دستور پخت قیسی پلو

مواد لازم برای تهیه قیسی پلو

برنج ۲ پیمانه

قیسی ۱ پیمانه و ۱/۲ پیمانه

کشمش ۱/۴ پیمانه

فیله مرغ یا سینه مرغ به مقدار لازم

کره به مقدار لازم

زعفران به مقدار لازم

نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین و برگ بو به مقدار لازم

دستور پخت قیسی پلو
 

طرز تهیه قیسی پلو با مرغ

 
مرحله اول : پختن مرغ
ابتدا مقداری کره به همراه روغن را داخل قابلمه ریخته تا داغ شود (دلیل اضافه کردن هم کره و هم روغن به خاطر این می باشد که کره زود نسوزد) سپس سینه مرغ یا فیله بدون استخوان مرغ را (اگر از فیله استفاده می کنید آن ها را به اندازه دلخواه خرد کرده) اضافه کرده و خوب سرخ می کنیم تا طلایی شود سپس در حین سرخ شدن به آن زعفران و کمی نمک و فلفل سیاه و برگ بو افزوده و روش مقداری آب ریخته و اجازه می دهیم تا مرغ ها خوب مغز پخت شوند.
 
مرحله دوم : تفت دادن قیسی و کشمش
قیسی ها را داخل آب سرد غوطه ور کنید بگذارید چند دقیقه بماند تا تمیز شود این کار را چند بار تکرار می کنیم سپس قیسی ها را آبکش کرده و داخل تابه مقداری کره ریخته و قیسی ها را خوب تقت می دهیم (می توانید قیسی ها را درسته و یا با قیچی آشپزخانه به دو قسمت تقسیم کنید) قیسی های تفت داده شده را خارج و کنار می گذاریم.

داخل همان تابه کشمش ها را نیز تفت داده و برای دو دقیقه درب تابه را گذاشته تا نرم شوند.
 
مرحله سوم : دم گذاشتن قیسی پلو
برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید سپس داخل قابلمه آب ریخته تا به جوش بیاد سپس برنج را اضافه می کنیم و کف روی برنج را می گیریم سپس برنج را آبکش کرده و کف قابلمه نچسب روغن ریخته و چند عدد از قیسی ها را می چینیم و سپس روی یک لایه برنج ریخته و مقداری از قیسی تفت خورده به همراه کمی دارچین را اضافه می کنیم این کار را در چند لایه تکرار کنید تا برنج تمام شود سپس در انتهای پخت به آن کمی روغن یا کره به همراه زعفران دم کرده اضافه کنید و در ظرف سرو کشیده و با کشمش ها تزئین می کنیم و به همراه مرغ های پخته شده در مرحله اول سرو می کنیم. نوش جان
 

نکات کلیدی در تهیه قیسی پلو

اگر قیسی تازه در دسترس نداشتید می توانید از قیسی خشک استفاده کنید.

در بعضی از رسپی ها جوز هندی استفاده شده به دلخواه می توان اضافه کرد.

برای متعادل کردن طعم غذا از مقداری زرشک تفت داده نیز لای قیسی ها می توانید اضافه کنید. 1

دستور پخت قیسی پلو


خواص قیسی

 
تامین الکترولیت های ضروری
کمبود مایعات یکی از مشکلات اساسی است که انسان ها با آن مواجه می شوند و قیسی زردآلو تامین کننده الکترولیت می باشد.
 
الکترولیت ها می توانند از طریق کمک به حفظ انتقال یون ها به تمام سلول های بدن این مشکل را برطرف کنند.
 
درمان سرماخوردگی
هنگام ابتلا به سرما خوردگی با مصرف میوه هایی که ویتامین C دارند می توان  زودتر بهبود یافت برای این منظور برگه زرد آلو، مقداری عسل و آب را با هم مخلوط و مصرف کنید.
 
برطرف کننده تب
هنگام بروز کوچکترین نشانه ای از تب باید از میوه هایی که دارای ویتامین های موثر در رفع تب می باشند، استفاده کرد. مزه ترش و آب این قبیل میوه ها و ویتامین های موجود در آن باعث رفع تب می شود.
 
حفظ بینایی
ویتامین های A، C، E همراه با کاروتنوئیدها بر مبارزه علیه سرطان و کاهش خطر ابتلا به سکته ی قلبی موثر می باشند.

همچنین این ویتامین ها که در قیسی است، می تواند از چشم ها در برابر اشعه فرابنفش و آبی محافظت کند.

درمان کم خونی
کم خونی و علائم آن به خاطر کمبود آهن در بدن ایجاد می شود.
 
بخش اعظم هموگلوبین گلبول های قرمز از آهن تشکیل شده است، بنابراین کمبود آهن منجر به کم خونی می شود و قیسی به میزان زیادی آهن در خود دارد.
 
بهبود عملکرد دستگاه گوارش
یکی از فواید اصلی برگه زردآلو، تامین مقدار زیادی از فیبر می باشد. سلولز و پکتین هم به عنوان ملین و هم فیبر عمل می کنند، و از این طریق باعث درمان یبوست و تعادل متابولیسم در بدن می شوند. 2

دستور پخت قیسی پلو
 

خواص برنج

 
تسکین علائم سندروم روده تحریک پذیر
برنج سرشار از نشاسته غلیظ است، که به شکل غیر قابل هضم به روده می رسد. این نوع نشاسته رشد باکتری های مفید را که در حرکات طبیعی روده کمک می کند تحریک می کند. همچنین، این نشاسته نامحلول در کاهش تأثیر شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اسهال بسیار مفید است.
 
جلوگیری از آلزایمر
برنج حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که رشد و فعالیت انتقال دهنده های عصبی را تحریک می کند و در نتیجه به میزان قابل توجه از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. گونه های مختلفی از برنج ها برای تحریک آنزیم های محافظت کننده عصبی در مغز یافت شده اند، که اثرات رادیکال های آزاد و سایر سموم خطرناک که می توانند باعث زوال عقل و بیماری آلزایمر شوند را مهار می کنند.
 
تنظیم دمای بدن
هنگام پخت و پز برنج، آبی که در آن جوشانده می شود به عنوان آب برنج شناخته می شود. وجود آب برنج با برنج با درجه حرارت بالا ساختار نشاسته ای را در آب ایجاد می کند. آب برنج قادر به تنظیم دمای بدن است. بنابراین مصرف آب برنج راهی برای بهبود تب و همچنین تنظیم دمای بدن است. از این رو کمک به افرادی است که تب دارند.
 
جلوگیری از یبوست مزمن
برنج همچنین می تواند از یبوست مزمن جلوگیری کند. فیبر نامحلول حاصل از برنج مانند یک اسفنج نرم عمل می کند که ممکن است به سرعت و به راحتی از طریق روده منتقل شود. برنج، که یک غلات کامل می باشد، شناخته شده است که سرشار از فیبر نامحلول است. با این حال، توصیه می شود علاوه بر خوردن غذاهای فیبری، برای رفع بیماری یبوست فرد نیز مقدار زیادی آب بنوشید.
 
تقویت هورمون های جنسی
مصرف برخی از برنج ها به علت وجود منگنز سبب افزایش فعالیت هورمون های جنسی شده و قوای جنسی را تقویت می کند.
 
درمان میگرن
در ترکیبات برنج منیزیم وجود دارد که در درمان میگرن و سردردهای شدید ناشی از آن مؤثر است. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.photokade.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی