هرآنچه که باید راجع به موی سینه در زنان بدانیم

موی سینه یا نوک پستان در زنان

قبل از هر چیز باید بگوییم داشتن موی سینه کاملا طبیعی است. کنستانس چن، یک جراح پلاستیک، استادیار بالینی در کالج پزشکی ویل کورنل و دانشکده پزشکی دانشگاه تولان، می گوید: «بشر در سراسر بدن خود فولیکول های مو دارد». «هدف از آن فولیکول های مو رشد مو است.»

در واقع، فولیکول های مو همان برجستگی های ریزی در اطراف نوک پستان شما است.

به همین دلیل بدن ما به طور طبیعی پوشیده از مو است. بعضی از آن موها نازک و تقریباً شفاف هستند، مانند پرزهای هلو. بعضی از آن ضخیم تر، دراز تر یا درشت تر هستند.

بعضی اوقات موهای ضخیمی روی قسمتهای مختلف بدن ما مانند چانه یا (همانطور که حدس می زنید) روی سینه ها ظاهر می شوند.

معمولاً موی سینه در واقع موهای قسمت هاله اطراف نوک سینه شما هستند (حلقه های رنگی اطراف نوک سینه شما) ، اما ممکن است موهای شما در جای دیگر سینه نیز باشد.

فراموش نکنید این موها طبیعی است.

بله، درست است که همه موهای ضخیمی در سینه خود ندارند، اما داشتن آنها کاملا طبیعی است.

به سختی می توان به طور قطعی دانست که چه تعداد از افراد موهای شکم دارند، زیرا مردم اغلب از گزارش این موضوع به پزشکان خود خجالت می کشند. اما اکثر پزشکان و کارشناسان اتفاق نظر دارند که این موها بسیار شایع است.1
 

موی سینه چه شکلی است؟

موهای اطراف آرئول تمایل به سیاه بودن و نازک بودن دارند، اما ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشند.

یک متخصص پوست در کلینیک امراض پوستی مونتگومری توضیح می دهد: «ضخامت و بافت مو روی پستان براساس هر فرد متفاوت است، درست مانند موهای صورت و بدن.»

به طور کلی، موهای پستان در ابتدا به صورت موهای ظریف و نازک ظاهر می شوند و سپس با افزایش سن و تغییرات هورمونی، ممکن است شروع به ضخیم و درشت شدن کنند. ضخامت مو ممکن است بر اساس نژاد و نوع پوست متفاوت باشد. به عنوان مثال، انواع پوستهای تیره به احتمال زیاد دارای موی سینه ضخیم تری نسبت به انواع پوستهای نرم تر هستند.

اگرچه مانند موهای شرمگاهی، ممکن است موهای سینه مانند موهای دیگر بدن نباشد.1
 

علل موهای نوک سینه در زنان

چندین دلیل اساسی وجود دارد که ممکن است باعث رشد موهای پستان شود. اینها شامل:

هرآنچه که باید راجع به موی سینه در زنان بدانیم
 
تغییرات و نوسانات هورمونی
تغییرات هورمونی در زنان می تواند علائم مختلفی ایجاد کند که یکی از آنها تغییر در رشد و رنگ موهای نوک پستان است.

برخی از تغییرات هورمونی رایج در دوران بارداری و یائسگی اتفاق می افتد.

با این وجود، هنگامی که زن در سن 20 و 30 سالگی خود است، ممکن است تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد که باعث شود موهای نوک سینه تغییر کنند و برای اولین بار قابل توجه باشند.
 
تولید بیش از حد هورمونهای مردانه
عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث ایجاد موی نوک پستان شود. تولید بیش از حد هورمون های مردانه از جمله تستوسترون می تواند باعث رشد مو شود، در حالی که سایر علائم شامل موارد زیر است:

پوست روغنی

توقف دوره قائدگی

افزایش توده عضلانی اسکلتی

اگر به تولید بیش از حد هورمونهای مردانه مشکوک هستید، ایده خوبی است که با پزشک ملاقات کنید که بتواند با یک آزمایش ساده این امر را تأیید کند.
 
سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می دهد. PCOS شرایطی است که بر نحوه عملکرد تخمدان تأثیر می گذارد.

علائم شایع PCOS عبارتند از:

ناباروری

دوره های نامنظم قاعدگی

کیست های تخمدان

رشد بیش از حد مو در مکان های غیرمعمول، مانند نوک سینه هااعتقاد بر این است که PCOS در حدود 1 از 5 زن را مبتلا می کند.
 
دارو
عوارض جانبی داروهای خاص می تواند باعث رشد غیرمعمول مو شود.

داروهایی مانند تستوسترون، گلوکوکورتیکواستروئیدها و سایر داروهای ایمونوتراپی ممکن است باعث ایجاد موهای نوک سینه شوند.
 
سندرم کوشینگ
سندرم کوشینگ وضعیت دیگری است که ناشی از عدم تعادل هورمونی است. در صورت بروز، باعث می شود مقدار زیادی کورتیزول در بدن بوجود آید. در این حالت ، فرد ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند، از جمله:

رشد مو

دوره های قاعدگی غیر طبیعی

فشار خون بالا

تجمع چربی روی سینه و شکم ، در حالی که بازوها و پاها لاغر هستند.

تجمع چربی در پشت گردن و شانه ها

چهره ای گرد و قرمز و پف داربدن به راحتی کبود می شود.

ضعف در بازوها و ران ها

میل جنسی کم

مشکلات باروری

نوسانات خلقی

افسردگی

سطح گلوکز خون بالا

سندرم کوشینگ نسبتاً نادر است و علت آن معمولاً با مصرف داروی گلوکوکورتیکواستروئید همراه است تا اینکه بدن به تنهایی باعث تولید هورمون شود.

با این وجود ممکن است تومور در ریه، غده هیپوفیز یا غده فوق کلیوی ایجاد شود.2

هرآنچه که باید راجع به موی سینه در زنان بدانیم

در کدام مقطع زنان باید به پزشک مراجعه کنند؟

موی نوک پستان در زنان بسیار شایع است، و این وضعیت به طور معمول نیاز به مراجعه به پزشک دارد. به هر حال، اگر موی نوک پستان با علایم غیر معمول دیگر همراه باشد، زنان باید مراجعه به پزشک را در دستور کار قرار دهند.

پزشک می‎تواند برای تعیین علت زیربنایی بروز موی نوک پستان - مواردی مثل PCOS - برخی تست‎ها را انجام دهد. در صورت مشخص شدن علت بروز موی مزبور پزشک می‎تواند گزینه‎های درمانی لازم را تعیین نماید.

در عین حال پزشک می‎تواند در زمینۀ چگونگی برداشتن ایمن مو توصیه‎های لازم را در اختیار زنان قرار دهد.3
 

گزینه‌های درمانی کدامند؟

درمان موی نوک پستان معمولاً به دلایل مرتبط به سلامت مورد نیاز نیست.

به هر حال، بسیاری از زنان دچار این وضعیت ترجیح می‎دهند سعی کنند تا به تحریک انگیزه‌های مرتبط به بهداشت و زیبایی میزان بروز و نمای ظاهری مو بر نوک پستان خود را از بین ببرند یا کاهش دهند.

برای رسیدن به این منظور چند روش مختلف وجود دارد که زنان می‎توانند از آنها استفاده کنند:
 
پیرایش موی نوک پستان
ممکن است پیرایش موی مزبور برای از بین بردن جلوۀ ناخوشایند آن کافی باشد. قیچی‎های کوچک برای این منظور مطلوب هستند و می‎توان مو را در نزدیکی پوست قطع کرد. این موضوع مهم است که این کار با دقت و ظرافت انجام شود تا پوست دچار آسیب نگردد.

چیدن موها به این روش کاری است که باید منطماً انجام شود زیرا موها دوباره رشد می‎کنند.
 
کندن موهای نوک پستان
کندن موهای نوک پستان راه مؤثری برای خلاص شدن از دست این موهای ناخواسته است. به هر جهت، این گزینه ممکن است دردناک باشد زیرا ناحیۀ اطراف نوک پستان به طور مشخص دارای بافتی نرم و حساس است.

در عین حال این موضوع مهم است که زنان در پس‌زمینۀ ذهن خویش این نکته را به خاطر داشته باشند که این موها دوباره برمی‌گردند، و نیز کندن موها ریسک بروز عفونت و ایجاد موی درون‌رشد را افزایش می‎دهد.
 
اصلاح موی نوک پستان
اصلاح گزینۀ دیگری برای کاهش نمای ظاهری موی نوک پستان است. به هر جهت، این موضوع قابل توصیه است که برای پیشگیری از صدمه دیدن پوست حساس نوک پستان اصلاح مو در این ناحیه به دقت زیادی نیاز دارد.

گزینۀ مورد بحث در عین حال خطر افزایش رشد موی درون‎رشد را به همراه خواهد داشت.
 
موم‌مالی (موزُداها)
نرم یا موم‌مالی کردن در این مورد گزینۀ خوبی برای رفع موها است، اگرچه هر یک از آنها نیز ممکن است با درد توأم باشد. سالن آرایش بهترین مکان برای انجام این نوع درمان است، زیرا انجام آن در محیط خانه ممکن است با آسیب زدن به پوست همراه باشد. در این مورد نیز بروز عفونت و موی درون‎رشد ممکن است به عنوان یک ریسک مطرح باشد.
 
برداشتن موها با لیزر
این درمان عامه‌پسند می‎تواند به کاهش رشد مو و کند کردن یا حتی پیشگیری از رشد موی مزبور برای مدتی کمک کننده باشد. در هر حال استفاده از لیزر نیز می‎تواند با درد همراه شود.

درمان با لیزر با فاصلۀ زیاد از تمامی روش‌های دیگر گزینۀ گران‎تری است، زیرا انجام آن به جراح پلاستیک یا درماتولوژیست متخصص در زیبایی و بهداشت نیاز دارد.

هرآنچه که باید راجع به موی سینه در زنان بدانیم
 
درمان هورمونی
اگر علت بروز موی نوک پستان تغییرات هورمونی باشد، پزشک می‎تواند با هدف تنظیم مجدد تعادل هورمونی در زنان دارو تجویز کرده یا داروهای فعلاً مورد مصرف را تجدید تنظیم کند.3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.dr-nabipour.com
3.www.mehrinmednews.com
نسخه چاپی