چالش‌های سلامت دیجیتال، و فناوری بزرگ
تصویر: یک معدن غیر قانونی کُلتان در جمهوری دموکراتیک کنگو. اربرتو زانی / Stock Photo
 
همه گیری جاری با ارائه دسترسی گسترده به مراقبت های بهداشتی و همچنین اطلاع رسانی بهتر پاسخ های ما به بحران های بهداشتی، پتانسیل فوق العاده سلامت دیجیتال را برای مبارزه با نابرابری های بهداشت جهانی به ما نشان داده است.
 این حس واقعی وجود دارد که اکنون دیجیتال کار همه است. در طول سال گذشته، هر رهبر اتحادیه شرکت ها، صرف نظر از سابقه کار در زمینه دیجیتال، بر راه اندازی و اجرای راه حل های دیجیتال نظارت می کرد یا درگیر آن بود.ابزارهایی مانند دستگاه های نظارتی پوشیدنی، مشاوره های تصویری و حتی روبات های چت که توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند، می توانند مراقبت از راه دور را ارائه دهند و اغلب هزینه آنها کمتر از ملاقات حضوری با پزشک یا پرستار است. این به نوبه خود می تواند دسترسی جهانی به درمان با کیفیت بالا را بهبود بخشد.
 
در طول همه گیری، توانایی جمع آوری داده های واقعی از موارد در سراسر جهان برای واکنش های محلی و جهانی برای مبارزه با ویروس و پیگیری پیشرفت آن بسیار مهم بوده است. تجزیه و تحلیل یادگیری ماشین از توالی ژن های ویروسی، برنامه های تلفن همراه پیگیری و ردیابی و خدمات سلامت از راه دور نیز نقش خود را ایفا کرده است. اما با سرعت بخشیدن به این حرکت عظیم به سمت سلامت دیجیتالی، مسائل زیست محیطی که مطرح می کند اغلب نادیده گرفته می شود.
 
 چالش‌های سلامت دیجیتال، و فناوری بزرگ
 
تصویر: توصیه هایی برای بهبود شیوه های سلامت دیجیتال. نه توصیه از بیانیه ریاض در مورد سلامت دیجیتال. RGDHS 2020
 اولین جایی که شرکت های بزرگ فناوری می توانند نقش مهمی ایفا کنند، مبارزه با اطلاعات غلط است.تغییرات آب و هوایی به طور نامتناسب کشورهای در حال توسعه را تحت تأثیر قرار می دهد. مکان هایی که در حال حاضر با پیامدهای بهداشتی ضعیفی رو به رو هستند، بیشتر تحت تأثیر تغییرات محیطی بر سلامت قرار می گیرند. به علاوه، با توجه به این که انتشارات دستگاه های محاسباتی، مراکز داده و شبکه های ارتباطی تا پیش از این 4 درصد از انتشار جهانی کربن را به خود اختصاص داده اند، حذف عوامل محیطی از بحث های مربوط به سلامت دیجیتال یک حذف مهم است.
 
همان طور که ما در حال توسعه این زیر ساخت های ضروری هستیم، همچنین باید ارزیابی کنیم که چگونه می توانیم تأثیرات زیست محیطی آن را به حداقل برسانیم. تحقیقات من سه راه اصلی را نشان می دهد که فناوری های سلامت دیجیتال می توانند به حل مشکل تغییرات محیطی و آن چه می توان انجام داد کمک کنند.
 

معدن کاوی سبز

اولین راه این است که نخست بدانیم که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فناوری های سلامت دیجیتال از جمله ابزارهای روباتیک، تلفن های هوشمند و دوربین ها از معادنی که بیشتر در کشورهای در حال توسعه واقع شده اند، گرفته شده است.
 این سال گذشته یک زمان فوق العاده و چالش برانگیز بود که در آن، بخواهیم یا نخواهیم، شرکت های بزرگ فناوری به یک ابزار مهم برای سلامت عمومی تبدیل شده اند.نشت مواد زائد سمی که ممکن است هنگام استخراج این مواد ایجاد شود باعث تخریب جدی محیط می شود و به طور بالقوه کارگران را در معرض سموم خطرناک قرار می دهد. در همین حال، در انتهای دیگر فرایند، سوء استفاده از وسایل برقی دور ریخته شده نیز می تواند مواد شیمیایی سمی را در محیط آزاد کرده و خطرات جدی برای سلامتی برای مردم محلی ایجاد کند - از جمله آسیب به اندام ها.
 
در ورای این ها، کربن انتشار یافته در فرایند تولید دستگاه های الکترونیکی حدود 8 درصد از کل کربن تولید شده در جهان را تشکیل می دهد. افزایش تقاضا برای دستگاه های ناشی از گسترش سلامت دیجیتالی تنها باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.
 
گام هایی از جمله توسعه "معدن سبز" - شیوه های معدنی که آسیب و آلاینده های زیست محیطی را به حداقل می رسانند در حالی که بازیافت و بهره وری زنجیره تأمین را به حداکثر می رسانند - برای حفاظت از سیاره ما در کنار سلامتی ما بسیار حیاتی هستند.
 

محاسبه ابری سبز

دوم، از پرونده های الکترونیکی سلامت گرفته تا داده های بیومتریک جمع آوری شده توسط فناوری های پوشیدنی، صنعت سلامت دیجیتال حجم وسیعی از اطلاعات را تولید می کند. داده های بهداشتی حدود 30 درصد از داده های جهان را تشکیل می دهند.
فناوری بزرگ نیز باید نقش خود را در ایجاد سیستم های پایدارتر ایفا کند.
چالش‌های سلامت دیجیتال، و فناوری بزرگ
 
تصویر: یک دستِ سفید پوست، گوشی ای را نگه ئاشته است که صفحه پاسپورت واکسیناسیون COVID را نشان می دهد. ابزارهای بهداشتی دیجیتال، مانند برنامه های مرتبط باCOVID ، در حال تولید داده های بیشتر و بیشتری در سطح جهان است. مارکو ورچ / فلیکر، CC BY
 در فیلیپین - محل مرکز بزرگ اپراتورهای بین المللی سلامت - فناوری های اطلاعات سبز مانند تجهیزات اداری قابل بازیافت و کار از راه دور برای کاهش هزینه های زیست محیطی مرتبط با ارتباطات استفاده می شود. چنین شیوه هایی باید عادی شود.این داده ها و بینش هایی که در مورد سلامت جمعیت ارائه می دهند کلیدی برای بهبود سلامت مردم است. اما به دلیل برق مورد نیاز برای اجرای سرورهای عظیمی که سرویس های ابری را میزبانی می کنند، ذخیره ایمن داده ها در ابر می تواند تا یک میلیون برابر بیشتر از صرفه جویی داده ها در دستگاه ها، انرژی مصرف کند.
 
برای کاهش اثرات زیست محیطی مراکز داده، ابتکاراتی مانند محاسبه ابری سبز (که پردازش کربن - خنثای داده ها، به عنوان مثال، با سرمایه گذاری در جبران کربن را هدف می گیرد) و مجازی سازی (که با تغییر داده ها به سرورهای مجازی، تعداد فیزیکی سرورهای مورد نیاز برای ذخیره آن داده ها را کاهش می دهد) باید به اولویت های کلیدی تبدیل شوند.
 
هزینه های کربن ناشی از اجرای هوش مصنوعی و فناوری های بلاک چین برای حمایت بهتر از بیماران، نیز قابل توجه است. بنابراین، استفاده از فناوری هایی که از لحاظ زیست محیطی هوشیار هستند مانند مقدار کوچک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی جمع و جور، که حجم و قدرت نرم افزار را کاهش می دهند، باید اجرا شود.
 

فناوری اطلاعات سبز

سوم، ما باید در نظر بگیریم که آیا این نوید مبنی بر این که سلامت دیجیتال باعث کاهش انتشار کربن به دلیل کاهش سفر به مراکز بهداشت جسمانی می شود احتمالاً محقق شدنی است یا خیر.
 استفاده از فناوری هایی که از لحاظ زیست محیطی هوشیار هستند مانند مقدار کوچک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی جمع و جور، که حجم و قدرت نرم افزار را کاهش می دهند، باید اجرا شود.اگر چه افزایش فناوری از راه دور به این معنی است که بیماران بیشتری از خانه یا محل کار خود به مراقبت های بهداشتی دسترسی دارند، اما این کاهش در سفرهای محلی حداقل تأثیرات را بر انتشار گازهای گلخانه ای دارد و تنها زمانی مقرون به صرفه می شود که خدمات سلامت از راه دور جایگزین سفرهای حداقل 7.2 کیلومتری (یا کمی بیشتر از چهار مایلی) شود.
 
با این حال، یک نگرانی مبرم - و نادیده گرفته شده - هزینه مربوط به اسکان عملیات بزرگ سلامت از راه دور در مراکز تماس است. مثلاً سرورهای ابری مراکز مخابراتی به انرژی زیادی برای تغذیه و خنک کردن تجهیزات نیاز دارند.
 
چالش‌های سلامت دیجیتال، و فناوری بزرگ 
 
تصویر: مجموعه ای از سرورهای رایانه با سیم های روشن رنگ. سرورهای مورد نیاز برای میزبانی داده های سلامت دیجیتال مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند. ویکی مدیا
 
NHS اخیراً متعهد شده است تا سال 2040 به رد پای کربن صفر برسد. با این حال، همان طور که گزارش اخیر IPCC در ارزیابی وضعیت آب و هوای جهان نشان می دهد، تغییرات باید سریع تر انجام شود.
 
در فیلیپین - محل مرکز بزرگ اپراتورهای بین المللی سلامت - فناوری های اطلاعات سبز مانند تجهیزات اداری قابل بازیافت و کار از راه دور برای کاهش هزینه های زیست محیطی مرتبط با ارتباطات استفاده می شود. چنین شیوه هایی باید عادی شود.
 
تا آن جا که ممکن است ابتکارات سبز باید در بخش مراقبت های بهداشتی اتخاذ شود. مشکل این است که بسیاری از فناوری های سلامت دیجیتال از تصمیمات طراحی فراتر از حوزه مراقبت های بهداشتی ناشی می شوند: بنابراین فناوری بزرگ نیز باید نقش خود را در ایجاد سیستم های پایدارتر ایفا کند.
 داده های بهداشتی حدود 30 درصد از داده های جهان را تشکیل می دهند.بدون انجام چنین اقداماتی، ما با این خطر رو به رو هستیم که سلامت دیجیتالی تنها به بارهای اضافی برای سلامت جهانی منجر شود، به ویژه در میان آسیب پذیرترین جمعیت های جهان.
 

نقش فناوری بزرگ در مقابله با همه گیری

 چالش‌های سلامت دیجیتال، و فناوری بزرگ
 
یک سرپرست تحقیقاتی در Google Health UK گفته است که شرکت های بزرگ فناوری باید در کمک به دانشمندان برای "تغییر روند در برابر این همه گیری" نقش داشته باشند.
 کربن انتشار یافته در فرایند تولید دستگاه های الکترونیکی حدود 8 درصد از کل کربن تولید شده در جهان را تشکیل می دهد. افزایش تقاضا برای دستگاه های ناشی از گسترش سلامت دیجیتالی تنها باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.دکتر آلن کارتیسکالینگام در سخنرانی خود در Digital Health Rewired در 19 مارس در مورد کارهایی که Google برای کمک به مدیریت همه گیری انجام داده است به حضار گفت و توضیح داد که شرکت های بزرگ فناوری به ابزارهای بهداشت عمومی تبدیل شده اند.
 
در مراحل اولیه همه گیری، گروه فناوری جهانی شروع به جمع آوری مجموعه داده ها از جمله در پانل های اطلاعات در جستجویGoogle ، مجموعه داده های جستجوی علائم و گزارش های تحرک جامعه، کرد. این مجموعه داده ها سپس در اختیار دولت ها و محققان قرار گرفت تا به آنها در ترسیم و پاسخ به کووید -19 کمک کند.
 
Karthikesalingam  در اجلاس عادی جدید گفت:"من به عنوان یک پزشک بالینی که هنوز در NHS تمرین می کنم، قبلاً هرگز به Google به عنوان یک ابزار بهداشت عمومی نگاه نکرده بودم، اما این سال گذشته یک زمان فوق العاده و چالش برانگیز بود که در آن، بخواهیم یا نخواهیم، شرکت های بزرگ فناوری به یک ابزار مهم برای سلامت عمومی تبدیل شده اند."  
 
"راهی که شرکت های بزرگ فناوری می توانند در آن کمک کنند، کمک به دانشمندان و محققانی است که به ما کمک می کنند تا جلوی این همه گیری را بگیریم."
 
"و این کار از یک سو، با انتشار مجموعه داده های مورد اعتماد که مدل سازان و دانشمندان در سراسر جهان می توانند از آن استفاده کنند، و از سوی دیگر با کمک خودشان در آن تمرین با انجام مدل سازی و باز کردن منابع و انتشار آن مدل ها، که به این ترتیب جامعه علمی می تواند به تلاش های آنها سرعت ببخشد، میسر است. "
 
وی تأکید کرد که حریم خصوصی همچنان باید در درجه اول اهمیت قرار داشته باشد.
 
Karthikesalingam گفت: "انتشار این نوع اطلاعات باید با توجه فوق العاده به حریم خصوصی انجام شود. "
 
در آینده مجموعه داده های بهداشتی جمع آوری شده توسط شرکت های بزرگ فناوری، که نه تنها مربوط به  Covid-19  بلکه مربوط به شرایط مختلف است، برای بهبود مراقبت از طریق توسعه یادگیری ماشین در حوزه هایی که تخصص پزشکی "به سختی قابل اولویت بندی است" استفاده می شود.
ابزارهایی مانند دستگاه های نظارتی پوشیدنی، مشاوره های تصویری و حتی روبات های چت که توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند، می توانند مراقبت از راه دور را ارائه دهند و اغلب هزینه آنها کمتر از ملاقات حضوری با پزشک یا پرستار است.

اطلاعات غلط

Karthikesalingam  به حوزه دیگری اشاره کرد که شرکت های فناوری در آن نقش دارند: مقابله با اطلاعات غلط.
 
"من فکر می کنم اولین جایی که شرکت های بزرگ فناوری می توانند نقش مهمی ایفا کنند، مبارزه با اطلاعات غلط است. نحوه رفتار جمعی ما در خارج از بخش حاد در واکنش ما به این امر نه تنها در NHS بلکه در سراسر جهان بسیار مهم خواهد بود. "
 
در آغاز همه گیری، گوگل، به همراه دیگر غول های فناوری، تعهدات خود را برای همکاری با آژانس های بهداشتی معتبر و دولت در سراسر جهان برای ارائه اطلاعات دقیق، رسمی کردند. این روندی است که Karthikesalingam می گوید "اینجا برای ماندن" است.
 
Karthikesalingam  با اشاره به "پانل های اطلاعاتی" گوگل که در چندین پلتفرم آنلاین به 70 زبان در بیش از 200 کشور جهان در دسترس است، گفت که ابزارهایی مانند این به بیماران "توان" می دهد تا بهترین اقدامات را برای سلامتی خود انجام دهند.
 

"در تغییرات دیجیتالی اغراق نکنید"

همچنین کریس هاپسون، مدیر اجراییNHS Providers ، یک دیدگاه ملی از همه گیری Covid-19 را از دیدگاه ارائه دهنده NHS به ما ارائه کرد.
 
وی گفت که پاسخ های دیجیتالی به ویروس کرونا را می توان در سه دسته اصلی دسته بندی کرد: اطمینان از ایمن بودن مراقبت برای کاربران و کارکنان خدمات؛ مجهز کردن نیروی کار NHS به فناوری مناسب برای حفظ ارتباط کارکنان؛ و استفاده کارآمد از منابع برای کاهش فشار موجود "استثنایی".
 
وی گفت مدیران ارشد به سازمان گفته اند که طی چندین ماه به چندین سال کار رسیده اند، اما هشدار داد که ما نباید تغییرات دیجیتالی را "بزرگنمایی" کنیم.
 
هاپسون با اشاره به نظر سنجی اخیر YouGov and Health Foundation که نشان می دهد اکثر بیماران از افزایش مشاوره ها و رزروهای تلفنی خبر داده اند، گفت: "این بیشتر شبیه پذیرش دیجیتالی است تا تحول دیجیتالی".
 
هاپسون با تکرار اظهارات معاون مدیر عامل شرکت ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی سَفرن کوردری در 15 مارس، گفت که پذیرش دیجیتالی با "سرعت، هدفمندی و اولویت" انجام شده است.
 
وی گفت: "واقعاً تغییر قابل توجهی در نگرش ها ایجاد شده است و این مهم ترین تغییر است. "
 
"این حس واقعی وجود دارد که اکنون دیجیتال کار همه است. در طول سال گذشته، هر رهبر اتحادیه شرکت ها، صرف نظر از سابقه کار در زمینه دیجیتال، بر راه اندازی و اجرای راه حل های دیجیتال نظارت می کرد یا درگیر آن بود. "
 

آینده

هاپسون گفت که NHS برای تأمین آینده دیجیتالی به چهار مورد کلیدی نیاز دارد: بودجه، راهنمایی برای این که "ظاهر خوب چگونه به نظر می رسد"، حفاظت از رفاه کارکنان، و عملکرد بهتر سیستم.
 همان طور که ما در حال توسعه این زیر ساخت های ضروری هستیم، همچنین باید ارزیابی کنیم که چگونه می توانیم تأثیرات زیست محیطی آن را به حداقل برسانیم. وی افزود که سیستم های مراقبت یکپارچه در آینده مکانی بسیار مهم برای فکر کردن در مورد دیجیتال خواهد بود.
 
منبع: مدی تامپسون، Keele University، digitalhealth
نسخه چاپی