داروهای بدون نیاز به نسخه برای کودکان
آیا می دانستید می توانید در صورتی که فرزندتان دچار بیماری خفیف، سرفه یا سرماخوردگی، دل درد یا تب شده است، بجای مراجعه به پزشک عمومی، مستقیماً به داروخانه نزدیک به محل زندگی خود رفته و از دکتر داروخانه تقاضای دارو نمایید یا از ایشان بخواهید شما را راهنمایی کند؟
 
خبر خوب آنکه مجبور نیستید از قبل وقت بگیرید چرا که داروخانه ها نسبت به مطب ها، اغلب ساعت های طولانی تری باز هستند و فرصت کافی جهت دریافت مشاوره حرفه ای را در اختیارتان قرار می دهند.
 
بیمارستان کودکان یا مطب های پزشکی همچنین ممکن است اطلاعاتی از نحوه مدیریت بیماری های شایع را بر روی وب سایت خود قرار داده باشند. 
 
در صورتی که از داروهای بدون نسخه استفاده می کنید باید مراقب باشید به ویژه آنکه بدن کودکان نسبت به بزرگسالان حساس تر می باشد. در این بخش اطلاعات مورد نیاز در خصوص این داروها را در اختیارتان قرار می دهیم.
 

مشورت با پزشک داروساز

علائم فرزند خود را ابتدا با پزشک داروساز درمیان بگذارید و در صورت نیاز به داروی بدون نسخه (مانند داروی تب بر پاراستامول مخصوص نوزادان) پزشک داروساز بایستی برای شما وقت گذاشته و اطلاعات لازم در خصوص دارو را در اختیارتان قرار دهد.
 
این توضیحات شرح کاملی از نحوه و زمان مصرف دارو و مدت زمانی که کودک بایستی از آن استفاده کند را شامل می شود.
 
در صورتی که پزشک داروساز توضیحات کاملی ارائه نداده و یا متوجه توضیحات نشدید، از ایشان بخواهید مجدداً برایتان توضیح دهد.
 
پزشک داروساز همچنین موارد منع شده در حین مصرف دارو توسط فرزندتان را متذکر خواهد شد. از جمله سؤالاتی که ایشان از همان ابتدا بایستی در خصوص فرزندتان بپرسد آن است که آیا دارویی مصرف می کند که ممکن است بر این امر تأثیر بگذارد یا خیر.
 
شما نیز در صورتی که فرزندتان در گذشته هرگونه آلرژی یا واکنش منفی نسبت به دارویی داشته را بایستی به اطلاع داروساز برسانید و همچنین از او در خصوص عوارض جانبی احتمالی دارو سؤال کنید.
 

نحوه مصرف دارو

بعضی از داروها به منظور برخورداری از عملکرد مناسب باید در زمان های خاصی به عنوان مثال قبل یا بعد از غذا مصرف شوند، بنابراین همیشه دستور العمل مربوط به آنها را با دقت بخوانید.
 
اگر متوجه بخشی از دستورالعمل یا حتی تمام آن نشدید، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروساز خود تماس بگیرید.
 
فرزندتان حتماً باید دارویی که برایش تجویز شده است یا داروی بدون نیاز به نسخه مورد تأیید پزشک داروساز را مصرف کند و هرگز دارویی که مناسب افراد بزرگسال می باشد را به کودک ندهید.
 
درثانی اطمینان حاصل کنید دارو را تنها در دوز و میزان صحیح به فرزندتان می دهید و هرگز از دوز توصیه شده در یک دوره 24 ساعته تجاوز نکنید.
 
همیشه مقدار مورد نیاز دارو برای سن و وزن فرزند خود را مجدداً بررسی کنید و اگر از قاشق استفاده می کنید از قاشق مدرج همراه با دارو استفاده کنید و نه قاشق خانگی که در اختیار دارید. دوز بیش از حد کم موجب اثر نکردن دارو می شود در حالی که دوز بیش از حد زیاد نیز می تواند به فرزند شما آسیب برساند.
 
در صورتی که نیاز است فرزندتان داروی مایع یا شربت استفاده کند فراموش نکنید که بطری را کاملاً تکان دهید تا قدرت و اثر دارو در سراسر آن یکسان شود.
 
در صورتی که استفاده از قاشق بسیار مشکل است (کودک به طور مداوم دارو را به بیرون تف می کند) استفاده از سرنگ دارو می تواند راحت تر باشد می توانید یکی از این سرنگ ها را از داروخانه تهیه کنید.
 
داروهای بدون نیاز به نسخه برای کودکان

به همین ترتیب دادن داروهایی مانند قطره چشم و گوش نیز می تواند مشکل باشد، در تمامی موارد سعی کنید تا آنجا که می توانید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت نیاز از شخص دیگری بخواهید در ثابت نگاه داشتن کودک به شما کمک کند.
 
در صورتی که فرزندتان نمی تواند دارو را به راحتی مصرف کند (به عنوان مثال با وارد شدن دارو در گلو شروع به عق زدن کرده یا آن را به بیرون تف می کند) با پزشک خود یا پزشک داروساز تماس بگیرید زیرا ممکن است شکل دیگری از دارو را برای شما تجویز نمایند.
 
برخی از درمانها حداکثر برای چند روز توصیه می شوند در حالی که در برخی دیگر لازم است دارو به طور کامل مصرف شود. در صورت عدم اطمینان در خصوص مدت زمان درمان از پزشک اطفال یا داروساز سؤال کنید.
 
اگر فرزندان دچار هرگونه عوارض جانبی شد یا اگر مدتی است از دارو استفاده می کند و در وضعیت او هیچ تغییری ایجاد نشده است با پزشک یا داروساز در این مورد صحبت کنید.
 

نحوه نگهداری ایمن دارو

بایستی اطمینان یابید که تمام داروهای موجود در خانه به خوبی از دسترس شیرخواران و کودکان دور باشند.
 
بهتر است آنها را در یک قفسه یا کابینت مرتفع دارای قفل نگهداری کنید تا انگشتان کوچک فرزندتان به آنها نرسند و بهتر آن است که در جای خنک و تاریک نگهداری شوند. برخی از داروها لازم است در یخچال نگهداری شوند، در این صورت آنها را خارج از دید کودک و در بالای قفسه یخچال قرار دهید تا به راحتی قابل دسترس نباشند.
 
همیشه داروهای شربتی را در بطری خود و داروهای قرصی را در جعبه خودشان نگهداری کنید و دستورالعمل های مربوط به آنها را حفظ نمایید چرا که ممکن است زمانی که مجدداً لازم به استفاده از آنها شد نحوه مصرف را فراموش کرده باشید.
 
سرانجام آنکه هرگز دارویی که تاریخ مصرف آن گذشته است و برخی از داروهایی که به محض باز شدن درب آنها در زمان مشخصی بایستی دور انداخته شوند را نگه ندارید.
 
به عنوان مثال پماد چشم نباید بیش از چهار هفته پس از باز شدن درب آن نگهداری شود. آنها را در سطل زبال نیندازید یا در توالت نریزید بلکه به داروخانه برگردانده تا مسئول این کار دارو را به طور ایمن نابود سازد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی