چند فناوری داغ پزشکی در سال 2021
فناوری پزشکی از زمان اختراع عینک و گوشی پزشکی راه زیادی را طی کرده است. دسترسی گسترده تر به اینترنت همراه، گسترش طبقه متوسط ​​مرفه تر و جمعیت سالخورده جهانی همگی در صنعت مراقبت های بهداشتی تغییر ایجاد می کنند و فناوری مربوطه سریع تر از گذشته در حال تغییر است. با توجه به مشخصات صنعت مراقبت های بهداشتی ارائه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، پیش بینی می شود که بیش از نیمی از نیروی کار صنعت پزشکی در آینده نزدیک به حداقل مهارت مجدد نیاز داشته باشند.
 CGM  های پوشیدنی نیاز به آزمایش متناوب گلوکز را برطرف کرده و در عوض میزان قند خون فرد را به صورت بلادرنگ پیگیری می کنند. این به کاربران اجازه می دهد تا تأثیرات فوری غذا و ورزش را ببینند و بر این اساس شیوه زندگی خود را شکل دهند. همچنین می تواند بلافاصله موارد افزایش قند خون را تشخیص دهد. بسیاری از جالب ترین فناوری های جدید در پزشکی باید با هم مورد استفاده قرار گیرند و تلاش های یکپارچه ای برای این کار در حال حاضر صورت می گیرد. برخی از کلینیک های الهام گرفته از فناوری، مانند Forward و One Medical ، در مراقبت های اولیه رویکردی شبیه به دربان دارند و از فناوری به گونه ای استفاده می کنند که ارائه دهندگان بتوانند با بیمارانِ خود وقت با کیفیت تری را بگذرانند. اما این تازه آغاز راه است.
 
در سال 2020، همه گیری کووید -19 به مراقبت های بهداشتی پیشرفت های آینده واری داد و در نتیجه، چندین فناوری پزشکی امیدوار کننده در مقیاس وسیع آزمایش شد. در سال 2021، این سؤال مطرح می شود که چگونه می توان از این فناوری ها در جهان پس از همه گیری استفاده کرد.
 
برای آشنایی با چند تا از مهم ترین و داغترین فناوری های پزشکی در سال 2021، ادامه مطلب را بخوانید.
 

پزشکی از راه دور پیشرفته

پزشکی از راه دور در طول همه گیری کووید -19 یک پیشرفت بزرگ داشت. در ژانویه 2020 ، برآورد شده بود که 24 درصد از سازمان های مراقبت های بهداشتی، برنامه موجود از راه دوری داشتند. به گفته فارستر، یک شرکت تجزیه و تحلیل، کشور قرار بود بیش از یک میلیارد ویزیت مجازی از مراقبت های مجازی را تا پایان سال داشته باشد. برای ترغیب به عملیاتی شدن، بسیاری از موانع نظارتی سلامت از راه دور برداشته شده است و سازمان های بهداشت و درمان اکنون تقریباً یک سال داده در مورد نحوه ارزیابی و بهبود خدمات سلامت از راه دور در اختیار دارند.
 
تا پایان سال 2021، بسیاری از سازمان های مراقبت های بهداشتی بر چگونگی ادغام بهترین خدمات از راه دور با خدمات فیزیکی موجود تمرکز خواهند کرد. از ویزیت های مجازی همچنان به عنوان راهی برای افزایش دسترسی به مراقبت های اولیه و مراقبت های فوری و همچنین بهبود همکاری با کلینیک ها، مراکز مراقبت طولانی مدت، مراکز دیالیز و خدمات بهداشت روانی استفاده خواهد شد. با این حال، همه این ها به رفع دائمی موانع قانونی بستگی دارد: انجمن پزشکی آمریکا و سایرین از کنگره می خواهند که سریع عمل کند.
 ضربان سازها کمی هوشمندتر خواهند شد. با فعال کردن دستگاه های ضربان ساز با فناوری بلوتوث، می توان آنها را با برنامه های تلفن همراه مبتنی بر تلفن های هوشمند که بیماران بهتر درک کرده و از آنها استفاده می کنند پیوند داد. این، به نوبه خود، نظارت از راه دور را بهبود می بخشد، و در نتیجه، نتایج بیمار را نشان می دهد.پیشرفت در فناوری کنفرانس ویدئویی، همراه با گسترش اینترنت تلفن همراه و گسترش دستگاه های پوشیدنی، سلامت از راه دور را به یکی از مهمترین روندهای فناوری پزشکی تبدیل کرده است. ارائه دهندگان خدمات می توانند با استفاده از دستگاه تلفن همراه و دوربین دو طرفه امکان ملاقات های فردی با بیماران از راه دور را فراهم آورند. این بیماران معمولاً یا در مناطق روستایی هستند یا نمی توانند از امکان انتقال به یک مرکز فیزیکی اطمینان حاصل کنند.
 

روش های جدید توسعه دارو

توسعه چندین واکسن ایمن و مؤثر Covid-19 در کمتر از یک سال ممکن است به عنوان یکی از بزرگ ترین دستاوردهای علمی در تاریخ بشر به یادگار مانده باشد. این روند نه تنها با ردیابی سریع نظارتی بلکه با ابداعاتی در شیوه های انجام آزمایشات پزشکی انجام شد: آزمایشات بالینی مجازی، که عمدتاً به صورت آنلاین انجام می شود، انجام مسئولیت مشارکت را راحت کرد. همراه با روحیه همکاری و نه رقابت بین شرکت های دارویی، آنها می توانند راه را برای آینده ای روشن در توسعه دارو هموار کنند.
 
برخی از رویه های نظارتی آرام شده در مورد توسعه دارو با همه گیری کووید -19 رنگ می بازند، اما روش های ابتکاری برای آزمایش و همکاری می تواند باقی بماند. اتحاد بین چندین وزنه دارویی سنگین - از جملهGilead ، Novartis  و WuXi AppTec  - در حال حاضر به طور مشترک بررسی درمان های ضد ویروسی جدید و به اشتراک گذاری داده های اولیه را آغاز کرده است. FDA دستور العمل هایی را برای آزمایشات مجازی منتشر کرده و مرز جدیدی را برای توسعه و آزمایش داروهای جدید باز کرده است.
 
بعد از این که Covid-19 به کتاب های تاریخ منتقل شد، چه؟
 

مراقبت های بهداشتی داده محور

به گفته یک شرکت مشاور، Bain، انتظار می رود بازار بزرگ داده های بهداشت و درمان تا سال 2025 به 70 میلیارد دلار برسد. با افزایش سرعت جمع آوری داده های بهداشتی، کاربردهای آن گسترده تر شده و پتانسیل آن برای بهبود گزینه های درمانی و بهبود پیامدهای بیماری سر به فلک می کشد. با این حال، بزرگ ترین مانع، عدم همکاری با یکدیگر بوده است: داده های یک سازمان مراقبت های بهداشتی به راحتی به سازمان دیگری (با پردازش توسط آن سازمان) منتقل نمی شود. کووید -19 بر این مشکل بیشتر تأکید کرد.
اگر بزرگ ترین محرک های فناوری پیشرفته – اعم از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و  داده های بزرگ - می خواهند از پتانسیل کامل خود در مراقبت های بهداشتی استفاده کنند، به یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد و سریع نیاز دارند. 5G را وارد کنید و با اتصال قابل اعتماد بلادرنگ، فوری ترین مزایا در پزشکی از راه دور مشاهده می شود و دسترسی میلیون ها نفر به مراقبت را افزایش می دهد.  قابلیت همکاری در نوامبر 2020، هنگامی که Google Cloud برنامه آمادگی همکاری با خدمات درمانی خود را راه اندازی کرد، گامی بزرگ به جلو برداشت. با هدف کمک به پرداخت کنندگان، ارائه دهندگان و سایر سازمان ها برای آماده سازی مقررات مربوط به قابلیت همکاری دولت فدرال، به شرکت کنندگان در برنامه اجازه داده می شود تا به الگوهای داده، نقشه های برنامه، ابزارهای امنیتی و دستور العمل های اجرایی دسترسی پیدا کنند. اگر سازمان های مراقبت های بهداشتی بتوانند در یک صفحه قرار بگیرند، پتانسیل کلان داده های صنعت می تواند به سرعت جنبشی شود.
 
چند فناوری داغ پزشکی در سال 2021

نانوپزشکی

نانوپزشکی کاربرد پزشکی نانوتکنولوژی است، فناوری ای که در مقیاس اتمی، مولکولی یا فوق مولکولی عمل می کند. برای چنین اندازه کوچکی، این پتانسیل بسیار زیاد است: نانو پزشکی در تصویر برداری، سنجش، تشخیص و تحویل از طریق دستگاه های پزشکی کاربرد دارد.
 
محققان در حال یافتن روش های جدیدی برای استفاده از نانوپزشکی برای هدف قرار دادن تک تک سلول ها هستند و تا انتهای سال 2021 این تحقیقات به مرحله اجرا در می آید. CytImmune Science ، یکی از پیشگامان نانوپزشکی سرطان، اخیراً آزمایش مرحله اول استفاده از نانوذرات طلا را برای هدف گیری تحویل دارو به سلول های تومور تکمیل کرده است. BlueWillow Biologics ، یک شرکت داروسازی، یک فناوری نانو را توسعه داده است که با ویروس ها و باکتری ها مبارزه می کند.
 

دستگاه های فعال شده با 5G

اگر بزرگ ترین محرک های فناوری پیشرفته – اعم از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و  داده های بزرگ - می خواهند از پتانسیل کامل خود در مراقبت های بهداشتی استفاده کنند، به یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد و سریع نیاز دارند. 5G را وارد کنید و با اتصال قابل اعتماد بلادرنگ، فوری ترین مزایا در پزشکی از راه دور مشاهده می شود و دسترسی میلیون ها نفر به مراقبت را افزایش می دهد. اما این تازه آغاز کار است و دستگاه های متصل تر، با جریان داده های معتبرتر، امکان ایجاد یک سیستم مراقبت بهداشتی انقلابی را فراهم می کنند.
 
با تاخیر تقریباً صفر، سنسورهای متصل به 5G و دستگاه های پزشکی می توانند تقریباً به صورت آنی داده ها را ضبط و منتقل کنند. این امر نظارت بر بیمار را بهبود می بخشد، که به نوبه خود نتایج بیمار را بهبود می بخشد. آینده پژوهان در حال بررسی مزایای ازدواج بین5G ، مراقبت های بهداشتی و روباتیک هستند.
 نانوپزشکی کاربرد پزشکی نانوتکنولوژی است، فناوری ای که در مقیاس اتمی، مولکولی یا فوق مولکولی عمل می کند. برای چنین اندازه کوچکی، این پتانسیل بسیار زیاد است: نانو پزشکی در تصویر برداری، سنجش، تشخیص و تحویل از طریق دستگاه های پزشکی کاربرد دارد.اما بیماران مجبور نخواهند شد مدت زیادی منتظر بمانند تا تغییر را مشاهده کنند: کارشناسان می گویند دستگاه های مجهز به 5G به سرعت الگوی جدیدی از مراقبت های بهداشتی را با نام مستعار 4P ایجاد می کنند که پیش بینی کننده، پیشگیرانه، شخصی و مشارکتی است.
 
چند فناوری داغ پزشکی در سال 2021

سه تایی ها

ده ها سال است که سه تایی ها، نسخه فناوری پزشکی خودروی پرنده بوده است: منشأ آن در داستان های علمی تخیلی است و این مفهوم هم زیبا و هم بسیار کاربردی است. در دهه 1960، تصور می شد که سه تایی ها به اندازه کف دست باشند که می توانستند طیف وسیعی از علائم حیاتی را به سرعت و با دقت کنترل کرده و در عین حال تشخیص ساده ای را انجام دهند. بر خلاف اتومبیل های پرنده، بالاخره سه تایی از صفحه نمایش به دست کاربران پرید.
 
Basil Leaf Technologies یک سه تایی بسیار واقعی ارائه کرده است که به DxtER معروف است. می تواند توسط بیمار، در خانه خودش، بدون هیچ گونه آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. با یک موتور تشخیصی پیچیده، DxtER  داده های بیمار را از منابع متعدد می گیرد و آنها را از طریق الگوریتم هایی که 34 وضعیت مختلف سلامتی، از جمله سکته مغزی، سل، ذات الریه و دیابت، را تشخیص می دهند، مورد ارزیابی قرار می دهد. عمر طولانی داشته و موفق باشید.
 

دستیارهای دیجیتالی بهداشت و درمان

دستیاران دیجیتالی مانند Alexa و Google Home شیوه تعامل افراد با فناوری را تغییر داده اند. این دستیاران دیجیتالی نقش مشابهی را در مراقبت های بهداشتی بر عهده می گیرند. پردازش زبان طبیعی و گوش دادن به محیط، کاربردهایی طبیعی در ضبط، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده های سلامتی دارد.
 
در سال 2020 ، Epic  وCerner ، طراحان دو سیستم ثبت الکترونیکی سلامت (EHR) (electronic health record)، شروع به ادغام دستیاران مجازی با صدا در نرم افزار خود کردند. استارتاپ هوش مصنوعی Saykara یک دستیار صوتی جدید راه اندازی کرده است که می تواند به مکالمات پزشک و بیمار گوش دهد و درک کند، بدون این که با دستورات صوتی برانگیخته شود.
به گفته یک شرکت مشاور، Bain، انتظار می رود بازار بزرگ داده های بهداشت و درمان تا سال 2025 به 70 میلیارد دلار برسد. با افزایش سرعت جمع آوری داده های بهداشتی، کاربردهای آن گسترده تر شده و پتانسیل آن برای بهبود گزینه های درمانی و بهبود پیامدهای بیماری سر به فلک می کشد.ضربان سازهای هوشمندتر ضربان ساز مصنوعی که قدمت آن به بیش از 100 سال می رسد، هنوز قطعه مهمی از فناوری پزشکی است: بیش از یک میلیون بیمار از آن استفاده می کنند. با رساندن تکانه های الکتریکی به حفره های عضله قلب، آنها می توانند از آریتمی های قلبی تهدید کننده زندگی جلوگیری کرده یا آنها را تصحیح کنند. دیده بانی از راه دور این دستگاه ها بخش مهمی از عملکرد آنها است. به طور سنتی، این نظارت با اتکا به رابط های پیچیده ای که ممکن است بیمار به طور کامل آنها را درک نکند، دور از حالت بهینه بوده است.
 
تا پایان سال 2021، ضربان سازها کمی هوشمندتر خواهند شد. با فعال کردن دستگاه های ضربان ساز با فناوری بلوتوث، می توان آنها را با برنامه های تلفن همراه مبتنی بر تلفن های هوشمند که بیماران بهتر درک کرده و از آنها استفاده می کنند پیوند داد. این، به نوبه خود، نظارت از راه دور را بهبود می بخشد، و در نتیجه، نتایج بیمار را نشان می دهد. Medtronic، یکی از بزرگ ترین شرکت های فناوری پزشکی در جهان، در حال حاضر سیستم نسل بعدی نظارت بر بیمار برای ضربان سازها را راه اندازی کرده است.
 
چند فناوری داغ پزشکی در سال 2021

آزمایشگاهی روی تراشه

اگر رساندن نمونه ها به آزمایشگاه خیلی طول می کشد، چرا آزمایشگاه را به نمونه ها نمی آورید؟ این ایده محققان دانشگاه استنفورد بود که اخیراً بر اساس آنزیم CRISPR Cas12 آن چه را که آنها "آزمایشگاه روی تراشه" می نامند توسعه دادند. اندازه آن تقریباً نصف یک کارت اعتباری است، شامل یک شبکه پیچیده از کانال های کوچک تر از عرض موی انسان است و می تواند نتایج آزمایش کروناویروس را در کمتر از 30 دقیقه ارائه دهد.
 
محققان می گویند این تست می تواند با کالیبره کردن مجدد آنزیم CRISPR برای یک نشانگر ژنتیکی متفاوت، برای تشخیص سایر عفونت ها نیز اصلاح شود. همان طور که همه گیری کووید -19 به جهان آموخت، آزمایش، اولین قدم در مبارزه با بیماری های عفونی است. با آزمایشگاه روی تراشه، این آزمایش را می توان سریع، ایمن، ارزان و کارآمدتر انجام داد.
 

پوشیدنی هایی با هدف

ردیاب های تندرستی سال ها در حال افزایش بوده است: FitBit 9ر9 میلیون دستگاه پوشیدنی خود را در سال 2019 به بازار عرضه کرد. اما روند بعدی در زمینه پوشیدنی ها برای فناوری پزشکی خاص تر است. برای بیماران دیابتی، مانیتورهای گلوکز همیشگی قابل پوشیدن (CGMs) (continuous glucose monitors) قرار است به حالت عادی تبدیل شود.
 
CGM  های پوشیدنی نیاز به آزمایش متناوب گلوکز را برطرف کرده و در عوض میزان قند خون فرد را به صورت بلادرنگ پیگیری می کنند. این به کاربران اجازه می دهد تا تأثیرات فوری غذا و ورزش را ببینند و بر این اساس شیوه زندگی خود را شکل دهند. همچنین می تواند بلافاصله موارد افزایش قند خون را تشخیص دهد. در این زمینه شرکت های فناوری پزشکی دو قدم جلوتر حرکت می کنند: Dexcom ، توسعه دهندهCGM ، درآمدی 1.9 میلیارد دلاری از این ناحیه در سال 2020 داشت و انتظار داشت 15 تا 20 درصد جهش را در این رابطه در سال 2021، این شرکت داشته باشد.
 

پزشکی شخصی

اگر یک روند فراگیر برای همه پیشرفت های فناوری پزشکی وجود داشته باشد، آن شخصی سازی پزشکی و درمان افراد به است. در حالی که این امر در سطوح مختلف رخ می دهد، در بیوتکنولوژی و داروسازی به آسانی خود را نشان می دهد.
 
یکی از زمینه های کاربردی فارماکوژنومیک است که توسعه سریع را به عنوان روشی ممکن برای کاهش بحران مواد افیونی در آمریکا می بیند. دانشمندان و پزشکان می توانند پاسخ های احتمالی افراد را نسبت به داروها و دوزها مورد مطالعه قرار دهند و رژیم های شخصی را بر این اساس انتخاب کنند تا از عوارض جانبی خطرناک ناشی از تجویز بیش از حد داروی برنامه ریزی شده جلوگیری کنند.
 بسیاری از سازمان های مراقبت های بهداشتی بر چگونگی ادغام بهترین خدمات از راه دور با خدمات فیزیکی موجود تمرکز خواهند کرد. از ویزیت های مجازی همچنان به عنوان راهی برای افزایش دسترسی به مراقبت های اولیه و مراقبت های فوری و همچنین بهبود همکاری با کلینیک ها، مراکز مراقبت طولانی مدت، مراکز دیالیز و خدمات بهداشت روانی استفاده خواهد شد.کاربرد دوم در درمان های مبتنی بر RNA است که به دنبال "تداخل" با داده های ژنتیکی در سطح RNA و پیشگیری از ناهنجاری ژنتیکی قبل از تبدیل شدن آنها به پروتئین های عملکردی (یا غیر عملکردی) است. روش های موفق تر RNA درمانی شخصی (مانند نوکلئوتیدهای ضد حس و تداخلRNA ) به دنبال مبارزه با شرایط ژنتیکی نادر مانند بیماری هانتینگتون، اختلالات عصبی و انواع سرطان است.
 
منبع: مت زبروگ، MTS
نسخه چاپی