دستور پخت زرشک پلو با مرغ

مواد لازم زرشک پلو با مرغ

برنج ۴ پیمانه

پیاز 1 عدد

سیر ۲ حبه

زرشک ۱ پیمانه

کره  ۲۵ گرم

سینه یا ران مرغ ۴ تکه

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

شکر ۱ قاشق غذا خوری

دستور پخت زرشک پلو با مرغ
 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

ابتدا در تابه ای کمی روغن اسپری می کنیم و یا یک قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا داغ شود،سپس تکه مرغ ها را در تابه قرار می دهیم و درب آن را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا سرخ شود.

بعد از گذشت ۵ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم و نگاه می کنیم اگر سرخ شده بود که آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگرشان هم سرخ شوند اگر نه مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا طلایی و سرخ شود.

پوست پیاز را می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و سیر را نیز پوست می گیریم و آبکشی می کنیم ریز خرد می کنیم و در قابلمه ای (قصد داریم در آن مرغ را بپزیم)کمی روغن می ریزیم و پیاز و سیر را در آن تفت می دهیم تا کمی رنگشان تغییر کنید.

سپس رب گوجه فرنگی را می افزاییم و تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و آن وقت نمک، فلفل و آبلیمو به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم و در آخر تکه مرغ های سرخ شده را در قابلمه می چینیم و ۲ الی ۳ لیوان آب روی مواد و مرغ ها می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم بپزند.

حدودا ۲ ساعت برای پخت کامل مرغ زمان لازم است تا سس مرغ غلیظ شود و روغن بیاندازد.

۱۰ دقیقه مانده به خاموش کردن شعله قابلمه مرغ ۱ قاشق از زعفران دم کرده را اضافه می کنیم.

زرشک را در در ظرفی می ریزیم و روی آن آب ولرم می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد.

برای پخت برنج ابتدا در قابلمه ای ۸ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا بجوش بیاید و مقداری نمک داخل آب می ریزیم.

برنج را بستگی به نوع آن و میزان مهارت داشتن ما در پخت آن می توانیم از قبل در ظرف آبی بریزیم تا خیس بخورد و یا اگر مهارت نداریم زمانی که آب بجوش آمد برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و داخل آب جوش میریزیم.

ابتدا که برنج را داخل قابلمه می ریزیم از جوش می افتد برنج را هم می زین و رها می کنیم تا مجددا به جوش بیاید ۴ الی ۵ دقیقه که گذشت مجددا یک هم می زنیم و چند دانه از برنج را از آب خارج می کنیم و زیر دندان امتحان می کنیم.

اگر اطرافش پخته بود ولی مغز ان سفت بود زمان آبکشی برنج است، در غیر این صورت باید زمان داد تا بپزد. برنج را در آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم.قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا آب داخل قابلمه کاملا خشک شود.

سپس مقداری روغن داخل آن می ریزیم و از روی حرارت بر می داریم و برای ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و ورقه ورقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و برنج را با کفگیر را روی ته دیگ می ریزیم.

در آخر درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا برنج بخار کند و آن وقت حرارت را کم می کنیم و اگر دوست داشتید توری زیر قابلمه قرار می دهیم تا به مرور زمان برنج بپزد. زرشک را در آبکش می ریزیم و در تابه ای کره را قرار می دهیم تا آب شود.

سپس زرشک را داخل کره می ریزیم و با حرارت کم تفت می دهیم و شکر را اضافه می کنیم تا شکر کاراملی شود در انتها ۱ قاشق زعفران دم کرده باقی مانده را به آن می افزاییم و در حد ۳۰ ثانیه تفت می دهیم سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و هم می زنیم تا مواد به خوبی مخلوط شوند.

در پایان پس از اینکه غذا آماده شد برنج را در دیس می کشیم سپس مقدار کمی از برنج را با زرشک در یک کاسه کوچک مخلوط می کنیم و روی برنج را با زرشک تزیین می کنیم. مرغ را هم در ظرف خورشت می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم. نوش جان. 1

دستور پخت زرشک پلو با مرغ
 

خواص زرشک

 
۱. مبارزه با عفونت‌ها
براساس مطالعات زرشک به‌لطف بربرین‌ خاصیت ضدباکتری، ضدقارچی و ضدپروتوزوآ (تک‌یاختگان) دارد.

زرشک با جلوگیری از اتصال باکتری‌ها به سلول‌های انسان می‌تواند از بروز عفونت‌ها جلوگیری کند.

از خواص زرشک برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت‌ها در بدن استفاده می‌شود. زرشک در بهبود عفونت مثانه، عفونت دستگاه ادراری و عفونت‌های دستگاه گوارش مؤثر است. تأثیر میوه‌ی زرشک در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری از ریشه‌ی آن بیشتر است.

زرشک به بهبود گلودرد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت و بهبود برونشیت و برخی دیگر از ناراحتی‌های رایج دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

از دیگر خواص زرشک این است که به درمان عفونت‌های ناشی از قارچ پوستی کاندیدا نیز کمک می‌کند.
 
۲. کمک به سلامت دستگاه گوارش
بربرین با کمک به ماهیچه‌های صافی که سطح روده را پوشانده‌اند به بهبود گوارش و کاهش دردهای دستگاه گوارش کمک می‌کند.

براساس برخی مطالعات، زرشک به‌خاطر خاصیت آسترینجنت (منقبض‌کننده) سریع‌تر از آنتی بیوتیک ها می‌تواند مشکلات گوارشی را حل کند.

براساس مطالعه‌ی چاپ‌شده در مجله‌ی بیماری‌های عفونی بربرین می‌تواند بدون بروز عوارض جانبی اسهال ناشی از باکتری‌ها را بهبود دهد.
 
۳. درمان اسهال
براساس مطالعات بربرین موجود در زرشک می‌تواند با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ ها و انگل‌ ها مبارزه کند.

بربرین با تحریک تولید گلبول‌های سفیدی به‌نام ماکروفاژها (درشت‌خوارها) با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

در پزشکی جایگزین زرشک به‌طور عمده برای درمان اسهال باکتریایی، اسهال مسافران، عفونت‌های انگلی روده‌ و کاندیدیاز (برفک) مزمن استفاده می‌شود.

برای بهبود این مشکلات مصرف کپسول زرشک محتوی ۵ تا ۱۲ درصد آلکالوئید ایزوکوئینولین توصیه می‌شود.
 
۴. بهبود سوء‌هاضمه
برای کمک به درمان سوء‌هاضمه مصرف اَشکال مایع زرشک مانند آب‌زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می‌شود.

برای بهبود سوء‌هاضمه توصیه می‌شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده‌ی غذایی از زرشک استفاده کنید.
 
۵. پیشگیری و بهبود دیابت
تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است.

در مطالعه‌ای تأثیر مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم بربرین موجود در زرشک در مقابل متفورمین (داروی رایج دیابت) به‌مدت ۳ ماه مقایسه شد.

بربرین توانست در کنترل قندخون و سوخت‌وساز چربی مانند متفورمین موفق عمل کند.

این امر باعث شد پژوهشگران از زرشک به‌عنوان ماده‌ای خوراکی طبیعی با قابلیت بالقوه‌ی کنترل دیابت نام ببرند.

مطالعات بعدی نشان داد که بربرین می‌تواند اختلالات مربوط به سوخت‌وساز چربی‌ها و گلوکز را بهبود بدهد.

براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی مکمل‌ها و داروهای جایگزین به چاپ رسید، بربرین می‌تواند با تنظیم ترشح آدیپوکین‌ها (پروتئین‌هایی که به سلول‌ها سیگنال‌هایی می‌دهند) حساسیت به انسولین را در افراد بهبود دهد.

آدیپوکین‌ها می‌توانند در بهبود التهابات و مقاومت به انسولین مؤثر باشند. 2

دستور پخت زرشک پلو با مرغ
 

خواص مرغ

 
کاهش وزن
رژیم های غذایی با سطوح بالای پروتئین باعث کاهش وزن می شوند و یکی از خواص مرغ از نظر محققان همین خاصیت کاهش وزن است.

مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور منظم سینه مرغ مصرف می کنند، کنترل وزن قابل توجهی دارند.

این به خاطر مقدار بالای پروتئین و میزان کالری کم است. پروتئین همچنین معده شما را سیر نگه می دارد و اجازه نمی دهد تنقلات چاق کننده میل کنید.

خوردن مرغ دو تا سه بار در هفته ایده خوبیست اما سعی کنید آن را خوب طبخ کنید.
 
بدن عضلانی
اگر شما می خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مرغ راه حل خوبی برای شماست. محتوای پروتئین بالا به شما انرژی لازم برای عملکرد خوب ورزشی را می دهد.

با این حال اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خود را غنی از مواد مغذی نگه می دارید. میزان سلنیوم مرغ موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.
 
کنترل فشار خون
کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود.

این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد.
 
خواص ضد سرطان
مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد درحالیکه گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

همچنین گفته شده که گوشت مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد که البته نتیجه این تحقیق هنوز قطعی اعلام نشده است.

نیاسین که نوع خاصی از ویتامین B است موجب جلوگیری از سرطان و برخی از بیماری های ژنتیکی می شود. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.chetor.com
3.www.7ganj.ir
نسخه چاپی