هرآنچه که باید راجع به فشار خون نرمال بدانیم

فشارخون چیست؟

فشار خون نیرویی است که خون را در مسیر سیستم گردش خون ما حرکت می دهد. این یک نیروی مهم است زیرا اکسیژن و مواد مغذی موجود در اطراف سیستم گردش خون ما برای تغذیه بافت ها و اندام ها بدون فشار خون تحت فشار قرار نمی گیرند.

فشار خون به این دلیل نیز حیاتی است که سلول های سفید خون و آنتی بادی هایی را برای ایمنی بدن و هورمون هایی مانند انسولین را به کل بدن منتقل می‌کند.

خون تازه ای که در بدن منتقل می شود، درست مانند تأمین اکسیژن و مواد مغذی، قادر است مواد زائد سمی متابولیسم را با خود حمل کند، از جمله دی اکسید کربن که با هر تنفس بازدم می کنیم و سمومی که از طریق کبد و کلیه پاک می کنیم.

خون به خودی خود دارای تعدادی از خواص دیگر، از جمله درجه حرارت است. خون یکی از سیستم های دفاعی ما در برابر آسیب بافتی نیز محسوب می‌شود، یعنی پلاکت های لخته کننده که مانع از دست دادن خون در زمان آسیب می شوند.

اما دقیقاً چه چیزی باعث فشار خون در عروق ما می شود؟ بخشی از پاسخ ساده است (قلب وقتی با هر ضربان منقبض می شود، فشار خون ایجاد می کند). فشار خون، فقط توسط قلب پمپاژکننده ایجاد نمی شود.1
 

کارکرد فشار خون

گردش خون ما به یک لوله کشی بسیار پیچیده شبیه است (خون «جریان دارد» و عروق همانند «لوله» هستند). یک قانون اساسی فیزیک باعث جریان خون ما می شود و این قانون در لوله های شیلنگ باغچه نیز اعمال می شود.

خون به دلیل اختلاف فشار در بدن ما جریان دارد.

فشار خون ما در آغاز سفر خود از قلب (هنگامی که وارد آئورت می شود) بالاترین مقدار را دارد و در پایان مسیر در امتداد شاخه های عروق که به تدریج کوچکتر و ظریف‌تر می‌شوند، کمترین فشار را دارد. این اختلاف فشار همان چیزی است که باعث جریان خون در اطراف بدن ما می شود.

شریان ها به روشی مشابه با خصوصیات فیزیکی لوله شلنگ باغچه که بر فشار آب تأثیر می گذارد، فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهند. فشردن لوله باعث افزایش فشار در نقطه انقباض می شود.

به عنوان مثال بدون خاصیت ارتجاعی دیواره های شریان، فشار خون با پمپاژ از قلب با سرعت بیشتری کاهش می یابد.

در حالی که قلب حداکثر فشار خون را ایجاد می کند، خواص عروق نیز به همان اندازه برای حفظ این فشار مهم هستند و اجازه می دهند خون در بدن جریان یابد.

وضعیت عروق بر فشار خون و جریان خون تأثیر می گذارد و باریک شدن سرخرگ ها در نهایت می تواند به طور کلی مانع از گردش خون و تامین مواد ضروری برای بافت‌ها شود و منجر به شرایط خطرناکی از جمله سکته و حمله قلبی شود.1

هرآنچه که باید راجع به فشار خون نرمال بدانیم

فشار خون ایده آل چیست؟

فشار خون نیرویی است که خون شما بر روی دیواره شریان‌ها اعمال می‌کند، رگ‌های خونی، خون غنی از اکسیژن را از قلب شما دور می‌کنند و به اندام‌ها می‌رسانند. اگر شریان‌های شما سفت و تنگ شود، فشار خون ایجاد می‌شود. این موضوع مانند این است که شما قسمتی از شلنگ آب را فشرده کردید در این صورت آب با فشار بیشتری خارج می‌شود. در صورت تنگی عروق کار قلب سخت تر می‌شود. قلب شما عضله ای است به اندازه ی مشت شما که باید در طول زندگی متوسط حدود دو و نیم میلیارد بار می‌تپد. به همین دلیل داشتن فشار خون نرمال بسیار مهم است.

فشار خون به این صورت خوانده می‌شود: فشار خون سیستولیک بر روی دیاستولیک. مانیتور فشار خون اندازه گیری‌ها در میلی متر جیوه را نشان می‌دهد و به عنوان mmHg ظاهر می شود. محدوده فشار خون طبیعی برای بزرگسالان بین mmHg 60/90 (سیستولیک) وmmHg  80/120 (دیاستولیک) است.

این بدان معنی است که هر چیزی زیر mmHg  60/90 علامت فشار خون پایین (افت فشار خون) در حالی که هر چیزی بالاتر از  90/140 mmHg نشانگر فشار خون بالا است. دانستن این شماره‌ها می‌تواند به شما در آگاهی بیشتر از سلامتیتان و به تشخیص جلوتر فشار خون بالا کمک کند.2
 

فشار خون مناسب برای سنین مختلف

 
فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان
در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است. حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 است.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 است.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است. حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 است.

هرآنچه که باید راجع به فشار خون نرمال بدانیم
 
عدد فشار خون افراد جوان و میان سال
فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است. حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 است.

در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است. حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 است.
 
عدد فشار خون برای افراد مسن
فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است. حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 است.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است.حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 است.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است. حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 است.

با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می‌یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 است.3
 

بررسی فشارخون در خانه

باید فشار خون خود را چند بار در هفته و به طور منظم اندازه گیری کنید و در صورت مشاهده تغییرات قابل توجه به پزشک مراجعه کنید. در اینجا چند نکته در مورد نحوه انتخاب و استفاده از فشارسنج های خانگی آوردیم:
 
انتخاب کردن دستگاه فشارخون مناسب
دستگاه فشارسنجی را انتخاب کنید که دور بازوی شما کامل بسته می شود. دستگاه های فشار خون مچ دست و انگشت دقیق نیستند.

یک دستگاه فشار خون خودکار انتخاب کنید، که دارای یک کاف (بازوبند) است که خود را باد می کند.

یک دستگاه دیجیتالی بخرید که به اندازه کافی بزرگ و روشن باشد تا بتوانید اعداد آن را به وضوح ببینید.

هرآنچه که باید راجع به فشار خون نرمال بدانیم
 
طریقه استفاده کردن از دستگاه فشارسنج های خانگی
۳۰ دقیقه قبل از گرفتن فشار از نوشیدن، نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید.

در حالی که پشت خود را تکیه داده اید و یا پاها را از حالت ضربدری روی هم انداخته اید، فشار خود را نگیرید.

به مدت پنج دقیقه در حالت آرام بنشینید.

بازوهایتان را طوری نگه دارید که از بازو تا آرنج هم سطح قلب یا نزدیک آن باشد.

کاف را روی پوست نه روی لباس ببندید.

در حین اندازه گیری صحبت نکنید.

به دستورالعمل دستگاه خریداری شده دقت کنید.

برای گرفتن دوباره فشارخون آن را خاموش کنید و چند لحظه صبر و سپس از آن استفاده کنید. اگر اعداد خوانده شده نزدیک است، آنها را میانگین بگیرید. در غیر این صورت، دوباره و سه باره آن را تکرار کنید و میانگین بگیرید.

قرائت فشار خون خود را از جمله زمان و روز آن را یادداشت کنید.4

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.asanism.com
3.www.mashreghnews.ir
4.www.healxapp.com
نسخه چاپی