علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن
هر زن در طول زندگی خود، درد در ناحیه سینه را تجربه می‌کند. در این مقاله علت درد سینه را بررسی خواهیم کرد.درد سینه شایع‌ترین نوع درد، در طول سال‌های باروری یک زن است. نزدیک به ۷۰ درصد زنان در طول زندگی خود دچار درد سینه می‌شوند، اما فقط حدود ۱۵ درصد نیاز به درمان دارند. شدت، موقعیت و علت درد سینه، می‌تواند متفاوت باشد. درد می‌تواند در هر دو سینه، یک سینه یا در زیر سینه‌ها رخ دهد. شدت می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و به طور معمول به صورت حساسیت به لمس، سوزش شدید یا سفت شدن بافت سینه توصیف می‌شود. تغییرات هورمونی به علت حوادثی مانند قاعدگی، حاملگی، شیردهی و یائسگی نیز ممکن است روی نوع درد سینه تأثیرگذار باشد.
 

 درد سینه در زنان

درد سینه، شکایت رایج در میان زنان است؛ که می‌تواند شامل حساسیت پستان، درد شدید، سوزش یا تنگی در بافت سینه باشد. درد ممکن است ثابت یا مقطعی و خفیف یا شدید باشد. این درد در زنان در حالت‌های زیر رخ می‌دهد:

فقط چند روز در ماه، در دو تا سه روز قبل از دوره قاعدگی. این درد طبیعی، ملایم و یا متوسط است و بر ​​هر دو سینه تأثیر می‌گذارد.

یک هفته یا بیشتر در ماه، قبل از شروع دوره و گاهی اوقات در طول دوره قاعدگی، این درد ادامه دارد. این درد برخی اوقات متوسط ​​یا شدید است و روی هر دو سینه تأثیر می‌گذارد.

در طول ماه، به چرخه قاعدگی مرتبط نیست.

زنان بعد از یائسگی گاهی اوقات درد سینه دارند، اما درد سینه در زنان جوان‌تر، که هنوز یائسه نشده‌اند، بیشتر است.

در اغلب موارد علت درد سینه، در اثر یک توده خوش خیم در سینه و به ندرت در اثر سرطان سینه است. با این وجود، علت درد سینه که منشأ آن ناشناخته است و پس از یک یا دو دوره قاعدگی یا بعد از یائسگی همچنان ادامه دارد، باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ارزیابی شود.

علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

علائم درد سینه در زنان

در اغلب موارد، درد سینه در زنان به صورت سیکلی یا غیر سیکلی طبقه‌بندی می‌شود. هر نوع درد پستان دارای ویژگی‌های متمایز است. اغلب زنان، درد در ناحیه سینه را با عباراتی مانند کسل کننده، سنگین، سوزشی، درد مداوم، درد همراه با سفتی موقتی یا دائم توصیف می‌کنند. در ادامه به بررسی علت درد سینه می‌پردازیم.

اصطلاح “extramammary” به معنای خارج از پستان است. فرد درد سینه Extramammary را در ناحیه سینه احساس می‌کند، اما منبع آن در واقع در جایی دیگری است. به عنوان مثال، کشیده شدن یک عضله در قفسه سینه، باعث ایجاد درد در دیواره قفسه سینه یا سینه می‌شود که به این عضو گسترش می‌یابد.
 

دو نوع از قرص های کنترل تولد

قرص های ضد بارداری از هورمون های مصنوعی برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده می کنند و مخاط های گردنی خود را تغییر می دهند و احتمال بروز بارداری را کاهش می دهند. دو نوع قرص ضد بارداری در ایالات متحده وجود دارد: قرص ترکیبی و مینیبری (پروژستین). خطر ابتلا به سرطان آندومتر و تخمدان هنگام مصرف یک قرص ضد بارداری کمتر است، اما خطر ابتلا به سرطان سینه مثبت استروژن مثبت است.
 

قرص ضد بارداری خوراکی (COCP) و درد پستان

قرص ضد بارداری ترکیب شامل دو هورمون مصنوعی است: پروژستین و استروژن . این کار با جلوگیری از تخمک گذاری انجام می شود. در نمودار، می توانید ببینید که قرص ترکیبی سطح هورمون را افزایش می دهد و این سطوح را قبل، در طی و بعد از آن که معمولا تخمک گذاری رخ می دهد، حفظ می کند. هنگامی که به عنوان تجویز شده استفاده می شود، تخم مرغ به رحم شما رها نمی شود و مانع شانس تخمک گذاری می شود. در این آب و هوای هورمونی، درد پستان می تواند بر روی چند مدل متفاوت باشد. بسته به میزان استروژن و پروژسترون که به طور معمول وجود دارد، درد سینه شما ممکن است کمتر از حد نرمال باشد، یا ممکن است در طی زمانهای مختلف و کمتر از حد طبیعی برای تعادل چرخه شما باشد.

اگر شما مینیبری را مصرف می کنید، همچنین POP، Progestin Only Pill، چرخه های قاعدگی و سینه شما متفاوت است از قرص های ضد بارداری خوراکی (COCP). در حال حاضر نگاه کنید به اینکه چگونه مینیبول روی سطوح درد پستان تاثیر می گذارد.

علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

Minipills (Progestin Only Pills) و درد پستان

Minipills ، که POP نیز نامیده می شوند، Progestin Only Pills، یکی دیگر از قرص های کنترل وزن هستند . بر خلاف قرص ضد بارداری خوراکی که از استروژن مصنوعی و پروژستین استفاده می کند، Minipills تنها پروژستین است. سطوح طبیعی استروژن ممکن است در ماهیان معمولی ماهیانه خود در مینیبرا باقی بماند، به همین دلیل است که زنان شیرده ممکن است این قرصهای ضد بارداری را مصرف کنند. استروژن موجب آزاد شدن شیر مادر می شود، که اگر زن برای نوزاد شیردهی شیر مادر شیردهی کند، باید آن را تأمین نکرد. Minipills با ایجاد یک محیط چالش برانگیزتر برای اسپرم کار می کنند - مخاط مخاطی شما ضخیم می شود و اندومتر شما ( رحم شما) از بین می رود. اکثر اسپرم ها می توانند این شرایط غیرمعمول را برای رسیدن به تخمک، در صورت وجود آن، گذشته نگذارند. برخی از زنان در مینیبول تخمک گذاری نمیکنند و برخی حتی دوره ای ندارند - همه افراد مبتلا به این قرص ضد بارداری مشابهی ندارند. علائم شما ممکن است بعد از چند ماه خفه شود.

دوز پروژستین که Minipill حاوی است کمتر از شما در قرص ترکیبی پیدا کنید. برای کارکردن به طور موثر باید آن را به عنوان دستورالعمل برای حفظ سطح حتی پروژسترون هر روز گرفته شده است. شما می توانید در نمودار ببینید که چگونه سطوح استروژن در یک الگوی طبیعی صعود می کند و سطح پروژسترون ثابت می شود - ناشی از minipill. از آنجا که همه ما به روش های مختلف به پروژسترون واکنش نشان می دهیم، ممکن است سطح درد سینه شما کمتر، بدتر شود یا در حالی که در مینیبری باقی می ماند.

تغذیه با شیر مادر ممکن است موجب احساسات بسیاری در سینه و نوک پستان شود، بنابراین اگر شما در طول پرستاری نوزاد مصرف می کنید، ممکن است دشوار است که آنچه را که باعث درد سینه می شود، مرتب کنید. اگر متخصص زنان و زایمان خود را در مورد شیر و نوک پستان در هنگام تغذیه با شیر مادر نگران کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

در صورتی که درد سینه دارید و با گذشت دوره قاعدگی، این درد هنوز پابرجاست و خصوصیات گفته شده در زیر را دارد، حتماً به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید.

* درد، روزانه و بیش از چند هفته ادامه می‌یابد.
* در یک منطقه خاص از سینه شما اتفاق می‌افتد.
* به نظر می‌رسد در طول زمان بدتر می‌شود.
* تداخل با فعالیت‌های روزانه دارد.

اگرچه خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان پایین بوده، اما یکی از علائم اصلی آن درد پستان است، اگر پزشک شما ارزیابی از سینه را توصیه کند، حتما باید از آن پیروی کنید. با مراجعه به متخصص زنان و زایمان، شما می‌توانید علل درد در ناحیه سینه خود را پیدا کنید.

علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

شایع‌ترین علت درد سینه

در زیر شایع‌ترین علت درد سینه را برای آشنایی بیشتر شما عزیزان آورده‌ایم
 

کیست‌های پستان

در بعضی موارد، تغییرات کانال شیر یا غدد، منجر به تشکیل کیست‌های پستان می‌شود. کیست‌های سینه ممکن است مانند یک توده در سینه احساس شوند. این کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایع هستند که می‌توانند نرم باشند و درد ایجاد نکنند. این کیست‌ها معمولاً در دوران قاعدگی بزرگ و بعد از دوره قاعدگی، کوچک‌تر شوند. یک کیست متفاوت از یک تومور است و سرطانی نیست.
 

مصرف برخی داروها

داروهای ضد بارداری خوراکی هورمونی در بعضی موارد، علت درد سینه هستند. بعضی از داروها می‌توانند در ایجاد درد سینه نقش داشته باشند. افراد مبتلا به درد سینه باید با پزشک متخصص خود صحبت کنند تا ببینند که آیا داروهایی مصرفی، علت درد سینه است و بر افزایش درد تأثیر دارد یا خیر. داروهایی که با افزایش درد سینه ارتباط دارند عبارت‌اند از:

* داروهایی که هورمون‌های تولید مثل را تحت تأثیر قرار می‌دهند
* برخی از درمان‌ها برای شرایط سلامت روانی
* برخی از درمان‌های بیماری قلبی عروقی
* داروهای هورمونی خوراکی پیشگیری از بارداری
* استروژن پس از یائسگی
* داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI)
* برخی از دیورتیک‌ها
* داروهای درمان ناباروری

علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

جراحی پستان

جراحی سینه و تشکیل بافت اسکار، از علل احتمالی درد سینه است. شدت و نوع درد بین افراد و محدوده‌های مختلف از درد متفاوت است. این حالت می‌تواند منجر به آسیب عصبی یا التهاب شود. درد ممکن است روی سطح سینه یا به‌صورت عمیق اثر بگذارد. مقدار و نوع درد احتمالا در طول زمان تغییر می‌کند. درد سینه، پس از جراحی، برخی اوقات شدید می‌شود. اثرات بلند مدت آن، شامل موارد زیر است:

* افزایش حساسیت سینه
* درد در لمس کردن منطقه
* ناتوانی در بالا بردن سر
* انجام دردآور فعالیت‌های منظم روزانه

مطالعات انجام شده، در زنان تحت عمل جراحی، بعد از ۶ ماه نشان می‌دهد که در کل، درد خفیف، در طول زمان همچنان ادامه دارد، درد متوسط می‌تواند افزایش یابد و درد شدید احتمالاً کاهش می‌یابد.
 

کیستواندریت

کیستواندریت یا سندرم تیتز، التهاب غضروفی است که دنده‌ها و سینه را متصل می‌کند. این حالت می‌تواند با آرتریت رخ دهد. آرتریت در گردن یا پشت گردن نیز می‌تواند به درد یا بی حسی در سینه منجر شود. همچنین، کیستواندریت می‌تواند با آسیب یا فشار فیزیکی رخ دهد. گاهی ممکن است تورم وجود داشته باشد. این تورم، مربوط به سینه نیست، اما باعث درد سوزشی در سینه می‌شود؛ که می‌تواند با درد سینه اشتباه گرفته شود. این وضعیت اغلب بر زنان و افراد بالای ۴۰ سال تأثیر می‌گذارد.
 

تغییرات پستان فیبروکیستیک

تغییرات پستان فیبروکیستیک می‌تواند باعث تورم یک یا هر دو سینه شود. این حالت، به دلیل ایجاد کیست‌های پر از مایع و بافت فیبری است. احتمال تخلیه نوک پستان نیز وجود درد. این وضعیت بی ضرر در زنان بین ۲۰ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهد. برخی از تغییرات که به کاهش ناراحتی کمک می‌کند، عبارت‌اند از:

* یک رژیم کم نمک
* استفاده از داروهای تسکین دهنده درد خفیف
* مکمل‌های ویتامین E و B6
* کاهش کافئین و مواد غذایی پر چربعلائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

علل درد سینه و زیر بغل

درد می تواند در سینه ها در زمان های مختلفی از زندگی به دلایل متفاوتی رخ دهد. از میان هر سه فرد مبتلا به درد سینه، دو تا از آنها اکثرا مرتبط با چرخه قاعدگی است و دیگری ناشی از دلایل دیگری است که معمولا ناشی از سرطان نیست.

هنگامی که سرطان سینه موجب درد سینه می شود، درد تنها در یک سمت سینه، به طور ثابت و شدید حس می شود.

درد سینه به طور معمول ناشی از تغییرات فیبروکیستیکی یا تغییرات بافت سینه است. این موارد تمام زنان را تحت تاثیر قرار می دهند اما هر کسی دچار درد سینه نمی شود.

درد سینه در موارد زیر رخ می دهد:

• در طی بلوغ

• قبل و بعد از پریود

• نزدیک یائسگی


• در طی بارداری: به خصوص در سه ماهه اول

• پس از زایمان: با شروع شیردهی

• در طی شیردهی: در صورت مسدود شدن مجاری شیری که می تواند منجر به عفونت شود و نیاز به درمان دارد و می تواند موجب قرمزی سینه شود.

• بافت فیبروکیستیک سینه: این مشکل می تواند در زنان در هر سن و زمانی رخ دهد اما در زمان های خاصی از ماه مانند پیش از پریود قابل تشخیص تر است.

کیست ها می توانند موجب برامدگی هایی در سینه شوند. این کیست ها معمولا حاوی مایع هستند و بافت فیبروکیستیک سینه معمولا با سرطان مرتبط نیست.

• هورمون درمانی: این نوع درمان گاهی می تواند موجب بدتر شدن درد سینه شود. تحقیقات نشان دده اند که 16 درصد زنان مبتلا به درد سینه از استروژن درمانی استفاده می کنند و 32 درصد دیگر نیز از درمان های هورمونی ترکیبی استفاده می کنند.

• فیبروآدنوم: فیبروادنوم ها، توده های خوش خیم سینه هستند و نوع رایجی از بافت سینه هستند و سرطانی نمی باشند. فیبروادنوم بیشتر در زنان بین سنین 20 تا 40 سال شایع هستند اما ممکن است در هر سنی رخ دهند و معمولا دردناک نیستند.

برخی داروها ممکن است موجب درد سینه شوند:
o متیل دوپا
o اسپیرونولاکتون
o برخی از داروهای ادرارآور
o آنادرول
o کلروپرومازین

• رژیم غذایی: برخی غذاهایی که زنان مصرف می کنند می توانند موجب درد سینه شوند. غذاهایی که چربی بالا دارند و پر از کربوهیدرات های تصفیه شده هستند می توانند موجب افزایش احتمال ابتلا به درد سینه شوند.

• اندازه سینه ها: زنان دارای سینه های بزرگ ممکن است احساس درد در شانه یا گردن کنند.

• جراحی سینه: اگر سینه تان را جراحی کرده باشید، درد ناشی از تشکیل اسکار بر روی بافت پس از خوب شدن زخم می تواند موجب درد شود.

• مصرف دخانیات: مصرف دخانیات موجب بالا رفتن اپی نفرین در بافت سینه می شود که می تواند موجب درد سینه شود.
 

ماستیت

ماستیت التهاب و عفونت پستان است که در زنان شیرده ایجاد و باعث یک عفونت دردناک در سینه می‌شود. مسدود شدن یک کانال شیر، در طول دوره شیردهی شایع‌ترین علت رخ دادن آن است. با این حال، این حالت در دیگر زمان‌ها نیز اتفاق می‌افتد. یکی از گزینه‌های درمان مصرف آنتی بیوتیک خواهد بود.

علائم این حالت عبارتند از:

* تب
* درد شکم
* خستگی
* تغییرات پستان مانند گرما، قرمزی، تورم و درد

علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

سینه بند نامناسب

سینه بند یا سوتین نادرست و نا مناسب، یکی از علل درد سینه است. سینه بند که بیش از حد تنگ یا بیش از حد گشاد باشد، سینه‌ها را فشرده کرده یا آنها را به طور نامناسبی پشتیبانی می‌کند که باعث ناراحتی می‌شود. استفاده از لباس ورزشی مناسب و سوتین مخصوص در ورزش نیز سودمند خواهد بود.
 

سرطان پستان

اکثراً سرطان‌های پستان باعث ایجاد درد نمی‌شوند. با این حال، سرطان التهابی پستان و برخی تومورها می‌تواند منجر به ناراحتی در پستان شوند و از علت درد سینه طبقه‌بندی شوند. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، افراد باید با پزشک خود ملاقات کنند:

* احساس یک توده در پستان
* درد یا توده‌ای که بعد از قاعدگی برطرف نمی‌شود
* تخلیه نوک پستان، خونی، روشن یا غیره
* درد سینه بدون علت شناخته شده که به مرور زمان برطرف نمی‌شود
* علائم مربوط به عفونت پستان مانند قرمزی، درد یا تب
 

تشخیص علت درد سینه

آزمایشات لازم برای ارزیابی وضعیت، شامل موارد زیر است:

معاینه بالینی و فیزیکی: پزشک سینه‌ها را برای بررسی تغییرات، و همچنین گره‌های لنفاوی در ناحیه گردن و زیر بغل را بررسی می‌کند. احتمالاً دکتر به قلب و ریه‌ها گوش می‌دهد و سینه و شکم را بررسی می‌کند تا مشخص شود، آیا درد به وضعیت دیگری مرتبط هست یا خیر. اگر سابقه پزشکی و درد قبلی در ناحیه سینه و نتایج عادی در معاینات فیزیکی داشته باشید، احتمالا نیازی به آزمایش‌های اضافی نخواهد بود.

ماموگرافی: اگر پزشک یک توده یا جسم را در سینه احساس کند یا یک منطقه متمرکز درد در بافت سینه تشخیص دهد، باید یک آزمایش از سینه خود داشته باشید تا تشخیص دقیق‌تر صورت بگیرد.

سونوگرافی: یک آزمایش اولتراسوند با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویری از سینه‌های شما انجام می‌شود. اغلب این تست همراه با یک ماموگرافی انجام می‌شود.

بیوپسی تومورهای مشکوک سینه: ناحیه‌های ضخیم یا ناحیه‌ای که در طول امتحانات تصویربرداری مشاهده می‌شوند، باید بیوپسی را انجام دهد. در طول بیوپسی، دکتر یک نمونه کوچک از بافت پستان را از منطقه مورد نظر بر می دارد و آن را برای تجزیه و تحلیل، به آزمایشگاه ارسال می‌کند.
 

درمان درد سینه در زنان

برای بسیاری از زنان، درد سینه در طول زمان، خود به خود حل و فصل می‌شود. اگر به درمان نیاز دارید، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

* از بین بردن یک عامل اصلی یا عامل تشدید کننده. شامل یک تنظیم ساده، مانند پوشیدن سینه بند مناسب
* مصرف داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی موضعی (NSAID). هنگام درد شدید، شاید استفاده از NSAIDها تجویز شوذ. مالیدن کرم این داروها نیز تجویز احتمالی بعدی خواهد بود.
* مصرف قرص‌های ضدبارداری را تنظیم کنید.
* کاهش دوز هورمون درمان یائسگی
* حفظ وزن سالم بدن
* پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کم نمک
* ماساژ دادن مرتب سینه‌ها در هنگام احساس درد
* مصرف آنتی بیوتیک در صورت عفونت داشتن
* تنظیم مصرف داروهایی که سطح هورمون بدن را بهم می‌ریزند با مشورت پزشک
* استفاده از سوتین مناسب در هنگام ورزش کردن
* کمپرس یخ
 

برای درد سینه چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد سینه شما ناگهانی باشد و همراه با درد قفسه سینه و بی حسی در دست ها و پاها باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است علائم حمله قلبی باشند.

علائم و علت درد سینه در خانمها و روش های درمان آن

در صورتی که درد سینه شما موجب موارد زیر شوند حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

• درد مانع انجام فعالیت های روزمره شما شود
• درد بیشتر از دو هفته به طول بینجامد
• درد همراه با توده جدیدی باشد که به نظر می رسد در حال بزرگ شدن است
• به نظر برسد که درد در یک بخش از سینه شما متمرکز تر است
• درد با گذشت زمان بدتر می شود
 

در هنگام مراجعه به پزشک، احتمالا وی سوال های زیر را از شما خواهد پرسید:

• چه زمانی درد سینه شما شروع شد؟
• چه چیزی موجب بدتر شدن درد سینه تان می شود؟ آیا کاری باعث کمتر شدن این درد می شود؟
• آیا درد با گذشت زمان یا نزدیک شدن به زمان قاعدگی تان بدتر می شود؟
• شدت درد شما چقدر است؟

پزشک شما را معاینه بدنی می کند و آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا سونوگرافی را برایتان تجویز خواهد کرد که بدین نحو می تواند کیست ها را در بافت سینه شما تشخیص دهد.

اگر کیست سینه داشته باشید، پزشک از آنها بیوپسی انجام خواهد داد و بر اساس نتایج آزمایشات درمان شما آغاز خواهد شد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر ذاکرین
سایت اپروبای
نسخه چاپی