نحوه مقابله با کولیک یا قولنج نوزاد
گریه نوزادی که دچار کولیک یا قولنج شده باشد اغلب به هنگام شب شدیدتر می شود. او چنان پاهایش را به سوی بدن خود جمع کرده و مشت های خود را گره می کند که گویی دچار دل درد یا باد شدید معده شده است. گاهی اوقات صورت نوزاد از شدت درد قرمز می شود. بنابراین بهتر است نوزادی که در حال درد کشیدن است را نزد پزشک برده تا تحت معاینه قرار گیرد و در صورت وجود مشکلی جدی مورد رسیدگی قرار گیرد. این کار به ویژه در صورت گریه شبانه روزی نوزاد یا مشاهده علائم دیگری مانند تب یا ناخوشی بایستی انجام شود.
 
ابتلاء به کولیک در نوزادانی که از شیر مادر و شیر خشک تغذیه می کنند یکسان است بنابراین تغییر روش تغذیه نمی تواند مشکل را برطرف سازد. در صورتی که فرزندتان را از شیر خود تغذیه می کنید بسیار اهمیت دارد که به این کار ادامه دهید چرا که در این کار فوائد بسیار دیگری برای فرزندتان وجود دارد.
 
مکیدن بهترین وسیله ای است که نوزاد برای آرام ساختن خود می شناسد، این کار همچنین به حرکت گاز معده در طول روده کمک می کند و به همین خاطر است که فرزندتان حتی زمانی که گرسنه نمی باشد نیز تمایل به مکیدن دارد.
 

کمک به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند

بسیاری از مادران این سؤال برایشان پیش می آید که آیا کولیک فرزندشان به دلیل وجود ماده ای در شیر مادر است یا خیر. امکان آن وجود دارد اما پیدا کردن این ماده کار دشواری است چرا که جهت مشاهده هرگونه تفاوت لازم است آیتم هایی را تا دو هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید.
 
متداول ترین عواملی که موجب بروز این عارضه در نوزاد می شوند به قرار زیر می باشند:
 
* کافئین موجود در چای، قهوه، نوشابه و شکلات
 
* غذاهای تند و الکل
 
* پروتئین های موجود در شیر گاو به ویژه چنانچه خود یا همسرتان دارای سابقه خانوادگی آلرژی باشید. حذف تمام محصولات لبنی از رژیم غذایی خود کار دشواری است و لازم است اطمینان حاصل کنید تمام اشکال جایگزین کلسیم را دریافت می کنید.
 
* گاهی اوقات امری ساده مانند قرار دادن نوزاد در موقعیت بهتر جهت تغذیه از شیر مادر می تواند به حل این مشکل کمک کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که فرزندتان پیش از جابجایی به سینه دیگر، شیر نخستین سینه را به اتمام رسانده باشد.
 

کمک به نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند

ممکن است متوجه شده باشید که تغییر شیشه شیر یا سر پستانکی شیشه و استفاده از انواع دیگر آن می تواند مؤثر واقع شود. در صورتی که فرزندتان باد معده خارج می سازد می توانید از سر پستانکی استفاده کنید که جریان شیر را آهسته می سازد. همچنین می توانید نوزاد را در موقعیت کمی عمودتر تغذیه نمایید و جهت خروج هوای محبوس شده مکث های مکرری در این کار داشته باشید. تغذیه کم و مکرر به نظر می رسد کمک ساز می باشد. پس از این کار فرزندتان را به حالت راست بر روی شانه های خود نگاه دارید (در آغوش بگیرید) و به آرامی به پشتش ضربه بزنید تا آروغ او گرفته شود. گاهی اوقات پزشک به شما توصیه خواهد کرد که بجای تغذیه معمول فرزندتان، از شیر خشک ضد حساسیت استفاده کنید. پزشک بر تأثیر این کار نظارت خواهد کرد و مدت زمانی که باید به این کار ادامه دهید را مشخص می نماید. چنانچه استفاده از این نوع شیر پس از گذشت یک یا دو هفته بی تأثیر بود معمولاً پزشک دستور به توقف مصرف آن را خواهد داد.
 
نحوه مقابله با کولیک یا قولنج نوزاد
 

تحریک بیش از حد

نظریه دیگری که در این مورد وجود دارد آن است که نوزادان هر روز بایستی اطلاعات زیادی را دریافت کنند بنابراین شب هنگام این اطلاعات و ناآرامی های اطراف موجب تحریک بیش از حد آنها می شود.
 
چنانچه فکر می کنید این امر در مورد فرزند نوزاد شما نیز صدق می کند، قبل از شروع زمان وخیم شدن اوضاع، سعی کنید ساعت خواب زودتری شاید با یک حمام آرامش بخش، کمی نوازش و در آغوش کشیدن و تغذیه برایش ترتیب دهید. همچنین می توانید در اواخر بعدازظهر از کارهایی که موجب تحریک فرزندتان می شود خودداری کنید.
 
درست که با شروع گریه فرزندتان به آسانی دچار استیصال و فشار عصبی می شوید با این حال لازم است که آرامش خود را حفظ کنید در غیر این صورت نوزاد فشار وارده بر شما را احساس کرده و وضعیت بدتر می شود.
 
اگر بتوانید با او به شیوه ای مثبت و با اعتماد بنفس برخورد کنید نیمی از راه را طی کرده اید.
 
فرزند خود را به نوبت آرام سازید، در این مرحله برایش تفاوتی نمی کند که چه کسی او را به آغوش گرفته و آرام می سازد.
 
همچنین کمک بزرگی خواهد بود اگر با مادرانی که فرزندشان دچار کولیک شده است ملاقاتی داشته باشید. از پزشک یا کارکنان مرکز خدمات درمانی بخواهید شما را به این مادران معرفی کنند.
 
در صورتی که احساس می کنید کنترل خود را از دست می دهید و در حال عصبانی شدن هستید آنگاه فرزندتان را در تخت گذاشته و تا زمانی که آرامش خود را بدست نیاورده اید از او دور بمانید. چنانچه احساس می کنید نمی توانید با گریه مداوم نوزاد خود کنار بیایید هیچ کس شما را قضاوت نخواهد کرد، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.
 

داروهای مورد استفاده جهت رفع کولیک

تعداد زیادی داروی بدون نیاز به نسخه جهت درمان کولیک وجود دارد. به نظر می رسد که بعضی از نوزادان به خوبی به این داروها واکنش نشان می دهند در حالی که در بعضی دیگر تأثیر چندانی ندارند. دکتر داروساز می تواند شما را راهنمایی کند.
در برخی از موارد کولیک در اثر کمبود موقت آنزیمی بوجود می آید که شیر را به قندهای تشکیل دهنده خود تجزیه می کندپزشک ممکن است به شما توصیه کند قطره لاکتاز مناسب برای هم نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و هم نوزادانی که شیر خشک استفاده می نمایند را امتحان کنید. در برخی از موارد کولیک در اثر کمبود موقت آنزیمی بوجود می آید که شیر را به قندهای تشکیل دهنده خود تجزیه می کند، بنابراین در چنین مواقعی استفاده از این دارو توصیه می شود.
 
این قطره ها بایستی به صورت آزمایشی یک هفته تجویز شوند و در صورت مؤثر نبودن قطع مصرف شوند.
 

راهکارهای دیگر

* حمام کردن، ماساژ دادن، قنداق کردن همگی از جمله کارهایی هستند که برای بعضی از نوزادان مفید فایده واقع می شوند.
 
* بعضی از نوزادان از آواز یا زمزمه آرام و صداهای دیگری مانند «صدا یا نویز سفید» که شامل صدای خشک کن، جاروبرقی یا پارازیت رادیو می شود خوششان می آید.
 
* در صورتی که فرزندتان می خواهد او را در آغوش بگیرید یا به اطراف راه بروید بهتر است یک آغوشی مناسب برای این کار تهیه کنید.
 
* گاهی همراه بردن نوزاد برای پیاده روی یا ماشین سواری او را به خواب فرو خواهد برد.
 
* در گذشته روش استئوپاتی کرانیال (Cranial osteopathy) به عنوان درمانی برای کولیک مورد استفاده قرار می گرفته است اما شواهد روشنی دال بر مؤثر بودن آن وجود ندارد. در صورتی که قصد دارید این روش را امتحان کنید حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی