شادی و راهکارهایی برای دستیابی به آن

شادی چیست؟

فیلسوفان، سخنوران، روانشناسان و حتی اقتصاددانان مدت‌هاست که به دنبال تعریف آن هستند. از دهه ۱۹۹۰، تمام شاخه‌های روانشناسی به یافتن تعریف دقیق آن اختصاص یافته است.

احساس سرزندگی نیز خود مزیت سلامتی دارد. یک تحقیق در حال توسعه نیز نشان می‌دهد که شادی می‌تواند سلامت جسمی شما را بهبود بخشد. به نظر می‌رسد احساس مثبت و تحقق سلامت قلب و عروق، سیستم ایمنی بدن، میزان التهاب و فشار خون را از بین می‌برد. شادی حتی با طول عمر بیشتر و همچنین کیفیت بالاتر زندگی و رفاه مرتبط بوده است.

رسیدن به شادی یک تلاش جهانی است. محققان دریافتند که مردم از هر گوشه دنیا میزان شادی را نسبت به سایر نتایج شخصی مطلوب، مانند کسب ثروت، دستیابی به کالاهای مادی و ورود به بهشت، دارای اهمیت بیشتری می‌دانند.1
 

علائم یک فرد خوشحال

مردم شاد با هدف زندگی می‌کنند. آنها لذت را در روابط پایدار، تلاش در جهت رسیدن به اهدافشان و زندگی خوب مطابق با ارزشهایشان می‌یابند. فرد شاد شیفته‌ی وسایل مادی یا تعطیلات لوکس نیست.

این شخص از لذت‌های ساده زندگی مانند نگهداری از یک سگ، نشستن زیر درخت، لذت بردن از یک فنجان چای بهره می‌برد. در اینجا چند مورد از علائم بیرونی مبنی بر رضایت شخصی وجود دارد: 

آغوشش برای یادگیری چیزهای جدید باز است

از فروتنی و صبر بالایی برخوردار است

لبخند می زند و به راحتی می‌خندد

با آرامش شرایط را می‌پذیرد

محبت را تمرین می‌کند

اغلب سپاسگزار است

از خود مراقبت می‌کند

از روابط سالم لذت می‌برد

برای افراد دیگر خوشحال است

بدون سختی می بخشد و دریافت می‌کند

با معنا و هدف زندگی می‌کند

احساس محق بودن نمی‌کند و انتظارات کمتری دارد

کینه‌توز یا توهین کننده نیست

کینه‌ای ندارد

ناراحتی‌های کوچک را ثبت نمی‌کند

عصبانی نمی‌شود

با کسی کلنجار نمی‌رود

فدایی یا قربانی نیست

به خوشبختی دیگران حسودی نمی‌کند.1

شادی و راهکارهایی برای دستیابی به آن

فواید شادی در زندگی

تحقیقات انجام گرفته در زمینه شادی ثابت کرده اند که یکی از عوامل مهم افسردگی در جوامع امروزی شاد نبودن افراد است. بر اساس این تحقیقات شناخت های نادرست مانعی برای شادی در جامعه است و باعث می شود شادی در جامعه به طور گسترده نهادینه نشود در نتیجه برای شاد بودن و گسترش شادی در جامعه لازم است افراد دیدگاه نظری مناسبی در این خصوص داشته باشند.

بدون شک برداشت و احساس خوب فرد از زندگی باعث ایجاد شادی می شود اما این احساس بیشتر از عوامل بیرونی مانند وضعیت جامعه و فرهنگ نشات می گیرد و به عوامل درونی زیاد وابسته نیست در نتیجه در این زمینه می توان دیدگاه فرد محور و دیدگاه جامعه محور را نام برد.

دیدگاه فرد محور مربوط به عوامل درونی یعنی جنبه های روانشاختی، زیست شناختی و اخلاقی است و دیدگاه جامعه محور مربوط به عوامل بیرونی یعنی وضع جامعه و فرهنگ و … است.

در بیان فواید شادی می توان گفت بشر برای دستیابی به لذت و کاهش رنج همواره سعی کرده است رنج و غم را از بین ببرد و شادی و لذت را تجربه کند چون تجربه شادی باعث اندیشه شاد می شود.

اولین آرا اندیشمندان فلسفی در مورد شادی و کاهش رنج بوده است و در این خصوص نظریه های زیادی را برای زندگی و جامعه شاد ارائه داده اند و هر کدام از این نظریه ها متناسب با جوامع و شرایط و زمان خاص خود بوجود آمده اند.2
 

توصیه مهم برای احساس شادی بیشتر در زندگی

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که از ابتدای هفته منتظر تعطیلات آخر هفته‌اند؟ یا اینکه مدام به برنده شدن در قرعه کشی فکر می‌کنید؟

همه ما با این مسائل روبه‌رو بوده‌ایم؛ وقتی در حال انجام کاری هستیم، در آن لحظه، فکر و ذهنمان معطوف و مشغول به آینده و رویاپردازی درباره آینده است.

مثلا به خودمان می‌گوییم سال آینده وزن کم می‌کنم، ماه آینده طبق برنامه ریزی و درآمدم خرج می‌کنم و الی آخر. اما ماه بعد و سال بعد می‌آیند و می‌روند اما شما هنوز هیچ کاری انجام نداده‌اید و کماکان همان فرد سابق هستید. آیا این مثال‌ها برای شما آشناست؟

خب؛ دلیل این کار چیست؟ چرا ما نمی‌توانیم از همین الان این کارها را انجام دهیم؟ چرا ما نمی‌توانیم در لحظه اکنون خوشحال باشیم و از آن لذت ببریم؟

در این مقاله سعی داریم به 5 راهکار ساده برای لذت بردن از داشته‌هایمان و شروع زندگیمان از همین امروز اشاره کنیم:
 
1. نعماتی که به شما داده شده است را بشمارید
به مردمی فکر کنید که با امکانات کمتر از شما، زندگی به مراتب شادتری را می‌گذرانند؛ خیلی از آن‌ها تنها سقفی روی سر و غذایی برای خوردن دارند و بس.

نگاهی به افرادی که در کشورهای کم درآمدتر (در مقایسه به کشور خودتان) زندگی می‌کنند، بیندازید؛ چطور ممکن است؟ می‌دانید راز آن‌ها چیست؟

آن‌ها روی داشته‌هایشان تمرکز می‌کنند و از نعمت‌ها و داشته‌هایشان در لحظه اکنون لذت می‌برند. دفعه بعدی که مچ خودتان را در حالی گرفتید که دارید از زمین و زمان شکایت می‌کنید، لحظه‌ای به آن‌ها فکر کنید.
 
2. در کدام فصل از زندگیتان هستید؟ آن را در آغوش بگیرید
زندگی صحنه تغییر مداوم فصل‌هاست؛ یادتان باشد، هیچ فصلی بهتر یا بدتر از دیگری نیست. هر فصلی در جای خود،‌ مهم و بخشی از زندگی است.

پس، اگر اکنون در فصل زمستان زندگی‌تان هستید، سعی کنید شتاب و سرعتتان را پایین بیاورید و مطمئن باشید که هر آنچه که تا به حال ذخیره کرده‌اید، کفاف این فصل و شروع بهار را خواهد داد.

روزانه زمانی را به خودت اختصاص بده، برای نگرشت، تخیلت و اهدافت.

در صورتی که در فصل تابستان هستید، سعی کنید به کشت و آماده شدن برای فصل درو ادامه دهید.

نکته دیگر این است که از فصلی که در آن هستید، لذت ببرید. آیا هوا سرد و برفی است؟ چه عالی! آیا هوا افتابی و گرم است؟ از این بهتر نمی‌شود.

شادی و راهکارهایی برای دستیابی به آن
 
3. موفقیت‌های کوچکتان را جشن بگیرید
آیا امروز توانستید بیدار شوید، دوش بگیرید، لباس بپوشید، صبحانه بخورید و به سلامت به سر کارتان برسید؟ این خودش موفقیتی است.

البته شاید از نظرتان این مسئله آن قدرها هم مهم نباشد. بگذارید یک مورد دیگر را بیان کنم؛ آیا این هفته توانستید ورزش کنید؟ این هم یک پیروزی دیگر. آیا توانستید در هفته‌ای که گذشت، از غذاهای سالم استفاده کنید و فست‌فود‌ها را کنار بگذارید؟ پس بیایید جشن بگیریم.

موفقیت‌های کوچک بی شماری وجود دارند که باید بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و جشن بگیریم؛ اوقاتتان را صرفا با منتظر پیروزی بزرگ ماندن تلف نکنید.

یک تیم ورزشی، یک دفعه و ناگهانی قهرمان نمی‌شود؛ آن‌ها در هر تمرین، در هر بازی خانگی موفقیت‌های کوچکی کسب می‌کنند و سعی می‌کنند کسب موفقیت‌های کوچک را ادامه دهند تا در نهایت به آن موفقیت بزرگ برسند.
 
4. دیگران را دوست داشته باشید
زندگی عاری از عشق به همنوع هیچ لذتی ندارد. از اعضای خانواده‌تان شروع کنید؛ محبت و علاقه‌تان را به آن‌ها ابراز کنید؛ سپس حلقه را وسیع‌تر کنید و سراغ دوستانتان بروید.

کم کم سعی کنید دایره محبتتان را وسیع و سیع‌تر ساخته تا همه انسان‌ها و موجودات و کائنات را در بر بگیرد.
 
5. بدانید که شما در مسیر رشد قرار دارید و نه شکست
با شکست خوردن است که می‌توان بهتر شد. هیچ کسی – فوق العاده و بهترین- از مادر به دنیا نمی‌آید؛ اگر شکست نخورید، چطور می‌توانید بفهمید در چه کاری به تمرین و ممارست بیشتری نیاز دارید؟3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.sublimiran.com
3.www.bazaracademy.ir
نسخه چاپی