دستور پخت شیرینی کنجدی موکا

مواد لازم شیرینی کنجدی موکا

آرد سفید ۱ پیمانه + ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
شکر دانه ریز ½پیمانه منهای یک قاشق چایخوری
تخم مرغ ۲ عدد متوسط
روغن مایع ۵۰ گرم
وانیل یا هر اسانس طعم دهنده 1/4قاشق چایخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
نسکافه ۲ قاشق چایخوری
کنجد به مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی کنجدی موکا

 
مرحله اول
برای تهیه شیرینی کنجدی موکا ابتدا تخم مرغ را به همراه وانیل، شکر و روغن داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با قاشق با هم مخلوط می کنیم تا شکر درون مواد حل شود. در ادامه پودر کاکائو و نسکافه را الک می کنیم.
 
مرحله دوم
در این مرحله پودر کاکائو و نسکافه را به مواد درون کاسه اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

حالا آرد را با بکینگ پودر ترکیب می کنیم، سپس روی مواد الک کرده و مخلوط می کنیم تا مایه شیرینی یکدست شود.
 
مرحله سوم
توجه داشته باشید که مایه این شیرینی بسیار چسبناک است و نباید آرد بیشتری به آن اضافه کنیم. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک تا دو ساعت درون فریزر قرار می دهیم تا مایه شیرینی استراحت کند.
 
مرحله چهارم
پس از اینکه مایه شیرینی استراحت کرد، آنرا از فریزر خارج می کنیم، سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا به خوبی گرم شود.

در ادامه سینی فر را هم به طور کامل با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.
 
مرحله پنجم
کاغذ روغنی را هم با کمی روغن چرب می کنیم. حالا با قاشق از مایه شیرینی بر می داریم و به سرعت در دستانمان به صورت گلوله شکل می دهیم، سپس در کنجد می غلطانیم و روی کاغذ روغنی درون سینی فر می چینیم.
 
مرحله ششم
توجه داشته باشید که این خمیر باید به سرعت شکل داده شود، وگرنه شل می شود.

هر جا خمیر شل شد، باید دوباره آنرا در فریزر قرار دهیم تا خودش را بگیرد.

پس از اینکه تمام شیرینی ها آماده شدند، سینی فر را درون فر قرار می دهیم.
 
مرحله هفتم
برای پخت این شیرینی خوشمزه حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه زمان کافی است. پس از اینکه شیرینی ها را از فر خارج کردیم، صبر می کنیم تا خنک شوند، سپس درون ظرف دلخواه می چینیم و با شکر دانه درشت یا پودر قند تزیین می کنیم. 1

دستور پخت شیرینی کنجدی موکا
 

ترفند های پخت شیرینی خانگی

فر را قبل از استفاده حتما روشن کنید(معمولا 30دقیقه ).

قالبی که برای پخت شیرینی استفاده می کنید باید قبل از استفاده چرب کنید.

اگر به دنبال پف زیاد برای شیرینی و کیک هستید سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید و سفیده را به خوبی بزنید.

مواد اولیه را به مدت نیم ساعت در دمای محیط نگهداری کنید.

در اندازه گیری مقدار اولیه مواد سختگیری زیادی داشته باشید چون نباید اندازه مواد اولیه کم و زیاد شود.

شیرینی هایی که بافت نرمی دارد درون ظرفی که درب آن پوشیده است و هوا داخل آن نمی رود بگذارید تا خشک نشود.

شیرینی ها خشک را درون ظرفی که هوا در آن نفوذ می کند قرار دهید برعکس شیرینی های نرم.

وقتی شیرینی های خشک را از فر خارج کردید اجازه دهید سرد شود و سپس آن را از قالب مخصوص خود خارج کنید.

از مواد اولیه سالم و تازه استفاده کنید(مخصوصا بکینگ پودر و جوش شیرین).

توجه داشته باشد که مواد را نباید زیاد مخلوط کنید چون باعث چسبندگی زیاد مواد اولیه می شود.

باید دمای فر خود را بدست بیاورید به این کار به اصطلاح کالیبره کردن فر می گویند چون ممکن است شما دمای فر را 180 درجه گذاشته باشید ولی دمای واقعی فر 170 یا 190 درجه باشد و این باعث می شود شیرینی شما خراب شود.

برای اینکه انتهای شیرینی ها نسوزد از قالب های رنگ روشن استفاده کنید چون قالب های رنگ تیره حرارت بیشتری به نسبت بقیه قالب ها جذب می کند.

به هیچ عنوان قبل از پف کردن شیرینی و کیک درب فر را باز نکنید این کار باعث خراب شدن شیرینی می شود.

اگر میزان شیرینی که می خواهید تهیه کنید زیاد است از فر با دمای متوسط استفاده کنید و مدت پخت را بالا ببرید ولی اگر می خواهید شیرینی های ریزی مانند شیرینی نخودچی بپزید می توانید دمای فر را زیاد کنید.

اگر قسمت رویه شیرینی بپزد و داخل آن خمیر بماند این به دلیل دمای زیاد فر است و شما می توانید با فویل پیچ کردن شیرینی ها آن را دوباره درون فر قرار دهید.

زمانی که شیرینی خشک  مخصوص عید را می پزید کره را جایگزین روغن قنادی نکنید چون تردی شیرینی را از بین می برد.

برای تهیه شیرینی خشک وقتی در دستور تهیه دمای 180 درجه ذکر شده است شما وقتی از فر گازی استفاده میکنید نیازی به تغییر این دما ندارید ولی اگر از فر برقی استفاده می کنید باید دمای فر را روی 170 درجه تنظیم کنید و اگر از فر برقی دارای فن گردش هوا استفاده می کنید باید دمای فر را روی 160 درجه تنظیم کنید.

در تهیه شیرینی خشک وقتی مواد را آماده کردید قبل از پخت به آن استراحت دهید این کار باعث می شود مواد شیرینی به خوبی ترکیب شوند و در موقع پخت عملکرد بهتری داشته باشند.

وقتی شروع به پخت شیرینی و کیک با یک دستور تهیه خاص می کنید ابتدا از اول تا آخر دستور تهیه را بخوانید و نکات ذکر شده در آن را به خوبی در ذهن بسپارید یا یادداشت کنید.

بهتر است از پودر شکر استفاده کنید و اگر نبود می توانید از شکر دانه ریز استفاده کنید. 2

دستور پخت شیرینی کنجدی موکا
 

خواص کنجد


1. سرشار از فیتواسترول‌های کاهنده‌ی کلسترول
مطالعات جدیدی که روی فیتونوترینت‌‌های موجود در دانه‌های کنجد، مخصوصا اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها صورت گرفته است، نشان می‌دهد که دانه‌ها و روغن کنجد، دارای عملکرد فیتواستروژنی هستند و تا حدود بسیار زیادی می‌توانند کلسترول را کاهش بدهند.

دانه‌های کنجد تقریبا در میان تمام مغزها، دانه‌ها، حبوبات و غلات، بیشترین فیتواسترول‌های کاهنده‌ی کلسترول را دارند.

فیتواسترول‌ها، ترکیباتی هستند که از نظر ساختاری به کلسترول شباهت دارند.

آنها در سیستم گوارش، جای کلسترول را می‌گیرند و به این ترتیب جذب کلسترول در روده‌ها را کاهش می‌دهند.

برخی پژوهش‌ها نشان داده است که در بین ۲۷ نوع مغز و دانه‌‌ی مختلف، دانه‌های کنجد (همراه با آرد مغز گندم)، بیشترین فیتواسترول را دارند.
 
۲. محافظت از سلامت قلب
تحقیقات نشان داده است که لیگنان‌ها به بهبود وضعیت چربی‌ها کمک می‌کنند و در تنظیم کلسترول و فشار خون مؤثرند.

لیگنان‌ها سِرم خون و سطح کلسترول کبد را پایین می‌آورند و به‌طور طبیعی باعث کاهش کلسترول می‌شوند، به همین دلیل گاهی پژوهشگران مواد شیمیایی موجود در دانه‌های کنجد را «عامل هیپوکلسترولُمی» می‌دانند.

مشخص شده است که مصرف پنجاه گرم پودر دانه‌های کنجد به‌مدت پنج هفته، تأثیرات مثبتی روی سطح کلی کلسترول، کلسترول LDL، نسبت LDL به HDL و وضعیت آنتی‌اکسیدانی دارد.
 
۳. بهبود فشار خون
روغن کنجد را یک ضد فشار خون قوی می‌دانند چون می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

در سال ۲۰۰۶ پژوهشی به‌منظور بررسی تأثیر مصرف روغن کنجد انجام و مشخص شد که کنجد یک خوراکی طبیعی و بسیار مفید است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.

محققان بعد از پیگیری نشانه‌های مختلف در ۳۲ بیمار مبتلا به فشار خون که در سنین ۳۵ تا ۶۰ سال قرار داشتند و روغن کنجد را به‌عنوان تنها روغن خوراکی مصرفی‌شان به‌مدت ۴۵ روز استفاده کرده بودند، دریافتند روغن کنجد در کاهش فشار خون، کاهش پراکسیددار شدن لیپید و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی در بیشتر این بیماران مؤثر بوده است.

۴. تنظیم هورمون‌ها
پژوهش‌ها نشان می‌دهند کنجد می‌تواند روی تولید هورمون‌های جنسی تأثیر مثبتی بگذارد چون موجب سوخت‌وساز بهتر اسیدهای چرب خصوصا در خانم‌های یائسه می‌شود.

مطالعه‌ای که نتایج آن در «The Journal of Nutrition» منتشر شده است، نشان می‌دهد هضم کنجد تأثیر مثبتی بر چربی‌های خون و وضعیت آنتی‌اکسیدانی در زنان بزرگسال دارد که درنهایت هورمون‌های جنسی را تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهد.

سسامین که یکی از لیگنان‌های کنجد است، توسط میکروفلورای روده‌ای به انترولاکتون تبدیل می‌شود که یک ترکیب فیتواستروژنی با عملکرد شِبه استروژنی بالاست. علاوه بر این، سسامین منجر به فعالیت متابولیسمی داخل روده‌ای می‌شود که مشابه همین عملکرد در لیگنان‌های تخم کتان هم یافت شده است.

در این تحقیقات ۲۶ خانم یائسه طی یک دوره‌ی پنج هفته‌ای، روزانه ۵۰ گرم پودر دانه‌ی کنجد مصرف کردند و تأثیر کنجد روی هورمون‌های جنسی، میزان اکسیداسیون و چربی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

پس از ۵ هفته، بهبودهایی در پیوندهای هورمون‌های جنسی سِرم در آنها مشاهده شد و همچنین سطح کلی‌ کلسترول‌شان کاهش و وضعیت آنتی‌اکسیدانی‌شان هم بهتر شده بود. دانه‌های کنجد به‌دلیل غنی بودن از مواد مغذی مهم، پروتئین و چربی‌ها، برای بارداری سالم نیز یک غذای فوق‌العاده محسوب می‌شوند.
 
۵. مبارزه با سرطان
دانه‌های کنجد همچون تخم کتان، سرشار از لیگنان پستانداران هستند. لیگنان‌های پستانداران که به آنها انترولاکتون و انترودیول می‌گویند توسط میکروفلورا در روده‌ی بزرگ تولید می‌شوند.

تحقیقات جدید نشان داده است که این لیگنان‌ها دارای خواص ضدسرطانی هستند و می‌توانند از سرطان روده بزرگ و سرطان سینه پیشگیری کنند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط دپارتمان علوم غذایی در دانشگاه تورنتو (Toronto) صورت گرفت، تأثیر مصرف ۲۵ گرم دانه‌های سبوسدار کتان و کنجد را در زنان یائسه که در سلامت کامل بودند، طی یک دوره‌ی چهار هفته‌ای مورد بررسی قرار داد.

نتایج تست ادرار نشان داد زنانی که این دانه‌ها را مصرف کرده بودند، میزان لیگنان‌های پستانداران‌ در بدن‌ آنها افزایش یافته بود.

با توجه به این نتایج، معلوم می‌شود هر دوی این دانه‌ها توسط میکروفلورا در روده‌ی بزرگ، به‌طور مؤثر به انترولاکتون و انترودیول تبدیل شده‌اند و می‌توانند از اکسیداسیون و ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ پیشگیری کنند.

تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت و نتایج آن در نشریه‌ی (The Journal of Nutrition) منتشر شد نیز نشان می‌دهد لیگنان‌های غذایی می‌توانند به‌عنوان درمان طبیعی سرطان عمل کنند و با تضعیف تومور، احتمال سرطان سینه را کاهش بدهند. ۶۸۳ زن مبتلا به سرطان سینه و ۶۱۱ زن سالم که سرطان سینه نداشتند، لیگنان‌های خاصی مصرف کردند و پس از بررسی وضعیت آنها، مشخص شد زنانی که لیگنان‌های بیشتری مصرف کرده بودند، ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی