ماشین پرواز چیست؟
براق، مخروطی شکل، و کمی گیج کننده بود - مانند چیزی که هالیوود برای یک فرار سریع به یک شرور علمی تخیلی ارائه می دهد.
 
هلیکوپتر نبود و هواپیما نبود، و این یک چیز متقاطعی بین این دو بود، با بدنه ای خمیده، دو بال کوچک و هشت روتور در حال چرخش روی دماغه و دم آن.
 
با لمس یک دکمه روی صفحه رایانه در زیر چادر مجاور، تکان خورد و زنده شد، از شیب علفی در مزرعه ای در مرکز کالیفرنیا برخاست و با سرعت به سمت چند گاو در حال چرای زیر درختی رفت - که کوچکترین عکس العملی نشان ندادند.
 
 
مارکوس لنگ، مخترع کانادایی طراح این هواپیما، که نام آن را BlackFly گذاشت، گفت: "ممکن است شبیه یک جانور عجیب به نظر برسد، اما چگونگی حمل و نقل را تغییر می دهد. "
 
BlackFly  چیزی است که اغلب به آن ماشین پرواز می گویند. مهندسان و کارآفرینانی مانند آقای لنگ بیش از یک دهه صرف پرورش این نسل جدید از هواپیماها کرده اند، خودروهای برقی که می توانند بدون باند پرواز کنند و فرود بیایند.
 
آنها معتقدند که این وسایل نقلیه ارزان تر و ایمن تر از هلیکوپتر خواهند بود و تقریباً برای هر کسی وسایل نقلیه با سرعت بالا در خیابان های شلوغ فراهم می شود.
 
سباستین ترون، مهندس دیگری در قلب این جنبش می گوید: "رؤیای ما این است که جهان را شر از ترافیک آزاد کنیم. "
 
آن رؤیا، به عقیده اکثر کارشناسان، فاصله زیادی با واقعیت دارد. اما این ایده دارد انرژی جمع می کند. در حال حاضر ده ها شرکت در حال ساخت این هواپیما هستند و سه شرکت اخیراً موافقت کردند که در معاملاتی به ارزش 6 میلیارد دلار در معرض دید عموم قرار گیرند. سال هاست افرادی مانند آقای لنگ و آقای ترن نمونه های اولیه خود را از سایر نقاط جهان مخفی نگه داشته اند - افراد کمی آنها را دیده اند، و افراد بسیار کمتری، در آنها پرواز کرده اند - اما آنها اکنون شروع به بلند کردن پرده کرده اند.
 
شرکت آقای لنگ ، Opener ، در حال ساخت یک هواپیمای تک نفره برای استفاده در مناطق روستایی است - در اصل یک ماشین پرواز خصوصی برای ثروتمندان - که می تواند فروش خود را از امسال آغاز کند. دیگران در حال ساخت وسایل نقلیه بزرگتری هستند که امیدوارند تا سال 2024 به عنوان تاکسی هوایی شهری مستقر شوند - یک Uber یا اسنپ برای آسمان. برخی در حال طراحی خودروهایی هستند که می توانند بدون خلبان پرواز کنند.
 
یکی از شرکت های تاکسی هوایی، Kitty Hawk ، توسط آقایThrun ، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد که پروژه اتومبیل های خودران گوگل را پایه گذاری کرد اداره می شود. او اکنون می گوید که خودگردانی در هوا بسیار قوی تر از زمین خواهد بود و خیلی زودتر وارد زندگی روزمره ما می شود. او می گوید: "شما می توانید در یک خط مستقیم پرواز کنید و وزن سنگین یا ایست و حرکت ماشینِ روی زمین را ندارید. "
 
ظهور خودروهای پرنده از جنبه های خوب و بد، بازتاب کننده وضعیت خودروهای خودران است، از جاه طلبی عظیم گرفته تا سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری و تا رقابت های شرکتی سرسخت، از جمله یک دعوی مطرح در زمینه سرقت مالکیت معنوی. همچنین هیاهویی عظیم را بازآفرینی می کند.
 
مقایسه خطرناکی است. گوگل و دیگر شرکت های خودران به این وعده بزرگ خود مبنی بر این که تاکسی های روبو تا کنون باید در شهرهای ما تردد کرده و اقتصاد را به شکل چشمگیری تغییر می دادند عمل نکردند.
 
اما این امر سرمایه گذاران و شرکت های حمل و نقل را از ریختن میلیاردها دلار بیشتر به خودروهای پرنده باز نمی دارد. و این، شهرها را از دستیابی به معاملاتی که به اعتقاد آنها شبکه های وسیعی از تاکسی های هوایی ایجاد می کنند، منع نکرده است. و این، فناوری ها را از برنامه ریزی خود برای تبدیل علمی تخیلی به واقعیت متوقف نکرده است.
 

"غرب وحشی هوانوردی"

صفحه گسترده پر بود از اعدادی حاکی از پیشرفت سریع موتورهای الکتریکی و باتری های قابل شارژ، و لری پیج، بنیان گذار گوگل، آن را برای شام آورد.
 
سال 2009 بود. بسیاری از استارت آپ ها و علاقه مندان آخر هفته در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین کوچک با این موتورها و باتری بودند، اما هنگامی که او برای صرف غذا با سباستین ترون نشست، آقای پیج معتقد بود که آنها می توانند فراتر از این بروند.
 
آقای ترون در آن سال پروژه رانندگی خودران گوگل را به تازگی راه اندازی کرده بود، اما رئیسش ایده ای حتی وحشتناک تر داشت: ماشین هایی که می توانستند پرواز کنند.
 
آقای ترون به خاطر می آورد: "وقتی چشم های خود را خیره می کردید و به آن اعداد نگاه می کردید، می توانستید آن را ببینید. "
 
این دو به طور منظم با مهندسان هوافضا در داخل یک ساختمان اداری درست در نزدیکی مقر Google در Mountain View ، Calif  ملاقات می کردند. سرآشپز شخصی آقای پیج برای مهمانان خود غذا تهیه کرد، از جمله مهندس ناسا به نام مارک مور و چند طراح هواپیما از استنفورد.
 
این جلسات یک جریان آزاد ایده ها بود که در نهایت منجر به تلاش گسترده و چند میلیارد دلاری برای ابداع مجدد حمل و نقل روزانه با ماشین های پرنده شد. در دهه گذشته، همان گروه کوچک مهندسان و کارآفرینان لیست فزاینده ای از پروژه ها را تغذیه کردند. آقای مور قبل از تأسیس شرکت خود به تلاش در راه اندازی Uber  کمک کرد. آقای پیج پول را به چندین شرکت نوپا واریز کرد، از جمله شرکت آقایLeng ، Opener  و شرکت آقایThrun ، Kitty Hawk . شرکت های جدید طراحان بیشماری از استارت آپ های متعدد آقای پیج را شکار کردند.
 
آقای مور گفت: "این غرب وحشیِ هوانوردی است." "این زمان تغییرات سریع، حرکت های بزرگ و پول بزرگ است. "
 
چند سال آینده برای صنعت بسیار مهم خواهد بود زیرا از آن چه دره سیلیکون به آن معروف است – یعنی ایجاد فناوری های پیشرفته - به چیزی بسیار سخت تر منتقل می شود: جزئیات آشفته در واقع رساندن این فناوری ها به جهان.
 
BlackFly  توسط دولت به عنوان یک وسیله نقلیه "فوق سبک" تجربی طبقه بندی شده است، و بنابراین قبل از فروش نیازی به تأیید مقررات ندارد. اما یک فوق سبک نیز نمی تواند بر روی شهرها یا سایر مناطق شلوغ پرواز کند.
 
همان طور که برای اطمینان از ایمنی خودرو کار می کند، Opener  بیشتر آزمایشات خود را بدون سوار شدن کسی بر هواپیما انجام می دهد. اما ایده این است که شخصی در کابین خلبان بنشیند و هواپیما را به تنهایی در مناطق روستایی هدایت کند. خریداران می توانند پرواز را از طریق شبیه سازی های واقعیت مجازی بیاموزند و هواپیما شامل خدمات خلبان خودکار مانند دکمه "بازگشت به خانه" است که هواپیما را به فرمان فرود می آورد.
 
فضای کافی برای یک فرد تقریباً دو متری دارد و می تواند حدود 25 مایل بدون شارژ مجدد پرواز کند. تعداد کمی از کارکنان Opener  که با آن پرواز کرده اند آن را یک عجله هیجان انگیز توصیف می کنند، مانند رانندگی با تسلا در آسمان.
 
آقای لنگ همه این ها را گامی به سوی آینده درخشان می داند که توسط کارتون کلاسیک "Jetsons" تصور می شود، که اتومبیل های پرنده در آن متداول هستند. او می گوید: "من همیشه رؤیایی داشتم که بتوانیم مانند یک پرنده، آزادی سه بعدی بی قید و شرطی داشته باشیم - این که بتوانیم پرواز کنیم و فقط پرواز کنیم. "
 
 ماشین پرواز چیست؟
 
تصویر: BlackFly از Opener، در حین پرواز آزمایشی. مهندسان یک دهه را صرف پرورش این نژاد جدید هواپیما کرده اند، خودروهای برقی که می توانند بدون باند پرواز کنند و فرود بیایند.
 
BlackFly  در ابتدا بسیار گران تر از ماشین معمولی شما خواهد بود (شاید هزینه آن 150،000 دلار یا بیشتر باشد). و ترکیبی از عمر باتری و مسافت پیموده شده هنوز آن قدر که اکثر افراد برای رفت و آمد روزانه به آن نیاز دارند قوی نیست.
 
اما آقای لنگ معتقد است که این فناوری بهبود می یابد و "قیمت ها به اندازه هزینه یک S.U.V." کاهش می یابد. و جهان در نهایت ایده پرواز الکتریکی شهری را خواهد پذیرفت. او معتقد است که با قرار دادن وسیله نقلیه خود در دست تعداد کمی از افراد، می تواند چشم بسیاری دیگر را باز کند.
 
او BlackFly را با یکی از اختراعات دیگرش مقایسه می کند: نوع جدیدی از روکش فوم که وقتی روی آن نشسته اید روی بدن شما شکل می گیرد. او در ابتدا نمی دانست برای چه چیزی مفید است، اما این "کف حافظه" روی صندلی های اداری، صندلی های ماشین و تشک ها ظاهر شد. تقریباً به همان شیوه، او مطمئن نیست که BlackFly چگونه وارد زندگی روزمره می شود، امابه امکانات اطمینان دارد.
 
سایرین در این زمینه شک دارند. آنها تخمین می زنند سال ها یا حتی دهه ها طول خواهد کشید تا نهادهای نظارتی به هرکسی اجازه دهند با چنین وسیله نقلیه ای بر فراز شهرها پرواز کند. و آنها می گویند این فناوری بیش از آن مهم و دگرگون کننده است که تنها به عنوان یک بازی در دست میلیونرها باقی بماند. بنابراین آنها روی چیزی بسیار متفاوت شرط بندی می کنند.
 

"بیشتر از آن چه مردم فکر می کنند طول می کشد"

وقتی سباستین ترون به تماشای خودروی پرنده خود - Heaviside - می نشیند که از روی زمین چمن زار خود بلند می شود، چیزی فراتر از درختان، تپه ها و خرچنگ های محل آزمایش کالیفرنیا را می بیند. او تصور می کند که یک حومه شهر در آن جا قرار دارد و در آینده، هواپیمای او مردم را به درهای ورودی آن منتقل می کند.
 
بله، موانع نظارتی و سایر موارد عملی وجود دارد. این هواپیماها به صفحات فرود نیاز دارند و به دلیل وجود خطوط برق و دیگر هواپیماهای پایین - پرواز، این می تواند در حرکت در مناطق متراکم شهری مشکل ایجاد کند.
 
همچنین عامل نویز وجود دارد، که نکته بسیار مهمی در فروش در بالگردهای موتور احتراق با صدای بلند است.
 
با این وجود، آقای ترون می گوید کیتی هاوک تا حدی به دلیل صرفه اقتصادی، یک سرویس شبیه به Uber ایجاد می کند. Heaviside حتی گران تر از BlackFly است. آقای ترون گفت که هزینه تولید آن حدود 300000 دلار است. اما با استفاده از خدمات حمل و نقل، شرکت ها می توانند هزینه را در میان تعداد بسیار سواران شوندگان تقسیم کنند.
 
مانندBlackFly ، Heaviside  تنها یک صندلی ارائه می دهد - و این صندلی حالت فیت محکمی را ارائه می دهد حتی برای افراد متوسط. اما نسخه آینده صندلی دومی را ارائه می دهد و خودش پرواز می کند و اجازه می دهد دو سرنشین حمل کند. آقای ترون گفت که با تولید انبوه هواپیمای دو نفره و تقسیم هزینه خودرو بین بسیاری از سواران، این شرکت می تواند هزینه هر مایل را به سطح خودروهای امروزی برساند.
 
Wisk Aero ، شرکتی که در سال 2019 با حمایت آقای پیج و بوئینگ از Kitty Hawk خارج شد، آینده را تقریباً به همان شکل می بیند. این شرکت در حال آزمایش یک خودروی دو نفره است و در حال ساخت یک تاکسی هوایی خودگردان بزرگ تر است که ممکن است صندلی های بیشتری داشته باشد.
 
بسیاری معتقدند خودروهای پرنده در نهایت به این شکل عمل خواهند کرد: به عنوان تاکسی، بدون خلبان. آنها استدلال می کنند که در دراز مدت پیدا کردن و پرداخت به خلبانان بسیار گران خواهد بود.
 
امروز این ترتیب از نظر فنی امکان پذیر است. Kitty Hawk و Wisk در حال آزمایش پرواز خودگردان هستند. اما بار دیگر، متقاعد کردن نهادهای نظارتی برای امضای این ایده، خیلی ساده نیست. اداره هوانوردی فدرال هرگز هواپیماهای برقی را تأیید نکرده است، به ویژه تاکسی هایی که خود پرواز می کنند. شرکت ها می گویند که در مورد روش های جدید صدور گواهینامه، در حال بحث با نهادهای نظارتی هستند، اما مشخص نیست که چگونه این امر به سرعت پیشرفت می کند.
 
ایلان کرو، استاد دانشگاه استنفورد که همچنین با آقای پیج همکاری نزدیک داشته و قبلاً به عنوان مدیر اجرایی کیتی هاوک فعالیت می کرده، گفت: "این بیش از آن چه مردم تصور می کنند طول خواهد کشید." "قبل از این که قانون گذاران این وسایل نقلیه را به عنوان ایمن قبول کنند - و قبل از این که مردم آنها را به عنوان ایمن بپذیرند، کارهای زیادی باید انجام شود. "
 
 ماشین پرواز چیست؟
 
تصویر: یک هواپیمای Wisk Aero در یک آشیانه در یک مرکز آزمایش. بسیاری معتقدند خودروهای پرنده در نهایت به این شکل عمل خواهند کرد: به عنوان تاکسی، بدون خلبان.
 
امسال یا حتی سال آینده هیچکس با تاکسی برقی پرواز نمی کند. اما برخی شهرها در حال آماده سازی اولیه هستند. و یک شرکت 2024 را در چشم انداز خود دارد.
 
در یکی دیگر از مناطق مرکزی کالیفرنیا، جایی که Kitty Hawk و Opener نمونه های اولیه خود را آزمایش می کنند، Joby Aviation  اخیراً نمونه های خود را آزمایش کرد. این نمونه اولیه ی جلا داده شده که جابی نامیده می شود، بسیار بزرگ تر از Heaviside است و فضای بیشتری در کابین و روتورهای بزرگ تر در امتداد بال ها دارد.
 
جابی می گوید تا سال 2024، این وسیله نقلیه یک تاکسی خواهد بود که بر فراز شهری مانند لس آنجلس یا میامی پرواز می کند. این شرکت همچنین در حال برنامه ریزی یک Uber برای آسمان است، اگرچه هواپیماهای آن دارای خلبان دارای مجوز خواهند بود.

ماشین پرواز چیست؟

تصویر: هواپیمای Joby Aircraft بسیار بزرگ تر از Heaviside است، و فضای بیشتری در کابین و روتورهای بزرگ تری در امتداد بال ها دارد.
 
جابی معتقد است که بعید است که نهادهای نظارتی به زودی پروازهای خودران را تأیید کنند. Paul Sciarra ، رئیس اجرایی، با استفاده از قیاس مورد علاقه این صنعت رو به رشد، گفت: "رویکرد ما بیشتر شبیه تسلا است تاWaymo . ما می خواهیم چیزی در راه خودگردانی کامل به دست آوریم. "
 
برای کمک به این برنامه ها، این شرکت با تویوتا برای ساخت هواپیما همکاری کرده و Uber Elevate را خریداری کرده است، یعنی پروژه تاکسی هوایی که آقای مور در ایجاد غول مسافرتی به آن کمک کرده است.
 
 ماشین پرواز چیست؟
 
تصویر: یک هواپیمای Wisk Aero در یک آشیانه در یک مرکز آزمایش. ویسک در حال آزمایش یک خودروی دو نفره است و در حال ساخت یک تاکسی هوایی بزرگ تر است که ممکن است صندلی های بیشتری داشته باشد.
 ظهور خودروهای پرنده از جنبه های خوب و بد، بازتاب کننده وضعیت خودروهای خودران است، از جاه طلبی عظیم گرفته تا سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری و تا رقابت های شرکتی سرسخت.رید هافمن ، سرمایه گذار خطرپذیر و بنیانگذارLinkedIn ، سرمایه گذار پشت SPAC است که با Joby ادغام می شود. او بیشتر جذب پتانسیل شرکت برای بازتعریف شهرها، رفت و آمد و رفع محدودیت برای گروه وسیعی از مردم شد.
 
از بین سه مورد عمومی، جابی تنها شرکتی است که نمونه اولیه آن در حال پرواز است. و هر دو رقبای خود را در مورد فناوریشان با مشکلاتی روبرو کرده است.
 
برخی معتقدند حتی با وجود خلبانان در کابین خلبان، این شرکت ها برای راه اندازی خدمات تا سال 2024 تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت. دن پت، که روی فناوری مشابهی در این زمینه در وزارت دفاع کار می کرد، می گوید: "بین پرواز هواپیما و آمادگی برای درآمد فاصله زیادی وجود دارد."
 
خودروهای پرنده ممکن است طی چند سال آینده وارد بازار شوند. اما آنها مانند اتومبیل های پرنده در جتسون ظاهر نمی شوند یا کار نمی کنند. به احتمال زیاد، آنها مانند هلیکوپتر عمل می کنند و خلبانان با پرداخت هزینه مردم را از یک صفحه فرود به صفحه فرود دیگری می برند.
 
آنها سبزتر از هلیکوپترها هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. آنها حداقل کمی ساکت تر خواهند بود. و ممکن است در نهایت ارزان تر شوند. یک روز، آنها حتی می توانند به تنهایی پرواز کنند.
 
آقای ترون گفت "آیا می توانیم فردا صبح این کار را انجام دهیم؟ احتمالاً نه”. اما اگر چشم های خود را خیره کنید و به یکی از این نمونه های اولیه نگاه کنید، می توانید تحقق آن را مشاهده کنید.
 
منبع: کدی متز و ارین گریفیت، nytimes
نسخه چاپی