معرفی تفسیر بیانی از قرآن

شناسنامه تفسیر

نام معروف: تفسیر بیانی از قرآن
مؤلف: زهرا روستای
تولد: ۱۲۹۵ ش
وفات:
مذهب: شیعه
زبان: فارسی
تعداد مجلدات: ۲جلد
مشخصات نشر : تهران، انتشارات کتاب یوسف، زمستان ۱۳۸۱ ش، قطع وزیری.
 

معرفی مفسر و تفسیر

خانم زهرا روستا فرزند آیت الله سید حسن جلالی گنابادی از علمای خراسانی ساکن تهران است. وی دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه شمس المدارس تهران گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم، از ادامه تحصیلات دانشگاهی به خاطر شرایط آن عصر در سال های ۱۳۱۲ به بعد منصرف شد و به سمت دروس عربی و منابع اسلامی در پیش پدر و اساتید دیگر روی آورد.
 
از ابتدای تأسیس دبیرستان علوی تهران به مدت ۲۰ سال در تعلیم و تربیت شاگردان فراوان در زمینه احکام و معارف قرآن و تفسیر اشتغال داشته است در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی از سوی هلال احمر به منظور تعلیم، ترجمه و تفسیر قرآن بانوان دعوت شد و این تفسیر حاصل این دوران طولانی از کوشش آموزشی و تفسیر قرآنی وی است. وی در سال ۱۳۸۱ در نهمین دوره تجلیل از خادمان برگزیده قرآن به عنوان خادم قرآن برگزیده شد.
 
تفسیری است ساده و موجز که اندکی از ترجمه فراتر رفته و در قالب شرح و بیان معانی و برجسته کردن پیام های تربیتی به نگارش در آمده است. خانم زهرا روستا (معاصر) این تفسیر را پس از مخزن العرفان دومین تفسیر از میان مؤلفان زن شیعی ایرانی در دوره معاصر و در سه مجلد، به زبان فارسی، به نگارش در آورده است. اهمیت این تفسیر نه به دلیل شرح معانی بلکه به دلیل القای معارف قرآنی از سوی کسی است که لذت این معارف را چشیده و به دیگران منتقل کرده است. زیرا وی از سال های بسیار دور در تهران در جمع خواهران اشتغال به تفسیر داشته و این تفسیر محصول این تدریس ها است.
 
مشخصات این تفسیر فشردگی مطالب و شرح مختصر از آیات، همراه با ترجمه روان و نسبتا گویا از آیات است. روش او در بیان معنی و شرح کلمات و مستند به تفاسیر پیشینیان و معاصر و حتی نقل جملاتی از برخی مفسران معاصر است که جنبه تربیتی و هدایتی آن در میان تفاسیر زبانزد است. به مناسبت برخی آیات به روایات اهل بیت علیهم السلام تمسک میکند و منابع آن را به صورت کل بیان میکند.
 
در بیان احکام، به شرح آن می پردازد. در گرایش کلامی به شکل آشکاری به جهت شیعی و تبیین عقاید و دفاع از اهل بیت عنایت دارد، هر چند از نوع اختلاف برانگیز آن نیست. یکی از توجهات مفسر اشاره به اطراف قصه برای فهم آیه در محدوده آن چیزی است که قرآن بیان کرده است. در سوره های آخر قرآن از شرح و بسط بیشتری برخوردار است. در مجموع می توان برای بسیاری از اقشار مختلف اجتماعی این تفسیر ساده و گویا را توصیه کرد، به ویژه آنکه گرایش تربیتی و اخلاقی آن می تواند در تقویت بعد معنوی جامعه مفید باشد.
 
منبع: شناخت نامه تفاسیر، سید محمدعلی ایازی، چاپ اول، نشر علم، تهران، 1393ش، صص 216-215
نسخه چاپی