به راه افتادن کودک و نحوه یادگیری آن
مشاهده اولین قدم های مستقل کودک برای بسیاری از والدین یک لحظه جادویی به حساب می آید. در این بخش نحوه شروع به راه رفتن کوچولویتان را مورد بررسی قرار داده و نکاتی در خصوص انتخاب نخستین جفت کفش مناسب فرزندتان را یادآور می شویم.
 

فراگیری نحوه راه رفتن

راه رفتن نوعی مهارت است که فرزندتان در زمان مقرر آن را خواهد آموخت، بعضی از کودکان از نه ماهگی شروع به راه رفتن می کنند در حالی که در بعضی دیگر تا یک سالگی این کار به تأخیر می افتد.
 
فرزند شما با نوعی رفلکس اولیه راه رفتن متولد می شود به این معنی که وقتی پاهای او در تماس با یک سطح سخت قرار می گیرند به طور غریزی شروع به قدم برداشتن می کند.
 
اما این رفلکس معمولاً طی چند ماه اول از بین می رود، بنابراین هماهنگی لازم جهت راه رفتن باید زمانی که بزرگتر شد دوباره فراگرفته شود.
 

کودک از چه سنی شروع به راه رفتن می کند؟

گرچه عوامل متعددی مانند وراثت، مزاج یا طبع کودک و وزن او در تعیین سن شروع به راه رفتن مستقل کودک دخیل هستند اما هیچ زمان مشخصی برای شروع به راه رفتن وجود ندارد.
 
به طور کلی اکثر کودکان از 12 تا 15 ماهگی شروع به راه رفتن می کنند، گرچه تعدادی از آنها از 9 ماهگی این کار را شروع می کنند اما بعضی دیگر تا حدود 18 ماهگی هیچ علاقه ای به راه رفتن از خود نشان نمی دهند.
 

کودک چگونه شروع به راه رفتن می کند؟

فرزند شما پیش از آنکه بتواند راه برود، بایستی نحوه کنترل بدن خود را بیاموزد. حرکات او به صورت منظم انجام خواهد شد به این صورت که ابتدا از کنترل سر شروع شده و به کار بر روی پاها خاتمه می یابد.
 
پیش از آنکه بتواند به صورت راست بنشیند یا چهار دست و پا حرکت کند، باید قادر به نگاه داشتن سر خود به سمت بالا باشد و تا زمانی که نتواند با چهار دست و پا حرکت کردن یا با کشیدن باسن خود، بدنش را حرکت دهد نمی تواند راه برود.
 
هر حرکت جدید باید به اندازه ای تمرین شود تا تحت کنترل کامل درآمده و کودک بر آن تسلط یابد.
 
فرزندتان در حدود هفت ماهگی احتمالاً قادر خواهد بود به صورت راست نشسته و از دستان خود به عنوان تکیه گاه استفاده کند. زمانی که به این هدف دست یافت طولی نخواهد کشید که بدون کمک نشستن را آموخته و آنگاه تنها به زمان نیاز است تا شروع به حرکت خود در امتداد زمین به وسیله حرکت به صورت چهار دست و پا، کشیدن خود بر روی زمین یا به صورت مارپیچی نماید.
 
کودک ظرف چند ماه شروع به بالا کشیدن خود در حالت ایستاده خواهد کرد و متوجه خواهید شد که از ایستادن و جهیدن بر روی پاهایش در حالی که او را نگاه داشته اید لذت می برد.
 

ایستادن و حرکت در اطراف مبلمان

فرزندتان با افزایش اعتماد بنفس شروع به کمک گرفتن از شما یا مبلمان برای بالا کشیدن خود و ایستان بر روی پاها خواهد کرد.
 
در این مرحله هنوز در نشستن به تسلط کامل نرسیده است بنابراین زمانی که قصد نشستن دارد صرفاً خود را رها کرده و محکم بر روی زمین می نشیند. او احتمالاً تا 11 یا 12 ماهگی قادر به کنترل نحوه نشستن خود نخواهد بود.
 
هنگامی که فرزندتان به ایستادن عادت کرد آنگاه شروع به حرکت در اطراف مبلمان خواهد کرد به طوری که دستان خود را به مبل گرفته و قدم های یک طرفه کوچکی برمی دارد.
 
زمانی که با کمی اعتماد بنفس توانست به این شکل حرکت نماید آنگاه به تدریج یکی از دستان خود را رها خواهد کرد. در این وضعیت به کمی زمان نیاز است تا دو دست خود را رها کرده و اولین قدم آزادانه خود را بردارد.
 

نخستین قدم های کودک

زمانی که فرزندتان شروع به راه رفتن کرد، به منظور کمک به حفظ تعادل خود با پاهای باز از هم حرکت خواهد کرد و در این وضعیت به نظر بسیار متزلزل خواهد رسید.
 
او حتی ممکن است به صورت پا پرانتزی یا پاهایی که از زانو به هم نزدیک و از ساق پا دور از هم هستند به نظر برسد یا امکان دارد به گونه ای راه برود که پاهای او به درون یا بیرون چرخش یافته باشند. این وضعیت قرار گیری پاها دوام چندانی ندارد و با تحرک بیشتر او پاهایش به صورت صاف درآمده و با ثبات بیشتری بر روی پاهایش خواهد ایستاد.
بیشتر بخوانید:«فرزندم چه زمان شروع به راه رفتن خواهد کرد؟»
 
فراگیری نحوه راه رفتن عمدتاً روش آزمون و خطا است، بنابراین شما نمی توانید کار خاصی برای کمک به فرزندتان انجام دهید غیر از آنکه او را تشویق کنید و اطمینان حاصل نموده که محل راه رفتن او از ایمنی لازم برخوردار باشد.
حتی اگر تمام خطرات آشکار را از مسیر راه فرزندتان حذف نمایید باز هم لازم خواهد بود نزدیک او باشید تا اطمینان یابید به خود صدمه ای وارد نمی سازدحتی اگر تمام خطرات آشکار را از مسیر راه فرزندتان حذف نمایید باز هم لازم خواهد بود نزدیک او باشید تا اطمینان یابید به خود صدمه ای وارد نمی سازد چرا که در این راه ناگزیر از افتادن های مکرر است. سعی کنید زمانی که فرزندتان دچار تزلزل در راه رفتن است و بر روی زمین می افتد واکنش افراطی از خود نشان دهید به این دلیل که این کار شما ممکن است موجب پایین آمدن اعتماد بنفس او شود.
 
به راه افتادن کودک و نحوه یادگیری آن

با تشویق فرزندتان به ایستادن و تلاش مجدد به او کمک خواهید کرد تا حس ماجراجویی را در خود پرورش دهد. اسباب بازی های که می توانند به جلو رانده شوند به تعادل فرزندتان کمک کرده و ممکن است به او اعتماد بنفس لازم جهت برداشتن اولین قدم های بدون کمک خود را بدهند.
 

انتخاب اولین جفت کفش

فرزند شما تا زمانی که نتواند بدون کمک راه برود نیازی به کفش خاصی ندارد و حتی پس از آن نیز باید تنها جهت محافظت از پاهای او در بیرون از خانه آنها را به پا کند. در این بخش چند نکته در خصوص خرید کفش مناسب کودک نوپا را متذکر می شویم:
 
* همیشه اندازه یا سایز پاهای فرزند خود را توسط یک متخصص مجرب بدست آورید.
 
* کفش هایی را انتخاب کنید که دارای بند، سگک یا بند چسبی باشند تا پاشنه را ثابت نگاه داشته و از سر خوردن پاها به سمت جلو و آسیب به انگشتان پا جلوگیری شود.
 
* کفش هایی را خریداری کنید که از مواد طبیعی مانند چرم ساخته شده باشند به طوری که پاهای کودک بتوانند نفس بکشند.
 
* همیشه پیش از خرید کفش از کودک نوپای خود بخواهید در مغازه کفاشی با کفش راه رفته تا اطمینان یابید سایز آن درست است.
 
* کفش های او را هر شش تا هشت هفته یکبار بررسی کنید تا مطمئن شوید هنوز اندازه پاهای فرزندتان باشند.
 
* هرگز کفش های دسته دوم خریداری نکنید، چرا که چنین کفش هایی به گونه ای ساخته شده اند که مناسب پای کودک دیگری هستند و پشتیبانی مناسب برای پاهای فرزند شما را فراهم نمی سازند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی