از علت تا درمان کهیر پوستی در بارداری

کهیر پوستی در بارداری

در دوران بارداری بدن زنان دچار تغییرات مختلف فیزیکی می شود. این تغییرات ممکن است گاهی اوقات شامل تغییرات پوستی نیز باشد. به غیر از مشکلات جزئی پوستی مانند خشکی پوست، جوش و غیره است. برخی از زنان ممکن است دچار مشکلات پوستی شدیدتر مانند کهیر شوند که به طور کلی به دلیل تغییرات هورمونی، استرس یا حتی عفونت ایجاد می شود.

کهیر پوستی در بارداری با جوش های برجسته و خارش دار قرمز رنگ بر روی پوست مشخص می شود. کهیر در بارداری معمولاً در اطراف شکم ایجاد شده و ممکن است به سمت اندام ها گسترش یابد. مشاهده کهیر در بارداری به درمان نیاز دارد و لازم است سریعا به پزشک مراجعه شود.
 
کهیر پوستی در بارداری ممکن است در هر مرحله از بارداری رخ دهد. این بیماری پوستی حتی در افرادی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده اند، ممکن است ایجاد شود. کهیر به صورت جوش های قرمز رنگ و برجسته ظاهر می شوند و نشان دهنده واکنش آلرژیک به غذا، گزش حشرات، داروها و مواد شیمیایی و غیره است.

با افزایش هورمون ها و تغییراتی که در بدن رخ می دهد، ممکن است حساسیت به عوامل بیماری زا وجود داشته باشد. همچنین معمولاً زنان باردار به دلیل خشک شدن و کشیدگی پوست که با رشد جنین رخ می دهد، ممکن است دچار کهیر شوند. با این حال، دلایل دیگری نیز برای کهیر پوستی در بارداری وجود دارد. زنان باردار باید با دیدن برجستگی های قرمز رنگ بر روی بدن به پزشک مراجعه کنند.1
 

علل ابتلا به کهیر پوستی در بارداری

همانطور که بدن حین بارداری دستخوش تغییرات می شود، سیستم ایمنی بدن ممکن است این تغییرات را با تهدیدات خارجی تشخیص دهد؛ بنابراین هیستامین در جریان خون آزاد می کند. این هیستامین می ‌تواند باعث ایجاد کهیر در بدن و صورت شود. رایج ترین علل ابتلا به کهیر پوستی در دوران بارداری عبارتند از:

• نیش حشرات

• مصرف برخی از مواد غذایی خاص که به عنوان یک واکنش آلرژیک باعث کهیر می شوند.

• تماس با حشرات

• گرده گل یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص

• مصرف برخی از داروها در دوران بارداری که ممکن است کهیر را به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد کنند.

• از بین رفتن رطوبت پوست در بارداری باعث خشکی شدید و خارش و در برخی موارد کهیر می شود. بارداری منجر به افزایش وزن شده و گاهی این اضافه وزن منجر به کشیده شدن پوست و از دست دادن رطوبت آن می شود.

اضطراب و استرس نیز ممکن است باعث ایجاد کهیر در دوران بارداری شوند.

• ایمنی کم در دوران بارداری می تواند زنان را مستعد ابتلا به آلرژی و عفونت قرار دهد. ایمنی کم شانس ابتلا به کهیر را افزایش می دهد.

نوع جدیدی از کهیر به نام پاپول های کهیر زخم و پلاک های بارداری ممکن است در سه ماهه سوم ایجاد شوند. این علائم به دلیل کشش شکم ظاهر شده و به سمت سینه و پاها گسترش می یابند.2

از علت تا درمان کهیر پوستی در بارداری

آیا کهیر بارداری خطرناک است؟

کهیر بارداری معمولا هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد اما به شدت مادر را دچار خارش پوست می‌کند و همین برای او آزاردهنده خواهد بود. بهتر است اگر دچار کهیر بارداری شده‌اید از درمان‏ های خودسر و خانگی خودداری کنید و برای رفع علائم و خارش به پزشک مراجعه کنید تا برایتان پماد یا دارو تحویز کند.

کهیر بارداری معمولا در هفته‌ها یا ماه‌های آخر بارداری ایجاد می‏ شود و بعد از زایمان هم از بین می‏ رود، بنابراین برای از بین بردن علائم و خارش آزاردهنده ناشی از آن مصرف آنتی‌هیستامین و حتی داروهایی با دوز کم کورتون منع نمی‏ شود.

نگران کهیر بارداری نباشید و تنها در صورتی دارو مصرف کنید که خارش آن، تحملش را سخت کرده است. علاوه بر این، کهیر هیچ‌گونه ناهنجاری مادرزادی یا پوستی در جنین ایجاد نخواهد کرد.3
 

چطور کهیر بارداری را تشخیص بدهیم؟

دانه‌های قرمز خارش‎ دار یا لکه‎ های کوچک قرمز در شکم و دور ران، کهیر بارداری هستند. کهیر بارداری، شایع‌ترین بیماری پوستی در دوران بارداری محسوب می‏ شود که مدت زمان کمی در بدن باقی می ‏ماند اما به دلیل خارش آزاردهنده‌اش، می‎ تواند غیرقابل تحمل باشد. کهیرهای حاد عادی معمولا روی پوست گسترش پیدا می‌کنند.

مثلا اگر در ابتدا یک کهیر روی دست باشد، در طول زمان تکثیر شده و چندین قسمت دست را می ‎پوشانند اما تعداد نقاط کهیر بارداری ثابت می‌مانند و شدتشان افزایش پیدا می ‎کنند. البته همه این کهیرها در زمان زایمان یا یک هفته قبل و بعد از آن از بین می‌روند (البته در موارد خیلی نادر، کهیر چند روز بعد از زایمان ایجاد می‌شود).3
 

علائم کهیر پوستی در بارداری

کهیر بیشتر به صورت جوش های ریز گروهی روی بازوها، پاها و پشت ظاهر می شود. همچنین کهیر می تواند تغییر مکان دهد و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد. برخی از علائم و نشانه های رایج کهیر پوستی در دوران بارداری که به شناسایی وضعیت و کمک سریع پزشکی کمک می کنند، عبارتند از:

• ظاهر شدن جوش های برجسته در قسمت های مختلف بدن. این جوش های پوستی می توانند بسیار ناخوشایند و دردناک باشند.

• ایجاد خارش در سینه ها، ران ها، باسن و شکم. این قسمت های بدن مناطقی هستند که وزن بارداری در آنها جمع می شود؛ بنابراین باعث کشش پوست و ایجاد کهیر می شوند.

• خشکی شدید پوست در اطراف شکم، باسن و ران ها

• ایجاد جوش های ریز که می ‌توانند قسمت های محدودی از بدن را درگیر کرده یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند. این جوش ها می توانند تغییر مکان دهند. با این حال، در بیشتر موارد جوش ها در اطراف پاها، دست ها و پشت مشاهده می ‌شوند.

• تورم موضعی. کهیر پوستی می تواند منجر به تورم در ناحیه تحت تاثیر پوست شود.1

از علت تا درمان کهیر پوستی در بارداری

درمان کهیر بارداری در طب سنتی و پزشکی مدرن

 
درمان در پزشکی امروزی
اساسا کهیر در دوران بارداری نیازی به درمان ندارد و می توان به مادر اطمینان داد که قبل یا پس از زایمان، خارش به سرعت پایان خواهد یافت.

اگر مادر باردار از خارش بدن بسیار شاکی بود و نمی توانست آن را تحمل کند می توان از موارد زیر برای درمان خارش در بارداری استفاده کرد:

استروئیدهای موضعی (پماد کورتون).

پانسمان مرطوب و سرد.

استفاده از لوسیون های ضد خارش نظیر لوسیون Sarna.

استفاده از آنتی هیستامین ها.

در نهایت در صورت غیرقابل تحمل شدن خارش می توان از داروی خوراکی پردنیزون با دوز ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم در روز استفاده کرد.
 
درمان گیاهی در طب سنتی
برای درمان گیاهی خارش بدن ناشی از کهیر بارداری در طب سنتی می توان از گیاهان زیر استفاده کرد:

شستشوی بدن با سدر هنگام استحمام.

استفاده از فرآورده های شاه بلوط مخصوص استحمام.

استفاده ازعرق کاسنی و شاه تره برای درمان خارش در بارداری مفید است.

استفاده از گیاهان رفع کننده یبوست نظیر خاک شیر.

پوست خود را مرطوب نگه دارید و از مصرف غذاهای تند، شور و پر ادویه و نیز گرمی جات دوری کنید.2
 

پیشگیری از کهیر پوستی در بارداری

کهیر پوستی در بارداری نیازی به نگرانی ندارد؛ زیرا مراقبت مناسب و روش های پیشگیری می توانند موجب درمان و و جلوگیری از ایجاد کهیر شوند. رعایت موارد زیر می توانند از بروز این بیماری پوستی در دوران بارداری جلوگیری کرده یا ایجاد آن را به حداقل برسانند:
 
• خودداری از پوشیدن لباس های تنگ در دوران بارداری
لباس های تنگ ممکن است باعث تحریک پوست شوند. پوشیدن لباس های نخی گشاد که به پوست اجازه نفس کشیدن می دهند، به حداکثر راحتی پوست کمک می ‌کنند.
 
• عدم استفاده از محصولات خشن شیمیایی
محصولات خشن شیمیایی می توانند منجر به کهیر پوستی در بارداری شوند. به همین دلیل عدم استفاده از محصولاتی که باعث خشکی یا تحریک پوست می شوند، می تواند از ایجاد کهیر جلوگیری کند.
 
• خودداری از حمام یا دوش آب گرم در دوران بارداری
حمام یا دوش با آب گرم نه تنها باعث خشکی پوست و از دست رفتن رطوبت آن می شوند، بلکه برای کودک نیز ایمن نیستند. همچنین لازم است پس از هر بار استحمام، پوست به خوبی مرطوب شود.
 
• گاهی اوقات کهیر به دلیل اضطراب و استرس ایجاد می ‌شود
به همین دلیل تسکین ذهن و بدن با استفاده از روش‌های مختلف آرامش می ‌تواند از ایجاد آن جلوگیری کند. مراقبت قبل از تولد و یوگا می توانند در دوران بارداری بسیار مفید باشند.3

پینوشتها
1.www.drmaniakaveh.com
2.www.extern.ir
3.www.darmankade.com
نسخه چاپی