دستور پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای پنج نفر در تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

۳ پیمانه برنج

۱۵۰ گرم رشته

۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده گوساله

یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و رنده شده

یک عدد پیاز کوچک پوست کنده و خلالی خرد شده

یک تا ۲ قاشق غذاخوری آرد

یک پیمانه کشمش

یک پیمانه گردو

یک قاشق چای‌خوری دارچین

یک قاشق غذاخوری زردچوبه

۲ قاشق غذاخوری گلاب

نمک، فلفل، پودیر سیر، ادویه پلویی و روغن حیوانی به مقدار لازم

۴ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده

یک عدد نان لئاش برای ته‌دیگ

دستور پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده
 

طرز تهیه

 
مرحله اول
آماده‌سازی برنج، برنج را بشویید و از یک تا دو ساعت قبل در مقداری آب یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک خیس کنید.

نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا به جوش آید. سپس یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک در قابلمه بریزید.

آب برنج را خالی کنید و برنج را در قابلمه بریزید. در این مرحله آب از جوش می افتد. شعله گاز را کم نکنید و اجازه دهید تا آب دوباره به جوش آید.
 
مرحله دوم:
آماده‌سازی رشته، رشته‌ها را از وسط نصف کنید و در حین جوشیدن برنج، آن‌ها را در کمی روغن در تابه تفت دهید.

توجه داشته باشید که حرارت زیر تابه باید کم باشد تا رشته‌ها نسوزند. رشته‌ها را به‌آرامی جابه‌جا کنید تا خرد نشوند.
 
مرحله سوم
رشته‌های تفت داده شده را در پنج دقیق پایانی جوشیدن برنج، قبل از آبکشی، در قابلمه بریزید و هم بزنید تا با برنج ترکیب شوند.

رشته‌ها را برای پنج دقیقه با برنج بپزید و سپس آن‌ها را آبکش کنید. یک دانه برنج را بخورید و اگر احساس کردید که برنج شما شور است، روی آن کمی آب سرد بگیرید.
 
مرحله چهارم
قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن مایع یا زیتون در آن بریزید. برای ته‌دیگ از نان لواش استفاده کنید.

نان را به‌اندازه کف قابلمه برش بزنید و در کف قابلمه قرار دهید. سپس حدود دو کفگیر از برنج را در یک کاسه با دو تا سه قاشق غذاخوری زعفران دمکرده مخلوط کنید. 

بخشی از مخلوط برنج و رشته ساده را در قابلمه بریزید. سپس یک لایه پلوی زعفرانی را روی برنج ساده بریزید و کمی ادویه پلویی روی آن بپاشید.

لایه‌ها را تکرار کنید تا برنج ساده و پلوی زعفرانی تمام شوند. بعد از ریختن همه برنج، به کمک انتهای یک قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید تا برنج بهتر دم بکشد.

درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و رشته پلو را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به‌خوبی دم بکشد. 

در ۱۵ دقیقه پایانی دم کشیدن پلو، مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش‌عطر و خوش‌طعم شود.
 
مرحله پنجم
آماده‌سازی مواد روی رشته پلو: آب پیاز رنده شده را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را با گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پودر سیر، زردچوبه و نمک و فلفل در یک کاسه مخلوط کنید و برای چند دقیقه ورز دهید.

روی مایه گوشتی را با سلفون بپوشانید و آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

پس از گذشت نیم ساعت، از گوشت به‌اندازه یک گردوی کوچک بردارید و در دست گرد کنید تا به‌شکل یک کوفته ریزه دربیاید. 

مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

پیازهای سرخ شده را کنار بگذارید. در ادامه کوفته ریزه‌ها را در همان روغن با حرارت ملایم رو به بالا سرخ کنید.

بعد از سرخ شدن یک سمت آرام آن‌ها را برگردانید تا همه سطح آن سرخ شود.

نصف پیازهای سرخ شده و در صورت تمایل کره یا روغن حیوانی را به کوفته ریزه‌های سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.

سپس یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. مخلوط گوشت و پیاز داغ را از روی حرارت بردارید.
 
مرحله ششم
بقیه پیازهای سرخ شده را در تابه بریزید و گردوها را به آن‌ها اضافه کنید. گردوها را روی حرارت ملایم گاز کمی تفت دهید.

سپس کشمش و در صورت تمایل، کمی کره را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید تا نرم شوند. 

در ادامه دارچین و در صورت تمایل نوک قاشق چای‌خوری نمک را به مواد داخل تابه اضافه کنید تا طعم‌ها تعدیل شوند.

سپس گلاب را در تابه بریزید و مواد را هم بزنید.
 
مرحله هفتم
رشته پلو را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با مخلوط کوفته قلقلی و پیاز داغ و کشمش و گردو تزئین کنید.
 

نکات مهم برای تهیه رشته پلو با گوشت چرخ‌کرده

تفت دادن رشته‌ها باعث خوش عطر شدن آن می‌شود. اما باید دقت کنید حتما شعله گاز ملایم باشد، زیرا رشته خیلی زود رنگ می‌گیرد و می‌سوزد.

برخی افراد از کمی خلال پوست پرتقال خیس شده نیز برای تزئین رشته پلو استفاده می‌کنند. برای این کار، خلال پوست پرتقال را با کشمش و گردو تفت دهید.

شما می‌توانید گوشت قلقلی و مخلوط کشمش و گردو را لابه‌لای برنج بریزید و همه مواد را با هم به‌صورت پلوی قاطی دم کنید.

به‌جای کشمش، می‌توان از خرمای هسته گرفته نیز استفاده کرد. برای این کار، خرماها را همراه با پیاز و گردو سرخ کنید.

طرز تهیه رشته پلو ترکی یا تبریزی، درست به همین ترتیب است؛ با این تفاوت که برخی از هموطنان آذری زبان به مخلوط کشمش و گردو، چند عدد برگه زردآلوی از قبل خیس کرده نیز اضافه می‌کنند تا طعم منحصربه‌فردی به رشته پلو بدهند. 1

دستور پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده
 

خواص گوشت چرخ کرده گوساله

 
چرخ کرده گوساله حاوی پروتئین و پتاسیم 
مواد معدنی موجود در گوشت قرمز گوساله بسیار زیاد است. یکی از این مواد پتاسیم می باشد که در برنامه ورزشی بدنسازان و ورزشکاران بسیار لازم و ضروری است. زمانی که بدن از سطح پایین پتاسیم برخوردار باشد، ممکن است سنتز پروتئین دچار اختلال شود. 

از طرف دیگر اگر فردی در بدن خود با کمبود پتاسیم مواجه شود، می تواند شاهد کمتر شدن رشد هورمون ها باشد.

برخی از هورمون ها منجر به تحریک عضلات بدن می شوند. که برخی از آنها نیاز به پتاسیم دارند. برای تامین پتاسیم لازم برای این هورمون های رشد، باید از چرخ کرده گوساله استفاده نمود. 

از طرف دیگر این گوشت های قرمز دارای مقادیر زیادی از پروتئین هستند. شما می توانید در هر 100 گرم گوشت قرمز چرخ کرده گوساله که کباب می کنید، 22 گرم پروتئین دریافت نمایید. که این میزان پروتئین برای بدن ضروری است. می تواند انرژی لازم را به بدن شما برساند. 
 
گوشت گوساله حاوی منیزیم و روی 
آنتی اکسیدان های بسیاری در بدن وجود دارند که روی یکی از آنها می باشد. روی نیز همچون ویتامین ب6 و گلوتامین منجر می شوند تا عضلات در بدن به خوبی رشد کنند. زمانی که شما در برنامه غذایی خود از چرخ کرده گوساله استفاده می کنید، می توانید مقادیر زیادی روی وارد بدن کنید. 

وارد شدن روی به بدن منجر می شود تا سیستم دفاعی بدن تقویت شده، و رشد و قدرت عضلات افزایش یابد.

زیرا وجود روی در بدن منجر می شود تا انسولین بسیار زیادی در بدن تولید شود. انسولین یکی از اصلی ترین هورمون های آنابولیک در بدن می باشد.
 
ویتامین های موجود در گوشت های قرمز
گوشت های قرمز به میزان فوق العاده ای ویتامین در خود جای داده اند. از میان انواع ویتامین ها می توانیم به ویتامین ب6 و ب12 اشاره کنیم. وقتی چرخ کرده گوساله در میان برنامه غذایی خود استفاده کنید، ویتامین های بسیاری را به بدن منتقل می نمایید. 

بدن به همان اندازه که به پروتئین نیاز دارد، به ویتامین نیز نیاز خواهد داشت. از میان ویتامین های موجود در گوشت قرمز، ویتامین ب6 می تواند سیستم دفاعی بدن را در هر شرایطی حفظ نماید. از این رو زمانی که یک ورزشکار بخواهد تمرینات سختی انجام دهد، بهتر است ازچرخ کرده گوساله در برنامه غذایی خود استفاده کند. 

ویتامین ب12 نیز در بدن سلول های قرمز خونی تولید می کنند. این سلول ها وظیفه دارند تا اکسیژن را به بافت های عضلانی منتقل نمایند. 2

دستور پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده
 

خواص برنج

 
کاهش خطر سرطان
برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ و سرطانی که به دستگاه گوارش حمله می کند، به علت فقدان فیبر رخ می دهند.

مصرف غذاهای حاوی فیبر و همچنین برنج می توانند سیستم هضم را بهبود بخشند و از این طریق پتانسیل ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان را کاهش دهند.
 
جلوگیری از پوکی استخوان
افراد سالخورده باید ویتامین D زیادی دریافت کنند. پیر شدن به معنای کاهش عملکرد و غلظت مواد معدنی و ویتامین ها در بدن است.

بنابراین به افراد مسن باید ویتامین D به شکل غذا یا مکمل داده شود. علاوه بر این، دریافت ویتامین D به کمک نور خورشید در صبح برای حفظ استخوان در هنگام پیری بسیار مفید است.

با مصرف کافی ویتامین D توسط افراد مسن، امید می رود که آنها بتوانند در آن سن معقول حرکت کنند. علاوه بر این، آنها به راحتی، دیگر از بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D رنج نمی برند.

مفید برای بارداری
خانم های بارداری که از نظر ویتامین D موجود در برنج، دارای کمبود هستند؛ بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی، (شرایطی که زنان باردار دچار فشار خون بالا و آسیب اندام می شوند)، زایمان سزارین، دیابت حاملگی و واژینوز باکتریایی (اختلال در تعادل باکتری ها در مهبل) قرار دارند.

با این حال، میزان بسیار زیاد ویتامین D در زنان وقتی که باردار باشند می تواند خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودکان را در طی دو سال اول افزایش دهد.

این بدان معنی است که زنان باردار به برنج احتیاج دارند اما نه زیاد!

جلوگیری از فشار خون بالا
برنج کافی است تا شما را از فشار خون بالا مصون بدارد. زیرا بدن کمبودی را تجربه می کند که منجر به تنگ شدن رگ ها و در نتیجه منجر به افزایش فشار خون می شود.

جلوگیری از آسیب بافت عضلانی
بسیاری از فعالیت هایی که ما با استفاده از نیروی زیاد به طور مستقیم انجام دادیم. در این مرحله از ذخایر گلیکوژن یا قند ذخیره شده در خون استفاده می شود.

قند از مزایای دریافت کربوهیدرات به عنوان غذا است. گلیکوژن به اندازه کافی باعث جلوگیری از آسیب به بافت عضله می شود.
 
تغذیه شکم
در ضمن، خوردن برنج برای شکم شما مناسب است. اول، به شما احساس سیری می دهد. دوم، شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن دریافت می کنید.

سوم، شما می توانید برنج را با سایر غذاهای مکمل مانند مرغ، گوشت، سبزیجات یا سایر غذاهای مورد علاقه خود میل کنید. 3

پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.beeranj.vip
3.www.namnak.com
نسخه چاپی