علل و نحوه درمان یبوست در نوزاد
شگفت انگیز است که والدین می توانند ساعت ها در خصوص محتویات پوشک فرزندشان صحبت کنند. صحبتهایی از جمله آیا به قدر کافی اجابت مزاج دارد؟ فکر نمی کنید دفعات اجابت مزاج او خیلی زیاد است؟ آیا بافت و رنگ آن طبیعی است؟
 
این سؤال برای بعضی از والدین پیش می آید که آیا اشکالی ندارد فرزندشان هر روز اجابت مزاج نداشته باشد اما به طور معمول غذا مصرف کرده و گریه و بی قراری نمی کند؟
 
هیچ تعداد مشخص یا برنامه ای برای اجابت مزاج نوزاد وجود ندارد، درست مانند بزرگسالان الگوی اجابت مزاج نوزادان نیز متفاوت است و بافت و رنگ مدفوع آنها می تواند از یک روز به روز دیگر تغییر کند.
 
بعید است نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دچار یبوست شوند به این دلیل که شیر مادر بسیار آسان تر از شیر خشک هضم می شود. مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند همچنین بسیار نرمتر از نوزادانی است که با استفاده از شیر خشک تغذیه می شوند.
 

چگونه می توانید تشخیص دهید فرزندتان دچار یبوست شده است؟

والدین به مرور زمان تعداد دفعات اجابت مزاج نوزاد خود را پیدا کرده بنابراین چنانچه این الگو تغییر کند معمولاً متوجه آن می شوند.
 
بعضی از نوزادان چندین مرتبه در روز اجابت مزاج می کنند در حالی که بعضی دیگر تنها یک مرتبه در هفته اجابت مزاج دارند. اما عجیب آنکه مشکل تعداد دفعات اجابت مزاج نیست بلکه نوع اجابت مزاج است که مهم می باشد.
 
نوزادی که دچار یبوست شده است مدفوع کوچک و سفتی را دفع می کند و ممکن است با فشار این کار را انجام دهد یا به نظر می رسد در دفع مشکل دارد.
 
نوزاد در این وضعیت ممکن است دچار دل درد شده و از غذا بدش بیاید و همچنین می تواند باد معده بد بو یا مدفوع با بوی بد داشته باشد.
 
یبوست نوزاد همچنین امکان دارد در نتیجه عوارض دیگری باشد بنابراین همیشه حواستان به علائم دیگری مانند امتناع از غذا خوردن، دل درد، دل پیچه، استفراغ، تب یا مدفوع خونی باشد چرا که به هیچ وجه علائم پیش پا افتاده ای به حساب نمی آیند. یا اگر فرزندتان نشانه هایی از کم آبی بدن مانند کم شدن دفعات ادرار، گودافتادگی چشم یا رنگ پریدگی و پف کردن پوست را از خود نشان می دهد آن را جدی بگیرید. چنانچه احساس می کنید حال فرزندتان خوب نیست بلافاصله او را نزد پزشک ببرید.
 
عجیب آنکه مدفوع بسیار آبکی نیز می تواند نشانه یبوست حاد باشد. مدفوع آبکی می تواند از قسمت انتهایی روده که بدلیل سفت شدن مدفوع دچار انسداد شده است عبور کند. این امر غیر معمول است اما در صورت مشکوک بودن به این موضوع بایستی به پزشک اطفال مراجعه کنید.
 

علل بروز یبوست در نوزاد چیست؟

یبوست امکان دارد به دلایل مختلفی از جمله تغییر رژیم غذایی (گاهی اوقات تغییر شیر نوزاد از شیر مادر به شیر خشک یا معرفی غذای جامد می تواند دستگاه گوارش نوزاد را متزلزل ساخته و موجب بروز یبوست شود)، کم آبی بدن یا ابتلاء به نوعی بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد شود.
به ندرت در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند یبوست دیده می شود به این دلیل که شیر مادر راحت تر هضم می شودبه ندرت در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند یبوست دیده می شود به این دلیل که شیر مادر راحت تر هضم می شود و بسیار بندرت یبوست می تواند نشانه نوعی بیماری مادرزادی روده باشد، بنابراین بهتر است پیش از امتحان درمان های خانگی که در ادامه آورده شده است، به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنید.
 

نحوه درمان یبوست در نوزاد

چندین اقدام وجود دارد که می توانید جهت تسکین سریع فرزندتان از یبوست انجام دهید:
 
* نوزادان بالای شش ماه که شروع به تغذیه از غذاهای جامد نموده اند می توانند از مواد غذایی حاوی فیبر که به غلبه بر یبوست کمک می کنند مصرف نمایند. مواد غذایی مانند سیب پوره یا خرد شده، زردآلو، بلوبری، انگور، گلابی، آلو، تمشک و توت فرنگی همگی سرشار از فیبر می باشند.
 
* در صورتی که فرزندتان شیر خشک مصرف می کند به او نوشیدنی های دیگری مانند آب جوشیده خنک شده در بین نوبت های تغذیه بدهید. هرگز به شیر خشک او شکر یا سرآل برنج اضافه نکنید این کار به رفع یبوست کمک نکرده و می تواند موجب خفگی او شود.
 
* در صورتی که از شیر خشک تغذیه می کند ببینید آیا مقدار شیر خشک را به درستی درون شیشه می ریزید یا خیر چرا که مقدار بیش از حد پودر شیر موجب بیش از حد غلیظ شدن غذا می شود.
 
علل و نحوه درمان یبوست در نوزاد

* به آرامی شکم فرزند خود را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. ریختن مقداری روغن مخصوص نوزاد در دستان خود و انجام ماساژ با آن می تواند کمک کننده باشد. اما اگر فرزندتان بدن خود را منقبض می کند و این احساس را دوست ندارد فوراً آن را متوقف کنید.
 
* به آرامی پاهای فرزندتان را به صورت دایره وار حرکت دهید. گاهی اوقات این «تمرین» آرام می تواند به حرکت مدفوع از میان دستگاه گوارش او کمک کند.
 
* نوزاد را حمام آب گرم برده و مقداری کرم یا وازلین بچه در اطراف مقعد او به منظور تسکین و جلوگیری از درد بمالید.
 

مراجعه به پزشک

در صورتی که هرگونه سؤال یا نگرانی در خصوص سلامت فرزند خود دارید، همیشه بهترین کار صحبت با پزشک فرزندتان یا مراجعه به او  است. چنانچه یبوست فرزندتان شدید است، پزشک ممکن است نوعی داروی ملین را تجویز کند که می تواند در قالب دارو یا شیاف تجویز شود.
 
در صورت ابتلاء فرزندتان به یبوست سعی کنید خیلی نگران نشوید. این اتفاق هر چند وقت یکبار رخ خواهد داد به ویژه اگر فرزندتان از شیر خشک تغذیه می شود یا زمانی که از شیر گرفته می شود و مصرف غذاهای جامد را شروع می کند.
 
این درمان های خانگی را امتحان کنید و خواهید دید که به مرور زمان دوباره اجابت مزاج فرزندتان مانند ساعت تنظیم خواهد شد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی