فناوری سه بعدی، درمان آرتروز، و فیزیکِ دویدن
تصویر: آرتروز زانو فقط با افزایش سن همراه نیست. همچنین می تواند ناشی از فشارهای مختلف بر روی غضروف ها مانند مورد آسیب دیدگی زانو یا کار شدید باشد.(Shutterstock)
 
فناوری جدیدی به نام کینزیوگرافی زانو در حال تغییر روش پزشکان برای درمان آرتروز زانو است. طبق اطلاع آژانس بهداشت عمومی کانادا، این شکل از آرتروز تقریباً چهار میلیون کانادایی یا 13.6 درصد از جمعیت را درگیر می کند.
 کمک و راهنمایی گرفتن برای ورزش درمانی، مانند تقویت عضلات زانو و ران، از یک فیزیوتراپیست یا متخصص واجد شرایط دیگر، می تواند درد زانوی مربوط به دویدن و سایر فعالیت ها را کاهش دهد، از جمله در افراد مبتلا به آرتروز زانو.آرتروز زانو بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می شود، اما تعداد قابل توجهی از افراد جوان تر، حتی در 40 سالگی، را نیز درگیر می کند. به دلایلی که هنوز ناشناخته است، زنان بیشتر از مردان دچار آرتروز می شوند.
 
در آرتروز زانو، غضروف محافظ مفصل با گذشت زمان از بین می رود و این می تواند منجر به مالش استخوان روی استخوان شود. این بیماری با افزایش سن همراه است، اما همچنین می تواند به دلیل آسیب دیدگی یا اشکال دیگر استرس فیزیکی غضروف ایجاد شود.
 
ناهنجاری های آناتومیک و سایر عوامل ارثی نیز می توانند منجر به اختلال مکانیکی زانو شوند. این ها ممکن است منجر به نامرتب شدن مفصل زانو، و افزایش فشار بر غضروف شود. برای پزشکان ضروری است که عملکرد را به طور کامل برای اصلاح آن درک کنند.
 
تحقیقات ما در زمینه بیو مکانیک، درد مزمن، رادیولوژی، اپیدمیولوژی، فیزیوتراپی و علوم داده ما را به سمت توسعه و ارزیابی کاربرد بالینی فناوری جدیدی به نام حرکت شناسی زانو، که برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز استفاده می شود، سوق داد.
 
 فناوری سه بعدی، درمان آرتروز، و فیزیکِ دویدن
 
تصویر: برونی سورین بر روی تردمیل راه می رود و مهاربندی به پایش متصل است. کینزیوگرافی زانو با استفاده از مهار متصل به مناطق استراتژیک خاص پا انجام می شود. در عکس، ورزشکار برونی سورین با استفاده از این فناوری مورد ارزیابی قرار می گیرد. (نویسنده ارائه داده است.)
 به طور کلی دونده ها سه سال بیشتر از غیر دونده ها عمر می کنند.پزشکان در حال حاضر آرتروز زانو را از طریق معاینه و اشعه ایکس تشخیص می دهند و با استفاده از پرسشنامه و مشاهده بالینی زانو، عملکرد مکانیکی را ارزیابی می کنند.
 
اما پرسشنامه ها ذهنی هستند و مشاهدات کمی نیستند. پزشک بالینی پا را با چشم غیر مسلح مشاهده می کند، اما اندازه گیری نمی کند. این، کارِ تشخیص دقیق این که پا چه مشکلی دارد، تعیین زمان شروع مشکلات و تشخیص این که چه چیزی باعث ایجاد استرس در مفصل و خراب شدن آن می شود را برای پزشک دشوار می سازد.
 

حرکات زانو به صورت سه بعدی

متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند درمان هایی برای تسکین درد و همچنین تمرینات فیزیوتراپی به بیماران ارائه دهند. اما برای اصلاح اختلالات عملکردی زانو، آنها باید بتوانند اختلالات عملکردی ای را که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، هدف قرار دهند.
 عدم دویدن ممکن است برای زانوها مضر باشد.حرکت شناسی زانو که پس از 15 سال تحقیق در سال 2011 تجاری شد، می تواند تغییر دهنده بازی باشد. الکتروکاردیوگرام برای قلب تا زانو است. این عمل با استفاده از مهار متصل به نواحی خاص پا برای تجزیه و تحلیل زانو در حین حرکت انجام می شود.
 
این فناوری توسط محققانی از École de technologie supérieure، و Centre de recherche du Centre hospitalier de l'Université de Montréal (CHUM) ، و Université TÉLUQ توسعه یافت.
 
این فناوری، حرکت سه بعدی زانو را به صورت بلادرنگ و همچنین چرخش هایی را که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند اندازه گیری می کند، و این، متخصصان بهداشت را قادر می سازد مفصل را با دقت و صحت ارزیابی کنند. با ارائه تجزیه و تحلیل حرکتی که انحراف از حرکات طبیعی را تشخیص می دهد، این فناوری به متخصصان بهداشت اجازه می دهد منبع تنش های غضروف را درک کنند.
 

مراقبت شخصی

با استفاده از این فناوری، افراد حرفه ای می توانند درمان شخصی خود را برای منشا مشکلشان ارائه دهند، مانند تمرینات عصبی عضلانی که می تواند در خانه یا تحت نظارت فیزیوتراپیست یا کینزیولوژی انجام شود.
 
بر طبق نتایج مطالعه بالینی ما، که بر روی 515 بیمار انجام شده است، این فناوری نوید بخشیِ بزرگی دارد. بیمارانی که کینزیوگرافی زانو و یک برنامه مراقبت از فرد دریافت کرده اند، قادر به اصلاح چندین اختلال عملکرد بیو مکانیکی بوده اند. تقریباً 9 نفر از 10 نفر (88 درصد) از کسانی که در این مطالعه بالینی شرکت کرده اند، گزارش کرده اند که حداقل سه ماه تمرینات خود را انجام داده اند، که نشان می دهد آنها به درمان خود متعهد بوده اند. پایبندی به ورزش مسئله اصلی در مطالعاتی است که تأثیر یک برنامه ورزشی را تجزیه و تحلیل می کند.
 به نظر نمی رسد ورزش تفریحی برای غضروف های زانو مضر باشد.علاوه بر این، محققان در مقایسه با گروه کنترل، بهبود بیشتری در وضعیت عملکردی زانو برای این بیماران مشاهده کردند. این بیماران درد و علائم کمتری را گزارش کردند و احساس توانایی بیشتری برای انجام فعالیت های روزمره خود داشتند. علاوه بر این، آنها رضایت بیشتری از مراقبت خود و نتایج بهتر در آزمایشات عملکردی گزارش دادند.
 
کینزیوگرافی زانو هم اکنون در بیش از 100 کلینیک و بیمارستان در هشت کشور ارائه می شود و در کلینیک های خصوصی کِبِک موجود است. مطالعات برای ارزیابی تأثیر این ابزار بر هزینه های خصوصی و خدمات بهداشتی عمومی با هدف ارائه آن در سیستم عمومی (بیمارستان ها و کلینیک ها) در حال انجام است.
 
این نوآوری علاوه بر این که به هزاران بیمار که از آرتروز زانو رنج می برند امید دهنده است، بار دیگر نشان می دهد که مهندسی پزشکی نوین کاملاً شایسته ستایش است.
 

آیا نباید دوید؟

فناوری سه بعدی، درمان آرتروز، و فیزیکِ دویدن

تصویر: goodluz / Shutterstock
 مهندسی پزشکی نوین کاملاً شایسته ستایش است.شایع ترین محل درد در دوندگان تفریحی زانو است. برای برخی، به ویژه دوندگان مسن، این درد می تواند یکی از علائم آرتروز باشد. اما آیا دویدن، درد زانو و آرتروز را بدتر می کند؟
 
یک مطالعه نشان می دهد که بسیاری از افراد - از جمله متخصصان بهداشت - معتقدند که دویدن ممکن است برای مفاصل زانو مضر باشد، به ویژه در افراد مبتلا به آرتروز زانو. از هر دو نفر یک نفر معتقد است که بار گذاری مکرر همراه با دویدن، به ویژه دویدن مکرر یا در مسیری دور، باعث تسریع در وخامت ناشی از آرتروز زانو می شود و زمان رسیدن وقت جراحی شدن برای مفصل مصنوعی زانو را کوتاه می کند.
 
اما آیا این ترس در مورد دویدن، توسط علم تأیید می شود؟ به نظر نمی رسد ورزش تفریحی برای غضروف های زانو مضر باشد. در حقیقت، ورزش برای سلامت غضروف مهم است - محرک موادی مغذی است که به مفاصل می آورد. و افرادی که به صورت متوسط ​​ورزش می کنند کمتر دچار آرتروز زانو می شوند. به طور خاص، در دوندگان تفریحی نسبت به افراد غیر دونده میزان آرتروز زانو بسیار کمتر است. بنابراین می توانید بگویید که عدم دویدن ممکن است برای زانوها مضر باشد.
 
با این حال، دویدن در حجم بالا یا با شدت بالا در مقایسه با دویدن تفریحی، با میزان بالاتری از آرتروز زانو همراه است، که نشان می دهد احتمالاً یک نقطه شیرین وجود دارد که به معنی این است که لازم است نه مانند سیب زمینی، نیمکت نشین باشیم و نه بیش از حد، رقابتی باشیم.
کینزیوگرافی زانو هم اکنون در بیش از 100 کلینیک و بیمارستان در هشت کشور ارائه می شود.فناوری سه بعدی، درمان آرتروز، و فیزیکِ دویدن 
تصویر: دونده خسته. زیاده روی نکنید.  Izf / Shutterstock
 

اگر از قبل زانو درد یا آرتروز دارید، چه باید بکنید؟

مشخص نیست که ادامه دویدن با درد زانو یا آرتروز برای زانوها مضر است یا خیر، و بسیاری از محققان در سراسر جهان در حال بررسی این سؤال هستند. اگر می توانید ادامه دویدن داشته باشید، بدانید که این می تواند به دستیابی به بسیاری از فواید فعالیت های بدنی منظم از جمله پیش گیری از حداقل 35 بیماری مزمن مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت نوع 2 و افسردگی کمک کند. به طور کلی دونده ها سه سال بیشتر از غیر دونده ها عمر می کنند. و فواید دویدن، مستقل از تأثیر موارد دیگر مانند سن، جنس، وزن، الکل و استعمال دخانیات است. به عبارت دیگر، اگر دو نفر مرتبا سیگار بکشند، و یکی از آنها دونده باشد، دونده همچنان طولانی تر از غیر دونده زنده می ماند.
 پایبندی به ورزش مسئله اصلی در مطالعاتی است که تأثیر یک برنامه ورزشی را تجزیه و تحلیل می کند.دویدن فعالیتی است که در اکثر نقاط جهان در فضای باز انجام می شود و به حداقل تجهیزات نیاز دارد. و با کمتر از 50 دقیقه دویدن در هفته می توانید به مزایای سلامتی برسید. در طول بیماری همه گیر، این واقعیت که این ورزش می تواند به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام شود، جذابیت آن را بیشتر می کند و به مردم اطمینان می دهد که می توانند به مشارکت در سالم ماندن ادامه دهند.
 

سه نکته برای کنترل درد زانو مربوط به دویدن

با رعایت قوانینی ساده می توانید با خیال راحت ورزش کنید.
 این فناوری، حرکت سه بعدی زانو را به صورت بلادرنگ و همچنین چرخش هایی را که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند اندازه گیری می کند.1- کاهش حجم یا شدت دویدن (کاهش سرعت، جلوگیری از سرازیری) باعث کاهش بار زانو می شود و می تواند به کاهش درد کمک کند.
 
2- کمک و راهنمایی گرفتن برای ورزش درمانی، مانند تقویت عضلات زانو و ران، از یک فیزیوتراپیست یا متخصص واجد شرایط دیگر، می تواند درد زانوی مربوط به دویدن و سایر فعالیت ها را کاهش دهد، از جمله در افراد مبتلا به آرتروز زانو.
 
3- با دقت به دنبال تعدیل روش دویدن خود با راهنمایی یک متخصص باشید. تغییر سبک دویدن در رابطه با ضربه وارده به جلوی پا به جای ضربه پاشنه پا، می تواند باعث کاهش بار زانو و درد زانوی مربوط به دویدن شود. با این حال، بارهای مچ پا را افزایش می دهد و ممکن است باعث آسیب به سایر مفاصل و بافت ها شود. افزایش سرعت حرکت در حال اجرا (میزان گام) یا تغییر وضعیت تنه تان نیز می تواند بارهای زانو را کاهش دهد و ممکن است به کاهش درد کمک کند.
 الکتروکاردیوگرام برای قلب تا زانو است. این عمل با استفاده از مهار متصل به نواحی خاص پا برای تجزیه و تحلیل زانو در حین حرکت انجام می شود.
منبع: نیکولا هاگمایستر، École de technologie supérieure (ÉTS)، ناتالی جِی بیوراو، Université de Montréal، نیلا مزقانی، Université TÉLUQ، اوا ام روس، University of Southern Denmark، کریستین بارتون، La Trobe University
نسخه چاپی