اطلاعاتی در خصوص سرماخوردگی و سرفه نوزاد
از لحظه ای که فرزندتان شروع به معاشرت و بازی با کودکان دیگر نماید، می توانید انتظار داشته باشید که چند مرتبه به سرماخوردگی مبتلا شود.
 
در حالی که انتظار می رود افراد بزرگسال سه تا چهار مرتبه در سال به سرماخوردگی مبتلا شوند، احتمال ابتلاء کوچولویتان به این بیماری به دلیل سیستم ایمنی در حال رشد او حدود 10 مرتبه می باشد.
 

علائم سرماخوردگی

علائمی که عنوان می شود برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان بکار می رود که عموماً گرفتگی بینی یا آبریزش بینی، عطسه، آب آمدن از چشم و اغلب تب خفیف را شامل می شود.
 
سرفه اغلب با سرماخوردگی همراه است به این دلیل که مخاط زیادی در گلو تولید شده که موجب تحریک آن می شود. دو روز اول سرماخوردگی معمولاً بدترین روزها به حساب می آیند و پس از آن فرزندتان باید طی یک هفته به تدریج بهبود یابد.
 
از آنجا که علت بروز سرماخوردگی ویروس می باشد، در نتیجه داروهای آنتی بیوتیک در آن بی اثر می باشند. ویروس سرماخوردگی بسیار مسری است بنابراین از فرزندتان بخواهید درون دستمال کاغذی عطسه کرده و بینی خود را تمیز کند به این دلیل که براحتی می توان دستمال را دور انداخت.
 
از تمام خانواده بخواهید به طور مرتب دستهای خود را بشویند تا از انتشار میکروب جلوگیری شود.
 

درمان خانگی

فرزندتان ممکن است نسبت به روزهای معمول خسته تر به نظر برسد و نیاز به زمان بیشتری برای استراحت در رختخواب یا خوابیدن بر روی کاناپه داشته باشد.
 
محیط اتاق او یعنی مکانی که فرزندتان در آن استراحت می کند را گرم و تا اندازه ای مرطوب نگاه دارید به این دلیل که اگر دچار گرفتگی بینی شده باشد به تنفس بهتر او کمک می کند.
 
سعی کنید یک ظرف آب در کنار رادیاتور قرار دهید تا به مرطوب شدن هوا کمک کند، یا در صورت وجود از دستگاه بخور استفاده کنید.
 
چند قطره روغن ضد احتقان را بر روی یک دستمال بریزید و آن را دور از دسترس کودک اما نزدیک به سر او قرار دهید. این کار به رفع احتقان کمک خواهد کرد. درمان ساده دیگر قطره سالین بینی است که می تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند.
 
می توانید با آموزش کودک و نشان دادن نحوه فین کردن از یک حفره بینی در هر مرتبه، به او در خالی کردن مجاری بینی کمک کنید.
 
فرزندتان ممکن است گرسنه نباشد اما بسیار اهمیت دارد که به طور مرتب مایعات مصرف کند بنابراین مقدار زیادی مایعات مانند آب، شیر یا آب میوه هایی که به خوبی رقیق شده باشند به او بدهید.
 
در صورتی که فرزندتان دارای تب خفیف است داروی پاراستامول یا ایبوپروفن ممکن است احساس بهتری در او ایجاد کند. در هر مرتبه یک نوع دارو به او بدهید و همیشه از دستورالعمل های روی بسته در خصوص میزان مصرف و دفعات صحیح آن پیروی نمایید.
 
توصیه نمی شود به کودکان زیر شش سال داروهای بدون نیاز به نسخه داده شود به این دلیل که در آنها اثر نداشته و می توانند عوارض جانبی در کودک ایجاد نمایند.
 

زمان مراجعه به پزشک عمومی

در صورتی که علائم سرماخوردگی کودک پس از چند روز بجای آنکه رو به بهبودی بروند، شدیدتر و بدتر شوند یا چنانچه تب او بدتر شود و در صورتی که کودک نوپا دچار گوش درد شدید، گلودرد شدید یا مشکلات تنفسی شود باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 
آبریزش بینی گاهی اوقات می تواند اولین علامت ابتلاء کودک به سایر عفونت ها باشد، همچنین اگر فرزندتان حال مساعدی ندارد، خواب آلود است، استفراغ می کند، دچار بثورات یا دانه های پوستی شده است یا علائم غیر معمول دیگر در او بروز کرده است بدون هیچ گونه تأخیر و درنگی به پزشک مراجعه کنید.
 
اطلاعاتی در خصوص سرماخوردگی و سرفه نوزاد


سرفه

سرفه اغلب همرا با سرماخوردگی است. دو نوع سرفه متمایز وجود دارد که سرفه خشک و سرفه ناشی از گرفتگی گلو و سینه یا سرفه خلط دار را شامل می شود.
 
سرفه ناشی از گرفتگی گلو و سینه در اثر تجمع مخاط و خلط ایجاد می شود. سرفه کمک می کند تا خلط ایجاد شده، از ریه ها و مخاط از پشت گلو پاک شوند. سرفه خشک در اثر تحریک گلو ایجاد می شود. این نوع سرفه بدون خلط است به این معنی که منجر به سرفه خلط دار نمی شود.
 

درمان

داروهای سرفه برای کودکان زیر شش سال مناسب نمی باشند. سرفه خشک را می توان با نوشیدن آب گرم و لیمو و عسل برطرف کرد، این مواد به تسکین سرفه کمک می کنند.
 
عسل باید تنها به کودکان بالای 12 ماه داده شود. همیشه پس از مصرف شربت خانگی از کودک بخواهید دندانهایش را تمیز کند.
 
با تنفس در هوای مرطوب و گرم می توان به بند آمدن سرفه های مکرر کمک کرد. حمام کردن یا دوش گرفتن نیز می تواند به فرزند شما کمک کند.
 

زمان مراجعه به پزشک عمومی

در صورتی که فرزندتان دچار سرفه شدید همراه با تب شده است و حال چندان مساعدی ندارد امکان دارد دچار عفوت باکتریایی شده باشد. پزشک او را معاینه کرده و در صورت ابتلاء به عفونت باکتریایی داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی