دستور پخت کوکی نشاسته ای در خانه

مواد لازم کوکی نشاسته ای

کره نرم۱۲۵ گرم

روغن مایع۱ استکان چایخوری

تخم مرغ۲ عدد

پودر قند۱ پیمانه

بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری

وانیل نوک قاشق چایخوری

نشاسته ذرت۴۰۰ گرم

آرد۱ قاشق چایخوری

شکلات تخته ای۶۰ گرم
 

طرز تهیه کوکی نشاسته ای

 
مرحله اول
برای تهیه کوکی نشاسته ای خوشمزه ابتدا کره را به همراه روغن، تخم مرغ، بکنیگ پودر، وانیل و پودر قند داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن برقی به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند.
 
مرحله دوم
پس از اینکه مواد یکدست شدند، نشاسته ذرت را کم کم به کاسه اضافه کرده و با دیگر مواد مخلوط می کنیم. پس از اینکه نشاسته با دیگر مواد یکدست شد، آرد را پس از الک کردن، کم کم اضافه کرده و با خمیر مخلوط می کنیم.
 
مرحله سوم
توجه داشته باشید که در پایان باید خمیری نرم و یکدست داشته باشیم که به دست نچسبد. اگر بیش از حد آرد اضافه کنیم خمیر سنگین و خشک می شود. در ادامه فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.
 
مرحله چهارم
در این مرحله سینی فر را خارج می کنیم و آنرا با کاغذ روغنی به طور کامل پوشش می دهیم. در ادامه به اندازه یک گردوی بزرگ از خمیر بر میداریم و با دست آنرا به صورت گرد شکل می دهیم، سپس آنرا کمی فشار می دهیم و در سینی فر قرار می دهیم.
 
مرحله پنجم
به همین ترتیب تمام خمیر را آماده می کنیم و در سینی فر می چینیم. در ادامه سینی فر را در طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند، سپس از فر خارج کرده و اجازه می دهیم خنک شوند.
 
مرحله ششم
در همین حین شکلات تخته ای را درون یک کاسه می ریزیم و به روش بن ماری ذوب می کنیم، سپس درون قیف می ریزیم. حالا روی شیرینی ها را با شکلات تزیین می کنیم و اجازه می دهیم شکلات سفت شود. در پایان شیرینی ها را در ظرف می چینیم. 1

دستور پخت کوکی نشاسته ای در خانه
 

ترفند های پخت شیرینی خانگی

فر را قبل از استفاده حتما روشن کنید(معمولا 30دقیقه ).

قالبی که برای پخت شیرینی استفاده می کنید باید قبل از استفاده چرب کنید.

اگر به دنبال پف زیاد برای شیرینی و کیک هستید سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید و سفیده را به خوبی بزنید.

مواد اولیه را به مدت نیم ساعت در دمای محیط نگهداری کنید.

در اندازه گیری مقدار اولیه مواد سختگیری زیادی داشته باشید چون نباید اندازه مواد اولیه کم و زیاد شود.

شیرینی هایی که بافت نرمی دارد درون ظرفی که درب آن پوشیده است و هوا داخل آن نمی رود بگذارید تا خشک نشود.

شیرینی ها خشک را درون ظرفی که هوا در آن نفوذ می کند قرار دهید برعکس شیرینی های نرم.

وقتی شیرینی های خشک را از فر خارج کردید اجازه دهید سرد شود و سپس آن را از قالب مخصوص خود خارج کنید.

از مواد اولیه سالم و تازه استفاده کنید(مخصوصا بکینگ پودر و جوش شیرین).

توجه داشته باشد که مواد را نباید زیاد مخلوط کنید چون باعث چسبندگی زیاد مواد اولیه می شود.

باید دمای فر خود را بدست بیاورید به این کار به اصطلاح کالیبره کردن فر می گویند چون ممکن است شما دمای فر را 180 درجه گذاشته باشید ولی دمای واقعی فر 170 یا 190 درجه باشد و این باعث می شود شیرینی شما خراب شود.

برای اینکه انتهای شیرینی ها نسوزد از قالب های رنگ روشن استفاده کنید چون قالب های رنگ تیره حرارت بیشتری به نسبت بقیه قالب ها جذب می کند.

به هیچ عنوان قبل از پف کردن شیرینی و کیک درب فر را باز نکنید این کار باعث خراب شدن شیرینی می شود.

اگر میزان شیرینی که می خواهید تهیه کنید زیاد است از فر با دمای متوسط استفاده کنید و مدت پخت را بالا ببرید ولی اگر می خواهید شیرینی های ریزی مانند شیرینی نخودچی بپزید می توانید دمای فر را زیاد کنید.

اگر قسمت رویه شیرینی بپزد و داخل آن خمیر بماند این به دلیل دمای زیاد فر است و شما می توانید با فویل پیچ کردن شیرینی ها آن را دوباره درون فر قرار دهید.

زمانی که شیرینی خشک  مخصوص عید را می پزید کره را جایگزین روغن قنادی نکنید چون تردی شیرینی را از بین می برد.

برای تهیه شیرینی خشک وقتی در دستور تهیه دمای 180 درجه ذکر شده است شما وقتی از فر گازی استفاده میکنید نیازی به تغییر این دما ندارید ولی اگر از فر برقی استفاده می کنید باید دمای فر را روی 170 درجه تنظیم کنید و اگر از فر برقی دارای فن گردش هوا استفاده می کنید باید دمای فر را روی 160 درجه تنظیم کنید.

در تهیه شیرینی خشک وقتی مواد را آماده کردید قبل از پخت به آن استراحت دهید این کار باعث می شود مواد شیرینی به خوبی ترکیب شوند و در موقع پخت عملکرد بهتری داشته باشند.

وقتی شروع به پخت شیرینی و کیک با یک دستور تهیه خاص می کنید ابتدا از اول تا آخر دستور تهیه را بخوانید و نکات ذکر شده در آن را به خوبی در ذهن بسپارید یا یادداشت کنید.

بهتر است از پودر شکر استفاده کنید و اگر نبود می توانید از شکر دانه ریز استفاده کنید. 2

دستور پخت کوکی نشاسته ای در خانه
 

خواص نشاسته

 
۱. کنترل قند خون
مقاومت به انسولین و افزایش سطح قند خون می‌تواند منجر به سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲ شود. نشاسته مقاوم (نشاسته‌ای که در مقابل هضم و جذب مقاوم است) با کاهش مقاومت به انسولین، کاهش هضم و جذب کربوهیدرات و فعال کردن ژن‌های سنتز گلوکوژن (این ژن‌ها باعث ذخیره بیشتر کربوهیدرات عضلات و کبد می‌شود) منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود. یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم نشاسته در روز در طی چهار هفته باعث بهبود مقاومت به انسولین شد.
 
۲. کاهش کلسترول
نشاسته کلسترول بد LDL را کاهش و کلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهد. با کاهش کلسترول خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت کاهش می‌یابد.
 
۳. کنترل وزن
استفاده از مواد غذایی فیبر دار در رژیم غذایی با ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها منجر به کاهش وزن می‌شود. نشاسته مقاوم در مقایسه با فیبر سیری بیشتری ایجاد می‌کند و باعث کاهش مصرف مواد غذایی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.
 
۴. سلامت دستگاه گوارش
باکتری‌های بد روده سلول‌های روده بزرگ را از بین می‌برند. یکی از خواص نشاسته کاهش این باکتری‌ها است. همچنین با افزایش باکتری‌های خوب در روده بزرگ، افزایش اسیدیته روده، بهبود عملکرد سیستم ایمنی به سلامت روده و دستگاه گوارش کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
 
۵. درمان اسهال
افزایش باکتری‌های مضر روده باعث اسهال عفونی می‌شود. نشاسته با کاهش این باکتری‌ها دردرمان اسهال موثر است. برای رفع اسهال پودر نشاسته را با یک قاشق روغن بادام و نبات جوشانده و مصرف کنید.
 
۶. خواص نشاسته برای پوست
ماسک نشاسته به دلیل خاصیت چسبندگی باعث تمیزی پوست و لایه برداری سطحی آن می‌شود. نشاسته چربی پوست را از بین می‌برد و به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند. این ماده به دلیل خاصیت تسکین دهندگی و ترمیمی برای درد آبله مرغان و سوختگی استفاده می‌شود. برای تهیه ماسک نشاسته می‌تواند به یکی از دو روش زیر عمل کنید.

ماسک نشاسته و سفیده تخم مرغ: ابتدا یک عدد سفیده تخم مرغ را هم زده تا پف کند، سپس یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق مرباخوری نشاسته به آن اضافه کنید. ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. استفاده ۲ تا ۳ بار از این ماسک در هفته به درمان آکنه و روش شدن پوست کمک می‌کند.

ماسک نشاسته و ماست: ۲ قاشق غذاخوری نشاسته را با ماست کم چرب مخلوط کنید و در صورتیکه پوست شما چرب است چند قطره آبلیمو یا پرتقال به آن اضافه کنید. این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس بشویید. از این ماسک ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کنید. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.namnak.com
3.www.rasekhoon.net
نسخه چاپی