دستور پخت قیمه هویج

مواد لازم برای ۴ نفر در تهیه خورشت هویج

پیاز بزرگ ۱ عدد

آلو خورشتی ۱۰۰ گرم

هویج یا زردک ۴۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۱/۲ ق غذا خوری

روغن مایع به اندازه کافی

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

زعفران دم کرده به اندازه کافی

شکر به مقدار لازم

لیموترش به مقدار لازم

چوب دارچین ۱ عدد

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت قیمه هویج
 

طرز تهیه خورشت هویج

 
مرحله اول: تفت دادن پیاز
برای تهیه خورش هویج مجلسی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست و شستشو به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.
 
مرحله دوم: تفت دادن گوشت
پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند ادامه دهید.

در همین حین گوشت خورشتی را پس از شستشو به اندازه خورشتی ( مانند خورشت قیمه ) خرد کنید.

پس از خرد کردن گوشت آنرا به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید. تفت دادن مواد را ادامه دهید تا زمانی که گوشت سرخ شود و تغییر رنگ دهد.
 
مرحله سوم: پخت گوشت
پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد چند لیوان آب جوش را به همراه ۱ تکه چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد می توانید برای سرعت در کار از زودپز استفاده کنید.
 
مرحله چهارم: آماده سازی هویج
در مرحله بعدی باید هویج ها را آماده کنید. برای این منظور ها هویج ها را پس از شستشو پوست بگیرید و به شکل خلالی خیلی نازک به صورت یکدست و یک اندازه خرد کنید. ( کمی باریک تر از سیب زمینی سرخ کرده ).
 
مرحله پنجم: تفت دادن هویج
یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل تابه بریزید سپس هویج های خلالی را داخل روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند ابتدا در تابه را بگذارید بعد از نرم شدن هویج ها کمی زعفران و شکر به آن بزنید و در انتها رب را به هویج اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.

هر چقدر بیشتر هویج ها را تفت دهید خورش در پایان زیباتر خواهد شد ولی اینکار باعث می شود خواص هویج ها از بین برود.
 
مرحله ششم: افزودن هویج و آلو
در ادامه آلو های خورشتی را با دقت بشویید و پس از اینکه گوشت تقریبا پخت هویج و آلو خورشتی را به قابلمه خورش اضافه کنید.

در این مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه    به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.
 
مرحله هفتم: پخت خورشت هویج
۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت خورش زعفران دم کرده را اضافه کنید و چوب دارچین را از خورش خارج کنید. طعم خورش را بچشید و در صورت تمایل مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. در پایان اجازه دهید آب خورش کم شود و روغن بیندازد سپس به همراه برنج سرو کنید.

برای تزیین خورش هویج می توانید از خلال پسته و زرشک استفاده کنید. برای این منظور مقداری زرشک و خلال پسته را در مقدار کمی روغن مایع تفت دهید تا کمی سرخ شوند سپس در زمان سرو برای تزیین خورش استفاده کنید.
 
استفاده از گوشت مرغ
در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید و می خواهید خورش هویج خود را با گوشت مرغ تهیه کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ به مواد لازم اضافه کنید. مراحل پخت خورش هویج با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تفاوتی با هم ندارد.
 

فوت و فن های تهیه خورش هویج تبریزی با گوشت و مرغ و آلو

افزودن شکر و آبلیموترش باعث ملس شدن و بالانس مزه ها می شود.

اگر از گوشت استفاده می کنید بهتر است تکه ها آن درشت تر باشد.

این خورش کم آب است یعنی باید در انتها خورشت غلیظ و یکدستی داشته باشید.

چوب دارچین برای عطر آن اضافه شده و قابل حذف است.

تو خیلی از دستورات رب گوجه نیست اما برای خوش رنگ شدن اضافه می شود و قابل حذف است.

هویج نباید خیلی نرم شود و باید کمی دندان گیر باشد.

خورشت هویج با رب انار هم تهیه می شود و به دلخواه می توانید اضافه کنید.

از گوشت بوقلمون نیز برای تهیه این خورشت استفاده کنید.

اگر به آلو دسترسی ندارید از آلوچه یا لیموعمانی یا آبغوره نیز می توانید استفاده کنید.

آبلیموترش همیشه در انتها اضافه کنید تا رنگ خورشت را از بین نبرد. 1

دستور پخت قیمه هویج
 

خواص هویج


سلامت کبد
هویج سرشار از ویتامین A می باشد و به همین دلیل می تواند نقش بسزایی در سم زدایی و پاک سازی کبد ایفا کند.

علاوه بر این مصرف هویج باعث می شود که چربی و صفرای موجود در کبد کاهش یابد که در نتیجه به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.
 
پیشگیری از سرماخوردگی
برای پیشگیری از بیماری های فصلی و ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا باید سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید.

مصرف هویج به دلیل وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند که در نتیجه باعث پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
 
مفید برای نوزادان و کودکان
هویج و آب آن برای کودکان فواید بسیار دارند. از جمله این فواید می توان به تقویت بینایی اشاره کرد. ویتامین A موجود در هویج برای سلامت چشم ها و پیشگیری از بیماری های چشمی کودکان و نوزادان بسیار مفید است. برای مصرف هویج یا آب هویج در کودکان زیر ۲ سال بهتر است با پزشک مشورت شود.
 
سلامت قلب
یکی دیگر از خواص مهم هویج محافظت از قلب در مقابل بیماری ها می باشد. هویج به دلیل وجود منابع سرشار از لوتئین، بتا کاروتن و آلفا کاروتن به کاهش کلسترول خون کمک می کند که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های شایع قلبی مثل سکته قلبی را کاهش می دهد.
 
روشن کننده پوست
یکی از خواص مهم و شناخته شده هویج برای عموم این است که این گیاه می تواند باعث روشن تر شدن پوست شود. هویج به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان های متنوع می تواند باعث درخشان تر شدن و سفید تر شدن پوست شود. برای تاثیر بهتر هویج باید به صورت موضعی استفاد شود.
 
خواص ضد سرطانی
مصرف هویج در یک رژیم غذایی صحیح می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها کمک کند. هویج حاوی مقادیر غنی از بتا کاروتن می باشد و به همین دلیل می تواند از سرطان هایی مثل سرطان ریه ، سرطان سینه و سرطان روده جلوگیری کند. 2

دستور پخت قیمه هویج


خواص لپه

 
لپه برای جلوگیری از کم خونی
مقادیر زیادی اسید فولیک در لپه قرار دارد کمبود اسید فولیک به شدت به کم خونی و نقص های ویژه لوله عصبی در کودکان متولد نشده مرتبط است کم خونی مساله رایج به ویژه در بانوان است یک فنجان لپه هر روز بیش از 110 درصد مصرف مفید این ویتامین اصلی را تامین می کند.
 
لپه برای کمک به رشد
لپه حاوی پروتیین و یک فنجان لپه پخته شده شامل 11 گرم پروتئین است. پروتئین برای رشد و رشد منظم حیاتی است چون تمام قطعات سلول ها و بافت ها، ماهیچه و استخوان ها را می سازد پروتیین می تواند برای درمان منظم و بازسازی سلول ها از طریق بدن ضروری باشد.
 
لپه برای کمک به کاهش وزن
لپه با وجود مقدار کمی کالری، کلسترول و چربی های اشباع شده سالم است اما حضور فیبر رژیمی افراد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد متابولیسم را افزایش می دهد و احتمالات افزایش وزن را کاهش می دهد مواد غذایی یافت شده در لپه به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند تا به عنوان چربی ذخیره شود.
 
افزایش انرژی با لپه
ویتامین ب نیز درلپه وجود دارد ریبوفلاوین و نیاسین متابولیسم کربوهیدرات را افزایش می دهند و از ذخیره سازی چربی جلوگیری و سطح انرژی را افزایش می دهند این برای افرادی مناسب است که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، کار فیزیکی انرژی را به سرعت کاهش می دهد.
 
لپه برای کمک به ایمنی
به طور معمول لپه نپخته در حفظ ویتامین سالم تر است و با توجه به ویتامین ث در این حبوبات، گزینه ای خوب برای جویدن است.

ویتامین ث می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کند در نتیجه سلامت کلی و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.
 
لپه برای کاهش سطح کلسترول
لپه منبع خوبی از فیبر محلول هستند. در حقیقت، مصرف یک فنجان لپه در رژیم غذایی روزانه می تواند حدود 65 درصد از مقدار توصیه شده از فیبر را در رژیم غذایی تامین کند.

فیبر در کاهش سطح کلسترول (در کل کلسترول و کلسترول کم)مفید است. فیبر حاصل از لپه یک ماده ژل - مانند در بخش گوارشی را تشکیل می دهد. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.chishi.ir
3.www.namnak.com
نسخه چاپی