عمل پروتز سینه و نشانه هایی از عوارض این جراحی
امروزه با توجه به این که خانم‌ها توجه بیشتری به تناسب اندام و زیبایی آن دارند انجام عمل پروتز سینه شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است.

امروزه عمل پروتز سینه که با قصد زیبایی و خوش فرم شدن آنها صورت می‌گیرد، بسیار رایج شده است. درصد بیشتری از این عمل‌ها به منظور کوچک کردن اندازه سینه‌ها یا به علت افتادگی آنها انجام می‌شود و تعداد کمتری از این جراحی‌ها در دسته پروتزها قرار می‌گیرند که برای بزرگ‌تر کردن حجم سینه‌ها با درخواست خود بیمار توسط پزشک متخصص زیبایی انجام می‌شوند.

افرادی که می‌خواهند این قبیل عمل‌های زیبایی را انجام دهند، بیش از همه نگران عوارض آنها هستند. به‌همین دلیل در این نوشته بر آن شدیم تا در رابطه با عوارض احتمالی این دسته از عمل‌های زیبایی بحث کنیم.
 

شرایط مورد نیاز برای عمل پروتز سینه

معمولا افرادی که موارد مذکور را داشته باشند و از آنها شاکی باشند برای انجام این قبیل عمل‌های جراحی به پزشک مراجعه می‌کنند. در صورت صحت داشتن ادعای ایشان، پزشک متخصص اقدام به انجام عمل برای آن‌ها می‌کند. این موارد عبارتند از: داشتن سلامت جسمی، داشتن توقعات واقعی، بلوغ کامل سینه‌ها (حداقل ۱۸ سال در مواردی که افراد احساس می‌کنند سینه‌های کوچکی دارند.)، احساس ناراحتی از کوچک بودن سینه‌ها، افتادگی سینه‌ها به‌دنبال حاملگی، کاهش وزن، افزایش سن، عدم تقارن سینه‌ها، عدم رشد کافی در یک یا هر دو سینه.

عمل پروتز سینه و نشانه هایی از عوارض این جراحی

در چه مواردی از این روش نمی توان استفاده کرد؟

روش افزایش حجم سینه ها یا برای بازسازی سینه هایی که افتادگی شدید دارند مناسب نمی باشد و اگر شما بخواهید که همزمان سینه های شما بزرگ‌تر به نظر برسد و در سطح بالاتری قرار گیرد باید از جراحی (بالابردن سینه) و گذاشتن همزمان پروتز سینه استفاده نمائید. البته گاها این دو عمل را نمی توان همزمان انجام داد بلکه باید با فاصله انجام گیرد (انجام دو عمل جراحی با فاصله مشخص). جراح پلاستیک شما در تصمیم گیری شما را کمک خواهدکرد.
 

ماندگاری پروتزهای سینه

مثل هر محصول ساخت دست بشر، پروتزهای سینه نیز تا ابد باقی نمی مانند. گرچه بسیار قوی و مقاوم هستند (حتی در برابر فشار)، ولی مستعد کهنه شدن و فرسایش در طول زمان می باشند. به عبارت ساده تر، پوسته خارجی پروتز سینه، بالاخره کهنه و نازک شده و نهایتا از بین می رود. اگرچه از نظر کلینیکی تشخیص آن مشکل می باشد. گهگاهی کسی ممکن است تشخیص دهد که سینه کمی صاف شده است یا شکل آن تغییر پیدا کرده است. اما اکثرا به ندرت قابل توجه و دید است.

به علت ایجاد کپسول اطراف پروتز گاهی اوقات بطور گول زننده ای تشخیص پارگی صورت نمی گیرد. کهنه شدن و یا پاره شدن در میان افراد مختلف متفاوت است. بنابراین یک زن که ورزش ها و تمرین های فیزیکی زیادی مثلا چندین ساع در روز به طور مرتب انجام می دهد و سینه هایش حرکت زیادی می کند (مربی های ایروبیک، دوندگان ماراتن، سوارکاران و...) نسبت به کسانی که تمرینات و تحرکات کمتری دارند، بیشتر فرسوده و پاره می شوند.

در اولین نگاه منطقی است، فرض کنیم و بدانیم که پروتزهای سینه در این حالت ها زودتر از بین می روند؛ بنابراین به منظور داشتن یک ارزیابی مناسب برای حالت و موقعیت پروتزهای سینه شما بهترین توصیه و پیشنهاد این است که توسط پزشک و متخصص به طور منظم بعد از 10-15 سال که از عملتان گذشت معاینه شوید و اگر لازم بود سونوگرافی انجام دهید.

عمل پروتز سینه و نشانه هایی از عوارض این جراحی

برش های جراحی

سه نوع برش اصلی جراحی برای جاگذاری کردن پروتز سینه وجود دارد.در برش زیر سینه ای که بیشترین استفاده را دارد طول برش حدود 4 سانتیمتر است و معمول ترین و رایج ترین برش است و در این حال تا و چین طبیعی خود سینه معمولا کاملا و به خوبی جای زخم سینه را پنهان می کند.

این نوع زخم همیشه توسط لباس پوشیده می شود؛ چون در این نوع برش دسترسی مستقیم به فضایی که پروتز سینه قرار خواهدگرفت ایجاد می کند، ایجاد دقیق اندازه و شکل  جیب مهم است و موقعیت و مکان قرارگرفتن پروتز سینه درون جیب دقیقا کنترل می شود.

اشکال این برش این است که توسط هیچ چین پوستی پوشیده و مخفی نمی شود و جای زخم ایجاد شده ممکن است ایجاد اختلال در شیردادن بکند. روش سوم برشی است که روی یکی از خطوط چین زیربغل ایجاد می شود؛ این برش کمتر استفاده می شود چون پیدا کردن مکان مناسب برای پروتز سینه در بعضی بیماران سخت تر است و اگر در آینده مشکلی بوجود آید یک برش اضافی و دیگر روی سینه ممکن است نیاز پیدا شود.

اگرچه بعضی بیماران فکر می کنند، که این برش کمتر از همه قابل رویت است، ولی در حقیقت این موضوع همیشه صدق نمی کند، مخصوصا وقتی لباس بدون آستین پوشیده می شود ناحیه زیربغل مشخص است. به خاطر داشته باشید که جای زخم ها کاملا و به خوبی بهبود پیدا کرده و به مرور زمان کمتر قابل رویت خواهندشد؛ اگرچه هیچ جراحی نهایتا نمی تواند ظاهر هیچ زخم بخصوص را پیش بینی کند. استثنائا ممکن است از برشهای دیگر مثل ناف و غیره نیز استفاده گردد که کمتر مرسوم اند.
 

نشانه های بروز عوارض پروتز سینه

نشانه هایی که باید به آن توجه شود، می تواند شامل قرمزی پوست و ورم سینه بعد از پروتز باشد که از بین نمی رود.

علائم اولیه که نشان می دهد پروتز سینه با مشکل روبه رو شده است عبارت است از:
* قرمزی پوست اطراف سینه
* تورم غیرطبیعی که از بین نرود
* حس سوزش

اگر شخصی پس از پروتز سینه هر یک از علائم بالا را داشت باید سریعا وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهد.

در صورتی که بیمار به هر دلیلی از نتیجه عمل پروتز سینه رضایت نداشته باشد یا حس کند که عمل موفقیت آمیز نبوده، باید با جراح زیبایی خود تماس بگیرد.
 

عوارض عمل زیبایی کوچک کردن سینه‌ها

شایع‌ترین عمل جراحی که در زمینه زیبایی سینه‌ها انجام می‌شود؛ عمل کوچک کردن سینه‌ها است. بعد از انجام این قبیل عمل‌های جراحی، سینه‌های فرد ورم کرده و احتمالا کبود خواهند شد این کبودشدگی معمولا ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.

تورم سینه‌ها معمولا با گذشت زمان به تدریج کمتر خواهد شد؛ ولی ممکن است باز هم تا ۳ ماه این تورم در سینه‌ها باقی بماند.

همچنین ممکن است بعد از انجام این عمل فرد احساس کند که سینه‌ها سفت شده‌اند. برای رفع این مشکل می‌توانید با مشورت پزشک خود ماساژهای مخصوص را انجام دهید. البته نباید انتظار داشته باشید که این مشکل به سرعت حل شود بلکه باید به صورت مستمر این ماساژها را انجام دهید تا نتیجه مطلوبتان حاصل شود.

یکی از عوارض بسیار شایع که به دنبال عمل‌های زیبایی سینه ایجاد می‌شود، این است که حس پوست اطراف نوک سینه و خود نوک سینه بعد از عمل جراحی کم شوند. این موضوع نگرانی شدیدی را برای فرد ایجاد می‌کند. بعضی اوقات این مشکل به علت شوکی است که به خاطر عمل جراحی به فرد وارد شده و در نتیجه به دنبال صدمه‌ای بوده که به اعصاب این ناحیه وارد شده است.

در اغلب موارد این حالت بعد از چند ماه اندکی بهبود پیدا می‌کند. البته کرخ‌شدگی و بی‌حسی دائمی نیز ممکن است به دنبال آن روی دهد. به طور معمول عارضه‌ای که تقریبا در اغلب افراد به دنبال انجام این عمل بروز پیدا می‌کند این است که سینه‌ها کمی ناصاف و ناهمگون خواهند شد و مصنوعی بودن شکل آنها یا این که مورد عمل قرار گرفته‌اند، کاملا مشخص باشد.

متاسفانه با وجود این که تلاش زیادی برای متقارن شدن شکل دو سینه انجام می‌شود ولی با این حال همیشه این تقارن به دست نمی‌آید. اگرچه بهترین همخوانی و انسجام ممکن بین دو سینه و نوک سینه تا حد زیادی به روش و تکنیک مورد استفاده در عمل بستگی دارد ولی امکان و احتمال شیر دادن از سینه‌ها بعد از عمل جراحی را تضمین نمی‌کند.

ایجاد اسکار (جای زخم) پس از اعمال جراحی یک عارضه نیست بلکه یک رویداد عادی محسوب می‌شود. در عمل کوچک کردن سینه، جای زخم‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند. جای زخم‌ها در آغاز قرمز، برجسته و حتی همراه با خارش است.

اگر بدن فرد مستعد به تولید گوشت اضافی باشد؛ احتمالا بعد از انجام عمل جراحی نیز این حالت برای فرد ایجاد می‌شود. این امری غیر قابل پیشگیری بوده و نمی‌توان به صورت قطعی از آن جلوگیری کرد.

پزشک بعد از اتمام عمل جراحی برای جلوگیری از بروز عفونت در محل، آنتی‌بیوتیک برای فرد تجویز می‌کند ولی با این حال، همچنان احتمال عفونت نسبتا خفیفی وجود دارد.

خطراتی مانند لخته شدن خون نیز وجود دارد که بسیار نادر هستند. ماساژ پاها در حین و بعد از عمل، احتمال بروز این مشکل را کاهش می‌دهد. همین طور این که فرد بعد از انجام شدن عمل بی‌حرکت در یک جا ننشیند و کمی فعالیت داشته باشد نیز احتمال این خطر را کاهش می‌دهد.

عمل پروتز سینه و نشانه هایی از عوارض این جراحی

به طور کلی بعد از انجام عمل جراحی شکایات و عوارضی که انتظار می‌روند عبارتند از:

* باقی ماندن جای برش جراحی (اسکار جراحی)

* خونریزی (تجمع خون): برخی بیماران در فضای اطراف پروتز دچار خونریزی داخلی می شوند. این خونریزی اغلب بلافاصله پس از جراحی و در برخی موارد تا ۲ هفته پس از آن اتفاق می افتد. در اینصورت سینه سفت و متورم می شود و نیاز به جراحی دوباره دارد. طی این جراحی (لاپاراسکوپی) خونریزی متوقف شده و خون از محل تخلیه می شود.

البته در این جراحی نیازی به برداشتن پروتز نیست. به احتمال زیاد بیمار پس از این جراحی در بیمارستان بستری نمی شود و تنها اثر کبودی روی سینه باقی می ماند. با این حال وضع بیمار به زودی بهبود یافته و این جراحی دوم روی نتیجه پروتز سینه تاثیر نخواهد داشت. به طور کلی احتمال عارضه ی خونریزی کمتر از یک درصد است.

* عفونت : عفونت مشکل ساز ترین عارضه پروتز سینه است اما با این وجود به ندرت و در کمتر از ۱ درصد بیماران رخ می دهد. معمولا با گذشت ۲ یا ۳ هفته از جراحی مشخص می شود که پروتز سینه با مشکلی رو به رو است. سینه حساس، متورم و قرمز شده و ممکن است با ترشح از جای زخم و تب همراه باشد. در این صورت بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و وضعیت را به وی اطلاع دهید.

در برخی مواقع، عفونت های خفیف با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابند اما در اکثر موارد این کافی نیست. بیشتر بیماران با عفونت شدید در اطراف پروتز سینه لازم است پروتز را بردارند. بلافاصله پس از خارج سازی پروتز، قراردادن پروتز جدید امکان پذیر نیست و باید ۳ تا ۶ ماه صبر کرد تا اثر عفونت به طور کامل از بین برود. به احتمال زیاد هزینه عمل پروتز سینه که برای اولین بار پرداخت میشه عوارضی مانند عفونت و خونریزی را پوشش خواهد داد.

* تاخیر در بهبودی محل برش جراحی

* تغییر در حس سینه و نوک سینه (که همان طور که اشاره کردیم ممکن است موقت یا دائم باشد)

* ایجاد یک کپسول ضخیم در اطراف پروتز: پس از قراردادن پروتز سینه، بدن به عنوانی بخشی از روند بهبودی، کپسولی از بافت فیبروز در اطراف پروتز می سازد. این واکنش طبیعی بدن به ورود هر شئ خارجی است.

به مرور زمان، بافت فیبروز اسکار شروع به کوچک و جمع شدن می کند که به آن انقباض کپسولی می گویند. میزان و وسعت این جمع شدگی در هر شخص متفاوت است. در برخی افراد، این انقباض کپسولی می تواند موجب سفت و فشرده شدن پروتز شود به طوری که بیمار در سینه احساس سفتی، درد و ناراحتی کند.

* انقباض کپسولی عارضه ی غیر قابل اجتنابی است و همه افرادی که پروتز سینه انجام داده اند تا حدودی به آن دچار می شوند و حتی ممکن است بیمار در آینده نیاز به جراحی دوباره داشته باشد. دو روش برای کاهش سفتی ناشی از انقباض کپسولی وجود دارد که عبارت است از: کپسولوتومی باز و کپسولکتومی باز.

۱. کپسولوتومی باز:
هدف از این جراحی اصلاح سفتی ناشی از انقباض کپسولی و دادن فضای بیشتر به پروتز برای حرکت درون سینه می باشد.

این جراحی با بیهوشی کامل آغاز شده و جراح برشی روی سینه می زند تا پروتز را از آن خارج کند. سپس برش های مکرری روی بافت اسکار به وجود می آورد تا به آزاد کردن سفتی اطراف پروتز کمک کند. در نهایت پروتز سر جای خود بازگردانده می شود و برش بسته می شود.

۲. کپسولکتومی باز:
کپسولکتومی باز موفقیت آمیز ترین روش برای درمان انقباض کپسولی است. این جراحی شامل بیهوش کردن بیمار و برداشتن کل کپسول فیبروز توسط جراح می باشد. این جراحی به بدن این امکان را می دهد تا کپسول فیبروز جدیدی در اطراف پروتز تشکیل دهد.

نشت یا پارگی جدار پروتز (که در نتیجه آن شکایتی که مریض با آن به پزشک مراجعه می‌کند چین خوردگی پوست روی پروتز است)

عمل پروتز سینه و نشانه هایی از عوارض این جراحی

* خطرات بی‌هوشی

* تجمع مایع اطراف پروتز

* درد (که ممکن است ادامه‌دار شده باشد)

* ایجاد لخته وریدی (که ممکن است باعث عوارض قلبی- ریوی شود) و احتمال نیاز به عمل مجدد.
 

عمل پروتز سینه و احتمال سرطان سینه

با وجود تحقیقات گسترده‌ای که محققان در این رابطه انجام داده‌اند هنوز مدرکی قطعی دال بر تاثیرگذاری این قبیل جراحی‌ها بر بروز سرطان پستان در افراد نیافته‌اند.

اما یک موضوع در این میان مطرح است. آن هم این که در افرادی که عمل پروتز سینه را انجام داده‌اند، تشخیص سرطان سینه دیرتر و سخت‌تر صورت می‌گیرد.

به‌همین دلیل احتمالا سرطان در این افراد بسیار دیر و زمانی که بدخیمی به کل بدن متاستاز داده است تشخیص داده شود. این موضوع برای فرد بسیار خطرناک بوده و تعداد سال‌های عمر فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

با توجه به مواردی که اشاره کردیم افرادی که تحت این قبیل عمل‌ها مخصوصا عمل پروتز سینه قرار می‌گیرند باید مانند زنان دیگر هر سال توسط متخصص، مورد ماموگرافی قرار بگیرند و در صورتی که در سینه خود پروتز دارند حتما این موضوع را با رادیولوژیست مطرح کنند.
 

آیا انجام عمل زیبایی سینه اختلالی در روند شیردهی و باروی فرد ایجاد می‌کند

پاسخ این سوال یک نه قطعی است! به این معنی که شیردادن با سینه بعد از انجام عمل پروتز سینه هم می‌تواند همچون روال قبل ادامه داشته باشد و فرد همچون گذشته قادر به تولید شیر کافی خواهد بود. این که بعضی افراد به صورت ژنتیکی یا به هر دلیل دیگری قادر به تولید شیر کافی نیستند یک مسئله کاملا جدا است که هیچ ربطی به جریان پروتز یا عمل‌های زیبایی سینه ندارد.

اما در ارتباط با حاملگی باید گفت که اگر فرد بعد از عمل جراحی باردار شود، بافت سینه به علت افزایش ترشح برخی هورمون‌ها در دوران بارداری بزرگ شده و پوست نیز متعاقب آن کشیده خواهد شد. ولی کاملا روشن است که حجم پروتز سینه در طی این عملیات به همان اندازه باقی خواهد ماند. در نتیجه ممکن است نیازی به تعویض پروتز یا محل آن در فرد نباشد و در فردی دیگر به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی خاص، پزشک مجبور به اقدامات مداخله‌ای شود.

لازم به ذکر است که هیچ نوع احتمال ترکیدن یا از هم بازشدن پروتزهای سینه هنگام مسافرت با هواپیما، شناکردن، شیرجه زدن و غیره نیز وجود ندارد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر طاها عنبرا
سایت برترینها
نسخه چاپی