همه چیز راجع به اولین پریود بعد از زایمان

اولین پریود مادران شیرده و غیرشیرده

شروع پریود در مادران شیرده و غیرشیرده کمی با یکدیگر متفاوت است. شروع اولین قاعدگی زنان بعد از زایمان به طور معمول می‌تواند به شکل زیر باشد:
 
زمان شروع پریود در مادران شیرده
یکی از اتفاقاتی که در دوران شیردهی می‌افتد، این است که قاعدگی‌تان را به تعویق می‌اندازد. اگر نوزادتان، شب و روز فقط با شیر شما تغذیه می‌شود، ممکن است شش ماه یا حتی بیشتر بعد از تاریخ زایمانتان طول بکشد تا پریود شما شروع شود و دوباره علائم قاعدگی خود را تجربه کنید. اگر در کنار شیر مادر، لازم است از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی نوزاد استفاده کنید، احتمالاً قاعدگی شما زودتر از شش ماه شروع می‌شود.

اما لازم است بدانید که اثرات شیردهی در شروع قاعدگی زنان پس از زایمان بسیار متفاوت است. گاهی قاعدگی بعضی از زنانی که نوزادشان را فقط با شیردهی از سینۀ مادر تغذیه می‌کنند و شب و روز شیر می‌دهند، ممکن است یک ماه بعد از زایمان شروع شود و عده‌ای دیگر که در کنار شیر خود، شیر خشک هم به فرزندشان می‌دهند، ممکن است تا ماه‌ها بعد از زایمان پریود نشوند.
 
زمان شروع پریود در مادران غیرشیرده
اگر تغذیۀ نوزاد با شیر خشک است و به فرزندتان فقط شیر خشک می‌دهید، احتمالاً قاعدگی شما بین یک تا سه ماه بعد از زایمان شروع می‌شود. اگر تا سه ماه بعد از زایمان قاعدگی شروع نشد، لازم است این مسئله را با پزشکتان مطرح کنید.

با شروع اولین قاعدگی پس از زایمان، اگر میزان خونریزی‌تان بیشتر یا کمتر از قبل از دوران بارداری بود نیز نگران نشوید. همچنین شاید در ابتدا فواصل قاعدگی‌تان هم نامنظم باشد.

اگر بعد از چند ماه قاعدگی‌تان منظم نشد یا بعد از دو یا سه دوره، خونریزی خیلی شدید داشتید یعنی به مدت چند ساعت متوالی، هر یک ساعت، یک بار نوار بهداشتی شما کاملاً خیس شد، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید تا در صورت لزوم با نظر پزشکتان مشکلات هورمونی یا رحمی شما بررسی شود.1
 

پریود بعد از زایمان چه تغییراتی می کند؟

احتمال این که قاعدگی بعد از زایمان با قاعدگی قبل از زایمان فرق داشته باشد وجود دارد. بدن دوباره می خواهد به قاعدگی عادت کند. ممکن است تغییرات زیر را تجربه کنید:

گرفتگی شدیدتر یا کمتر از وضعیت معمول

لخته خون های کوچک

خونریزی شدیدتر

قطع و شروع مجدد خونریزی

افزایش درد

نامنظم شدن بازه چرخه

ممکن است اولین قاعدگی بعد از زایمان شدیدتر از قاعدگی های قبل باشد. همچنین به این خاطر که قسمت های بیشتری از دیواره رحم باید بریزد، گرفتگی بیشتری تجربه می کنید. با تداوم چرخه قاعدگی، این تغییرات کمتر می شود. در موارد نادر، مشکلاتی مانند تیروئید یا آدنومیوز باعث خونریزی شدید بعد از زایمان می شود. به ضخیم شدن دیواره رحم آدنومیوز می گویند.

زنانی که قبل از حاملگی دچار آدنومیوز بودند، بعد از زایمان دچار خونریزی کمتر می شوند. خونریزی کم نیز ناشی از دو وضعیت نادر است: سندرم آشرمن و سندرم شیهان. سندرم آشرمن باعث زخم بافت رحم می شود. سندرم شیهان ناشی از آسیب دیدن غده هیپوفیز است که در اثر از دست رفتن خون زیاد رخ می دهد.2

همه چیز راجع به اولین پریود بعد از زایمان

دلایل نامنظمی و عقب افتادن پریود بعد از زایمان

دلایل متعددی وجود دارد که چرا پریود بعد از زایمان نامنظم می شود یا عقب می افتد که شامل موارد زیر هستند:

• رحم برای برگشتن به اندازه طبیعی خود زمان لازم دارد

• میزان هورمون ها تغییر کرده اند

• شیردهی بر میزان هورمون ها تاثیر می گذارد

گاهی خونریزی قاعدگی پس از زایمان شدیدتر از قبل از زایمان است. گاهی رنگ خون پریود نسبت به قبل متفاوت است و لخته های بیشتری نسبت به قبل وجود دارد و درد شدید قاعدگی محسوس است.

اغلب زنان در طی زمان به حالت پریود قبلی خود باز می گردند.3


چه علائمی در اولین پریود بعد از زایمان دیده خواهد شد؟

اگر در اولین پریود بعد از زایمان شاهد علائم زیر هستید باید به پزشک مراجعه کنید:

خون‌ریزی شدید به طوری که هر ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی داشته باشید.

خون‌ریزی شما همراه با درد شدید است.

به صورت ناگهانی دچار تب می‌شوید.

خون‌ریزی پیوسته بیش از ۷ روز را تجربه می‌کنید.

لخته‌های خون بزرگی به اندازه یک توپ بیس‌بال دفع می‌کنید.

ترشحات خونی بدبویی دارید.

سردردهای شدیدی را احساس می‌کنید.

در تنفس به مشکل برمی‌خورید.

در هنگام دفع ادرار، درد احساس می‌کنید.

برخی از این علائم می‌توانند نشانه عفونت باشند پس اگر چنین نشانه‌هایی را در کنار موارد مشکوک دیگر مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.4
 

کدام یک از علائم پریود بعد از زایمان خطرناک است؟

درصورت بروز مشکلات زیر، باید با پزشک تماس بگیرید:

در هر یک ساعت بیشتر از یک پد بهداشتی آغشته به خون می شود

خونریزی همراه با درد شدید و ناگهانی

تب ناگهانی

خونریزی مداوم بیش از هفت روز

لخته خون بزرگ

ترشحات بدبو

سردرد شدید

مشکل تنفسی

احساس درد هنگام تخلیه ادرار

درصورت مشاهده علائم فوق یا هر مشکل دیگری که شما را نگران کرده است با پزشک تماس بگیرید. بعضی از این علائم نشان دهنده عفونت است.2
 

چه زمانی باید برای پریود پس از زایمان به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار هر یک از علائم زیر شدید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

• خیس شدن بیش از یک نوار بهداشتی در یک ساعت

• خونریزی با درد شدید و ناگهانی

• تب ناگهانی

• خونریزی پیوسته برای بیش از هفت روز.3

همه چیز راجع به اولین پریود بعد از زایمان

روش های طبیعی برای منظم کردن پریود بعد از زایمان

اگرچه نامنظمی پریود بعد از زایمان طبیعی است، با رعایت نکات زیر می توانید سریع تر از معمول به نظم طبیعی پریود خود بازگردید.
 
• حواستان به رژیم غذایی تان باشد
 سعی کنید رژیم غذایی سالمی بخورید و از غذاهای فست فود و فراوری شده مانند سوسیس و کالباس دوری کنید.
 
• روی کافی مصرف کنید
 کمبود روی می تواند تخمک گذاری را مختل کند. میزان کافی روی نقش مهمی در تخمک گذاری سالم دارد. همچنین میزان کافی روی می تواند مانع دردهای قاعدگی نیز شود. از پزشکتان بخواهید که مکمل حاوی روی برایتان تجویز کند.
 
• منیزیم کافی مصرف کنید
منیزیم برای سلامت دستگاه تولید مثل زنان ضروری است. در طی بارداری پزشک منیزیم را برای پیشگیری از زایمان زودرس و جلوگیری از مسومیت حاملگی تجویز می کند اما منیزیم نقشی مهمی در چرخه قاعدگی نیز دارد. منیزیم می تواند علائم PMS یا سندرم پیش قاعدگی مانند کمر در یا درد زیر شکم را کاهش دهد.
 
• از استرس خود بکاهید
سعی کنید تمرینات ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشین را تمرین کنید تا استرس خود را تا حد ممکن کاهش دهید. استرس تاثیر زیادی بر نظم چرخه قاعدگی دارد.3

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.darmankade.com
3.www.drzakerin.com
4.www.koodaket.com
نسخه چاپی