واقعیت مجازی و افزوده و بیماری سایبری
تصویر: دستگاه های شما می توانند بروز علائمی شبیه بیماری حرکتی را تحریک کنند.  Bakal/Stock via Getty Images Plus
 
آیا تا به حال احساس کرده اید که نور صفحه رایانه شما در چشمان شما تقب زده و سر شما را به ضربان واداشته است؟ یا بعد از نگاه کردن به تلفن خود احساس سرگیجه یا حالت تهوع کرده اید؟ گر چه ممکن است فکر کنید این احساسات ناشی از فقط خستگی چشم یا خستگی ناشی از طولانی مدت نگاه کردن به صفحه نمایش تان باشد، اما در واقع این ها علائم بیماری ای به نام بیماری سایبری است.
 اجازه ندهید بیماری سایبری شما را از بین ببرد.این مشکلات ممکن است با افزایش انجام کار از خانه، یاد گیری از راه دور و روزهایی که بی وقفه به پیمایش آنلاین پرداخته می شود، یک شر ضروری به نظر برسد. اما من می توانم به عنوان یک محقق در تعامل رایانه – انسان که متخصص در زمینه بیماری سایبری هستم به شما اطمینان دهم که روش هایی برای پیش بینی و جلو گیری از احساس بیماری ناشی از صفحه نمایش تان وجود دارد.
 

بیماری سایبری چیست؟

بیماری سایبری به مجموعه ای از علائم اشاره دارد که در غیاب حرکت فیزیکی رخ می دهند، شبیه به بیماری حرکت (یا دریا زدگی). این علائم به سه دسته تقسیم می شوند: حالت تهوع، مسائل چشم گردانی و فقدان عمومی جهت یابی. علائم چشم گردانی، مانند فشار چشم، خستگی و سر دردها، درگیر کار زیاد عصب کنترل کننده حرکت چشم است. فقدان جهت یابی می تواند به صورت سر گیجه و احساس دَوَران سر آشکار شود. و چندین علامت بیماری سایبری، مانند مشکل در تمرکز و تاری دید، با هم تداخل دارند. این مشکلات می توانند ساعت ها ادامه داشته و کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار دهند.
 بیماری سایبری به مجموعه ای از علائم اشاره دارد که در غیاب حرکت فیزیکی رخ می دهند، شبیه به بیماری حرکت (یا دریا زدگی). افراد می توانند علائم بیماری سایبری را از طریق دستگاه های روزمره مانند رایانه، تلفن و تلویزیون تجربه کنند. به عنوان مثال، اپل در سال 2013 جلوه اختلاف منظری را بر روی صفحه های قفل آیفون منتشر کرد که باعث می شد وقتی کاربر تلفن خود را به اطراف منتقل می کند، تصویر پس زمینه به نظر رسد که حرکت می کند یا تغییر مکان می دهد، که به نظر بسیاری از افراد بسیار ناخوشایند آمد. همان طور که مشخص شد، این ناخوشایندی به این دلیل بود که علائم بیماری سایبری را ایجاد می کرد. پیمایش اختلاف منظر در وب سایت ها، جایی که یک تصویر پس زمینه ثابت می ماند در حالی که محتوای پیش زمینه هنگام حرکت شما حرکت می کند، نیز می تواند این علائم را ایجاد کند.
 
اثر اختلاف منظر، که معمولاً در بسیاری از وب سایت ها و بازی ها برای ایجاد توهم از عمق از آن استفاده می شود، می تواند منجر به بروز علائم بیماری سایبری شود.
 جنبش کار از خانه به دلیل همه گیری COVID-19 رشد کرده است.درمورد این که چرا افراد مبتلا به بیماری سایبری می شوند، توافق کاملی بین محققان وجود ندارد. یک ایده غالب، که نظریه تعارض حسی است، فرض می کند که این نتیجه عدم تطابق اطلاعات درک شده توسط اعضایی از بدن است که بینایی و تعادل را تنظیم می کنند. چشمان شما اطلاعاتی را دریافت می کند که به آنها می گوید شما حتی اگر بدن تان حرکت نکند در حال حرکت هستید. طراحی فناوری روزمره می تواند باعث ایجاد تعارض بین درک بصری و تجربه فیزیکی شود.
 

بیماری سایبری در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

بروز علائم بیماری سایبری با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شدیدتر است.
 روش هایی برای پیش بینی و جلو گیری از احساس بیماری ناشی از صفحه نمایش تان وجود دارد.VR  یا واقعیت مجازی به فناوری ای گفته می شود که دید شما را نسبت به دنیای واقعی کاملاً مسدود کرده و یک محیط غوطه ور و مصنوعی را جایگزین آن می کند. واقعیت مجازی به طور گسترده ای از طریق سیستم عامل های معروف بازی مانند دستگاه های Oculus فیس بوک و Sony PlayStation VR به صورت تجاری در دسترس است.VR  می تواند منجر به حالت تهوع شدید شود که با مدت زمان استفاده افزایش می یابد. این می تواند برخی از برنامه ها و بازی ها را برای بسیاری از افراد غیر قابل استفاده کند.
 
از طرف دیگر، AR  یا واقعیت افزوده یک محیط شبیه سازی شده را به دنیای واقعی می بخشد. این موارد می توانند شامل دستگاه های مستقر بر روی سر باشند که هم چنان به شما امکان می دهند آن چه را که در پیش رو دارید یا مواردی مانند Pokémon Go  را در تلفن یا رایانه لوحی خود مشاهده کنید. AR به سمت فشار چشم گردانی شدیدتری تمایل دارد.
همان طور که در افراد مستعد ابتلا به بیماری حرکتی تنوع شدیدی وجود دارد و برخی از آنها 10 هزار برابر بیشتر در معرض خطر هستند، برخی از افراد ممکن است بیش از سایرین مستعد ابتلا به بیماری سایبری باشند. واقعیت مجازی و افزوده و بیماری سایبری  
تصویر: دستی که تلفن را بالا می برد و بازی Pokémon Go را انجام می دهد. بازی هایAR ، مانند Pokémon Go ، می توانند علائم چشم گردانی مانند فشار چشم، خستگی و سر درد ایجاد کنند. David Grandmougin / Unsplash، CC BY
 
حتی اگر قبلاً از دستگاه های VR یا AR استفاده نکرده باشید، به احتمال زیاد در 10 سال آینده استفاده خواهید کرد. افزایش محبوبیت استفاده از AR و VR احتمالاً باعث افزایش علائم بیماری سایبری می شود. شرکت تحقیقات بازار Research and Markets  تخمین می زند که پذیرش این فناوری ها برای کار، تحصیل و سرگرمی ممکن است بیش از 60 درصد رشد کند و ارزش آن تا سال 2027 به بیش از 900 میلیارد دلار برسد.
افزایش محبوبیت استفاده از AR و VR احتمالاً باعث افزایش علائم بیماری سایبری می شود.

علائم بیماری سایبری می تواند خطرناک باشد

اگر چه علائم بیماری سایبری در ابتدا ممکن است خوش خیم به نظر برسد، اما ممکن است اثرات ماندگاری تا بیست و چهار ساعت پس از استفاده از دستگاه داشته باشد. این ممکن است در ابتدا خیلی مهم به نظر نرسد. اما این علائم درنگ کننده می تواند روی توانایی شما به طرقی تأثیر داشته باشد که مسلماً خطرناک است.
 
به عنوان مثال، علائمی مانند سردرد شدید، خستگی چشم یا سر گیجه می تواند بر هماهنگی و توجه شما تأثیر بگذارد. اگر این عوارض جانبی در حین کار با وسیله نقلیه ادامه داشته باشد، می تواند منجر به تصادف رانندگی شود. مشخص نیست که آیا کاربر، شرکت نرم افزاری یا شخص دیگری مسئول صدمات احتمالی ناشی از استفاده از دستگاه و علائم بیماری سایبری شناخته شوند.
 
در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تأثیر سایبری مزمن در زندگی روزمره شناخته نشده است. همان طور که در افراد مستعد ابتلا به بیماری حرکتی تنوع شدیدی وجود دارد و برخی از آنها 10 هزار برابر بیشتر در معرض خطر هستند، برخی از افراد ممکن است بیش از سایرین مستعد ابتلا به بیماری سایبری باشند. شواهد نشان می دهد که زنان، کسانی که غالباً بازی های ویدئویی بازی نمی کنند، و افرادی که تعادل ضعیفی دارند ممکن است دچار بیماری سایبری شدیدتری شوند.
VR  می تواند منجر به حالت تهوع شدید شود که با مدت زمان استفاده افزایش می یابد.

مقابله با علائم بیماری سایبری

اگر به دلیل استفاده طولانی مدت از رایانه یا تلفن خود با علائم بیماری سایبری دست و پنجه نرم می کنید، روش هایی برای تسکین ناراحتی وجود دارد. عینک های آبی روشن برای جلو گیری از برخی از امواج نور آبی منتشر شده توسط صفحه دستگاه شما طراحی شده اند که می توانند منجر به خستگی چشم و بی نظمی در خواب شوند. بزرگ نمایی روی صفحه یا استفاده از اندازه بزرگ تر فونت ممکن است به کاهش خستگی چشم کمک کرده و کار روزمره را پایدارتر کند.
اثر اختلاف منظر، که معمولاً در بسیاری از وب سایت ها و بازی ها برای ایجاد توهم از عمق از آن استفاده می شود، می تواند منجر به بروز علائم بیماری سایبری شود. واقعیت مجازی و افزوده و بیماری سایبری  
تصویر: شخصی که از هدست واقعیت افزوده در کتاب خانه استفاده می کند. با رواج رایج دستگاه های VR و AR در استفاده روزمره، افراد بیشتری ممکن است علائم بیماری سایبری را تجربه کنند. .stem.T4L / Unsplash، CC BY
 
اگر علاقه مند به استفاده از برنامه های VR و AR هستید اما مستعد ابتلا به بیماری حرکتی هستید، شاخص های هشدار دهنده مانند Oculus Comfort Ratings می توانند به شما کمک کنند که بدانید انتظار چه چیزی را داشته باشید. همیشه از کالیبراسیون بصری دستگاه ها اطمینان حاصل کنید تا چشمان شما تا حد امکان راحت باشد و از دستگاه ها فقط در فضای باز استفاده کنید تا در صورت سر گیجه و از دست دادن تعادل خطر آسیب دیدن را به حداقل برسانید. اگر احساس ناراحتی کردید، استراحت کنید.
بروز علائم بیماری سایبری با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شدیدتر است.

استفاده ایمن از فناوری جدید

جنبش کار از خانه به دلیل همه گیری COVID-19 رشد کرده است. بسیاری از افراد ساعات موظف ادری 9 تا 5 و رفت و آمدها به سر کار را با زیر شلواری، موهای به هم ریخته رختخوابی و جلسات Zoom جایگزین کرده اند. اگر چه راحتی کار غیر قابل انکار است، اما با آگاهی فزاینده ای هم همراه شده است در مورد این که چگونه بیش از 40 ساعت در هفته خیره شدن به صفحه نمایش مشکل ساز است.
 
اما اجازه ندهید بیماری سایبری شما را از بین ببرد. در حالی که محققان به یافتن راه هایی برای کاهش و جلو گیری از بیماری سایبری در همه دستگاه ها ادامه می دهند، ممکن است روزی افراد بتوانند از پیشرفت فناوری های نو آورانه بدون احساس سر گیجه لذت ببرند.
 طراحی فناوری روزمره می تواند باعث ایجاد تعارض بین درک بصری و تجربه فیزیکی شود.
منبع: انگلیکا جاسپر، Iowa State University
نسخه چاپی