمات موجود در کتاب را بیان کند اما امکان دارد بتواند با اشاره به کلمات آن را تشخیص دهد.
 

آیا در صورت عدم تکلم فرزندم بایستی نگران باشم؟

در صورتی که فرزندتان زیر 15 ماهه است و هنوز صحبت نمی کند، جای نگرانی نیست. او بایستی تا رسیدن به اولین سالگرد تولد خود شروع به غان و غون نماید. اگر تا یک سالگی هنوز غان و غون نمی کند بایستی این مسئله را با پزشک او در میان بگذارید. همچنین باید به نحوه واکنش فرزندتان نسبت به صداها توجه کنید. چنانچه به هنگام صدا کردن او به نام خود واکنش نشان نداد، سر او را به سمت صدایی بلند بچرخانید یا اگر احساس کردید مشکلی وجود دارد، باید با پزشک فرزندتان صحبت کنید. در حدود 16 ماهگی فرزندتان باید حداقل چند واژه را اداء کند. در صورتی که تا 16 ماهگی هیچ کلمه ای را بر زبان نمی آورد شاید بهتر باشد در مورد پذیرش خدمات مداخله زودهنگام برای او با پزشکش صحبت کنید. این امر لزوماً به این معنا نیست که رشد طبیعی فرزندتان به خوبی پیش نمی رود. بعضی از کودکانی که از سلامتی کامل برخورداند تا نزدیک به دو سالگی صحبت نمی کنند. با این وجود اگر در مورد تکلم یا رشد زبانی فرزندتان نگران هستید بایستی نگرانی های خود را با پزشک او درمیان بگذارید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی