فضای ابری، بهترین روش نگهداری داده های حساس

فضای ابری؛ همه ی ما چه کم چه زیاد با فضای ذخیره سازی ابری یا cloud storage آشنایی داریم، البته اکثرا تعریفی که از آن می دانیم "فضای ذخیره سازی آنلاین" است. این اصطلاح این روزها در اطرافمان زیاد به کار برده می شود. در این مقاله قصد داریم بهترین روش نگهداری داده های حساس را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

فضای ذخیره سازی ابری این امکان را به هر فردی می دهد که داده ها و فایل هایش را در فضایی خارج از سایت ذخیره کند که هم بتوان از طریق اینترنت عمومی و هم اتصال اختصاصی شبکه خصوصی به آن دسترسی پیدا کند. داده هایی که خارج از سایت برای ذخیره سازی منتقل می شوند ، تبدیل به وظیفه ای برای ارائه دهنده ابری فرد می شود. ارائه دهندگان، سرورها و زیرساخت های مربوطه را میزبانی، ایمن سازی، مدیریت و نگهداری می نمایند و به فرد اطمینان می دهند که هر زمان به داده ها نیاز داشته باشد به آن ها دسترسی پیدا خواهد کرد.

فضای ذخیره سازی ابری چه مزایایی دارد؟

در اینجا به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آن اشاره می‌کنیم.

1. مقرون به صرفه

خرید فضای ابری گزینه ای مقرون به صرفه و مقیاس پذیر برای ذخیره سازی فایل ها در هارد دیسک های داخلی یا شبکه های ذخیره سازی می باشد. هارد دیسک های رایانه ای فقط می توانند مقدار محدودی از داده ها را ذخیره کنند. وقتی فضای ذخیره سازی کاربران به پایان برسد، باید فایل ها را به یک دستگاه ذخیره سازی خارجی انتقال دهند.

 در گذشته سازمان ها فضاهای شبکه های ذخیره سازی (SAN) را برای بایگانی داده ها و فایل ها ساخته و نگهداری می-کردند. نگهداری از فضاهای شبکه های ذخیره سازی یا همان SANها هزینه بر است، چراکه با افزایش داده های ذخیره شده، شرکت ها مجبور به افزایش سرورها و زیرساخت ها می شوند تا پاسخگوی این نیازشان باشند.
 

2. انعطاف پذیر

یکی از مهم ترین ویژگی های خدمات فضای ذخیره سازی ابری، قابلیت انعطاف پذیری است، به این معنی که فرد می تواند با افزایش حجم داده ها، ظرفیت را آن طور که بخواهد و نیاز دارد مقیاس بندی کرده و در صورت لزوم آن را کاهش دهد. با ذخیره کردن داده ها در فضای ابری، فرد می تواند به جای پرداخت هزینه های گزاف و سرمایه گذاری برای ساخت و نگهداری شبکه های ذخیره سازی داخلی و فیزیکی برای کسب وکار و شرکت خود، با پرداخت هزینه ای پایین تر، از تکنولوژی ذخیره سازی و نگهداری داده ها به عنوان یک سرویس استفاده کند.

 کاربر فقط به ازای میزان ظرفیتی که استفاده می کند هزینه پرداخت خواهد کرد. گرچه امکان دارد که در آینده به حجم بیشتری از داده ها نیاز پیدا کند که در آن صورت هزینه های وی به مرور زمان زیاد می شود اما نه به اندازه ی هزینه ی شبکه-های ذخیره سازی داخلی!

 
فضای ابری، بهترین روش نگهداری داده های حساس


اگر شما پیش بینی می کنید که در آینده به فضای بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد، لازم نیست که از همین حالا بیش از حد لازم فضای ذخیره سازی خریداری کنید.

فضای ذخیره سازی ابری چگونه کار می کند؟

مانند شبکه های ذخیره سازی پیش فرض، فضای ذخیره سازی ابری نیز از سرورها برای ذخیره داده استفاده می کند و داده ها به سرورها در مکانی خارج از سایت فرستاده می شوند. بیشتر سرورهایی که کاربران استفاده می کنند ماشین های مجازی می باشند که در یک سرور فیزیکی، هاست می شوند. با افزایش نیاز کاربر به فضای ذخیره سازی، شرکت ارائه دهنده سرورهای مجازی جدیدی را برای پاسخگویی به تقاضای او ایجاد می کند.

نحوه اتصال به فضای ابری

به طور معمول، کاربر می تواند از طریق اینترنت یا یک اتصال اختصاصی، و با استفاده از یک پورتال وب، وب سایت یا یک برنامه تلفن همراه به فضای ذخیره سازی ابری متصل شود. سروری که با آن متصل می شود، بسته به مقداری که ارائه دهنده فضای ابری عملکرد دارد، داده های او را به مجموعه سرورهای مستقر در یک یا چند مرکز داده منتقل می کند.

ارائه دهندگان معمولاً به عنوان بخشی از خدمات، داده های یکسانی را در چندین دستگاه برای داشتن نسخه هایی از داده ها(redundancy) ذخیره می کنند. به این ترتیب، اگر سرور برای نگهداری از سیستم خارج شود یا دچار اختلال شود، با این حال افراد می توانند به داده های خود دسترسی داشته باشند.

انواع فضای ذخیره سازی ابری

فضای ذخیره سازی ابری در ابرهای عمومی، خصوصی و ترکیبی موجود است:

فضای ذخیره سازی ابری عمومی

در این مدل، فرد از طریق اینترنت به یک فضای ذخیره سازی که توسط یک ارائه دهنده ابر نگهداری و توسط شرکت های دیگر نیز استفاده می شود، متصل می شود. ارائه دهندگان معمولاً استفاده از خدمات را از هر دستگاهی از جمله گوشی های هوشمند و دسک تاپ قابل دسترسی می کنند و به کاربران این امکان را می دهنند که به هر میزان از داده که به آن نیاز دارند (چه کم و چه زیاد)، دسترسی پیدا کنند.
 

فضای ذخیره ساز ابری خصوصی

تنظیمات ذخیره سازی ابر خصوصی به طور معمول همان مدل ابر با همان ویژگی ها می باشد، همچنین در شبکه کاربر قرار دارند و از یک سرور فیزیکی برای ایجاد نمونه هایی از سرورهای مجازی برای افزایش ظرفیت استفاده می نمایند. افراد می توانند خودکنترل کامل یک ابر خصوصی پیش فرض را در دست بگیرند و یا با یک ارائه دهنده ذخیره سازی ابر برای این که این کار را برای او انجام داده و یک ابر اختصاصی برای او بسازد تا بتوانند با یک اتصال خصوصی به آن دسترسی داشته باشند.

سازمان هایی که امکان دارد فضای ابری خصوصی را ترجیح دهند شامل بانک ها یا شرکت های خرده فروشی می باشند که این به علت خصوصی بودن داده هایی که پردازش و ذخیره می کنند، است.
 

فضای ذخیره سازی ابری ترکیبی

این مدل عناصر ابرهای خصوصی و عمومی را با هم ترکیب می کند و به سازمان ها این امکان را می دهد که انتخاب کنند کدام داده را در کدام ابر ذخیره سازی نمایند. به عنوان مثال، داده هایی کاملا تنظیم شده و مستلزم بایگانی دقیق هستند و نیاز به تکثیردارند. بیشتر فضای ابری خصوصی مناسب این هاست، در حالی که داده هایی که از حساسیت کمتری برخوردارند، (مانند ایمیل هایی که دارای اسرار تجاری نیستند) را می توان در ابر عمومی ذخیره کرد.
برخی از سازمان ها از ابرهای ترکیبی برای تکمیل شبکه های ذخیره سازی داخلی خود با استفاده از فضای ابری عمومی استفاده می کنند.

3 دسته سرویس های ابری

خدمات پایه ای (Infrastructure-as-a-Service : IaaS):

وقتی خدماتی که ارائه می شود شامل پردازش ابری، پهنای باند شبکه ای یا سیستم های همتراز باشد، به آن سرویس خدمات پایه ای می گویند. یکی از مثال های این مورد سرویس خدمات اینترنتی آمازون (Amazon’s web services) است.
 

خدمات زمینه سازی (Platform-as-a-Service  : PaaS):

وقتی فضای ابری خدماتی را ارائه می کند تا کاربران بتوانند در آن به توسعه ی نرم افزار بپردازند، به آن سرویس خدمات زمینه سازی می گویند. این سرویس زمانی کاربرد دارد که کاربران بخواهند بدون نیاز به تهیه ی سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز، به توسعه ی نرم افزاری بخصوص بپردازند.
 

خدمات نرم افزاری (Software-as-a-Service : SaaS):

معمول ترین نوع خدمات در این دسته، استفاده از برنامه ها و نرم افزارهایی است که بر روی فضای ابری قرار دارند. پرطرفدارترین خدمات نرم افزاری در این زمینه GMail،Basecamp و netflix هستند.
 

نکات مهم در استفاده از فضای ابری
 

فضای ابری، بهترین روش نگهداری داده های حساس

ارائه‌دهنده سرویس ابری مورد اطمینان‌تری را برگزینید.

حواستان به آنچه که در فضای ابری بارگذاری می‌کنید باشد، رمز عبور خود را تا حد امکان مستحکم انتخاب کنید.

رمز عبور خود را در معرض دسترسی دیگران قرار ندهید.

همواره از محتواهای بارگذاری شده، فایل بک آپ تهیه نمایید تا در صورت بروز اتفاق احتمالی از سلامت فایل‌های خود مطمئن باشید.

بر روی محتواهای آپلود شده یا دانلودی خود را رمزگذاری کنید و در صورت امکان با استفاده از یک اپلیکیشن ثانویه کنترل این کار را به دست خود بگیرید.

فضای ابری، بهترین فضای ذخیره سازی خارجی

فضای ابری برای اکثر سازمان ها به منظور رعایت اقدامات پیشگیرانه برای ایمن نگه داشتن پرونده ها و پوشه ها بسیار مورد اهمیت می باشد.فضای ذخیره سازی ابری یکی از بهترین راه حل ها برای این مشکل با  پشتیبان گیری و بازیابی سریع اطلاعات است. با افزایش ارائه دهندگان خدمات ابری، شرکت های مختلف می توانند یک سرویس منحصر به فرد و بدون محدودیت برای دریافت خدمات با توجه به بودجه و سیاست های خود انتخاب کنند و در هر زمان و هر مکان به پرونده های خود دسترسی داشته باشند.

این سرویس ها احتمال از بین رفتن فایل را به صفر می رسانند و امکانات زیادی را برای حفظ امنیت و همگام سازی در دستگاه های مختلف ارائه می دهند. بنابراین هیچ راهی بهتر از سرویس های ابری برای ترکیب هزینه های راه اندازی، مدیریت و انعطاف پذیری فایل ها و ایمن سازی فایل ها و پشتیبان گیری ها، وجود ندارد. این خدمات به شما امنیت می دهد و شما می-توانید با خیال راحت، کسب و کاری را در یک فضای اطلاعاتی ایمن و مفید راه‌اندازی کنید.
نسخه چاپی