روندهای جدید فناوری
امروزه فناوری با چنان سرعتی در حال پیشرفت است و هر روز تغییرات و پیشرفت سریع تری را ممکن می سازد و باعث سرعت بخشیدن به تغییرات می شود، که در نهایت، سرعت پیشرفت آن به صورت نمایی در می آید. با این حال، این تنها روندهای فناوری و فناوری های برتر نیست که در حال پیشرفت است، بلکه امسال تغییرات زیادی به دلیل شیوع  COVID-19  باعث شده است که متخصصان فناوری اطلاعات متوجه شوند که نقش آنها فردا در دنیای غیر تماسی و ارتباط از راه دور ثابت نخواهد ماند. و یک متخصص فناوری اطلاعات در سال های پس از 2020 و 2021 مدام در حال یادگیری، یادگیری مجدد و یادگیری مجدد (از روی ناچاری، حتی اگر مایل نباشد) خواهد بود.
 
این برای شما چه معنایی دارد؟ این بدان معناست که در جریان روندهای جدید فناوری باشید. و این بدان معناست که چشم به آینده داشته باشید تا بدانید که برای مهیا کردن شغلی امن فردا چه مهارت هایی را باید بدانید و حتی نحوه رسیدن به آن را بیاموزید. همه در برابر بیماری همه گیر جهانی تعظیم کرده اند، اکثر جمعیت جهانی فناوری اطلاعات نشسته اند و در خانه کار می کنند. و اگر می خواهید بیشترین استفاده را از زمان خود در خانه ببرید، در اینجا چند گرایش برتر فناوری جدید است که باید در سال 2021 به آنها توجه کنید و برای آنها تلاش کنید و احتمالاً یکی از مشاغلی را که توسط این روندهای جدید فناوری ایجاد خواهد شد، برای خود تضمین کنید.
 بلاک چین را می توان به عنوان داده هایی توصیف کرد که فقط می توانید به آنها اضافه کنید، نه این که آنها را حذف کنید یا تغییر دهید. بنابراین "زنجیره" نامیده می شود زیرا شما زنجیره ای از داده ها را ایجاد می کنید.در اینجا لیستی از 9 گرایش برتر فناوری جدید وجود دارد:
 
* هوش مصنوعی (AI) (Artificial Intelligence) و یادگیری ماشین
* اتوماسیون فرایند روباتیک (RPA) (Robotic Process Automation)
* رایانش لبه (یا سیستم محاسباتی اج یا Edge Computing)
* محاسبه کوانتومی
* واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
* بلاک چین
* اینترنت اشیاء (IoT)( Internet of Things)
*     5G
* امنیت سایبری
 
 روندهای جدید فناوری
 
تصویر: 9 روند فناوری جدید و 1 راه حل برای موفقیت در آنها.
 
در زیر در مورد هفت تای اول این روندها توضیح می دهیم.
 

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین

هوش مصنوعی یا AI قبلاً در دهه های گذشته با سروصدای زیادی روبرو شده است، اما همچنان یکی از گرایش های فناوری جدید است زیرا تأثیرات قابل توجه آن بر نحوه زندگی، کار و بازی ما در مراحل اولیه است. هوش مصنوعی در حال حاضر به دلیل برتری در تشخیص تصویر و گفتار، برنامه های ناوبری، دستیارهای شخصی تلفن های هوشمند، برنامه های اشتراک گذاری سواری و موارد بسیار دیگر شناخته شده است.
 
به غیر از آن، از هوش مصنوعی بیشتر برای تجزیه و تحلیل تعاملات برای تعیین ارتباطات و بینش های اساسی استفاده می شود، و برای پیش بینی تقاضا برای خدماتی مانند بیمارستان ها که مقامات را قادر می سازد تا تصمیمات بهتری در مورد استفاده از منابع بگیرند و با تجزیه و تحلیل داده ها تقریباً به صورت بلادرنگ، الگوهای تغییر رفتار مشتری را تشخیص دهند و باعث افزایش درآمد و افزایش تجربیات شخصی شده شوند.
 پذیرش رایانش ابری هنوز در حال رشد است، زیرا بیشتر و بیشتر مشاغل به راه حل ابری مهاجرت می کنند. اما این دیگر روند فناوری نوظهوری نیست. رایانش لبه این طور است.بازار هوش مصنوعی تا سال 2025 به 190 میلیارد دلار در صنعت می رسد و هزینه های جهانی برای سیستم های شناختی و هوش مصنوعی تا پایان سال 2021 به بیش از 57 میلیارد دلار می رسد. با گسترش هوش مصنوعی در بخش های مختلف، مشاغل جدیدی از جمله در توسعه، برنامه نویسی، آزمایش، پشتیبانی و نگهداری ایجاد می شود. از سوی دیگر، هوش مصنوعی برخی از بالاترین دستمزدها را ارائه می دهد که از متجاوز از 1،25،000 دلار در سال (برای مهندس یادگیری ماشین) تا 145،000 دلار در سال (برای معمار هوش مصنوعی) متغیر است - که آن را به برترین گرایش فناوری جدید تبدیل می کند که باید مراقب آن باشید!
 
یادگیری ماشین که زیرمجموعه هوش مصنوعی است، همچنین در انواع صنایع به کار گرفته می شود و تقاضای زیادی برای متخصصان ماهر ایجاد می کند. فارستر پیش بینی می کند که هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون 9 درصد مشاغل جدید ایالات متحده را تا سال 2025 تشکیل می دهد، مشاغلی از جمله متخصصان نظارت بر روبات، دانشمندان داده، متخصصان اتوماسیون و متصدیان محتوا، و این یک روند دیگر فناوری جدید است که باید در نظر داشته باشید!
 
به هر حال، هوش مصنوعی از سال 2020 جدیدترین فناوری است و نظرسنجی می گوید در آینده دامنه وسیعی خواهد داشت!
 
تسلط بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به شما در تأمین مشاغلی مانند موارد زیر کمک می کند:
 
* دانشمند تحقیقات هوش مصنوعی
* مهندس هوش مصنوعی
* مهندس یادگیری ماشین
* معمار هوش مصنوعی
 

اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA)

مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اتوماسیون فرایند روباتیک، یا RPA، فناوری دیگری است که مشاغل را خودکار می کند. RPA استفاده از نرم افزار برای خودکارسازی فرایندهای تجاری مانند تفسیر برنامه ها، پردازش معاملات، پرداختن به داده ها و حتی پاسخ دادن به ایمیل هاست. RPA وظایفی تکراری را انجام می دهد که مردم قبلاً خود انجام می دادند.
 
اگرچه تحقیقات فارستر برآورد می کند که اتوماسیون RPA زندگی 230 میلیون کارگران دانش یا بیشتر یا تقریباً 9 درصد از نیروی کار جهان را تهدید می کند، اما در عین حال که مشاغل موجود را تغییر می دهد مشاغل جدیدی ایجاد می کند. مک کینزی دریافت که کمتر از 5 درصد مشاغل را می توان کاملاً خودکار کرد، اما حدود 60 درصد را می توان تا حدی خودکار کرد.
 
برای شما به عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات که به آینده نگاه می کند و تلاش می کند روندهای جدید فناوری را بفهمد، RPA  تعداد زیادی فرصت شغلی از جمله به عنوان توسعه دهنده، مدیر پروژه، تحلیلگر کسب و کار، معمار راه حل و مشاور ارائه می دهد. و این مشاغل حقوق خوبی دارند. یک توسعه دهنده RPA می تواند سالانه بیش از 534 هزار دلار درآمد کسب کند – این، آن را تبدیل به روند فناوری بعدی می کند که باید مراقب آن باشید!
 
تسلط بر RPA به شما در تأمین مشاغل پردرآمد مانند موارد زیر کمک می کند:
 
* توسعه دهنده RPA
* تحلیلگر RPA
* معمار RPA
 

رایانش لبه (یا سیستم محاسباتی اج یا Edge Computing)

از پیش تر، یک فناوری جدید تماشایی، رایانش ابری، رایج شده است و بازیگران اصلی آنAWS  یا خدمات وب آمازون (Amazon Web ServicesMicrosoft Azure  و Google Cloud Platform بر بازار تسلط دارند. پذیرش رایانش ابری هنوز در حال رشد است، زیرا بیشتر و بیشتر مشاغل به راه حل ابری مهاجرت می کنند. اما این دیگر روند فناوری نوظهوری نیست. رایانش لبه این طور است.
 
با افزایش روزافزون کمیت داده های سازمان ها، آنها در برخی موارد به کاستی های رایانش ابری پی برده اند. محاسبات اج طراحی شده است تا به حل برخی از این مشکلات به عنوان راهی برای دور زدن تأخیر ناشی از محاسبات ابری و رساندن داده ها به مرکز داده برای پردازش کمک کند. این می تواند، اگر بخواهید، "در لبه"، نزدیک تر از جایی که محاسبات باید اتفاق بیفتد، وجود داشته باشد. به همین دلیل، از محاسبات لبه می توان برای پردازش داده های حساس به زمان در مکان های از راه دور با اتصال محدود یا بدون اتصال به یک مکان متمرکز استفاده کرد. در چنین شرایطی، محاسبات لبه می تواند مانند مرکز داده کوچک عمل کند.
 
با افزایش استفاده از دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT) ، محاسبه اج افزایش می یابد. پیش بینی می شود تا سال 2022 بازار جهانی محاسبات به 6.72 میلیارد دلار برسد. و این روند فناوری جدید فقط برای رشد است و نه چیزی کمتر، و ایجاد مشاغل مختلف، در درجه اول برای مهندسان نرم افزار.
 
ادامه دادن در خط رایانش ابری (شامل اج عصر جدید و محاسبه کوانتومی) به شما در مشاغل شگفت انگیزی کمک می کند مانند:
 
* مهندس قابلیت اطمینان ابر
* مهندس زیرساخت ابر
* معمار ابر و معمار امنیت
* مهندس ابر  DevOps (DevOps  مجموعه ای از شیوه ها است که ترکیبی از توسعه نرم افزار و عملیات فناوری اطلاعات است. هدف آن کوتاه کردن چرخه عمر توسعه سیستم ها و فراهم آوردن تحویل مداوم با کیفیت نرم افزاری بالا است.)
 
توجه: محاسبه لبه با رایانش ابری متفاوت است. با این حال، این کاری پر سر و صدا در روندهای جدید فناوری است.
برنامه تحصیلات تکمیلی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
 

محاسبات کوانتومی

روند فناوری قابل توجه بعدی محاسبه کوانتومی است که نوعی محاسبه است که از پدیده های کوانتومی مانند برهم نهی و درهم تنیدگی کوانتومی بهره می برد. این روند شگفت انگیز فناوری همچنین در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ایجاد واکسن های احتمالی جدید نقش دارد، زیرا می تواند به راحتی پرس و جو، نظارت، تجزیه و تحلیل و عمل بر داده ها را بدون در نظر گرفتن منبع انجام دهد. زمینه دیگری که در آن محاسبات کوانتومی کاربرد می یابد برنامه هایی در زمینه بانکداری و امور مالی، برای مدیریت ریسک اعتبار، و برای معاملات با فرکانس بالا و کشف تقلب است.
 
رایانه های کوانتومی در حال حاضر چندین برابر سریع تر از رایانه های معمولی هستند و مارک های بزرگی مانند Splunk ، Honeywell ، Microsoft ، AWS ، Google  و بسیاری دیگر در حال حاضر در ایجاد نوآوری در زمینه محاسبات کوانتومی نقش دارند. پیش بینی می شود درآمدهای بازار محاسبات کوانتومی جهانی تا سال 2029 از 2.5 میلیارد دلار فراتر رود. و برای اثرگذاری در این فناوری جدید، باید در زمینه مکانیک کوانتومی، جبر خطی، احتمال، نظریه اطلاعات و یادگیری ماشین تجربه داشته باشید.
 

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

روند فناوری استثنایی بعدی - واقعیت مجازی (VR) (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (AR) (Augmented Reality) و واقعیت گسترده (ER) (Extended Reality) است. VR کاربر را در یک محیط غوطه ور می کند در حالی که AR محیط او را تقویت می کند. اگرچه تا کنون این روند فناوری عمدتا برای بازی استفاده می شده است، اما برای آموزش نیز مورد استفاده قرار گرفته است، مانندVirtualShip ، یک نرم افزار شبیه سازی که برای آموزش ناخدایان نیروی دریایی، ارتش و گارد ساحلی ایالات متحده استفاده می شود.
 
تا پایان سال 2021، می توان انتظار داشت که این اشکال از فناوری ها بیشتر در زندگی ما ادغام شوند. معمولاً همزمان با برخی از فناوری های جدید دیگری که در این لیست ذکر کردیم، AR  و VR پتانسیل عظیمی در آموزش، سرگرمی، تعلیم و تربیت، بازاریابی و حتی توانبخشی پس از آسیب دارند. هر دو آنها می توانند برای آموزش پزشکان برای انجام جراحی، ارائه تجربه عمیق به بازدیدکنندگان موزه، افزایش پارک های موضوعی یا حتی افزایش بازاریابی استفاده شوند.
 
یک واقعیت سرگرم کننده: 14 میلیون دستگاه AR و VR در سال 2019 فروخته شد. انتظار می رود بازار جهانی AR و VR تا سال 2022 به 209.2 میلیارد دلار برسد و این به تنهایی فرصت های بیشتری را در تکنولوژی روز ایجاد کند و از متخصصان بیشتری که آماده این زمینه تغییر بازی هستند استقبال کند.
 
در حالی که برخی از کارفرمایان ممکن است به دنبال یک اپتیک به عنوان یک مجموعه مهارت باشند، توجه داشته باشید که شروع به کار در VR به دانش تخصصی زیادی احتیاج ندارد-مهارت های اساسیِ برنامه نویسی و ذهنیت آینده نگر می تواند شغلی را در این زمینه ایجاد کند. و این یکی دیگر از دلایلی است که چرا این روند فناوری جدید باید در لیست مراقبت های شما قرار گیرد!
 

بلاک چین

اگرچه اکثر مردم به فناوری بلاک چین در ارتباط با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین فکر می کنند، اما بلاک چین امنیتی را ارائه می دهد که از بسیاری جهات دیگر مفید است. به زبان ساده، بلاک چین را می توان به عنوان داده هایی توصیف کرد که فقط می توانید به آنها اضافه کنید، نه این که آنها را حذف کنید یا تغییر دهید. بنابراین "زنجیره" نامیده می شود زیرا شما زنجیره ای از داده ها را ایجاد می کنید. عدم امکان تغییر بلوک های قبلی چیزی است که آن را بسیار امن می کند. علاوه بر این، بلاک چین ها بر اساس اجماع عمل می کنند، بنابراین هیچ کس نمی تواند کنترل داده ها را در دست بگیرد. با بلاک چین، شما نیازی به شخص ثالث معتبر برای نظارت یا تأیید تراکنش ها ندارید.
 
چندین صنعت، درگیر و در حال پیاده سازی بلاک چین هستند و با افزایش استفاده از فناوری بلاک چین، تقاضا برای متخصصان ماهر نیز افزایش می یابد. یک توسعه دهنده بلاک چین، متخصص در توسعه و پیاده سازی معماری و راه حل ها با استفاده از فناوری بلاک چین است.
RPA استفاده از نرم افزار برای خودکارسازی فرایندهای تجاری مانند تفسیر برنامه ها، پردازش معاملات، پرداختن به داده ها و حتی پاسخ دادن به ایمیل هاست. RPA وظایفی تکراری را انجام می دهد که مردم قبلاً خود انجام می دادند. اگر شیفته بلاک چین و برنامه های کاربردی آن هستید و می خواهید حرفه خود را در این فناوری پرطرفدار تعریف کنید، این زمان مناسبی برای شروع است. برای ورود به بلاک چین، باید تجربه عملی زبان های برنامه نویسی، اصول اولیهOOPS ، پایگاه داده های مسطح و ارتباطی، ساختار داده ها، توسعه برنامه های وب و شبکه را داشته باشید.
 
تسلط بر بلاک چین می تواند به شما در افزایش مقیاس در زمینه ها و صنایع مختلف کمک کند:
 
* تحلیلگر ریسک
* معمار فناوری
* مدیر انجمن Crypto
* مهندس  Front End
 

اینترنت اشیاء (IoT)

یکی دیگر از روندهای امیدوارکننده فناوری جدید، اینترنت اشیاء است. بسیاری از "شیء ها" در حال حاضر با اتصال WiFi ساخته می شوند، به این معنی که می توان آنها را به اینترنت متصل کرد - و به یکدیگر. بنابراین، اینترنت اشیاء یا IoT موجود می شود. اینترنت اشیاء، آینده است و تاکنون دستگاه ها، لوازم خانگی، ماشین ها و موارد دیگر را قادر کرده است که به اینترنت متصل شده و داده ها را مبادله کنند.
 
به عنوان مصرف کننده، ما در حال حاضر از IoT استفاده می کنیم و از آن بهره می بریم. اگر هنگام رفتن به محل کار، قفل کردن در را فراموش کرده باشیم می توانیم از راه دور این کار را انجام دهیم یا حتی وقتی در حال آمدن به خانه از سر کار هستیم اجاق گاز را روشن کنیم، و همه این ها می تواند در حالی باشد که پیگیر تندرستی خود بر روی فیت بیت هایمان (Fitbits) هستیم.  با این حال، کسب و کارها نیز در حال حاضر و در آینده از این ناحیه نزدیک سود زیادی دارند. با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، اینترنت اشیاء می تواند ایمنی، کارایی و تصمیم گیری بهتری را برای مشاغل ایجاد کند. این می تواند تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده، سرعت بخشیدن به مراقبت های پزشکی، بهبود خدمات به مشتریان و ارائه مزایایی را که ما حتی تصور نمی کنیم، ارائه دهد.
 
و ما در مراحل ابتدایی این روند فناوری جدید هستیم: پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2030 حدود 50 میلیارد از این دستگاه های اینترنت اشیاء در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند و یک شبکه عظیم از دستگاه های به هم پیوسته ایجاد می کنند که همه چیز را از گوشی های هوشمند گرفته تا لوازم آشپزخانه شامل می شود. پیش بینی می شود هزینه جهانی اینترنت اشیاء (IoT) در سال 2022 به 1.1 تریلیون دلار برسد. انتظار می رود فناوری های جدیدی مانند 5G در سال های آینده رشد این بازار را افزایش دهند.
 با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، اینترنت اشیاء می تواند ایمنی، کارایی و تصمیم گیری بهتری را برای مشاغل ایجاد کند. این می تواند تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده، سرعت بخشیدن به مراقبت های پزشکی، بهبود خدمات به مشتریان و ارائه مزایایی را که ما حتی تصور نمی کنیم، ارائه دهد.و اگر می خواهید قدم در راه این فناوری رایج بگذارید، باید در مورد امنیت اطلاعات، هوش مصنوعی و اصول یادگیری ماشین، شبکه، رابط سخت افزاری، تجزیه و تحلیل داده ها، اتوماسیون، و درک سیستم های جاسازی شده، اطلاعات کسب کنید و باید دارای دانش دستگاه و طراحی باشید.
 
منبع: نیکیتا دوگال، simplilearn
نسخه چاپی