زخم باز چیست و چگونه درمان میشود؟

زخم باز

زخم باز آسیبی است که شامل یک شکستگی بیرونی یا داخلی در بافت بدن می شود. این نوع زخم معمولاً پوست را در بر می گیرد. تقریباً هر کس یک بار در زندگی خود زخم باز را تجربه خواهد کرد. البته بیشتر زخم های باز جزئی بوده و در منزل قابل درمان هستند.

سقوط، خوردن به اشیاء تیز و تصادفات رانندگی شایعترین علت بروز زخم های باز هستند. به همین دلیل است که در صورت بروز یک تصادف جدی، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. این امر به ویژه در صورتی که خونریزی زیادی وجود داشته باشد یا خونریزی بیش از ۲۰ دقیقه ادامه داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است.1


انواع زخم باز

زخم باز بسته به علت بروز آن به چهار دسته تقسیم می‌شود. در ادامه انواع زخم‌های باز را به همراه توضیحات کوتاهی در مورد هر یک بررسی می‌کنیم.
 
۱) خراش (ساییدگی)
خراش وقتی ایجاد می شود که پوست روی سطح ساییده شده و خراشیده می شود. بثورات پوستی ناشی از کشیده شدن روی جاده نمونه ای از خراش است. در این نوع از زخم‌ها معمولاً خونریزی زیادی وجود ندارد، اما برای جلوگیری از عفونت باید زخم را شستشو داده و تمیز کنید.
 
۲) پارگی
پارگی نوعی بریدگی یا پارگی عمیق در پوست است. جراحات با چاقو، ابزار و ماشین آلات از علل مکرر بروز پارگی هستند. در صورت وجود پارگی های عمقی، خونریزی می تواند سریع و گسترده باشد.
 
۳) سوراخ شدگی
سوراخ حفره ای کوچک است که توسط یک شیء دراز و تیز مانند میخ یا سوزن ایجاد می شود. گاهی اوقات اصابت گلوله نیز می تواند باعث ایجاد زخمی از نوع سوراخ شدگی شود.

ممکن است سوراخ ها خونریزی زیادی نداشته باشند، اما این زخم ها می توانند آنقدر عمیق باشند که به اندام های داخلی آسیب وارد کنند. اگر حتی یک سوراخ کوچک برداشته اید، به پزشک مراجعه کنید تا واکسن کزاز تزریق کنید و به این ترتیب از ابتلا به عفونت جلوگیری نمایید.
 
۴) جدا شدگی
جداشدگی نوعی پارگی جزئی یا کامل پوست و بافت زیر آن است. جداشدگی معمولاً در تصادفات شدید و خشن رخ می دهند، مانند تصادف فرد با خودرو یا انفجار و شلیک گلوله. این زخم ها با شدت و سرعت خونریزی می کنند.1

زخم باز چیست و چگونه درمان میشود؟

نشانه های زخم عمیق چیست ؟

عوارض اصلی زخم باز خطر ابتلا به عفونت است. بلافاصله اگردچار پارگی، زخم عمیق ناشی از حادثه شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و علائم خونریزی و یا عفونت را مشخص کنید.
 
نشانه های خونریزی شامل خونریزی مداوم است که به فشار مستقیم پاسخ نمی دهد. اگر زخم را نشان می دهد ممکن است عفونت داشته باشید:
 
افزایش ترشحات به رنگ سبز و زرد

زخم های با بوی نامطبوع
 
نشانه های دیگر عفونت عبارتند از:
 
بیش از چهار ساعت تب بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)

توده ملتهب کشاله ران یا زیر بغل شما.2
 

زمان مراجعه به پزشک

همانطور که گفته شد شما می توانید بعضی زخم ها را در خانه درمان کنید اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

۱_ اگر عمق زخم شما از ۳ سانتی متر بیشتر است

۲_ اگر خونریزی با فشار مستقیم متوقف نمی شود

۳_ اگر خونریزی به بیش از ۲۰ دقیقه به طول انجامید

۴_ اگر خونریزی نتیجه یک تصادف جدی باشد.3
 

عوارض زخم های باز

مهمترین عوارض زخم باز عفونت آن است. اگر صدمات جدی و یا بریدگی عمیقی دارید همراه با ذکر علائم خونریزی و عفونت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علائم عفونت زخم به شرح زیر است:

۱_ اگر زخم ترشحات دارد

۲_ اگر چرک سبز، زرد و یا قهوه ای رنگ باشد

۳_ اگر چرک بوی بدی بدهد

 علائم دیگر عفونت:

۱_ اگر بیش از ۴ ساعت تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد دارید

۲_ اگر در کشاله ران و یا زیر بغل توده ای حس کردید

۳_ اگر زخم تان بهبود نمی یابد

در اینگونه موارد پزشک عفونت را خالی کرده و آنتی بیوتیک تجویز می کند. در صورت مشاهده عفونت جدی تر ممکن است برای تخلیه ی آن نیاز به جراحی باشد.

بیماری هایی که بر اثر عفونت زخم باز ایجاد می شوند
 
۱_تریسموس (نام انگلیسی آن lockjaw)
این بیماری در اثر عفونت ایجاد می‌شود در واقع از علائم بیماری کزاز است که عضلات دهان و فک را منقبض کرده و باعث قفل شدن آن می شود.
 
۲_نکروز (نام انگلیسی آن necrotizing fasciitis)
بیماری است که در اثر باکتری های به نام کلسترودیوم (نوعی مولد بیماری کزاز) و استریتوکوک (باکتری کروی شکل) عفونت شدیدی در بافت های نرم بدن ایجاد می کند.
 
۳_ سلولیت
در واقع سلولیت (چربی زیر پوست ران و کپل) یک عفونت از پوست شما است که ارتباطی با خونریزی و زخم ندارد.3

زخم باز چیست و چگونه درمان میشود؟

چگونه زخم عمیق ( باز) را درمان می کنیم؟

برخی از زخم ها ممکن است در خانه درمان شوند و دیگرانممکن است استفاده از خدمات پزشکی به پزشک خود مراجعه کنند.
 
مراقبت در  خانه برای زخم های سطحی
زخم های کوچک را می توان در خانه درمان کرد. اول، زخم را بشویید و ضد عفونی کنید تا خاک و آلودگی را حذف کنید. از فشار مستقیمبرایکنترلخونریزی و تورم استفاده کنید.

هنگام بسته شدن زخم، همیشه از پانسمان استریلیا باند استفاده کنید. زخم هایبسیارسطحیممکن است بدون باند درمان شوند. شما باید پنج روز را تمیز و خشک نگه دارید. شما همچنینبایدکه مقدار زیادی استراحت می کنید.

درد به طور معمول همراه با زخم است. شما می توانید استامینوفن (تیلنول) را به عنوان مسکن مصرف نماییدازداروهای با آسپرین اجتناب کنید زیرا ممکن است خونریزی ایجاد یا طولانی شود.

اگر کبودی یا تورم دارید،از کمپرس یخ استفاده نماییدو اگر وقت خود را در خارج از منزل می گذرانید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که عامل محافظت از خورشید (SPF) 30 در منطقه است تا اینکه کاملا شفا یابد.
 
درمان های پزشکی زخم عمیق
پزشک شما ممکن است از روش های مختلفی برای درمان زخم باز استفاده کند. پس از تمیزکردن زخم پزشکممکن است زخم را بااستفاده از پانسمانها،ببندد.

بسته به محل زخم شما و احتمال بالقوه عفونت، پزشک ممکن است زخم را بسته و به طور طبیعی آن را درمان کند. این بدان معناست که درمان با قصد ثانویه، از پایه زخم تا اپیدرم سطحی معنی دارد.

این فرآیند ممکن است نیاز به بسته شدن زخم با گاز داشته باشد. اگرچه ممکن است بهبودی نداشته باشد اما مانع از عفونت و تشکیل آبسه ها می شود.

درمان دیگر برای زخم باز شامل داروهای درد است. اگر یک عفونت یا خطر بالا برای ابتلا به عفونت وجود داشته باشد، پزشک شما همچنین ممکن است پنی سیلینیایک آنتی بیوتیک را تجویز کند. در بعضی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید.

اگریک بخش بدن قطع شود، باید برای بستن مجدد احتمالی به بیمارستان منتقل شود.

وقتی دفتر دکتر را ترک می کنید، ممکن است باند و پانسمان داشته باشید. مهم است که دست ها را بشویید

ضدعفونی کنید و زخم را کاملا خشک کنید قبل از پانسمان مجدد و باند های قدیمی را در کیسه های پلاستیکی دفع کنید.2

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.nilsar.com
3.www.dr-moshtagh.ir
نسخه چاپی