دستور پخت نان شیر زعفرانی

مواد لازم نان شیر زعفرانی

آرد سفید۴۲۰ گرم

شکر۶۰ گرم

تخم مرغ۱ عدد

پودر شیر خشک۱۰ گرم

نمک۷ گرم

زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری غلیظ

پودر مایه خمیر۸ گرم

کره۴۰ گرم

شیر۱۲۰ گرم

آرد۳۵ گرم

آب۱۵۰ گرم
 

دستور پخت نان شیر زعفرانی

 
مرحله اول
برای تهیه نان شیر زعفرانی خوشمزه ابتدا برای تهیه استارتر نان ۱۵۰ گرم آب و ۳۵ آرد را با هم ترکیب می کنیم و داخل یک کاسه فلزی روی حرارت ملایم قرار می دهیم و آنرا هر چند لحظه یک بار هم می زنیم تا غلظتی شبیه فرنی پیدا کند.
 
مرحله دوم
پس از اینکه استارتر آماده شد، آنرا کنار می گذاریم تا با دمای محیط یکسان شود. در ادامه آرد سفید را به همراه شکر، خمیر ماهی فوری، نمک و شیر خشک با هم ترکیب می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

دستور پخت نان شیر زعفرانی
 
مرحله سوم
در این مرحله تخم مرغ را به همراه استارتر که کاملا خنک شده است به کاسه اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم، سپس شیر و زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیری یکدست به دست بیاید.
 
مرحله چهارم
پس از اینکه خمیر جمع شد، کره هم دمای محیط را به خمیر اضافه می کنیم و چند دقیقه خمیر را ورز می دهیم تا کاملا نرم و لطیف شود.

در ادامه یک کاسه بزرگ را با روغن کمی چرب می کنیم و خمیر را درون کاسه قرار می دهیم.

مرحله پنجم
در این مرحله کاسه حاوی خمیر را به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر حجمش زیاد شود.

پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی اش گرفته شود.
 
مرحله ششم
در این مرحله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس یک قالب مناسب را با روغن جدا کننده کیک یا کاغذ روغنی پوشش می دهیم و خمیر را داخل قالب قرار می دهیم، سپس روی خمیر را با پارچه می پوشانیم.
 
مرحله هفتم
حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه دیگر استراحت کند و مجددا حجمش زیاد شود.

پس از استراحت دوم خمیر، روی انرا با زرده تخم مرغ رومال می کنیم و به سلیقه خود مقداری کنجد یا تخمه آفتابگردان روی نان می ریزیم.
 
مرحله هشتم
در این مرحله قالب حاوی خمیر را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل طبقه وسط فر قرار می دهیم تا نان آماده شود.

پس از اینکه نان اماده شد چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی نان رنگ بگیردف سپس از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود. 1

دستور پخت نان شیر زعفرانی
 

مواد لازم در تهیه نوشیدنی مغذی شیر زعفرانی

شیر ۱ لیوان

زعفران دم کرده ۱/۴ قاشق چای خوری

شکر ۱ پیمانه

عسل ۱ قاشق مربا خوری
 

طرز تهیه

 
مرحله اول
ابتدا در زعفران سابیده شده مقداری آب جوش ریخته ومیگذاریم ده دقیقه دم بکشد.

مرحله دوم
شیر رادر شیر داغ کن ریخته و روی حرارت ملایم قرارمیدهیم و شکر رابه آن اضافه میکنیم وهم میزنیم تا شکر حل شود و وقتی به جوش آمد به صورتی که روی شیر نبندد آن را از روی حرارت برداشته.

مرحله سوم
شیر را در لیوان ریخته و عسل و زعفران رابه آن اضافه میکنیم. 2

دستور پخت نان شیر زعفرانی
 

خواص زعفران


تقویت خلق و خو
زعفران به دلیل ترکیبات فعالش که اثرات زیادی در سیستم غدد درون ریز ما دارد، بسیار شناخته شده است.

با خاصیت اعجاب برانگیز، این ادویه با تاثیر بسیار مفید در تحریک ترشح هورمون‌ های خاصی که باعث خوشحالی ما می‌شود باعث بهبود روحیه کلی ما خواهد شد.
 
عملکرد سالم اعصاب
عملکرد‌های سالم عصبی توسط بدن شما بسیار مورد نیاز است. اگر عملکرد عصبی سالم داشته باشید، از بسیاری از بیماری‌های ناشی از عملکرد ضعیف سیستم عصبی مانند مشکلات کنترل مثانه، از بین رفتن عملکرد عضلات و ... جلوگیری می‌شود. مصرف زعفران باعث بهبود سلامت عصبی شما می‌شود.

دلیل این امر این است که این ادویه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B، به خصوص ویتامین B۶ است. ویتامین B۶ به سیستم عصبی ما کمک می‌کند تا عملکرد یکنواختی داشته باشد. بنابراین، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که ناشی از عملکرد ضعیف عصبی هستند، کاهش می‌یابد.
 
بهبود گردش خون
اگر می‌خواهید سلامت متابولیسم خود را حفظ نموده یا بهبود ببخشید، مصرف زعفران ایده خوبی خواهد بود.

زعفران برای بهبود گردش خون در بدن بسیار ضروری است. بنابراین، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و درمان اختلالات کلیه، مثانه و کبد می‌شود.

ارتقای عملکرد سلول
زعفران حاوی مواد مغذی زیادی است که بر روی عملکرد‌های مختلف از جمله عملکرد سلول شما تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم برای تحریک رشد سلول و ترمیم آسیب‌های اطراف بافت‌ها بسیار مفید هستند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که زعفران برای ترمیم عملکرد سلولی بدن شما واقعاً مفید است.
 
بهبود دستگاه گوارش
به عنوان یک منبع گیاهی، جای تعجب نیست که زعفران برای بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید باشد.

به طور خاص، زعفران به دلیل وجود ترکیبات مختلفی که به عنوان ضد اختلال عمل می‌کند، برای دستگاه گوارش و تحریک هضم بسیار مناسب خواهد بود.
 
درمان سرما خوردگی
زعفران طبیعتی گرم دارد بنابراین می‌توان برای درمان سرماخوردگی از آن استفاده نمود. 3

دستور پخت نان شیر زعفرانی
 

فواید نوشیدن شیر

 
سلامت پوست
شیر به حفظ پوستی لطیف، نرم و درخشان کمک می‌کند. این به لطف ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی است که برای سلامتی پوست ضروری هستند.

البته نمی‌گوییم که شما باید یک وان را با شیر پر کنید و در آن استراحت کنید، اما نوشیدن حداقل دو لیوان شیر در روز این مزیت را برای شما به ارمغان می‌آورد.
 
دندان‌های قوی
شیر بهترین منبع برای کلسیم است و دقیقاً همان چیزی است که دندان‌های شما نیاز دارند. علاوه بر این، شیر به جلوگیری از حفره و پوسیدگی دندان کمک می‌کند. کلسیم تنها با وجود ویتامین D جذب می‌شود؛بنابراین مطمئن شوید که شیری را که می‌نوشید با ویتامین D غنی شده است. 
 
استخوان‌های سالم
درست است که کودکان برای افزایش سلامت استخوان‌ها، باید شیر بنوشند تا رشد مناسب را بهبود بخشند. بزرگسالان نیز می‌توانند با نوشیدن شیر استخوان‌هایشان را تقویت کنند تا به پوکی استخوان مبتلا نشوند. البته دقت کنید که برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز است تا کلسیم موجود در شیر سبب سلامت استخوان‌ها شود.
 
رشد عضلات
شیر به دلیل پروتئین موجود در آن در بهبود رشد عضلات بسیار عالی است. بسیاری از ورزشکاران به دنبال تمرین، شیر می‌نوشند، زیرا این ماده مغذی اساسی باعث بهبودی بدن می‌شود. به علاوه، شیر به جلوگیری از درد عضلات کمک می‌کند و مایعات را که در طی فعالیت بدنی از بین رفته‌اند، دوباره تقویت می‌کند.
 
کاهش وزن
مطالعات ثابت کرده است که زنانی که روزانه شیر می‌نوشند، نسبت به زنانی که شیر نمی‌نوشند، احتمال کاهش وزن بیشتری دارند. اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید، یک لیوان شیر بنوشید. همچنین توصیه می‌شود که هنگام شام یا هنگام خوردن میوه، یک لیوان شیر میل کنید.
 
کاهش استرس
به لطف ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی که در شیر وجود دارد، شیر می‌تواند به عنوان یک مسکن استرس عمل کند. بعد از یک روز طولانی و سخت در محل کار، بنشینید و یک لیوان شیر گرم بنوشید. این به رفع فشار عضلات و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

کاهش علائم قاعدگی زودرس
بسیاری از خانمها از علائم قاعدگی زود رس رنج می‌برند. ثابت شده است که شیر باعث آرامش بدن و کاهش اثرات منفی زنان در چرخه قاعدگی می‌شود. 4

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.iribnews.ir
4.www.mashreghnews.ir
نسخه چاپی