دانستنی هایی در ارتباط با زایمان دیرتر از موعد

تاخیر زایمان

زایمان دیرتر از موعد به شرایطی گفته می‌شود که تا هفته 40 بارداری نشانه‌ای از زایمان در بدن مادر ظاهر نگردد. زایمان دیرتر از موعد می‌تواند سبب خسته یا مضطرب شدن مادر گردد. در ابتدای بارداری درمانگر شما بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی، زمان زایمان شما را تخمین می‌زند.

اما ممکن است زایمان شما دیرتر یا زودتر از موعد تعیین شده اتفاق بیفتد. چنین شرایطی کاملا طبیعی است. اما اگر حدود دو هفته بیشتر از موعد تعیین شده برای زایمان بگذرد و نشانه‌های تولد نوزاد در بدن مادر بروز ننماید، ما شاهد زایمان دیرتر از موعد می‌باشیم.

اکثر نوزادان بین هفته ۳۸ تا ۴۲ بارداری به دنیا می‌آیند. اگر پس از گذشتن از هفته ۴۲ بارداری، نوزاد به دنیا نیاید، زایمان دیرتر از موعد خواهد بود. از هر ۱۰ تولد بارداری آن‌ها زایمان دیرتر از موعد هستند.1
 

علت‌های زایمان دیرتر از موعد

ممکن است شما به دلایلی دچار زایمان دیرتر از موعد شوید. اما علت به تأخیر افتادن زایمان هنوز به طور کامل مشخص نیست. زایمان دیررس به اعمال و رفتار شما طی بارداری بستگی ندارد. در این میان عواملی وجود دارند که می‌توانند مساعدکننده بروز زایمان دیرتر از موعد گردند. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

بارداری و زایمان اول

سابقه زایمان دیرتر از موعد

سابقه زایمان دیرتر از موعد در خانواده شما

سابقه تولد دیرتر از موعد خودتان

پسر بودن جنین

چاق بودن بیش از اندازه مادر

تخمین نادرست تاریخ زایمان. در این شرایط ممکن است شما تاریخ اولین روز آخرین پریود خود را به درستی به خاطر نداشته باشید. از طرفی در برخی مواقع درمانگر به اشتباه براساس سونوگرافی های سه ماهه دوم و سوم تاریخ زایمان را تخمین می‌زند که سبب نادرست شدن تاریخ تخمین‌زده خواهد شد.

در موارد نادر، ممکن است علت بروز زایمان دیرتر از موعد وجود مشکلات جفت و جنین باشد. در هر صورت، علت هر چه باشد شما از بارداری طولانی خسته خواهید شد. اما بهتر است در نظر داشته باشید که زایمان دیرتر از موعد تا ابد ادامه نمی‌یابد و هر لحظه ممکن است زایمان شروع شود.1

دانستنی هایی در ارتباط با زایمان دیرتر از موعد

خطراتی که در زایمان های عقب افتاده برای مادر و جنین وجود دارد؟

اگر مدت زمان دوره ی حاملگی مادری بیشتر از چند روز باشد، اما روند طبیعی زایمان هنوز انجام نشود، منجر به بروز کمر درد شدید، بی خوابی های شبانه و ناراحتی های دیگری در مادر خواهد شد. زایمان های عقب افتاده در برخی موارد، هم می تواند مسائل جدی تری را در سلامتی مادر و جنین او به وجود آورد. در ادامه این مقاله به برخی از خطرات زایمان های عقب افتاده اشاره شده است، که عبارتند از:
 
1. بزرگ بودن جنین، می تواند روند زایمان طبیعی را دچار مشکل اساسی بکند
اگر موعد مقرر زایمان طبیعی در شما مادر باردار سر رسیده باشد، احتمالش زیاد است که فرزند شما بیش از حد انتظار بزرگ شده و به یاد داشته باشید که این اتفاق می تواند روند زایمان طبیعی در مادر را سخت تر کرده، و سلامتی نوزاد را هم به خطر اندازد.
 
2. تاخیر در روند زایمان طبیعی، ممکن است باعث کمبود اکسیژن در جنین داخل رحم مادر شود
با پایان یافتن نه ماه دوره بارداری مقدار مایع آمنیوتیک در رحم مادر ممکن است شروع به کاهش یافتن نماید. این امر می تواند باعث باریک تر شدن بند ناف در نوزاد شده و منجر به اختلال در تامین مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز نوزاد شما شود.
 
3. تاخیر در روند زایمان طبیعی، می تواند منجر به پیر شدن جفت فرزندتان شود
به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که با گذشت زمان مقرر شده برای زایمان طبیعی، سن جفت جنین شما هم بالا خواهد رفت و دیگر نمی تواند مانند قبل کار خود را به درستی انجام دهد. این شرایط می-تواند رحم شما مادر باردار ا کم کم برای نوزادتان ناامن نماید.
 
4. با تاخیر در روند زایمان طبیعی، نوزاد ممکن است مکونیوم تولید شده در رحم مادر را استنشاق کند
به خاطر داشته باشید که شانس استنشاق مکونیوم تولید شده در رحم مادر، در نوزادانی که مدت دوران حاملگی مادرشان به سر رسیده، ولی هنوز به دنیا نیامده باشند بالا می رود.
 
5. افزایش شانس ADHD با تاخیر در روند زایمان طبیعی
بسیاری از نوزادان متولد شده از زایمان های طبیعی عقب افتاده، به احتمال زیاد مشکلات رفتاری زیادی مانند احساس کمبود توجه، بیش فعالی یا ADHD را در اوایل دوران نوزادی خود تجربه خواهند کرد.

6. زایمان عقب افتاده در مادر باردار، می تواند سبب مرده زایی نوزاد در او شود
در موارد خیلی نادر، اگر مدت حاملگی به سر رسیده و هنوز زایمان طبیعی در مادر اتفاق نیافتاده باشد، چنین حالتی می تواند سبب به دنیا آمدن نوزاد مرده شود.2
 

مراقبت‌های لازم برای زایمان دیرتر از موعد

پس از گذشتن از وقت زایمان تعیین‌شده برای شما، مراقبت‌ها آغاز خواهد شد. در طی معاینات روتین، که هر دو هفته یک بار تکرار می‌گردد، درمانگر شما به بررسی وزن جنین، اندازه او، ضربان قلب، وضعیت قرارگیری او، حجم مایع آمنیوتیک و حرکات او می‌پردازد. متدهای بررسی وضعیت جنین را در ادامه بررسی می‌نماییم.
 
بررسی حرکات جنین
در این روش حرکات جنین شما بررسی می‌شود. خود شما در منزل می‌توانید با تمرکز کردن الگوی حرکات جنین خود را بسنجید. در نتیجه هر زمان احساس کنید که تعداد حرکات کمتر از حد معمول است، می‌توانید به درمانگر خود گزارش نمایید.

در واقع کاهش حرکات جنین می‌تواند نشانه‌ای از زجر جنین باشد. هر زمان احساس کردید حرکات جنین کاهش یافته، یک ماده غذایی شیرین میل کنید. به پهلوی چپ دراز بکشید و حرکات جنین را در نیم ساعت بشمارید. اگر از ۴ حرکت کمتر بود باید به پزشک خود گزارش دهید و بررسی شوید.

دانستنی هایی در ارتباط با زایمان دیرتر از موعد
 
تست NST
اگر بیش از یک هفته از زمان زایمان تعیین‌شده برای شما گذشته باشد، تست NST یا بررسی ضربان قلب جنین برای شما تجویز خواهد شد. در این روش ضربان قلب جنین حین حرکات او سنجیده می‌شود. در نتیجه در صورت بروز زجر جنین علائمی بروز خواهد کرد.
 
تست CST
زمانی که رحم شما دچار انقباض می‌شود ضربان قلب جنین سنجیده می‌شود. این روش شرایط جنین حین زایمان را بررسی می‌نماید. در نتیجه شرایط زجر جنین مشخص خواهد شد.
 
سونوگرافی بایوفیزیکال
ممکن است درخواست سونوگرافی بایوفیزیکال برای شما داده شود. در این سونو سطح فعالیت و سلامت جنین به علاوه حجم مایع آمنیوتیک سنجیده می‌شود. اندازه، وضعیت قرارگیری، سطح تنفس، ضربان قلب و حرکات جنین با سونوگرافی سنجیده می‌شود. از طرفی حجم مایع آمنیوتیک نیز سنجیده خواهد شد.

زیرا سطح مایع آمنیوتیک در زایمان دیرتر از موعد بسیار مهم است. ضمنا سایز و موقعیت جفت هم سنجیده می‌شود. بررسی جفت از این نظر حائز اهمیت می‌باشد که جفت مواد غذایی و اکسیژن جنین را تأمین می‌کند.  
 
القای زایمان
در برخی موارد تحریک یا القای زایمان انجام خواهد شد. القای زایمان یعنی تحریک بروز دردهای زایمانی به وسیله دارو.

بررسی وضعیت سرویکس.3

پینوشتها
1.www.gahvare.net
2.www.mamanam.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی