اطلاعاتی از رشد کلامی نوزاد
فرزند شما از همان بدو تولد از طریق گریه کردن، برقراری ارتباط چشمی و استفاده از حالتهای مختلف چهره شروع به برقراری ارتباط با شما می نماید. این شکل اولیه از ارتباط نخستین تلاش فرزندتان برای گفتگو است. می توانید این مرحله اولیه رشد گفتاری را با صحبت کردن با او، آواز خواندن و کتاب خواندن تقویت سازید.
 
نوزاد تازه متولد شده شما بیشتر به صداهای ناشی از صحبت کردن بیش از هر صدای دیگری توجه نشان می دهد به این دلیل که مغز او برای انتخاب بافت، الگو و ریتم زبان تنظیم شده است.
 
اما پیش از آنکه بتواند خودش صحبت کند بایستی قادر باشد اطلاعات را درک کرده و پردازش نماید، توانایی برقراری ارتباط داشته باشد و از توانایی کنترل ده ها ماهیچه ای که در امر گفتار دخیل هستند برخوردار باشد. نوزاد برای دست یابی به تمام این موارد به زمان و کمک شما نیاز خواهد داشت.
 

با فرزند خود صحبت کنید

فرزند شما با گوش کردن به صداها یا ایجاد و تمرین اصواتی که واژگان را تشکیل می دهند نحوه صحبت کردن را یاد می گیرد، بنابراین هر چقدر بیشتر با او صحبت کنید، شانس بیشتری وجود دارد که لغات بیشتری را فرابگیرد.
 
بعضی از محققان عنوان می کنند که هر اندازه کودک مکالمات تک به تک و بازی های ابتدایی بیشتری را در اختیار داشته باشد، زبان او تا رسیدن به سن دو سالگی پیشرفت بیشتری پیدا خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:«از چه زمان کودک شروع به حرف زدن می کند؟​​​​​​​»
 

شنونده خوبی باشید

زمانی که فرزندتان شروع به غان و غون می کند، با او تماس چشمی برقرار کرده، بایستید و به او گوش کنید. هنگامی که کار خود را متوقف کرد نوبت شما است که با شور و اشتیاق پاسخش را بدهید، آنگاه مکث کرده و منتظر پاسخ او باشید.
 
این کار به فرزندتان می آموزد که مکالمه یک فرایند دو طرفه است. تحت هدایت او پیش بروید چرا که وقتی به حد کفایت به این تمرین پرداخت آنگاه شما را مطلع خواهد ساخت.
 
اطلاعاتی از رشد کلامی نوزاد


از موسیقی، ترانه و شعر استفاده کنید

موسیقی، ترانه و شعر به فرزندتان کمک خواهند کرد تمام مهارتهای برقراری ارتباط یعنی گوش کردن، رعایت نوبت در صحبت کردن و مشارکت در مکالمه را بیاموزد.
 
روانشناسان بر این عقیده اند که موسیقی می تواند برای نوزادان در ماه های نخست زندگی یعنی زمانی که ارتباطات مغزی آنها در حال شکل گیری است مفید واقع شود.
 
شعر و ترانه اغلب برخی از تعاملات فیزیکی و همچنین تکرار کلماتی را شامل می شوند که آنها را به شیوه ای سرگرم کننده برای یادگیری صداهای مختلف تبدیل می سازد.
 

با فرزند خود کتاب بخوانید

هرگز برای کتاب خوانی با فرزندتان زود نیست. کتاب به او در تقویت مهارت های بصری، واژگانی و شنیداری کمک خواهد کرد.
 
نشستن و نگاه کردن به تصاویر موجود در کتاب راهی عالی جهت گذراندن اوقاتی با کیفیت در کنار یکدیگر است، بنابراین سعی کنید اوقاتی از روز را صرف کتاب خوانی با فرزند خود نمایید و خواندن کتاب به هنگام فرارسیدن وقت خواب را بخشی از روال خواب او سازید.
 
فرزندتان با بزرگتر شدن تمایل پیدا خواهد کرد که خود به تنهایی کتاب خوانی کند بنابراین کتابهایی را برایش انتخاب کنید که از تصاویر رنگی روشن برخوردار بوده، استحکام کافی داشته باشند بطوریکه در برابر رفتارهای خشن او از خود مقاومت نشان دهند و در عین حال به قدر کافی کوچک باشند تا دستان کوچک فرزندتان بتوانند آنها را نگه دارند.
 
کتابخانه محل زندگی تان حتماً دارای بخش مربوط به کودکان است و امکان دارد جلساتی را برای داستان خوانی به همراه سایر فعالیت ها برای نوزادان و خردسالان ترتیب دهند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی