جوانسازی و شفاف سازی پوست صورت با انواع پیلینگ

پیلینگ چیست و چگونه انجام دهیم؟

مراقبت از پوست یکی از گزینه های بسیار مهم برای انجام روتین روزانه است که به شما یادآوری می کند برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید علاوه بر شستشوی صورت، استفاده از کرم های مرطوب کننده و کرم دور چشم هر از چند گاهی پوست صورت تان را از لایه های مرده پاک کنید. مرحله تمیز کردن صورت از سلول های مرده و پوست های ناسالم را لایه برداری می گویند که به چند روش قابل اجرا بوده و در طی آن شما فرصت دارید تا پوست تان را برای رسیدن به نشاط و شادابی خود آماده نمائید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با پیلینگ صورت چیست و چگونه انجام دهیم؟
 

پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ صورت یا همان لایه برداری پوست صورت علاوه بر تمیز کردن پوست از آلودگی های محیط به جوانسازی و شاداب بودن پوست تان نیز کمک بسیاری خواهد کرد، این روش تاثیر فوق العاده ای بر سلامت پوست تان خواهد داشت. پیلینگ روشی است که در طی آن لایه ی خارجی پوست تان دچار یک خوردگی خواهد شد و در نهایت لایه برداری تا حدودی عمیق صورت خواهد گرفت. در این روش پوست شما پس از لایه برداری فرصت ترمیم را به خود خواهد داد و سلول های سالم جدیدی را تولید خواهد کرد و سطح لایه بیرونی پوست تان طراوت و یکدستی خاصی را تجربه می کند. در واقع در این روش شما با از بین بردن لایه شاخی که پیر و اکسید شده است فرصت ترمیم و ایجاد لایه شاخی جدید را خواهید داد که در نهایت منجر به داشتن پوستی شاداب و زیبا خواهد شد. پس از لایه برداری شما می توانید از محصولاتی مغذی و جوان کننده استفاده نمائید که در نهایت به راحتی به عمق پوست تان نفوذ کرده و موجب استحکام، درخشندگی و هیدراتاسیون بهتری می شود.
 

انواع پیلینگ صورت

جوانسازی و شفاف سازی پوست صورت با انواع پیلینگ

لایه برداری شیمیایی

از آنجایی که لایه بردارهای شیمیایی قدرت سایشی بسیار بالایی دارند بهتر است تحت نظارت پزشک انجام شود و در نهایت توجه داشته باشید که از این روش تنها ۲ الی ۳ بار در سال استفاده نمائید چرا که بیشتر از آن به پوست شما آسیب وارد خواهد کرد. در این روش از یک محلول شیمیایی استفاده می شود که بر روی لایه بیرونی پوست تان زده شده و در نهایت پوست تان را نرم و صاف خواهد کرد. از لایه برداری و پیلینگ شیمیایی برای درمان چین و چروک و تغییر رنگ پوست در کنار از بین بردن جای زخم و آکنه استفاده می شود، اگر به دنبال یک روش تاثیر گذار و خوب برای داشتن پوستی سالم هستید به شما استفاده از چند روش ترکیبی زیر نظر پزشک متخصص را پیشنهاد می کنیم. پیلینگ شیمیایی را می توانید برای اعماق مختلفی از پوست تان استفاده کنید و از عمق کم تا متوسط و زیاد این روش پاسخگوی نیاز پوستی شما خواهد بود. از پیلینگ شیمیایی ملایم شما می توانید هر ۲ الی ۵ هفته یکبار استفاده نمائید و پس از تکمیل روش یک محلول جایگزین برای ادامه روش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 

لایه برداری فیزیکی و ملایم

لایه برداری فیزیکی از مراحل روتین پوستی برای هر هفته به حساب می آید که در طی انجام این روش شما می توانید سلول های مرده و انباشته در لایه بیرونی پوست تان را از بین ببرید و در نهایت پوستی سالم و شاداب داشته باشید و مابقی مراحل روتین تان را انجام بدهید.
 

پیلینگ لیزری

در سال های اخیر برای انجام پیلینگ روش سومی به وجود آمده است که در طی آن می توانید از لیزر استفاده نمائید و از خواص تبخیر آب ونکروز گرمایی آن برای لایه برداری پوست تان استفاده کنید. معمولا دستگاه های لیزر براساس بیماری های مختلف پوستی تقسیم بندی می شود و در نهایت لیزرها به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند و در جهت سلامت پوست شما تلاش خواهند کرد.
 

لایه برداری یا پیلینگ صورت شیمیایی عمیق (Deep chemical peel)

در پیلینگ صورت شیمیایی عمیق، با استفاده از محلول شیمیایی فنول (phenol) سلولهای پوستی در عمیق‌ترین لایه پوست هم تمیز میشن! پزشک متخصص ممکن هست این روش رو برای درمان چین و چروکهای عمیق پوستی، درمان زخم و یا درمان رشد پیش سرطانی پوست تجویز کنه. این روش نیازی به تکرار نداره و معمولا بعد از همان یکبار، نتیجه مطلوبی به همراه خواهد داشت!
 
نکته مهمی که در این رابطه وجود داره این هست که لایه بردارهای شیمیایی نمی‌تونن جای زخم یا چین و چروک‌های عمیق رو برطرف کرده و یا افتادگی پوست رو سفت کنند.

جوانسازی و شفاف سازی پوست صورت با انواع پیلینگ

دوره بهبود پیلینگ شیمیایی

با پیلینگ شیمیایی می توانید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید که مثلا چه احساسی دارد، پس از یک جلسه لایه برداری چه مدت تا بهبودی طول می کشد؟

پیلینگ و گاهی اوقات احساس سوزش، معمولاً پس از پایان جلسه، در حدود 20 دقیقه بعد از عمل آغاز می شود. ناراحتی در حدود سه تا هفت روز ادامه خواهد داشت (گاهی تا 14 روز در صورتی که یک پوست عمیق انجام شود).
 

هرچند وقت یکبار می توانید پیلینگ پوست خود را تکرار کنید؟

پیلینگ ملایم را می توان در هر چهار هفته یکبار تکرار کرد، اما شما به مدت 6 تا 12 ماه و یا بیشتر به طور متوسط نیاز به زمان برای پیلینگ متوسط و عمیق دارید.
 

آیا باید پیلینگ صورت را انجام دهم؟

انواع مختلف پوست به پیلینگ های مختلفی نیاز دارند، بنابراین مثل همیشه بازهم در بخش سلامت پوست و موی نمناک توصیه می شود قبل از شروع یک پیلینگ حرفه ای، متخصص را ببینید و با او مشورت کنید.

چنانچه در بخش سلامت پوست و مو از زبان متخصصان پوست می خوانید هر کسی می تواند پیلینگ را انجام دهد، چه شما می خواهید پوست درخشان و یا بافت نرم تری را دوست داشته باشید و اگر از پوست به ویژه مانند آکنه رنج می برید، پیلینگ می تواند برایتان شگفتی ایجاد کند.
 

چگونه می توان برای یک جلسه پیلینگ شیمیایی آماده شد؟

قبل از کار، شما ابتدا با متخصص مراقبت از پوست مشورت خواهید کرد، در طی این دیدار، آن ها به شما کمک خواهند کرد مشخص کنید که بهترین گزینه درمان چیست.

آن ها به شما اجازه می دهند تا جزئیات مربوط به پیلینگ ویژه ای که میگیرید را بدانید و درباره هر چیزی که ممکن است در جلسه پیلینگ وجود داشته باشد، سوال خواهند کرد.

این ممکن است شامل این باشد که آیا درمان را قبول کرده اید یا خیر، و اطلاعات در مورد این که آیا به راحتی جای زخم شما را خواهد برد یا خیر.
 

قبل از انجام پیلینگ شیمیایی، شما باید:

* از هیچ نوع رتینول یا رتین A یک داروی موضعی برای حداقل 48 ساعت استفاده نکنید.
* متخصص مراقبت از پوست خود را در مورد هر دارویی که مصرف می کنید آگاه کنید .
* لااقل شش ماه بود آکوتان مصرف نکرده باشید.
* ممکن است پزشک شما این موارد را توصیه کند
* یک داروی ضد ویروسی مصرف کنید، اگر که دارای سابقه تبخال برای جلوگیری از پاره شدنشان در دهان باشد
* از لوسیون های ویژه ای استفاده کنید تا درمان را بهبود بخشید، مانند لوسیون اسید گلیکولیک
* برای جلوگیری از تیره شدن پوست از کرم های رتینوید استفاده کنید.
* در طول هفته قبل از پیلینگ، با استفاده از اصلاح دوباره، یا با استفاده از پودر مو بر، محصولات حذف مو را متوقف کنید. همچنین باید از سفید کردن مو اجتناب کنید.
* اگر پزشک شما مسکن تجویز می کند، طبق دستورالعمل آن ها آن را مصرف کنید؛ می توانید قبل از این که به مطب بروید، آن را بخورید.
 

پیلینگ صورت چه تاثیری بر روی پوست دارد؟

از مهمترین تاثیرات پیلینگ صورت باید به بهبود شکل ظاهری پوست اشاره کنیم، از آنجایی که اگر شما بهترین مراقبت ها را بر روی پوست تان انجام بدهید باز هم نور آفتاب و افزایش سن تاثیر خود را بر پیری زودرس پوست خواهد گذاشت با این حساب استفاده از یک سری روش ها خواه تهاجمی خواه غیر تهاجمی با درصد بالای تاثیرگذاری شما را به نتیجه دلخواه تان می رساند و در نهایت شما در کنار مراقبت از پوست تان از آسیب بیشتر آن جلوگیری می کنید.

* از بین بردن چین و چروک و خطوط ریز روی صورت و اطراف چشم
* درمان اختلالات رنگدانه پوست به ویژه لکه های قهوه ای و خاکستری
* کاهش زخم های سطحی پوست صورت
* درمان آسیب های ناشی از نور خورشید
* ملاسما
* بهبود کلی سطح پوست و بالا بردن شادابی و زیبایی آن
* جوانسازی پوست صورت

جوانسازی و شفاف سازی پوست صورت با انواع پیلینگ

مراقبت های پس از انجام پیلینگ صورت

پیلینگ شیمیایی حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود تا نتیجه مورد نظر را به همراه داشته باشد.

پس از انجام پیلینگ صورت به هرعمقی که باشد پوست شما قرمز، تحریک پذیر و حتی متورم می شود.

پس از پیلینگ پوست صورت باید از پوست تان محافظت کرده و در صورت قرار گرفتن در برابر آفتاب استفاده از کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید و از پمادهای محافظتی مصرف نمائید.

پس از انجام پیلینگ صورت با هر عمقی از خراشیدن، نیشگون گرفتن و حتی مالش سفت پوست تان خودداری کنید و حداقل چند ماهی صبور باشید تا نتیجه را مشاهده کنید.

پس از پیلینگ شیمیایی ملایم صورت به مدت ۷ الی ۱۰ روز طول میکشه تا پوست پس از لایه برداری به حالت طبیعی خودش برگرده و ممکنه رنگ پوست تان کمی تیره شود، اصلا نگران نباشید و به درستی از پوست تان مراقبت نمائید.

پس از انجام پیلینگ شیمیایی سبک پوست تان خشک و ملتهب می شود که در این صورت نیاز است تا پماد های تجویزی پزشک تان را مصرف نمائید.

برای بهبود سریع تر پوستی که از طریق پیلینگ شیمیایی متوسط لایه برداری شده است می توانید از کمپرس یخ روی پوست استفاده نمائید و داروهای مسکن نیز برای کاهش سوزش و درد شما کمک خواهد کرد.

لایه برداری شیمیایی متوسط حدود ۷ الی ۱۴ روز طول می کشد تا درمان شود و در شرایط عادی معمولا قرمزی پوست ممکن است هربار ادامه داشته باشد.

بعد از پیلینگ شیمیایی عمیق تورم و قرمزی پوست تان شدید می شود، ممکن است پس از انجام این روش آن هم به صورت عمیق کمی پلک هایتان متورم شود که در نهایت با یک پانسمان جراحی بر روی پوست و مسکن به راحتی قابل کنترل است. برای درمان پوست تان پس از این روش باید پوست را خیس کنید و در روز به مدت دو بار از این روش استفاده نمائید.

پس از ۲ هفته این روش درمان خواهد شد و پوست جدید ایجاد می شود، اما فراموش نکنید که این قرمزی پوست ممکن است تا چند روز باقی بماند و در نهایت پس از چند مدت ممکن است تیرگی پوست تان درست شود.

پس از گذشت دو هفته از پیلینگ صورت می توانید از محصولات آرایشی برای پوشش قرمزی پوست تان استفاده نمائید و لازمه آن استفاده هر روزه از کرم ضد آفتاب است.
 

ترکیبات شیمیایی به کار رفته در انواع پیلینگ

* اسید لاکتیک
* آلفا هیدروکسی اسید
* اسید ترشیلاکتیک
* هیدروکینون
* اسید سالیسیلیک
* رزرسینول اگزالاتی
* پلی فنل ها
* ویتامین C

جوانسازی و شفاف سازی پوست صورت با انواع پیلینگ

چرا انجام پیلینگ ضروری است؟

هدف از لایه برداری صورت حذف سلول های مرده و ترمیم پوست است که در نهایت لایه برداری باعث لطیف شدن و تحریک پوست برای ساخت و ترمیم خود است. معمولا پس از انجام پیلینگ پوست صورت صاف تر و لطیف تر می شود که در نهایت جریان خون گردشش بیشتر شده و درخشش پوست نیز بیشتر می شود. علاوه بر آن تمیز شدن پوست و تخلیه منافذ باز پوست کار بسیار خوبی است که به کنترل چربی پوست تان نیز کمک می کند تا جایی که شما پس از انجام پیلینگ تا مدت بسیاری احساس شادابی و طراوت پوست تان را حس خواهید کرد.

جوانسازی و شفاف سازی پوست صورت با انواع پیلینگ

خرید لایه بردار های فیزیکی

از آنجایی که انجام پیلینگ و لایه برداری پوست صورت کار بسیار حساس و دشواری است انجام آن را زیر نظر پزشک متخصص توصیه می کنیم و بنا به میزان عمق لایه برداری که انجام می دهید به شما توصیه می کنیم تا مراقبت های بعد از انجام لایه برداری را جدی گرفته و به طور مرتب انجام بدهید. توجه داشته باشید که انجام یک سری از مراقبت ها ضروری بوده و جدی نگرفتن آن شما را از رسیدن به هدف تان منع خواهد کرد و در نهایت برای داشتن پوستی سالم و شاداب در کنار انجام روتین هر روزه می توانید هفته ای یکبار لایه برداری فیزیکی و هر سال ۳ الی ۴ بار لایه برداری یا همان پیلینگ شیمیایی قوی یا ضعیف انجام بدهید.
 

عوارض پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ شیمیایی پوست صورت ممکنه عوارض جانبی و خطراتی هم برای پوست به همراه داشته باشه که میشه به موارد زیر اشاره کرد:
 
قرمری، خارش و تورم پوست. اولین عاضه جانبی بعد از پیلینگ شیمیایی صورت، قرمزی پوست هست که این مشکل بعد از یک لایه برداری شیمیایی متوسط تا عمیق، ممکنه تا چند ماه بر روی پوست باقی بمونه.
 
ایجاد جای زخم!
گاهی اوقات هم ممکنه بعد از پیلینگ شیمیایی صورت، جای زخم و اسکار روی پوست باقی بمونه که در این موارد برای نرم کردن و درمان این اسکارها، آنتی بیوتیک و داروهای استروئیدی تجویز خواهد شد.
 
تغییر رنگ پوست. بعد از لایه برداری شیمیایی پوست ممکنه تغییر رنگ پوست از متوسط تا سبک رو بر روی پوست خود مشاهده کنید. تیره شدن پوست نسبت به رنگ طبیعی پوست از جمله عوارض جانبی بعد از پیلینگ صورت شیمیایی سطحی هست؛ در حالی که بعد از پیلینگ صورت شیمیایی عمیق، ممکنه کاهش رنگدانه بیشتر برای پوست ایجاد بشه و گاهی اوقات هم این تغییرات رنگ پوست بعد از پیلینگ صورت ممکنه دائمی باشند.
 
عفونت! لایه برداری شیمیایی پوست صورت ممکنه باعث ایجاد عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی بشه و حتی میتونه باعث رشد مجدد و شعله ور شدن ویروس تبخال روی پوست بشه.
 
ایجاد آسیب به قلب، کلیه و کبد.
معمولا در لایه برداری شیمیایی عمیق پوست، از اسید کربولیک (فنول) استفاده میشه که میتونه به عضلات قلب آسیب وارد کنه و باعث نامنظم شدن ضربان قلب بشه. علاوه بر این، ماده شیمیایی فنول میتونه به کلیه و کبد هم آسیب وارد کنه. 
 

نظر پزشکان در مورد پیلینگ صورت 

بهتره لایه بردای و پیلینگ سطحی پوست رو زیر نظر پزشک متخصص پوست و با استفاده از محصولات استاندارد و مورد تایید پزشکان انجام بدید. پزشک متخصص با بررسی نوع پوست شما و نیازی که پوست شما به لایه برداری داره، میتونه بهترین و مناسبترین روش و محصول رو برای پیلینگ صورت براتون تجویز کنه.

در حالت کلی، افرادی که دارای پوست چرب و ترکیبی هستند؛ با توجه به نوع پوستی که دارند، تجمع چربی در لایه بیرونی پوست در انها بیشتر بوده و لازم هست هفته ای 2 بار پیلینگ صورت سطحی و ملایم انجام دهند.

افرادی که دارای پوست طبیعی و خشک هستند؛ معمولا پوستی با بافت ظریف دارند که گرایش زیادی به حساسیت داره و لازمه که ماهی یک بار پیلینگ صورت سطحی و ملایم انجام دهند تا شرایط پوست همیشه در سطح ایده آل باقی بمونه.


منبع: سایت الانزا
سایت زیبامون
سایت نمناک
نسخه چاپی