دستور پخت ته چین مرغ

مواد لازم برای ۴ نفر در ته چین مرغ

برنج ایرانی 3 پیمانه

سینه مرغ 1 عدد کامل

ماست چکیده 1 پیمانه

پیاز 1 عدد متوسط

زرده تخم مرغ 2 عدد

گلاب 1 قاشق غذاخوری

کره ۵۰ گرم

زرشک ۱۰۰ گرم

پودر قند 1 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

دارچین و خلال پسته به اندازه کافی

زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت ته چین مرغ


طرز تهیه ته چین مرغ

 
مرحله اول
برای تهیه ته چین مرغ مجلسی ابتدا گوشت مرغ را به همراه دو لیوان آب، مقداری زردچوبه، دارچین و یک عدد پیاز داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسطقرار می دهیم تا کوشت مرغ آبپز شود.
 
مرحله دوم
برای اینکه طعم مرغ بهتر شود، بهتر است اجازه دهیم تمام آب موجود در قابلمه کشیده شود، این کار باعث می شود طعم تمام ادویه ها جذب گوشت مرغ شود.

پس از اینکه مرغ را از روی حرارت برداشتیم و کمی سرد شد آنرا به صورت ریش ریش خرد می کنیم.
 
مرحله سوم
پس از اینکه مرغ را ریش ریش کردیم آنرا به همراه کمی روغن مایع داخل یک تابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم، سپس مقداری زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه به مرغ اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا مرغ با  ادویه ها یکدست شود، سپس مرغ را کنار می گذاریم.
 
مرحله چهارم
در این مرحله زرشک ها را که از ۲۰ دقیقه قبل خیسانده ایم، آبکشی می کنیم، سپس به همراه پودر قند و مقداری کره یا روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا رنگ زرشک های درخشان شودف سپس زرشک را کنار می گذاریم.
 
مرحله پنجم
حالا برنج را نسبت به نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک و آب ولرم می خیسانیم.

در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و انرا تا نیمه آب پر می کنیم و اجازه می دهیم آب به جوش بیاید.
 
مرحله ششم
پس از اینکه آب جوش آمد، ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم.

در ادامه برنج خیسانده شده را به آب جوش اضافه می کنیم و اجزاه می دهیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه پخت اولیه برنج انجام شود.
 
مرحله هفتم
زمانی که دانه های برنج کاملا نرم شدند ولی مغزشان سفت بود و زیر دندان گیر داشت باید برنج را آبکشی کنیم. پس از اینکه برنج را آبکش کردیم انرا کنار می گذاریم. در ادامه زرده های تخم مرغ را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم.
 
مرحله هشتم
در این مرحله زرده های تخم مرغ را مخلوط می کنیم تا از حالت لختگی خارج شوند، سپس ماست چکیده را به همراه گلاب و زعفران دم کرده به کاسه اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شوند.
 
مرحله نهم
در این مرحله برنج آبکش شده را به کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه می کنیم و به آرامی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

در ادامه قابلمه ای که برای پخت ته چین در نظر گرفته ایم را با کمی روغن چرب می کنیم.
 
مرحله دهم
در این مرحله نصف مخلوط رنج را کف قابلمه می ریزیم و با پست قاشق به خوبی فشرده می کنیم، سپس مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک روی برنج می ریزیم. در ادامه باقیماند مخلوط برنج را به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله یازدهم
حالا مجددا برنج را با پشت قاشق فشرده می کنیم تا ته چین پس از پخت از هم با نشود.

در ادامه کره را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و به صورت پخش روی برنج قرار می دهیم. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم.
 
مرحله دوازدهم
برای دم کشیدن ته چین حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است.

در پایان پس از اینکه پخت ته چین به پایان رسید، آنرا به آرامی روی یک ظرف مناسب بر می گردانیم، سپس با خلال پسته و زرشک تزیین می کنیم. 1

دستور پخت ته چین مرغ
 

خواص مرغ

 
برای سلول های بدن و بافت ها
کمبود مواد معدنی و ویتامین های مختلف باعث آسیب سلول و بافت در بدن شما می شود که منجر به تورم لب ها، لایه لایه شدن و ترک خوردگی پوست می شود. علاوه بر این، لکه های خشک روی پوست نیز نشان می دهد که بدن شما به ریبوفلاوین زیادی احتیاج دارد.

بنابراین، مصرف مرغ به طور مرتب می تواند رشد سلول ها و بافت های آسیب دیده را به طور مؤثر تقویت کند.

می توانید مقدار بالای ریبوفلاوین را در سینه مرغ و کبد بیابید.
 
تقویت سیستم ایمنی
سیستم ایمنی بدن شما به میزان کافی پروتئین ، آهن، منیزیم و پتاسیم نیاز دارد تا به درستی عملکرد مناسب داشته باشد، که این مواد در مرغ به فروانی بسیار وجود دارد. این مواد مغذی هنگام مصرف همزمان، سلولهای سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند.

یک سیستم ایمنی قوی و تقویت شده از عوامل آسیب رسان به سلامتی مانند سموم، رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

بنابراین، شروع به اضافه کردن مرغ در رژیم غذایی روزانه خود کنید و سلامت سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید.
 
مرغ برای بهداشت دهان و دندان
مصرف مرغ می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشد. مرغ به دلیل دارا بودن فسفر زیاد می تواند دندان و لثه شما را به طور یکسان تقویت کند.

هنگامی که به طور مرتب فسفر مصرف می کنید، این کار می تواند عواملی را که باعث ضعف دندان های شما شده را درمان کرده و از خونریزی لثه ها نیز جلوگیری می کند.

اما اگر خونریزی مداوم را در لثه مشاهده می کنید، سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا این می تواند یک مشکل جدی دهان باشد.

در شرایطی مانند این، پیشنهاد می شود از خود درمانی استفاده نکنید و از مصرف خودسرانه خودداری کنید.

برای سلامتی ناخن
در بیشتر موارد، کمبود مواد معدنی و ویتامین می تواند ناخن های شما را تضعیف کند. متخصصان و متخصصان تغذیه زیبایی تشخیص داده اند که عدم وجود مواد مغذی اساسی در بدن شما به طور منفی بر بدن شما اثر می گذارد که منجر به بروز مشکلات مختلف ناخن می شود.

بنابراین، مصرف مرغ می تواند سلامت ناخن های شما را بهبود بخشد زیرا ترکیبی از آهن، پتاسیم و ویتامین های مختلف است. 2

دستور پخت ته چین مرغ
 

خواص برنج

 
مفید برای بارداری
خانم های بارداری که از نظر ویتامین D موجود در برنج، دارای کمبود هستند؛ بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی، (شرایطی که زنان باردار دچار فشار خون بالا و آسیب اندام می شوند)، زایمان سزارین، دیابت حاملگی و واژینوز باکتریایی (اختلال در تعادل باکتری ها در مهبل) قرار دارند.

با این حال، میزان بسیار زیاد ویتامین D در زنان وقتی که باردار باشند می تواند خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودکان را در طی دو سال اول افزایش دهد.

این بدان معنی است که زنان باردار به برنج احتیاج دارند اما نه زیاد!
 
جلوگیری از فشار خون بالا
برنج کافی است تا شما را از فشار خون بالا مصون بدارد. زیرا بدن کمبودی را تجربه می کند که منجر به تنگ شدن رگ ها و در نتیجه منجر به افزایش فشار خون می شود.
 
جلوگیری از آسیب بافت عضلانی
بسیاری از فعالیت هایی که ما با استفاده از نیروی زیاد به طور مستقیم انجام دادیم. در این مرحله از ذخایر گلیکوژن یا قند ذخیره شده در خون استفاده می شود.

قند از مزایای دریافت کربوهیدرات به عنوان غذا است. گلیکوژن به اندازه کافی باعث جلوگیری از آسیب به بافت عضله می شود.
 
تغذیه شکم
در ضمن، خوردن برنج برای شکم شما مناسب است. اول، به شما احساس سیری می دهد. دوم، شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن دریافت می کنید.

سوم، شما می توانید برنج را با سایر غذاهای مکمل مانند مرغ، گوشت ، سبزیجات یا سایر غذاهای مورد علاقه خود میل کنید.
 
پشتیبانی از عملکرد مغز
کربوهیدرات ها نقش بسیار مهمی در تعیین نگرش ذهنی و یک ذهن سالم دارند.

بدون کربوهیدرات، بدن ممکن است احساس قدرت کمتری کند، نمی تواند خوب فکر کند، اختلالات عاطفی، افسردگی نیز به وجود می آیند. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.livesheep.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی